×

تصویب‌نامه راجع به انعقاد قرارداد وزارت نفت به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با شرکت ملی نفت ایران

تصویب‌نامه راجع به انعقاد قرارداد وزارت نفت به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با شرکت ملی نفت ایران

تصویب‌نامه-راجع-به-انعقاد-قرارداد-وزارت-نفت-به-نمایندگی-از-سوی-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-با-شرکت-ملی-نفت-ایران

وکیل

تصویب‌نامه راجع به انعقاد قرارداد وزارت نفت به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با شرکت ملی نفت ایران



وزارت نفت ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 8/5/1385 بنا به پیشنهاد وزارت نفت، موضوع نامه شماره 51016/100 مورخ 30/3/1385 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد جزء (6) بند (هـ) تبصره (11) قانون بودجه سال 1385 کل کشور تصویب نمود:
وزارت نفت به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران به شرح قرارداد پیوست و ضمایم آن که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، اقدام نماید.



فهرست مندرجات

مقدمه قرارداد
فصل اول ـ تعاریف و کلیات
فصل دوم ـ تعهدات شرکت
فصل سوم ـ تعهدات دولت و نحوه محاسبه مابه‌التفاوت پرداختی بابت فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی تصفیه شده مصرف داخلی
فصل چهارم ـ سایر موارد


بسمه تعالی
قرارداد

در اجرای مقررات جزء «6» بند «هـ» تبصره «11» قانون بودجه سال 1385 کل کشور، این قرارداد بین وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از یک سو و شرکت ملی نفت ایران، از سوی دیگر به شرح زیر منعقد می‌شود:

فصل اول ـ تعاریف و کلیات

ماده1ـ تعاریف و اصطلاحات
عبارات و اصطلاحات به کار برده شده در این قرارداد به شرح تعاریف ذیل می‌باشد:
قرارداد: به معنای سند حاضر است.
دولت: به معنای دولت جمهوری اسلامی ایران است.
وزارت نفت: به معنای وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
شرکت: به معنای شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن می‌باشد.
بانک مرکزی: به معنای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
خزانه: به معنای خزانه‌داری کل کشور می‌باشد.
(بند «هـ»): به معنای بند «هـ» تبصره «11» قانون بودجه سال 1385 کل کشور می‌باشد.
نفت خام: عبارتست از هیدروکربورهای مایعی که پس از استخراج از میدان‌های نفتی و تفکیک آب و گاز از آن حاصل می‌شود.
نفت خام تولیدی: عبارت است از نفت خام تولیدی از میدان‌های نفتی ایران توسط شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته به آن و نیز نفت خام تولیدی ناشی از عملیات نفتی پیمانکاران طرف قرارداد با آنها.
گاز طبیعی: عبارت است از هیدروکربورهای گازی که از میدان‌های گازی پس از تفکیک گاز و آب و از میدانهای نفتی پس از تفکیک نفت و آب به دست می‌آید.
فرآورده‌های نفتی: عبارت است از بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع (LPG) که از طریق فرآورش و یا پالایش نفت به دست می‌آید. انواع سوخت‌های هوایی بنزین محسوب نمی‌شود.
گاز طبیعی تصفیه شده: عبارتست از گاز طبیعی که مطابق استانداردهای صنعت نفت حسب مورد فرآورش و یا پالایش می‌شود.
مبادی اولیه صادرات: مبادی اولیه صادرات نفت خام، عبارت از پایانه‌های نفتی جزایر خارک، سیری و لاوان، پایانه بهرگانسر و پایانه شناور سروش می‌باشند.
ماده2ـ موضوع قرارداد
اجرای مفاد بند « هـ» تبصره «11» قانون بودجه سال 1385 کل کشور.
ماده3ـ مدت قرارداد
مدت قرارداد از ابتدای سال 1385 تا پایان آن سال می‌باشد.
ماده4ـ ارزش نفت خام تولیدی
ارزش نفت خام تولیدی، موضوع جزء «1» (بند « هـ»)، عبارتست از مجموع ارزش نفت خام تحویلی برای صادرات و نیز ارزش نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی از محل نفت خام تولیدی در سال 1385.
تبصره ـ درصورتی‌که به دلایل عملیاتی و موافقت وزیر نفت ضرورت داشته باشد که شرکت بخشی از نفت خام را برای فروش به مبادی ثانویه صادراتی در خارج از ایران منتقل نماید در این حالت ارزش نفت خام در مبادی اولیه عبارت از قیمت فروش در مبادی ثانویه پس از کسر هزینه‌های حمل، بیمه و انبارداری خواهد بود. میزان کاهش حجمی نفت خام در مبادی ثانویه نسبت به ارقام اندازه‌گیری شده در مبادی اولیه صادرات از نظر این قرارداد قابل قبول نبوده و به عهده شرکت‌ ملی نفت ایران می‌باشد.
ماده5 ـ ضوابط فروش نفت خام به خارج طبق شیوه‌نامه‌ای خواهد بود که ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این قرارداد توسط شرکت ملی نفت ایران تهیه و پس از تأیید وزیر نفت به تصویب مجمع عمومی شرکت برسد. شیوه‌نامه یادشده از تاریخ تصویب لازم‌الاجراء است.

