×

دستورالعمل اجرایی کمیسیون‌های تخصصی پزشکی و رشته‌های وابسته در سازمان پزشکی قانونی کشور

دستورالعمل اجرایی کمیسیون‌های تخصصی پزشکی و رشته‌های وابسته در سازمان پزشکی قانونی کشور

دستورالعمل-اجرایی-کمیسیون‌های-تخصصی-پزشکی-و-رشته‌های-وابسته-در-سازمان-پزشکی-قانونی-کشور

وکیل

دستورالعمل اجرایی کمیسیون‌های تخصصی پزشکی و رشته‌های وابسته در سازمان پزشکی قانونی کشور شماره2972/853/106



مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور

به پیوست تصویر « دستورالعمل اجرایی کمیسیونهای تخصصی پزشکی و رشته‌های وابسته در سازمان پزشکی قانونی کشور» برای چاپ ارسال می‌گردد.

مدیرکل امور حقوقی سازمان پزشکی قانونی ـ محمود شریعتمداری

دستورالعمل اجرایی کمیسیون‌های تخصصی پزشکی و رشته‌های وابسته در سازمان پزشکی قانونی کشور

به منظور اظهارنظر دقیق و کارشناسی در ارتباط با مراجعات یا بازنگری در نظریه بخش‌های مختلـف سازمان پزشـکی قانونی کشور، در زمیـنه‌های تخصصی پزشکی و رشته‌های وابسته، کمیسیون‌های تخصصی در این سازمان تشکیل می‌گردد که در این آیین‌نامه « کمیسیون» نامیده می‌شود.
ماده1ـ پس از اعلام ضرورت از سوی معاونت پزشکی و بالینی و تأیید رییس سازمان متناظر با هر یک از موضوعات تخصصی کمیسیون ایجاد می‌گردد.
ماده2ـ کمیسیون‌های تخصصی در اداره کل امور کمیسیون‌های سازمان تحت عنوان کمیسیون مرکزی و متناظر آن در ادارات کل پزشکی قانونی استان‌ها و نیز مراکز پزشکی قانونی شهرستان‌های درجه یک در صورت امکان با پیشنهاد مدیرکل استان مربوطه و موافقت معاونت امور پزشکی و بالینی و تأیید رییس سازمان کمیسیون ایجاد می‌گردد.
ماده3ـ اعضای کمیسیون از میان متخصصین و کارشناسان خوش‌سابقه، باتجربه، دارای تسلط بالای علمی، دارای حُسن خلق و شهرت متناظر با زمینه تخصصی کمیسیون و ترجیحاً از میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و دارندگان مدرک بورد تخصصی رشته مربوطه انتخاب می‌شوند.
تبصره ـ درصورت عدم دسترسی به متخصصین و کارشناسان متناظر هر کمیسیون پرونده‌ها به نزدیک‌ترین استان مجاور که کمیسیون تخصصی مربوطه تشکیل می‌گردد ارجاع می‌شود.
ماده4ـ عزل و نصب اعضای کمیسیون‌ها در کمیسیون مرکزی با پیشنهاد مدیرکل امور کمیسیون‌ها و در استان‌ها به پیشنهاد مدیرکل استان و پس از بررسی در معاونت امور پزشکی و بالینی با حکم ریاست سازمان صورت می‌گیرد.
ماده5 ـ بررسی پرونده‌های پزشکی در کمیسیون با دستور رییس سازمان، معاونت امور پزشکی و بالینی، مدیرکل امور کمیسیون‌های پزشکی و مدیران کل استان‌ها و یا درخواست رؤسای مراکز پزشکی قانونی شهرستان‌ها در صورت موافقت مدیرکل استان صورت می‌گیرد.
ماده6 ـ تعداد اعضاء در هر کمیسیون حداقل سه نفر از کارشناسان متخصص متناسب با موضوع پرونده می‌باشد و جلسات کمیسیون نیز با همین تعداد رسمیت می‌یابد.
تبصره1ـ در صورت نیاز به نظریه مشورتی سایر رشته‌های تخصصی با نظر دبیر کمیسیون حداقل 2 نفر از متخصصین رشته‌های مورد نظر در جلسه کمیسیون بعنوان مشاور با حق رأی حضور خواهندیافت.
تبصره2ـ حضور حداقل یک نفر از متخصصین پزشکی قانونی در جلسات کمیسیون بعنوان کارشناس پزشکی قانونی و امضاء وی در ذیل صورتجلسه الزامی می‌باشد.
تبصره3ـ در مراکزی که متخصص پزشکی قانونی واجد حکم کارشناسی وجود ندارد حضور حداقل یک نفر پزشک قانونی با تشخیص مدیرکل در کمیسیون الزامیست.
ماده7ـ در هر یک از کمیسیون‌ها یکی از اعضا از سوی رییس سازمان و یا مدیرکل استان به عنوان دبیر و یک یا چندنفر، حسب مورد، بعنوان جانشین دبیر منصوب می‌شود. دبیر یا جانشین دبیر کمیسیون مسؤولیت همکاری در اداره جلسات و تنظیم صورت‌جلسه و نظریه کمیسیون را برعهده دارد.
