آیین‌نامه اجرایی بندهای «خ» و «ن» تبصره (14) قانون بودجه سال1386 کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بندهای «خ» و «ن» تبصره (14) قانون بودجه سال1386 کل کشور

آیین‌نامه-اجرایی-بندهای-«خ»-و-«ن»-تبصره-(14)-قانون-بودجه-سال1386-کل-کشور آیین‌نامه اجرایی بندهای «خ» و «ن» تبصره (14) قانون بودجه سال1386 کل کشور شماره54546/ت37122ک



سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت مسکن و شهرسازی ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ وزارت رفاه و تأمین اجتماعی

وزرای عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت در جلسه مورخ 30/2/1386 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسکن و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، موضوع نامه شماره 2750 مورخ 7/1/1386 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به استناد بندهای « خ» و « ن» تبصره (14) قانون بودجه سال 1386 کل کشور و با رعایت تصویب‌نامه شماره 19414/ت37258هـ مورخ 11/2/1386، آیین‌نامه اجرایی بندهای یاد شده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی بندهای «خ» و «ن» تبصره (14) قانون بودجه سال1386 کل کشور

ماده1ـ به منظور افزایش دسترسی مردم به امکانات خدمات درمانی و تشویق و مشارکت بخش غیردولتی در سرمایه‌گذاری جهت تکمیل و احداث بیمارستان در مناطق موردنیاز و در چارچوب مفاد بند «ج» ماده (145) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در قالب بندهای چ، ح و خ و ن تبصره (14) قانون بودجه سال 1386 کل کشور و مفاد این آیین‌نامه تسهیلات و امکانات زیر در اختیار بخش غیردولتی قرار می‌گیرد:
الف ـ پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانکی.
ب ـ پرداخت بخشی از هزینه احداث و تکمیل بیمارستان از محل منابع عمومی.
پ ـ واگذاری زمین رایگان برای احداث بیمارستان.
ت ـ واگذاری بیمارستانهای نیمه تمام دولتی (کمتر از 50% پیشرفت فیزیکی) با هدف خیرخواهانه و به صورت بلاعوض.
ماده2ـ شرکتهای تعاونی خدمات بهداشتی و درمانی، اشخاص حقیقی و حقوقی و جمعیتهای خیریه که شرایط آنها برای احداث و اداره بیمارستان به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد و موافقت اصولی برای تأسیس بیمارستان از وزارتخانه مزبور اخذ نمایند می‌توانند از تسهیلات این آیین‌نامه استفاده نمایند.
ماده3ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است تسهیلات مندرج در این آیین‌نامه را به نحو مقتضی به اطلاع عموم برساند.
ماده4ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است زمین موردنیاز برای احداث بیمارستان توسط بخش غیردولتی را در کلیه شهرها به جز شهرهای مراکز استان که امکان واگذاری وجود داشته باشد به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهد.
در صورت بروز اختلاف درخصوص عدم امکان واگذاری زمین مطابق نظر استانداری مربوط عمل خواهدشد.
تبصره1ـ در شهرهای مراکز استانهای مناطق محروم که توسط دفتر امور مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اعلام می‌گردند می‌توان از تسهیلات این ماده استفاده نمود.
تبصره2ـ محل احداث و مقدار زمین موردنیاز متناسب با ظرفیت بیمارستان باید به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برسد.
تبصره3ـ بخش غیردولتی حداقل تا 20 سال پس از بهره‌برداری مجاز به تغییر کاربری واحد درمانی مذکور نمی‌باشد.
ماده5 ـ کلیه دستگاههای دولتی مکلفند بیمارستانهای نیمه تمام خود را که کمتر از پنجاه درصد (50%) پیشرفت فیزیکی دارند با هدف خیرخواهانه به منظور تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به متقاضیان مشمول ماده (2) این آیین‌نامه به صورت بلاعوض واگذار نمایند.
تبصره1ـ درصورت بروز هرگونه اختلاف نظر در مورد میزان پیشرفت فیزیکی بین دستگاههای اجرایی ذیربط، کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت مسکن و شهرسازی و استانداری مربوط اعلام نظر خواهند نمود.
تبصره2ـ اسناد مالکیت اینگونه بیمارستانها 10 سال پس از شروع بهره‌برداری مشروط به رعایت تعرفه‌های درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به متقاضیان واگذار خواهد شد.
تبصره3ـ تغییر کاربری این بیمارستانها به هیچ عنوان امکانپذیر نمی‌باشد.
تبصره4ـ تحویل گیرندگان اینگونه بیمارستانها موظفند تضمین لازم را جهت تکمیل و بهره‌برداری در قالب زمان‌بندی معین به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه نمایند.
تبصره5 ـ کلیه دستگاههای مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، فهرست بیمارستانهای نیمه تمام خود را رسماً به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت اطلاع‌رسانی عمومی منعکس نمایند.