فصل دوم ـ تعهدات شرکت

ماده6 ـ تعهدات شرکت
شرکت مکلف است معادل 5/84 درصد ارزش نفت خام تولیدی را به حساب بستانکار قطعی خزانه منظور و از محل 5/15 درصد باقیمانده به ترتیب معادل 5 درصد، 5/4 درصد، بعنوان مالیات قطعی عملکرد سال 1385 شرکت و علی‌الحساب سود سهم دولت بابت عملکرد سال یادشده شرکت، جمعاً معادل 94 درصد ارزش نفت خام تولیدی را به حساب بستانکار دولت (خزانه) منظور نماید.
تبصره1ـ موجودی نفت خام تولیدی در پایان سال1385 که در سال1386 به فروش می‌رسد (موجودی نفت خام پایان سال 1385 در مبادی اولیه و ثانویه صادراتی) به قیمت متوسط نفت خام صادراتی در اسفندماه سال 1385 محاسبه و در دفاتر شرکت ملی نفت ایران در حسابهای مربوط ثبت می‌شود و مشمول مقررات این قرارداد می‌باشد.
تبصره2ـ موجودی نفت خام پالایشگاه‌ها در ابتدای سال 1385 متعلق به شرکت می‌باشد.
ماده7 ـ محل تحویل نفت خام به پالایشگاه‌های داخلی درون پالایشگاه‌ها خواهدبود.
هدررفتگی عملیاتی نفت خام در خطوط انتقال نفت خام به پالایشگاه‌ها و مبادی صادراتی به عهده شرکت بوده و تأیید میزان آن مشترکاً به عهده وزارت نفت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌باشد.
هدررفتگی نفت خام ناشی از حوادث غیرمترقبه (فورس ماژور) جزء تولید محسوب نمی‌شود.
ماده8 ـ ارزش نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی درهر ماه برابر با مقدار نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌ها در همان ماه ضربدر میانگین بهای هر بشکه نفت خام صادراتی در همان ماه می‌باشد.
منظور از میانگین فوق حاصل تقسیم درآمد ناشی از فروش نفت خام در مبادی اولیه صادرات در ماه موردنظر بر کل حجم نفت خام صادراتی برحسب بشکه در همان ماه می‌باشد.
ماده9ـ در اجرای جزء «6» (بند «هـ») شرکت مکلف است در سال 1385 ثبت‌های مالی مربوط به عملیات تولید و فروش نفت خام را طبق دستورالعمل حسابداری که ابلاغ می‌شود در پایان هر ماه در دفاتر قانونی و در پایان سال در حساب‌های عملکرد و سود و زیان خود ثبت نماید.
ماده10ـ واریز وجوه به حساب خزانه
شرکت مکلف است صـددرصـد (100%) وجـوه حـاصـل از صـادرات نفت خـام را به ترتیب موردعمل در سال 1383 پس از ایفای تعهدات سررسید شده قراردادهای بیع متقابل نفتی (که براساس قوانین برنامه و بودجه‌های سال‌های گذشته منعقد شده است) به عنوان علی‌الحساب پرداخت‌های موضوع ماده «6» این قرارداد بطور مستقیم از طریق بانک مرکزی به حسابهای مذکور در جزء «5» (بند «هـ») واریز نماید.
حصه آن بخش از تعهدات بیع متقابل که در سال 1385 قابل تصفیه است به شرح جدول مصوبه مجمع عمومی شرکت می‌باشد.
ماده11ـ تمامی سود خالص (سود ویژه) شرکت که پس از اعمال حساب پرداخت‌های موضوع ماده «6» این قرارداد ایجاد می‌شود به منظور تأمین منابع لازم برای انجام هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت یادشده (مذکور در جدول شماره « » پیوست قانون بودجه سال 1385) قابل اختصاص بوده و پس از قطعی شدن مبالغ مربوط با تصویب مجمع عمومی شرکت و مراجع قانونی ذیربط حسب مورد به حسابهای اندوخته قانونی و افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور می‌شود.
ماده12ـ در سال 1385 بازپرداخت تعهدات سرمایه‌ای شرکت از جمله طرح‌های بیع متقابل که به موجب قوانین مربوط، قبل و بعد از اجرای قانون بودجه سال 1385 کل کشور ایجاد شده و یا می‌شود از محل منابع داخلی شرکت از جمله درآمد حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی به عهده شرکت خواهدبود.