ماده8 ـ درج مذاکرات و آرای مطروحه در جلسات کمیسیون بعنوان گزارش جلسه الزامیست.
ماده9ـ هرگاه با تشخیص رییس سازمان، معاون پزشکی و بالینی، مدیرکل امور کمیسیون‌ها یا مدیرکل استان موضوعی نیاز به بررسی در بیش از یک کمیسیون تخصصی داشته باشد کمیسیون مشترکی با حضور اعضاء کمیسیون‌های ذیربط و تحت نظر مدیرکل تشکیل می‌گردد.
ماده10ـ پیش از تشکیل پرونده در دفتر کمیسیون‌ها هزینه برگزاری کمیسیون طبق تعرفه مصوب به حساب درآمد عمومی کشور واریز و فیش مربوطه به آن ضمیمه می‌گردد.
ماده11ـ پیش از برگزاری جلسه کمیسیون ضمن احراز هویت توضیحات ضروری، از افراد مرتبط با پرونده اخذ و همراه با تمامی سوابق و مدارک مربوطه توسط واحد کمیسیون گردآوری و در پرونده نگهداری می‌شود.
ماده12ـ زمان برگزاری جلسات کمیسیون با توافق دبیرکمیسیون یا مدیرکل مربوطه پس از تأیید تکمیل پرونده‌ها توسط کارشناس ذیربط تعیین می‌شود.
ماده13ـ تاریخ برگزاری کمیسیون از سوی مدیریت ظرف حداکثر 72 ساعت پس از تعیین نوبت کتباً به نشانی اعضای کمیسیون و طرفین پرونده ارسال می‌گردد.
تبصره ـ در صورت ضرورت و به صلاحدید مدیریت دعوت از افراد فوق به صورت تلفنی یا نمابر یا ......... نیز انجام خواهدشد و مستندات آن ضمیمه پرونده می‌گردد.
ماده14ـ حضور آن دسته از اعضای کمیسیون که در پرونده مورد بررسی ذینفع می‌باشند در جلسه مجاز نیست.
ماده15ـ صورتجلسه کمیسیون به صورت مستدل و مستند و مبتنی بر مدارک موجود و براساس نظر حداقل دو سوم اعضاء تعیین و تنظیم می‌گردد.
ماده16ـ صورتجلسه کمیسیون پس از تنظیم بلافاصله حروفچینی شده و در همان جلسه توسط کلیه اعضا امضاء و در دبیرخانه ثبت می‌شود.
ماده17ـ صورتجلسه کمیسیون طی نامه‌ای توسط معاونت امور پزشکی و بالینی و یا مدیرکل مربوطه به مرجع یا مراجع استعلام‌کننده به سریع‌ترین طریق ممکن و در قبال دریافت رسید ارسال می‌گردد.
تبصره ـ تصویر استعلام مرجع ذیربط همراه با صورت جلسه و گزارش جلسه کلیه کمیسیون‌های انجام شده به صورت ماهیانه از ادارات کل به دبیرخانه اداره کل امور کمیسیونها در ستاد مرکزی سازمان ارسال می‌گردد.
ماده18ـ در صورت وجود اشکال شکلی در نظریه کمیسیون بنا به پیشنهاد مدیرکل و با دستور رییس سازمان یا معاون امور پزشکی و بالینی بازنگری نظریه ارایه شده در کمیسیون مجدد و یا در کمیسیون متناظر استان مجاور امکان‌پذیر خواهدبود.
تبصره ـ چنانچه نظریه کمیسیون به مرجع استعلام کننده ارسال شده باشد تشکیل کمیسیون مجدد منوط به هماهنگی با مرجع ذیربط خواهدبود.
ماده19ـ برگزاری کمیسیون مجدد برای هر پرونده تنها یک بار در کمیسیون مرکز استان با اعضای متفاوت امکان‌پذیر است.
ماده20ـ پس از برگزاری دو نوبت کمیسیون در استان در صورت اعتراض پرونده به صورت تکمیل شده با کلیه مستندات جهت کارشناسی و اعلام نظر نهایی به کمیسیون مرکزی ارجاع می‌گردد.
ماده21ـ حق‌الزحمه حضور در جلسات کمیسیون مطابق ضوابط و تعرفه‌های مصوب رییس محترم قوه قضاییه پرداخت می‌گردد.
این دستورالعمل در 21 ماده و 7 تبصره تنظیم و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا می‌باشد آیین‌نامه و دستورالعمل‌های قبلی کان‌لم‌یکن تلقی می‌گردد.





رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ـ دکتر سیدشهاب‌الدین صدر

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 17953

تاریخ تصویب : 1385/7/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان پزشكی قانونی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.