×

اصلاح موادی از اساسنامه دانشگاه تربیت مدرس

اصلاح موادی از اساسنامه دانشگاه تربیت مدرس

اصلاح-موادی-از-اساسنامه-دانشگاه-تربیت-مدرس

وکیل

اصلاح موادی از اساسنامه دانشگاه تربیت مدرس شماره2483/دش



(مصوب جلسه 607 مورخ 5/4/1386 شورای عالی انقلاب فرهنگی)

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 607 مورخ 5/4/1386 اصلاح موادی از اساسنامه دانشگاه تربیت مدرس را به شرح ذیل تصویب کرد:
ماده1ـ دانشگاه تربیت مدرس که از این پس در این اساسنامه دانشگاه نامیده می‌شود برخاسته از انقلاب شکوهمند اسلامی به عنوان یک دانشگاه پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع، گسترش مرزهای دانش و فناوری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و انقلاب با اهداف ذیل برای مدت نامحدود تأسیس می‌شود.
1ـ تربیت اعضای هیأت علمی و محققان مؤمن و متعهد به انقلاب اسلامی در رشته‌های علمی موردنیاز دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور به منظور ارتقای کیفیت علمی و آموزشی و پژوهشی و کمک به گسترش تحصیلات عالی و تحول اساسی در آن.
2ـ مشارکت در توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و افزایش سهم تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی با تأکید بر مبانی اسلامی و نیازهای ملی و فناوری‌های نوین و کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با مراکز علمی، منطقه‌ای و بین‌المللی.
3ـ تلاش در جهت تحقق فرهنگ اسلامی از طریق تقویت و تعمیق بینش دینی و گسترش فضایل اخلاقی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی و اشاعة روحیه ایثار و امید به آینده بر پایة تعالیم قرآن، مکتب اهل بیت (ع) و ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی.
ماده3ـ مرکز دانشگاه در تهران است و تأسیس شعب آن در سطح ملی و بین‌المللی منوط به تأیید شورای دانشگاه و تصویب هیأت امنای دانشگاه و در چارچوب قوانین و مقررات کشور می‌باشد.
ماده6 ـ درخصوص وظایف هیأت امنای دانشگاه (بند « و»):
و ـ تصویب تشکیلات دانشگاه در چارچوب قوانین و مقررات.
ماده7ـ شورای دانشگاه مرکب از افراد ذیل است:
الف ـ رئیس دانشگاه که ریاست شورا را به عهده دارد.
ب ـ معاونان دانشگاه.
ج ـ رؤسای دانشکده‌ها و مراکز و مؤسسات علمی و تحقیقاتی مستقل از دانشکده‌ها وابسته به دانشگاه.
د ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه.
ه ـ دو نفر از دانشجویان مقطع دکتری (یکی از علوم انسانی و هنر و یکی از سایر رشته‌ها) به انتخاب دانشجویان دانشگاه.
و ـ 2 نفر از اعضای هیأت علمی شورای آموزشی و 2 نفر از اعضای هیأت علمی شورای پژوهشی به انتخاب شورای مربوط.
ماده8 ـ درخصوص وظایف شورای دانشگاه (بند « ب»):
ب ـ تصویب ظرفیت پذیرش دانشجو در هر رشته در چارچوب مقررات.
ماده9ـ اداره کلیه امور دانشگاه و نیز نمایندگی دانشگاه در مراجع رسمی و غیر رسمی بر عهدة رئیس دانشگاه است که به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین و با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می‌شود.
ماده10ـ دانشگاه معاونانی به شرح زیر خواهدداشت:
الف ـ معاون آموزشی، ب ـ معاون دانشجویی و فرهنگی، ج ـ معاون پژوهشی، د ـ معاون پشتیبانی و نیروی انسانی.
تبصره ـ از این به بعد ساختار تشکیلات دانشگاه، شرح وظایف تفصیلی و تعداد معاونین و هرگونه تغییر در آنها براساس مقررات مربوطه و با تصویب هیأت امنا تعیین می‌گردد.
ماده13ـ دانش‌آموختگان دانشگاه براساس اعلام نیاز وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به استخدام دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و دیگر مراکز آموزش عالی درخواهندآمد. مدت تحصیل این دانشجویان جزو سوابق خدمت ایشان محسوب خواهدشد.