فصل سوم ـ تعهدات دولت و نحوه محاسبه مابه‌التفاوت پرداختی بابت فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی تصفیه شده مصرف داخلی

ماده13ـ نحوه محاسبه مابه‌التفاوت پرداختی بابت گاز تصفیه شده مصرف داخلی
الف ـ حجم گاز تولید داخلی که در هر ماه مبنای پرداخت مابه‌التفاوت موضوع جزء «2» (بند «هـ») قرار می‌گیرد عبارتست از حجم گازطبیعی این ماده در هر ماه براساس اندازه‌گیری حجم گاز خروجی از پالایشگاه‌ها و یا کارخانه‌های گاز و گاز مایع ضربدر ضریب افزایشی که در جدول شماره یک این قرارداد آمده محاسبه می‌شود (این ضریب به منظور جبران کاهش حجم ناشی از مصرف داخلی و مواد تفکیک شده در فرآیند پالایش و فرآورش حسب مورد برای هر یک از واحدهای فوق تعیین شده است) منهای حجم گاز صادراتی با منظور کردن تغییرات در موجودی خطوط انتقال در ابتدا و انتهای هر ماه.
هدررفتگی عملیاتی و نشت در خطوط لوله، ایستگاه‌ها و شبکه گازرسانی به عهده شرکت بوده و تأیید میزان آن به عهده وزارت می‌باشد. هدررفتگی و نشت گاز طبیعی ناشی از حوادث غیرمترقبه تولید محسوب نمی‌شود.
ب ـ ارزش هر متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده با ملحوظ داشتن قیمت‌های معاملاتی خلیج فارس و با منظور نمودن هزینه‌های انتقال، توزیع و کارمزد فروش و مالیات و عوارض تکلیفی در سال 1385 و همچنین ارزش هر مترمکعب گاز طبیعی وارداتی با منظور نمودن هزینه‌های انتقال، توزیع و کارمزد فروش و مالیات و عوارض تکلیفی براساس مصوبه شماره 26592/33202هـ مورخ 11/5/1384 هیأت وزیران می‌باشد.
ج ـ متوسط قیمت فروش هر مترمکعب گاز طبیعی تصفیه‌شده در داخل کشور طبق مصوبه‌های قانونی مربوط مبلغ 76 ریال می‌باشد.
د ـ تفاضل ارقام بندهای « ب» و « ج» فوق به طور متناظر ضربدر حجم گاز طبیعی مصرف داخلی (موضوع بند « الف») و نیز گاز وارداتی، در مجموع به عنوان مابه‌التفاوت مذکور در جزء «2» (بند « هـ») به حساب بدهکار دولت منظور می‌شود.
ماده14 ـ نحوه محاسبه مابه‌التفاوت پرداختی بابت فرآورده‌های نفتی
الف ـ محاسبه حجم اختصاص یافته بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره تولید داخلی به مصارف داخلی در هر ماه براساس اسناد تحویلی پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سایر مصرف‌کنندگان عمده برای مصارف داخلی تعیین می‌گردد.
گاز مایع تحویلی اختصاص یافته برای مصارف داخلی در هر ماه عبارت از گاز مایع دریافتی از پالایشگاه‌ها و نیز خرید از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های تابعه آن می‌باشد که مبنای محاسبه در این مورد اندازه‌گیری در محل پالایشگاه‌ها و یا مبادی دریافت از پتروشیمی براساس اسناد تحویلی پالایشگاه‌ها و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های تابعه آن به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌باشد.
تبصره ـ میزان بنزین تولید داخلی هر پالایشگاه در هر ماه عبارت از کل بنزین تحویلی آن پالایشگاه به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پس از کسر میزان بنزین وارداتی دریافتی آن پالایشگاه در همان ماه می‌باشد.
ب ـ بهای واحد فرآورده‌های نفتی موضوع بند « الف» فوق در هر ماه، در مورد بنزین براساس میانگین وزنی قیمت‌های وارداتی در آن ماه ] و در صورت نبودن قیمت وارداتی میانگین ماهانه قیمت صادراتی (Product Price) خلیج فارس[ و در مورد نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و گاز مایع براساس میانگین ماهانه قیمت صادراتی خلیج فارس برای هر یک از این فرآورده‌ها در آن ماه خواهدبود که توسط وزارت اعلام می‌گردد.
ج ـ هزینه‌های انتقال، توزیع، کارمزد فروش، مالیات و عوارض تکلیفی به طور متوسط برای فرآورده‌های نفتی به شرح جدول ذیل خواهدبود:

