×

آیین‌نامه مالی شرکت‌های تابعه شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

آیین‌نامه مالی شرکت‌های تابعه شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

آیین‌نامه-مالی-شرکت‌های-تابعه-شرکت-مادر-تخصصی-مدیریت-منابع-آب-ایران

وکیل

آیین‌نامه مالی شرکت‌های تابعه شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران شماره87192/ت35994هـ



وزارت نیرو ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

هیئت وزیران در جلسه مورخ 24/5/1386 بنا به پیشنهاد شماره 100/31/50521 مورخ 19/6/1385 وزارت نیرو و به استناد ماده (7) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ آیین‌نامه مالی شرکت‌های تابعه شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه مالی شرکت‌های تابعه شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

فصل اول ـ تعاریف و کلیات:‌
ماده1ـ در این آئین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ شرکت: حسب مورد هر یک از شرکت‌های آب منطقه‌ای و سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توسعه آب و نیروی ایران و شرکت توسعه منابع آب و خاک سیستان.
ب ـ بودجه سالانه شرکت: برنامه مالی شرکت که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی که منجر به تحقق سیاست‌ها و هدف‌های شرکت می‌شود و از دو قسمت به شرح زیر تشکیل می‌گردد:
1ـ بودجه عملیاتی (جاری) شرکت: شامل پیش‌بینی درآمدهای عملیاتی و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های عمومی و اداری، سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی است.
2ـ بودجه سرمایه‌ای: شامل پیش‌بینی منابع و مصارف سرمایه برای ایجاد اموال، تأسیسات و دارایی‌های ثابت مولد می‌باشد.
ج ـ سال مالی: یکسال هجری شمسی که از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در آخرین روز اسفند همان سال پایان می‌پذیرد.
د ـ درآمدهای عملیاتی: درآمدهایی که در قبال ارایه خدمات و فروش محصولات موضوع فعالیت‌های شرکت بر طبق مفاد اساسنامه و قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های مربوط عاید شرکت می‌گردد.
هـ ـ سایر درآمدها: درآمدهایی که در قبال فروش دارایی‌های مازاد یا اسقاط و سایر فعالیت‌های غیرعملیاتی که شرکت مجاز به انجام آن می‌باشد، عاید شرکت می‌گردد.
و ـ دارایی‌های مولد: تأسیساتی که در عملیات اصلی ایجاد درآمد شرکت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، نظیر تأسیسات سدها، شبکه‌های اصلی انتقال و توزیع آب، لوازم اندازه‌گیری، حوضچه‌ها و آبگیرهای تصفیه آب.
ز ـ صورت‌های مالی: ترازنامه، صورت سود و زیان، سود و زیان جامع و صورت جریان وجوه نقد و یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی که طبق اصول و استانداردهای حسابداری تهیه و به تأیید هیئت مدیره رسیده باشد.
ح ـ دفاتر حساب: دفاتر روزنامه، دفاتر کل، دفاتر معین و سایر دفاتری که بر اساس قوانین و مقررات مربوط و سیستم حسابداری شرکت و متناسب با نیازهای شرکت به نام شرکت تهیه و مورد اعمال حساب قرار می‌گیرند.
ط ـ نماینده مجری منتخب: یکی از مدیران یا کارشناسان ارشد شرکت که حسب تأیید هیئت مدیره با حکم مدیرعامل بنا به مورد جهت اجرای پروژه یا قرارداد انتخاب می‌گردد.
فصل دوم ـ منابع و مصارف و حساب‌های بانکی:‌
ماده2ـ منابع شرکت حسب مورد مندرج در بودجه مصوب عبارت است از درآمدهای عملیاتی، تسهیلات بانکی و وام‌های داخلی، وام‌های خارجی، اعتبارات هزینه‌ای بودجه عمومی دولت (جهت جبران زیان شرکت)، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه عمومی دولت، ذخایر، استفاده از دارایی‌های جاری، سایر درآمدها و دریافت‌ها از جمله وجوه دریافتی بابت حق اشتراک آب و سایر درآمدهایی‌ که شرکت مجاز به دریافت آن می‌باشد.