تبصره6 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به استناد ماده (89) قانون برنامه چهارم توسعه و براساس سطح بندی و نیازهای منطقه‌ای در مورد ضرورت واگذاری یا عدم واگذاری هر بیمارستان بررسی و اقدام نماید.
تبصره7ـ درصورت وجود متقاضیان متعدد، اولویت به ترتیب با شرکتهای تعاونی خدماتی بهداشتی درمانی، خیریه و افراد حقوقی و حقیقی و با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهدبود.
ماده6 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعیین بانک عامل اقدام نموده و اعتبار منظور شده در بند (چ) تبصره (14) قانون بودجه سال 1386 کل کشور (جهت پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانکی به سازندگان بیمارستانها) در اختیار بانک مزبور قرار می‌گیرد تا براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت مزبور و بانک عامل مورد اقدام قرار گیرد.
تبصره1ـ تعیین میزان بخشی از سود تسهیلات بانکی که به استفاده کنندگان تسهیلات تعلق می‌گیرد بر حسب محرومیت مناطق جغرافیایی و اولویت نیاز به خدمات بیمارستانی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌گردد.
تبصره2ـ در صورت عدم اجرای تعهد به رعایت تعرفه‌های درمانی دولتی، استفاده کنندگان از تسهیلات مذکور موظف به پرداخت وجوه دریافتی به نرخ روز خواهند بود.
تبصره3ـ زمان‌بندی پرداخت تسهیلات بر حسب میزان پیشرفت فیزیکی پروژه با اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید بانک عامل خواهدبود.
ماده7ـ در اجرای مفاد بند «ج» ماده (145) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی و موضوع بند «ح» تبصره (14) قانون بودجه سال 1386 کل کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است هنگام مبادله موافقت‌نامه با وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسکن و شهرسازی حسب مورد تا پانزده درصد (15%) از اعتبارات طرحهای تملک دارایی سرمایه‌ای احداث بیمارستان از فصل بهداشت و درمان را برای کمک به احداث کنندگان بیمارستان توسط بخش غیردولتی منظور نماید.
تبصره1ـ اعتبار یاد شده برای احداث بیمارستان در کلیه شهرها به جز شهرهای مرکز استان اختصاص می‌یابد.
تبصره2ـ در مراکز استانها مناطق محروم نیز می‌توان از این تسهیلات استفاده نمود.
تبصره3ـ میزان استفاده از اعتبارات فوق تا سقف بیست و پنج درصد (25%) هزینه ساخت بیمارستان بر اساس محرومیت مناطق و اولویت نیاز، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین خواهد شد.
تبصره4ـ وجوه مذکور به عنوان کمک تلقی و پس از پرداخت به هزینه قطعی منظور خواهد شد.
تبصره5 ـ پرداخت وجوه مذکور براساس برنامه زمان‌بندی، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه و با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهدبود.
تبصره6 ـ دریافت کنندگان وجوه مزبور باید تضمین لازم را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارایه نمایند و درصورت عدم اجرای تعهدات خود ملزم به بازپرداخت کل وجوه و خسارات وارد شده بر اساس نظر کارشناس رسمی خواهند بود.
ماده8 ـ مسئولیت حُسن اجرای مفاد این آیین‌نامه به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود و وزارت مزبور گزارش اجرای این آیین‌نامه را هر شش ماه یک بار تهیه و به مراجع ذی‌ربط ارسال خواهد نمود.
تبصره1ـ رعایت تعرفه‌های درمانی مصوب هیئت وزیران برای کلیه استفاده‌کنندگان از مفاد این آیین‌نامه الزامی است.
تبصره2ـ نظارت بر حُسن اجرای کلیه تعهدات مندرج در این آیین‌نامه از جمله مفاد تبصره فوق به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و در صورت عدم رعایت تعهدات مذکور در مرحله اول تذکر کتبی و در صورت تکرار، سایر اقدامات حسب صلاحدید و تشخیص وزارتخانه مذکور به عمل آمده و نهایتاً با فسخ یک طرفه قرارداد به خلع‌ید کلیه استفاده‌کنندگان از این آیین‌نامه بر حسب مورد منجر خواهد شد و خسارات وارد شده بر اساس نظر کارشناس رسمی از استفاده‌کنندگان اخذ خواهد شد. الزامات یاد شده و نیز حق فسخ و خلع ید، در متن قراردادهای منعقد شده درج خواهد شد.
ماده9ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف است برای تداوم اجرای مفاد این آیین‌نامه در سالهای بعد اعتبارات لازم را برآورد و در بودجه‌های سنواتی منظور نماید.
ماده10 ـ استفاده سازندگان بیمارستانها، از تمام یا بخشی از تسهیلات این آیین‌نامه با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان‌پذیر خواهد بود.
این تصویب‌نامه در تاریخ 6/4/1386 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.






معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18163

تاریخ تصویب : 1386/4/6

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - وزارت رفاه و تامین اجتماعی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.