عنوان:1ـ بنزین
واحد:ریال ـ لیتر
مالیات و عوارض:62/184
انتقال و توزیع فروش و کارمزد: 1/115
جمع:72/299
عنوان:2ـ نفت سفید
واحد:ریال ـ لیتر
مالیات و عوارض:15
انتقال و توزیع فروش و کارمزد:3/101
جمع:3/116
عنوان:3ـ نفت گاز
واحد:ریال ـ لیتر
مالیات و عوارض: 15
انتقال و توزیع فروش و کارمزد:7/70
جمع: 7/85
عنوان:1ـ3ـ نفت گاز نیروگاهها
واحد: ریال ـ لیتر
مالیات و عوارض:86/5
انتقال و توزیع فروش و کارمزد:7/60
جمع: 56/66
عنوان:4ـ نفت کوره:
واحد: ریال ـ لیتر
مالیات و عوارض: 5/4
انتقال و توزیع فروش و کارمزد: 19/93
جمع: 69/97
عنوان:1ـ4ـ نفت کوره نیروگاهها
واحد:ریال ـ لیتر
مالیات و عوارض:53/1
انتقال و توزیع فروش و کارمزد: 1/93
جمع:63/94
عنوان: 5 ـ گاز مایع تحویلی از پالایشگاه داخلی
واحد: ریال ـ لیتر
مالیات و عوارض:57/0
انتقال و توزیع فروش و کارمزد:1/73
جمع: 67/73

د ـ بهای خالص دریافتی شرکت بابت فروش داخلی فرآورده‌های نفتی مطابق مصوبات مراجع قانونی ذیربط می‌باشد.
هـ ـ ارزش فـرآورده‌های نفتی اختصاص یافته برای مصارف داخل کشور در هر ماه عبارت است از مجموع حاصلضرب مقدار هر یک از فرآورده‌های نفتی (مذکور در بند « الف» این ماده) در حاصل جمع قیمت متناظر هر یک از آنها با هزینه‌‌های انتقال، توزیع و..... (مذکور در بندهای « ب» و « ج» این ماده).
و ـ درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی عبارت است از مجموع حاصل ضرب مقدار هر یک از فرآورده‌های نفتی مذکوردر بند « الف» این ماده در بهای متناظر آنها مذکور در بند « د» همین ماده.
ز ـ مابه‌التفاوت ارزش فرآورده‌های نفتی موضوع جزء «2» (بند « هـ») عبارت است از تفاضل ارزش فرآورده‌های نفتی مذکور در بند « هـ» این ماده با درآمد حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی موضوع بند « و» آن که به حساب بدهکار دولت (خزانه) منظور می‌شود.
تبصره1ـ فرآورده‌های نفتی موجود در مخازن شرکت در پایان سال 1384 نیز مشمول مفاد این ماده می‌باشد.
تبصره2ـ یارانه بنزین وارداتی در سال 1385 از محل اعتبار موضوع ردیف 503748 منظور در قسمت چهارم قانون بودجه سال 1385 قابل تأمین و پرداخت می‌باشد و شرکت موظف است حساب‌های مربوط به واردات بنزین را بطور مستقل در دفاتر قانونی خود نگهداری نماید، بنحوی‌که به صورت مستقل قابل رسیدگی توسط حسابرسان سازمان حسابرسی باشد.

