×

مصوبه هفتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه آموزش و پرورش تلفیقی ـ فراگیر کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

مصوبه هفتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه آموزش و پرورش تلفیقی ـ فراگیر کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

مصوبه-هفتصد-و-سی-و-چهارمین-جلسه-شورای-عالی-آموزش-و-پرورش-آیین‌نامه-آموزش-و-پرورش-تلفیقی-ـ-فراگیر-کودکان-و-دانش‌آموزان-با-نیازهای-ویژه مصوبه هفتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه آموزش و پرورش تلفیقی ـ فراگیر کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

مقدمه:
مدرسه پس از خانواده مهمترین نهادی است که به کودکان می‌آموزد چگونه باهم و در کنار هم زندگی کنند، چگونه با یکدیگر در فعالیت‌های مشترک همکاری داشته باشند و چگونه به رفع نیازهای یکدیگر اقدام نمایند. ممکن است دانش‌آموزان یک مدرسه همانند افراد اجتماع در رنگ پوست، نژاد، زبان و خصوصیات جسمی یا توانایی ذهنی متفاوت باشند، اما این تفاوتها نباید موجب کنار گذاشته شدن آنها از برنامه‌های آموزشی شود.
در آموزش باید به توانمندی‌ها و نیازهای همه دانش‌آموزان توجه شود و برنامه آموزشی مدرسه و کلاس درس مبتنی بر این تفاوت‌ها تنظیم شود. رویکرد آموزش تلفیقی ـ فراگیر حرکتی در راستای عدالت آموزشی، یکپارچه‌سازی و برنامه آموزش برای همه است.
ماده 1 تعریف ـ آموزش تلفیقی ـ فراگیر روشی است که در آن دانش‌آموز با نیازهای ویژه در کلاسهای آموزش و پرورش عادی در کنار دانش‌آموزان دیگر با استفاده از خدمات معلمان مرجع به عنوان تسهیلگر مشغول به تحصیل می‌شود. به تدریج این نوع آموزش از تلفیقی به فراگیر جهت داده می‌شود تا نیاز به معلمان مرجع کاهش یابد.
تبصره1ـ دانش‌آموزان گروههای آسیب‌دیده بینایی، آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده جسمی ـ حرکتی، دارای هوش مرزی (دیرآموز)، دانش‌آموزان با مشکلات ویژه یادگیری، مشکلات رفتاری ـ هیجانی (خفیف تا متوسط) که توسط پایگاه سنجش سازمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی می‌شوند تحت پوشش این روش قرار می‌گیرند.
تبصره2ـ شیوه‌نامه اجرایی مربوط به این مصوبه و شاخص‌های شناسایی و انتخاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه موضوع این آیین‌نامه توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی و باهمکاری معاونت‌های ذیربط تهیه و ابلاغ می‌شود.
تبصره3ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است با تدوین استانداردها و شاخص‌های موردنیاز نسبت به ایمنی و مناسب سازی فضاهای مدارس و کلاس‌ها و برگزاری جلسات آموزش جبرانی و استمرار خدمات سلامت و توانبخشی و رفاهی برای حضور دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی اقدام نماید.
ماده2ـ اهداف :
1ـ گسترش عدالت آموزشی و تامین فرصتها و امکانات مناسب پرورشی و آموزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به منظور نیل آنان به کفایتهای فردی و اجتماعی،
2ـ شناخت متقابل دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه و ایجاد زمینه تعامل صحیح بین آنان به منظور فراهم نمودن زمینه پذیرش تفاوت‌ها در افراد جامعه
3ـ ایجاد زمینه‌های لازم برای بهبود شاخص‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش
ماده3ـ به منظور فراهم ساختن شرایط لازم جهت تحقق اهداف آموزش فراگیر و تسهیل شرایط یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه موضوع این آیین‌نامه، لازم است کارکنان مرتبط، معلمان مرجع و معلمان مدارس مشمول این آیین‌نامه از آموزش‌های لازم بهره‌مند گردند.
ماده4ـ تغییرات لازم با هدف ایجاد انعطاف در ضوابط و مقررات آموزشی و ارزشیابی تربیتی مدارس مجری توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی و با همکاری معاونت آموزش و پرورش عمومی پیشنهاد و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.
ماده5 ـ به منظور افزایش پذیرش اجتماعی روش آموزش تلفیقی ـ فراگیر، وزارت آموزش و پرورش موظف است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی با شیوه‌های مختلف نسبت به فرهنگ‌سازی برای اجرای این روش اقدام نماید.
ماده6 ـ آموزش تلفیقی ـ فراگیر به صورت آزمایشی و به مدت سه سال حداکثر در120 واحد آموزشی که شرایط و امکانات موردنیاز را به تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت آموزش و پرورش عمومی دارا می‌باشند اجرا می‌شود.
تبصره ـ پژوهشگاه آموزش و پرورش موظف است با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت‌های آموزشی ذیربط گزارشی از نحوه اجرا و نتایج حاصل از اجرای آزمایشی این مصوبه را تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند.
ماده7 ـ برابر دستورالعملی که توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود کارکنان و معلمان مدارس ارائه دهنده خدمات به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه متناسب با شرح وظایف از مزایا و سختی کار مربوط برخوردار خواهند شد.
موضوع: آئین‌نامه آموزش و پرورش تلفیقی ـ فراگیر کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در هفتصد و سی و پنجمین جلسه وشورای آموزش و پرورش مورخ 13/4/1385 به تصویب رسید.

دبیر شورا محمدیان
رییس جلسه محمود فرشیدی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 17970

تاریخ تصویب : 1385/4/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.