×

آیین‌نامه اجرایی ماده (19) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آیین‌نامه اجرایی ماده (19) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آیین‌نامه-اجرایی-ماده-(19)-قانون-الحاق-موادی-به-قانون-تنظیم-بخشی-از-مقررات-مالی-دولت

وکیل

آیین‌نامه اجرایی ماده (19) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت


وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه مورخ 19/7/1385 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد ماده (19) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1384ـ آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی ماده (19) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

ماده 1ـ عبارات و کلمات زیر در این آیین‌نامه در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند مگر آنکه در این آیین‌نامه به نحو دیگری تصریح شده باشند:
الف ـ قانـون: قانون الحـاق مـوادی به قانون تنظیـم بخشـی از مقـررات مالی دولت ـ مصوب 1384ـ .
ب ـ شرکت حمایت‌کننده: شرکتهای دولتی که برای اجرای طرحهای مشترک توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با شرکت‌های خصوصی و تعاونی قرارداد منعقد می‌کنند.
پ ـ شرکت مشمول حمایت: شرکتهای ثبت شده ایرانی از بخش خصوصی و یا تعاونی که به طور مشترک با شرکای خارجی یا شرکای ایرانی و یا مستقلاً مطابق شرایط پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه مبادرت به اجرای طرحهای مشترک می‌کنند.
ت ـ شریک خارجی: شرکت ثبت شده در یکـی از کشـورهای خارجی که ثبت آن به تأیید وابسته بازرگانی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل ثبت شرکت رسیده باشد و در عین حال تواناییها و قابلیتهای لازم را برای انتقال فناوری و دانش فنی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق مشارکت با یک شرکت ایرانی در بخش خصوصی و یا تعاونی به داخل کشور به تشخیص شرکت حمایت‌کننده دارا باشد.
ث ـ طرح مشترک: اجرای برنامه‌ای که به تقاضای شرکت دولتی با هدف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور طراحی می‌شود و مصادیق آن با توجه به سیاستهای پیش‌بینی شده در اسناد بالا دستی در حوزه ICT تعیین می‌شود و توسط شرکت‌های ایرانی با شرکای خارجی و یا شرکتهای ایرانی دیگر انجام می‌شود.
ج ـ تسهیلات مالی: وجوهی که شرکت حمایت‌کننده مطابق شرایط پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه از محل منابع داخلی خود بدون دریافت سود و دریافت کارمزدی معادل دو درصـد برای یک بار در همـان قرارداد برای پرداخت تسهیـلات قرض‌الحسنـه مربوط به قراردادهای خود به شرکت مشمول حمایت که طرف قرارداد شرکت حمایت‌کننده می‌باشد، پرداخت می‌کند.
چ ـ تضمین: ضمانت از شرکتهای مشمول حمایت در قراردادهایی که این شرکتها برای اجرای طرحهای مشترک موضوع این آیین‌نامه منعقد می‌کنند از محل منابع شرکت حمایت‌کننده نزد بانکهای طرف حساب این شرکتها و یا از طریق ضمانت قراردادی.
ح ـ ضمانت قراردادی: ضمانتی از نوع ضمان قراردادی که طی آن شرکت حمایت‌کننده به موجب قرارداد ضمانت متعهد می‌شود در صورتی که شرکت مشمول حمایت تعهدات خود را نسبت به شخص یا اشخاص ثالث طرف قرارداد خود برای اجرای طرحهای موضوع این آیین‌نامه ایفا نکرد، وجه‌الضمان پیش‌بینی شده در قرارداد ضمانت را متناسباً به ذی‌نفع بپردازد.
خ ـ قراردادهای مربوط به خود: قراردادی که بین شرکت حمایت‌کننده و شرکت مشمول حمایت برای اجرای طرحهای موضوع این آیین‌نامه منعقد می‌شود.