فصل چهارم ـ سایر موارد

ماده15ـ شرکت مکلف است در مقاطع سه ماهه گزارش عملکرد مالی مواد 13 و 14 این قرارداد را به طور مستقل به سازمان حسابرسی جهت تأیید تحویل نماید.
ترتیب تشکیل جلسات کارگروه موضوع ذیل جزء «2» (بند « هـ») به عهده وزارت نفت خواهدبود و نتیجه جلسات توسط وزارت نفت جهت تسویه حساب به شرکت ابلاغ خواهدشد.
تبصره ـ چنانچه براساس صورتهای مالی نهایی شرکت ملی نفت ایران، ارقام گزارش شده قبلی به شرح فوق، مستلزم تعدیل باشد، موضوع توسط سازمان حسابرسی گزارش خواهدشد که گزارش اخیرالذکر پس از تأیید کارگروه موضوع این ماده مبنای تسویه حساب نهایی خواهدبود.
ماده16ـ روش اندازه‌گیری کلیه احجام و اوزان تولیدی و فروش مذکور در این قرارداد حسب مورد براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نفت می‌باشد (پیوست شماره دو این قرارداد). صحت و اعتبار تمام اندازه‌گیری‌های فوق منوط به تأیید وزارت نفت می‌باشد و احجام و اوزان مورد تأیید وزارت نفت حسب مورد قطعی می‌باشد.
ضمـناً وزارت نفت از طریق مؤسسـات بـازرسی حرفه‌ای ذیصلاح بر روش و صحت ابزارهای اندازه‌گیری و انجام اندازه‌گیری‌ها نیز اعمال نظارت می‌نماید.
ماده17ـ مبنای نرخ تسعیر ارز در مورد صادرات نفت خام، روز واریز وجه به حساب بانک مرکزی و در مورد نفت خام تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی و قیمت فرآورده‌های نفتی موضوع بند « ب» ماده «13» قرارداد، متوسط نرخ معامله بانک مرکزی در ماه موردنظر خواهدبود.
ماده18ـ مبالغ بستانکاری و بدهکاری دولت (خزانه) و متقابلاً بدهکاری و بستانکاری شرکت که به موجب این قرارداد ایجاد می‌شود مطابق آیین‌نامه اجرایی جزء «9» (بند « هـ») مصوب هیأت وزیران تسویه می‌شود.
ماده19ـ شرکت مکلف به اجرای تصمیمات ابلاغی وزارت نفت در مورد تنظیم میزان تولید سالانه نفت خام براساس حجم عملیات هریک از میادین نفتی طبق قسمت دوم جزء «1» (بند « هـ») می‌باشد. همچنین شرکت مکلف است عملیات مرتبط با این قرارداد را تحت نظارت عالیه وزارت نفت مطابق با رویه‌های معمول در صنعت نفت به انجام رساند.
ماده20ـ شرکت مکلف است مطابق فرم ابلاغی وزارت، گزارش ماهانه عملکرد این قرارداد را به وزارت نفت ارائه نماید. این گزارش باید از طریق وزارت نفت به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شود.
ماده21ـ هرگونه تغییر در این قرارداد در چارچوب مقررات (بند « هـ») پس از توافق طرفین قرارداد باید به تصویب هیأت وزیران برسد.
این قرارداد در چهارفصل، 21 ماده و دو پیوست که اجزاء لاینفک این قرارداد می‌باشند، در تاریخ........ به امضاء طرفین قرارداد رسید که پس از تصویب هیأت وزیران از ابتدای سال 1385 نافذ و لازم‌الاجرا می‌باشد.

وزارت نفت به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران

نام و سمت امضاکننده :سیدکاظم وزیری‌هامانه وزیر نفت

از طرف شرکت ملی نفت ایران

نام و سمت امضاکننده : حسین نوذری مدیرعامل


جدول پیوست شماره یک موضوع ذیل ماده «13» قرارداد

ضریب افزایش حرارتی برای محاسبه گاز تولیدی براساس گاز خروجی از واحدها:
گورزین:012/1
سرخون:023/1
ناروکنگان:021/1
پارس جنوبی:069/1
خانگیران: (شوریچه (2): 016/1 - شوریچه (5): 014/1 - گدلی: 006/1 - مردوران: 048/1)
سایر واحدها: 00/1