تبصره1ـ آن دسته از دانش‌آموختگان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری که برحسب اعلام نیاز وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش به عضویت هیأت علمی دانشگاهها درمی‌آیند موظفند دو برابر مدت تحصیل در دانشگاهها خدمت کنند.
تبصره2ـ دانش‌آموختگانی که بتوانند به مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاه یا سایر مراکز آموزش عالی معتبر داخل یا خارج از کشور وارد شوند یا بورس تحصیلی دریافت دارند، بر طبق آئین‌نامه‌ای که به تصویب شورای دانشگاه خواهدرسید شروع خدمتشان تا پایان تحصیل به تعویق خواهدافتاد.
ماده14ـ برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه با توجه به اهداف مندرج در ماده1، توسط دانشگاه تهیه و تدوین شده و از طریق گروههای برنامه‌ریزی، طبق اولویت به تصویب مراجع ذیربط خواهدرسید.
تبصره ـ دانشجویان موظفند در نیمه دوم تحصیلات خود حداقل 4 واحد درسی به عنوان کارآموز به تدریس بپردازند.
ماده16ـ دانشجویان دانشگاه موظفند تمام وقت خود را به تحصیل و انجام وظایف آموزشی و پژوهشی اختصاص دهند و دانشگاه طبق ضوابطی که از طرف شورای دانشگاه پیشنهاد و به تصویب مراجع ذیربط خواهدرسید حقوق ماهانه به ایشان پرداخت خواهدکرد.
تبصره ـ با توجه به شرایط و گزینش ویژه این دانشگاه طبق اساسنامه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و صندوق رفاه دانشجویان موظفند هر سال برای هر یک از دانشجویان مقطع دکتری کمک هزینه تحصیلی برابر با حقوق و مزایای مربی پایه یک به ازای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در بودجه دانشگاه پیش‌بینی و به دانشگاه بموجب ردیف مجزا تخصیص دهند. این کمک هزینه شامل دانشجویانی می‌شود که به طرق دیگر (ازقبیل بورس و مأمور به تحصیل) حقوق یا کمک هزینه دریافت نمی‌نمایند.
ماده17ـ گزینش عمومی دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس طبق ضوابط گزینش استاد انجام می‌شود.
تبصره ـ هـرگونه ضوابط ویژه در صورت نیـاز پس از تصـویب مـراجع ذی‌ربـط قابل اعمال است.
ماده18ـ دانشگاه می‌تواند اعضای هیأت علمی موردنیاز خود در رشته‌های مختلف علمی را که حداقل دارای مدرک دکتری باشند به استخدام رسمی درآورد. وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند برای تأمین اعضای هیأت علمی موردنیاز دانشگاه اولویت قائل شوند.
تبصره1ـ گزینش اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه تربیت مدرس شامل دو مرحله عمومی و علمی خواهدبود. گزینش عمومی بر طبق ضوابط گزینش استاد و گزینش علمی توسط هیأت ممیزه دانشگاه انجام می‌شود.
تبصره2ـ دانشگاه تربیت مدرس دارای آئین‌نامه انضباطی هیأت علمی خواهدبود که به تصویب مراجع ذی‌ربط می‌رسد.
ماده23ـ در متن اساسنامه حسب مورد به جای عبارات « نخست وزیر»، « وزیر فرهنگ و آموزش عالی» و « وزارت فرهنگ و آموزش عالی» به ترتیب عبارات « معاون اول رئیس جمهور»، « وزیر علوم، تحقیقات و فناوری» و « وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» جایگزین می‌شود. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت اجرای این اساسنامه را برعهده دارد و چگونگی پیشرفت کار را هر سال یک بار به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش می‌نماید.






رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدی‌نژاد

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 18177

تاریخ تصویب : 1386/4/5

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.