×

آیین‌نامه اعطای مشوقها و تسهیلات برای ایجاد و توسعه آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه‌ای

آیین‌نامه اعطای مشوقها و تسهیلات برای ایجاد و توسعه آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه‌ای

آیین‌نامه-اعطای-مشوقها-و-تسهیلات-برای-ایجاد-و-توسعه-آموزشگاههای-آزاد-فنی-و-حرفه‌ای

وکیل

آیین‌نامه اعطای مشوقها و تسهیلات برای ایجاد و توسعه آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه‌ای

شماره 35324/ت34320هـ



وزارت کار و امور اجتماعی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت نیرو ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 24/3/1385 بنا به پیشنهاد شماره 87586 مورخ 7/10/1384 وزارت کار و امور اجتماعی و به استناد ماده (55) و جزء (3) بند (ب) ماده (136) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ماده (17) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ‌ مصوب 1384 ـ آیین‌نامه اعطای مشوقها و تسهیلات برای ایجاد و توسعه آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه‌ای را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اعطای مشوقها و تسهیلات برای ایجاد و توسعه آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه‌ای

ماده 1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ سازمان: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور.
ب ـ آموزشگاهها: آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه‌ای.
پ ـ متقاضیان: متقاضیان تأسیس آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه‌ای (اشخاص حقیقی و حقوقی).
ماده 2ـ سازمان مجاز است رشته‌های سرمایه‌بر و با فناوری نوین نظیر فهرست پیوست را که تأییدشده به مهر دفتر هیئت دولت می‌باشد، تعیین نموده و برای سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی اعلام نماید.
ماده 3ـ سازمان مکلف است با رعایت مقررات، ضوابط مربوط به بهره‌برداری آموزشگاهها توسط متقاضیان را تدوین و اعلام نماید.
ماده 4ـ سازمان موظف است طرحها و برنامه‌های متقاضیان را از جنبه‌های مختلف از جمله توجیهات مکان‌یابی، نیازهای بازار کار به رشته‌های آموزشی، استانداردهای فضا و تجهیزات و فناوری آموزشی و هزینه‌های اجرایی مورد ارزیابی قرارداده و در صورت انطباق با ضوابط موضوع ماده (3) این آیین‌نامه، موافقت اصولی صادر نماید.
ماده 5 ـ سازمان مجاز است علاوه بر منابع پیش‌بینی شده در ماده (47) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1384ـ ، با رعایت مقررات مربوط از طریق فروش تعدادی از مراکز تحت پوشش خود و واریز آن به خزانه، نسبت به تأمین منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از متقاضیان و پیش‌بینی در بودجه سنواتی خود اقدام نماید.
ماده 6 ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در چهارچوب سیاستهای مالی دولت هر سال با پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی، اعتبارات مورد نیاز برای اعطای مشوقها به بخش غیردولتی متقاضی تأسیس آموزشگاهها را در اعتبارات سازمان منظور نماید.
ماده 7 ـ تأمین بیست درصد (20%) از سرمایه مورد نیاز تأسیس آموزشگاهها اعم از نقدی و غیرنقدی به عنوان آورده اولیه به عهده متقاضیان می‌باشد.
ماده 8 ـ وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و نیرو مکلفند مطابق ماده (37) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1384ـ تعرفه‌های آب، برق و گاز مصرفی آموزشگاهها را بر مبنای تعرفه آموزشی محاسبه نمایند.
ماده 9 ـ سازمان موظف است تا مدت (5) سال پس از بهره‌برداری از آموزشگاههای آزاد و با درخواست متقاضی از سهمیه آموزشی خود کسر و نسبت به سفارش کارآموز با دریافت هزینه در قالب تعرفه‌های مربوط اقدام نماید.
ماده 10ـ دستگاههای مندرج در ماده (17) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1384ـ که متقاضی برگزاری دوره‌های آموزش اختصاصی هستند می‌توانند ضمن عقد قرارداد با سازمان هزینه لازم را پرداخت و یا با موافقت سازمان از طریق سایر مؤسسات آموزشی غیردولتی مجاز عمل ‌نمایند. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با ایجاد ردیف درآمد و هزینه‌ای در بودجه سالانه آن سازمان اقدام لازم را به عمل می‌آورد.
ماده 11ـ سازمان مکلف است درصورت تأمین بیست درصد (20%) سرمایه مورد نیاز تأسیس آموزشگاه توسط متقاضیان، نسبت به تأمین بیست درصد (20% ) سرمایه تأسیس آموزشگاه (در مورد ایثارگران بیست و پنج درصد(25%) به بالا) اقدام نماید.
تبصره 1ـ در سال 1385 رعایت بند (و) تبصره (20) قانون بودجه سال 1385 کل کشور الزامی است.
تبصره 2ـ شصت درصد (60%) مابقی منابع مالی تأسیس آموزشگاهها از محل وجوه اداره شده برای یارانه تسهیلات تأمین خواهد شد.
ماده 12ـ صدور پروانه بهره‌برداری برای آموزشگاهها موکول به تأیید سازمان و در چارچوب ضوابط موضوع ماده (2) این آیین‌نامه می‌باشد.
ماده 13ـ در صورت عدم تکمیل ظرفیت آموزشگاهها، سازمان مکلف است از محل سهمیه‌های آموزشی هنرجویان خود کسر و به آموزشگاهها اضافه نماید.
ماده 14ـ در صورت وجود متقاضی برای تأسیس آموزشگاهها بیش از نیاز اعلام شده توسط سازمان، یا در شرایط مساوی، ایثارگران از اولویت برخوردار خواهند بود.


فهرست حرفه‌های نمونه آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه‌ای سرمایه‌بر با فناوری نوین

1ـ مکانیک خودرو برای اتومبلیهای با فناوریهای نوین.
2ـ مکاترونیک.
3ـ پلی مکانیک.
4ـ ابزار دقیق ـ کالیبراسیون.
5ـ ارتباطات.
6ـ مکانیک خودرو و وسایل راه‌سازی.
7ـ مکانیک تجهیزات راه‌آهن.
8ـ جوشکاری برای انواع فرایندها و مواد.
9ـ ماشینهای ابزار کنترل عددی CNC.
10ـ تکنولوژی برودتی.
11ـ آزمایشگاه و کارگاه کنترل کیفی مواد و جوش.
12ـ مرکز تخصصی آموزش حرفه‌های صنعت ساختمان.
13ـ نصاب مکانیکی.
14ـ برق صنعتی و تأسیسات الکتریکی.
15ـ صنایع چوب.
16ـ ماشین‌آلات کشاورزی.
17ـ صنایع دریایی.
18ـ صنایع هتلداری و گردشگری.
19ـ صنعت چاپ.
20ـ صنایع نساجی.

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17866

تاریخ تصویب : 1385/3/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت كار و امور اجتماعی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - وزارت نیرو -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.