سیدکاظم وزیری‌هامانه وزیر نفت

غلامحسین نوذری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران



جدول (2) اندازه‌گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاهها

ردیف:1
موضوع: اندازه‌گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاههای: تهران ـ اصفهان ـ اراک ـ کرمانشاه ـ بندرعباس
روش اندازه‎گیری:عمق یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در پالایشگاه
ردیف:2
موضوع: اندازه‌گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه آبادان
روش اندازه‎گیری: سامانه اندازه‌گیری جابجائی مثبت (P.D.METER) نصب شده در ورودی پالایشگاه
ردیف:3
موضوع: اندازه‌گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاههای شیراز و تبریز
روش اندازه‎گیری: سامانه اندازه‌گیری توربینی (TURBINE METER) نصب شده در ورودی پالایشگاهها
ردیف:4
موضوع: اندازه‌گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه لاوان
روش اندازه‎گیری: عمق‌یابی مخازن ذخیره (DIPPING) شرکت نفت فلات قاره در لاوان


جدول (3) اندازه‌گیری حجم فرآورده‌های نفتی تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سایر مصرف‌کنندگان عمده

ردیف:1
موضوع: اندازه‌گیری حجم فرآورده‌های نفتی تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سایر مصرف‌کنندگان عمده در پالایشگاههای تهران ـ بندرعباس ـ شیراز ـ تبریز ـ اصفهان ـ‌کرمانشاه ـ اراک ـ آبادان و لاوان
روش اندازه‎گیری: عمیق‌یابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاهها (DIPPING) و حسب مورد در انبارهای شرکت ملی پخش مجاور پالایشگاهها
ردیف:2
موضوع: اندازه‌گیری میزان سوخت مصرف داخلی (فرآورده‌های نفتی و گاز مایع) در پالایشگاههای تهران ـ بندرعباس ـ شیراز ـ تبریز ـ اصفهان ـ کرمانشاه ـ اراک ـ آبادان و لاوان
روش اندازه‎گیری: استفاده از سامانه‌های اندازه‌گیری روزنه‌ای (ORIFICE) نصب شده و موجود در پالایشگاهها

جدول (4) اندازه‌گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

ردیف:1
موضوع: اندازه‌گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از پالایشگاههای: تهران ـ بندرعباس ـ شیراز ـ تبریز ـ اصفهان ـ کرمانشاه ـ اراک ـ آبادان و لاوان
روش اندازه‎گیری: توزین توسط باسکولهای موجود در پالایشگاهها و حسب مورد در انبارهای شرکت ملی پخش مجاور پالایشگاهها


جدول (5) اندازه‌گیری حجم بنزین وارداتی دریافتی پالایشگاهها

ردیف:1
موضوع: اندازه‌گیری حجم بنزین وارداتی دریافتی پالایشگاههای: بندرعباس ـ آبادان
روش اندازه‎گیری: عمق‌یابی مخازن ذخیره(DIPPING) در پالایشگاهها
ردیف:2
موضوع: اندازه‌گیری حجم بنزین وارداتی دریافتی پالایشگاههای: شیراز ـ کرمانشاه
روش اندازه‎گیری: توزین نفتکشهای جاده‌پیمای ورودی به پالایشگاهها توسط باسکولهای موجود
ردیف:3
موضوع: اندازه‌گیری حجم بنزین وارداتی دریافتی پالایشگاههای: اصفهان ـ تبریز
روش اندازه‎گیری: عمق‌یابی مخازن ذخیره (DIPPING) در پالایشگاهها و نیز توزین نفتکشهای جاده‌پیمای ورودی به پالایشگاهها توسط باسکولهای موجود حسب مورد با تأکید بر لزوم جدا بودن مخازن ذخیره بنزین وارداتی اندازه‌گیری شده به دو روش فوق.


جدول (6) اندازه‌گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکتهای تابعه آن به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

ردیف:1
موضوع: اندازه‌گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در « بندرعباس»
روش اندازه‎گیری: سطح سنجهای منصوبه بر روی مخازن ذخیره ساحلی
ردیف:2
موضوع: اندازه‌گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تأسیسات « شهیدلشکری ماهشهر»
روش اندازه‎گیری: سطح سنجهای منصوبه بر روی مخازن ثابت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران
ردیف:3
موضوع: اندازه‌گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی به شرکت ملی پخش در « سنگ بست مشهد»
روش اندازه‎گیری: سطح سنجهای منصوبه بر روی مخازن ثابت شرکت ملی پخش و نیز توزین گازمایع‌کشهای وارداتی توسط باسکولهای موجود با تأکید بر لزوم جدا بودن مخازن ذخیره گاز مایع اندازه‌گیری شده به دو روش فوق
ردیف:4
موضوع: اندازه‌گیری وزن گاز مایع (LPG) تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در « مرز اینچه برون استان گلستان»
روش اندازه‎گیری: توزین گاز مایع‌کشهای وارداتی توسط باسکولهای موجود