ماده 2ـ بررسی و تصویب طرحهای مشمول حمایت و تعیین چگونگی اعطای تسهیلات و یا تأمین تضمینهای موضوع این آیین‌نامه، تعیین میزان تسهیلات پرداختی، مدت بازپرداخت تسهیلات، نوع تضمینات برای بازپرداخت تسهیلات پرداختی بر عهده هیئت مدیره شرکت می‌باشد.
ماده 3ـ هیئت مدیره شرکت موظف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را به طور جداگانه به همراه صورتهای مالی تهیه و برای تصویب مجمع عمومی ارائه کند.
ماده 4ـ شرکتهای حمایت‌کننده، حمایتهای موضوع این آیین‌نامه را از شرکتهای مشمول حمایت به طرق زیر اعمال می‌کنند:
الف ـ پرداخت تسهیلات مالی.
ب ـ تأمین تضمینهای مورد نیاز شرکتهای مشمول حمایت برای اجرای طرحهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع این آیین‌نامه.
تبصره ـ استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه در هر طرح فقط یک بار و از یک شرکت حمایت‌کننده امکان‌پذیر بوده و در صورتی که معلوم شود شرکتی با تمسک به اسنادی خلاف واقع خود را مشمول حمایت استفاده از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه معرفی کرده و یا برای اجرای یک طرح از دو شرکت حمایت‌کننده تسهیلات دریافت نموده است، مکلف به استرداد تسهیلات دریافتی اضافی و جبران خسارات وارد شده خواهد بود. برای کنترل این امر شرکتهای حمایت‌کننده مکلفند در هر مورد از حمایت، گزارشی از چگونگی آن و مشخصات شرکت مشمول حمایت را جهت ثبت در دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات به دبیرخانه مذکور ارسال کنند.
ماده 5 ـ تسهیلات مالی موضوع این آیین‌نامه از طریق بانک عاملی که توسط هیئت مدیره شرکت از میان بانکهای دولتی یا خصوصی دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌شود، پرداخت خواهد شد.
تبصره ـ پرداخت تسهیلات مالی قرض‌الحسنه از محل منابع شرکت حمایت‌کننده به شرکتهای مشمول حمایت حداکثر تا پنجاه درصد (50%) مبلغ قرارداد فی ما بین مجاز خواهد بود.
ماده 6 ـ شرکت دولتی حمایت‌کننده مجاز است با توجه به موقعیت و اعتبار شرکت مشمول حمایت برای بازپرداخت تسهیلات اعطایی، دریافت یکی از ضمانت‌نامه‌های مذکور در ماده (3) آیین‌نامه تضمین برای معـامـلات دولتـی، موضـوع تصـویب‌نامه شماره 42956/ت28493هـ مورخ 11/8/1382 را اخذ کند.
ماده 7ـ شرکتهای حمایت‌کننده مکلفند همه ساله منابع لازم را برای اجرای حمایت موضوع این آیین‌نامه در بودجه سالانه شرکت پیش‌بینی کنند و به تأیید مراجع ذی‌ربط برسانند تا در چارچوب این آیین‌نامه به مصرف برسد.
تبصره ـ شرکتهای حمایت‌کننده مکلفند در پایان هر سال مالی گزارش عملکرد خود را درخصوص این آیین‌نامه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال کنند.
ماده 8 ـ شرکت حمایت‌کننده می‌تواند در سقف ضمانت قراردادی نسبت به صدور تضمین قراردادهای مربوط به خود، رأساً یا از طریق بانک طرف حساب خود (با رعایت ضوابط و مقررات) اقدام کند.
ماده 9ـ شرکت حمایت‌کننده مجاز است در صورت الزام به پرداخت مبلغ ضمانت‌نامه صادر شده از بانکها، وجوه پرداختی بابت تضمین قرارداد را از هرگونه مطالبات و داراییهای شرکت مشمول حمایت نزد خود کسر و برداشت کند و در صورت عدم وجود چنین مطالبات یا داراییها، برای وصول مبالغ پرداختی بابت تضمین، شرکت مشمول حمایت را تحت تعقیب قانونی قرار دهد.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17962

تاریخ تصویب : 1385/7/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.