جدول (7) اندازه‌گیری حجم گاز طبیعی صادراتی، وارداتی، خروجی پالایشگاههای گاز و کارخانه‌های گاز و گازمایع

ردیف:1
موضوع: اندازه‌گیری حجم گازطبیعی صادراتی به ترکیه، وارداتی از ترکمنستان، خروجی پالایشگاههای گاز و کارخانه‌های گاز و گاز مایع
روش اندازه‎گیری: نمودارهای داده‌های ثبت شده توسط سامانه‌های اندازه‌گیری روزنه‌ای (ORIFICE) نصب شده و موجود در محلهای اندازه‌گیری
ردیف:2
موضوع: اندازه‌گیری حجم گازطبیعی مصرف داخلی پالایشگاههای گاز
روش اندازه‎گیری: استفاده از سامانه‌های اندازه‌گیری روزانه‌ای (ORIFICE) نصب شده و موجود در محلهای اندازه‌گیری
ردیف:3
موضوع: اندازه‌گیری حجم تغییرات در موجودی خطوط انتقال گاز در ابتدا و انتهای هر دوره
روش اندازه‎گیری: براساس محاسبات مبتنی بر اندازه‌گیری فشار خط انجام خواهدشد

ماده1ـ اندازه‌گیری میزان آب موجود در مخازن نفت خام پالایشگاهها به روش استاندارد آزمایشگاهی انجام شده و نمونه‌گیری از مخزن و اندازه‌گیری عمق نهائی بلافاصله پس از اتمام عملیات تحویل نفت خام به مخازن پالایشگاه‌ها انجام می‌شود.
ماده2ـ فرآورده‌های نفتی مذکور در جدول (2) عبارت از بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید می‌باشد.
ماده3ـ در صورتیکه بنا به دلایل عملیاتی و فنی بهره‌برداری از سامانه‌های اندازه‌گیری توربینی و جابجائی مثبت موجود در مبادی اولیه صادرات و نیز ورودی پالایشگاهها امکان‌پذیر نباشد (در چارچوب استانداردهای (IPS.AP) در این حالت روش عمق‌یابی مخازن ذخیره در هر یک از مبادی مذکور ملاک اندازه‌گیری خواهدبود.
ماده4ـ در صورتیکه در مبادی اولیه صادرات از « کشتی مادر» و روش کشتی به کشتی (STS) جهت انجام عملیات صادرات استفاده شود در این حالت میزان محموله بارگیری شده در « کشتی مادر» بعنوان ذخیره و موجودی شرکت ملی نفت بوده و جهت تعیین حجم محموله صادراتی لازم است از روش اندازه‌گیری مخازن کشتی خریدار و نمونه‌گیری از مخازن آن استفاده شود.
ماده5 ـ در تمامی مبادی اندازه‌گیری نفت خام، گاز طبیعی، گاز مایع و فرآورده‌های نفتی تمامی روشهای اندازه‌گیری ازجمله: « روش اندازه‌گیری توسط سامانه‌های روزنه‌ای (ORIFICE)، روش اندازه‌گیری مخازن ذخیره، روش اندازه‌گیری مخازن کشتی همچنین روش استفاده از سطح سنجهای منصوبه بر روی مخازن و نیز روش اندازه‌گیری حجم و یا توزین نفتکشها و گاز مایع‌کشهای جاده پیما» بر مبنای جداول و ضرایب تبدیل، جداول وزنی و جداول مدرج‌سازی (کالیبراسیون) موجود که پیش از این نیز در مبادی مذکور جهت اندازه‌گیریها مورد استفاده بوده است انجام می‌شود.
ماده6 ـ مسئولیت انجام تمام اندازه‌گیریها در مبادی مذکور در این دستورالعمل حسب مورد برعهده شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای فرعی آن، شرکتهای پالایش نفت و گاز و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بوده که این امر از طریق واحدهای سازمانی ذیربط در این شرکتها و یا با استفاده از خدمات شرکتهای بازرسی مستقل که صلاحیت فنی آنها به تأیید اداره کل نظارت بر صادرات رسیده است انجام خواهدشد.
ماده7ـ به منظور تأیید صحت و اعتبار اندازه‌گیریهائی که حسب مورد توسط شرکت ملی نفت ایران، شرکتهای پالایش نفت و گاز و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مبادی مذکور در این دستورالعمل انجام می‌شود اداره کل نظارت بر صادرات موادنفتی موظف است به ترتیب زیر اقدام نماید:
الف) درخصوص اندازه‌گیریهای مذکور در جدول شماره (1) کارکنان سازمانی اداره کل نظارت بر صادرات مواد نفتی به صورت مستمر در مبادی اندازه‌گیری مستقر می‌باشند.
ب) در خصوص اندازه‌گیریهای مذکور در جداول شماره (2) و (3) و (4) و (5) و (6) کارکنان سازمانی اداره کل به صورت مستمر در مبادی اندازه‌گیری مستقر می‌شوند.
ج) درخصوص اندازه‌گیریهای مذکور در جدول شماره(7) کارکنان سازمانی اداره کل نظارت بر صادرات موادنفتی هر دو ماه یکبار نظارتها و بازرسیهای لازم را در مبادی اندازه‌گیری انجام خواهندداد.
تبصره1ـ اداره کل نظارت بر صادرات می‌تواند جهت انجام نظارتها و بازرسیهای مندرج در بندهای (ب) و (ج) فوق از خدمات شرکتهای بازرسی مستقل نیز استفاده نماید.
تبصره2ـ تأمین امکانات لازم جهت استقرار کارکنان سازمانی اداره کل نظارت بر صادرات موادنفتی در تمامی مبادی اندازه‌گیری (شامل: اسکان ـ غذا ـ دفترکار ـ وسیله نقلیه ـ ملزومات اداری و خطوط ارتباطی) حسب مورد بر عهده شرکتهای یادشده در فوق می‌باشد.
ماده8 ـ شرکت ملی نفت ایران موظف است مقادیر هرگونه هدررفتگی عملیاتی درخطوط انتقال نفت خام به پالایشگاهها و مبادی اولیه صادراتی و نیز مقادیر هدررفتگی عملیاتی و نشت در خطوط انتقال گاز، ایستگاهها و شبکه گازرسانی را تعیین و جهت تأیید به اداره کل نظارت بر صادرات موادنفتی اعلام نماید.

وزیر نفت ـ سیدکاظم وزیری‌هامانه

شماره21490 ـ 1/28 6/2/1385
معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران
معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران
معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران
مدیرعامل محترم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

بدینوسیله « دستورالعمل نحوه اندازه‌گیری احجام و اوزان نفت خام و گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی موضوع بند « ه» تبصره11 قانون بودجه سال 1385 کل کشور» جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

دستورالعمل نحوه اندازه‌گیری احجام و اوزان نفت خام و گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی موضوع بند « ه» تبصره 11 قانون بودجه سال 1385 کل کشور

اندازه‌گیری احجام و اوزان نفت خام تولیدی، گازطبیعی تولیدی (شامل گاز طبیعی صادراتی و نیز گازطبیعی وارداتی) و فرآورده‌های نفتی تولید داخل و وارداتی موضوع بند « ه» تبصره11 قانون بودجه سال 1385 کل کشور مطابق این دستورالعمل انجام خواهدشد.

جدول (1) اندازه‌گیری حجم نفت خام صادراتی در مبادی اولیه صادرات

ردیف:1
موضوع: اندازه‌گیری حجم نفت خام صادراتی از مبادی اولیه خارگ ـ شناور سورنا (FSU) در میدان سروش
روش اندازه‌گیری: سامانه اندازه‌گیری توربینی (TURBINE METER)
ردیف:2
موضوع: اندازه‌گیری حجم نفت خام صادراتی از مبدأ لاوان
روش اندازه‌گیری: سامانه اندازه‌گیری جابجائی مثبت (P.D.METER)
ردیف:3
موضوع: اندازه‌گیری حجم نفت خام صادراتی از مبدأ سیری
روش اندازه‌گیری: عمق‌یابی مخازن ذخیره ساحلی (DIPPING)
ردیف:4
موضوع: اندازه‌گیری حجم نفت خام صادراتی از مبدأ بهرگانسر
روش اندازه‌گیری: عمق‌یابی مخازن ذخیره ساحلی (DIPPING)





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داوودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17961

تاریخ تصویب : 1385/5/8

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.