ماده3ـ مصارف شرکت حسب مورد مندرج در بودجه مصوب عبارتند از‌ هزینه‌های عملیاتی، هزینه‌های عمومی و اداری، مالیات، سود سهام شرکت مادرتخصصی، سایر حساب‌های تخصیص سود، بازپرداخت تسهیلات بانکی، بازپرداخت وام‌های خارجی، بازپرداخت ودیعه از جمله حق اشتراک و امثال آن، هزینه‌های سرمایه‌ای شامل ایجاد اموال و دارایی‌های ثابت و اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، افزایش در دارایی‌های جاری، وجوه اداره شده و سایر پرداخت‌ها.
ماده4ـ شرکت موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط در یکی از شعب بانکی دولتی به تشخیص و معرفی خزانه‌داری‌کل نسبت به افتتاح حسابهای زیر اقدام نماید:
الف ـ حساب‌های تمرکز وجوه به تفکیک جهت وصول درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و وجوه مربوط به حق اشتراک آب.
ب ـ حساب‌های دریافت و پرداخت اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های ثابت.
ج ـ حساب‌های سپرده‌ها.
د ـ حساب تنخواه‌گردان رد سپرده‌ها.
حساب‌های مذکور حساب‌های اصلی شرکت می‌باشند و برداشت از آنها صرفاً با امضای ذی‌حساب یا قائم مقام مجاز از طرف او و امضاهای مجاز طبق اساسنامه شرکت خواهد بود.
ماده5 ـ برای انجام پرداخت‌های مربوط به عملیات اجرایی شرکت و حسب موقعیت‌های جغرافیایی، به تشخیص مدیرعامل و تأیید هیئت مدیره به تعداد لازم حساب تنخواه‌گردان نزد شعب بانک‌های مجاز افتتاح می‌گردد.
پرداخت از حساب‌های مذکور حداقل با امضای مدیر/ مجری منتخب یا نماینده مجری منتخب یا مسئول اجرایی که با پیشنهاد مدیرعامل و تأیید هیئت مدیره انتخاب خواهد شد و مسئول مالی مربوط با تأیید ذیحساب صورت می‌پذیرد.
ماده6 ـ کلیه اقدامات اجرایی موضوع مواد (4) و (5) این آئین‌نامه، با اطلاع ذی‌حساب و از طریق امور مالی و ذی‌حسابی انجام می‌پذیرد.
تبصره ـ در خصوص حساب‌های بانکی تنخواه‌گردان به نحوی باید اقدام گردد که علاوه بر دارندگان حق برداشت، شرکت نیز با امضای ذی‌حساب و امضاهای مجاز اساسنامه بتواند نسبت به انسداد یا برداشت و واریز به سایر حساب‌های شرکت اقدام نماید.
ماده7ـ استفاده از وجوه مربوط به حق اشتراک آب و سایر وجوه و اعتبارات مربوط به سرمایه‌گذاری در توسعه تأسیسات جهت پرداخت‌های مربوط به عملیات جاری شرکت، جز آنچه در موافقتنامه‌ها و بودجه جاری آمده است ممنوع می‌باشد.
فصل سوم ـ بودجه:‌
ماده8 ـ شرکت موظف است با توجه به برنامه زمانی و دستورالعمل تهیه بودجه کل کشور نسبت به تهیه بودجه شرکت حاوی کلیه منابع و مصارف اعم از بودجه عملیاتی و بودجه سرمایه‌ای (حاوی اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) بر اساس دستورالعملهای مربوط در موعد مقرر اقدام و پس از تأیید هیئت مدیره جهت تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام و درج در بودجه کل کشور تحویل نماید.
ماده9ـ در صورتیکه بودجه شرکت در مواعد تعیین شده به مجمع عمومی گزارش شده باشد، مادام که به تصویب مجمع عمومی نرسیده یا ابلاغ نشده باشد، انجام هزینه‌های عملیاتی به میزان یک دوازدهم (12/1) بودجه مصوب سال قبل ماهانه و حداکثر تا سه ماه با تأیید هیئت مدیره مجاز خواهد بود و برای مدت بیشتر مجمع عمومی تعیین تکلیف خواهد نمود.
ماده10ـ در مورد آن قسمت از هزینه‌های عملیاتی مستمر که نوعاً انجام آن از یک سال مالی تجاوز می‌نماید شرکت می‌تواند برای مدت مناسب قراردادهایی را که مدت اجرای آن بیش از یکسال مالی است منوط بر آنکه اعتبار مورد نیاز برای سال‌های بعد همراه با بودجه سال انعقاد قرارداد به مجمع عمومی گزارش و به تصویب رسیده باشد منعقد نماید.
فصل چهارم ـ دریافت‌ها و پرداخت‌ها:‌
ماده11ـ وصول درآمدهای شرکت و استفاده از آنها و سایر منابع تأمین اعتبار بر طبق قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های مربوط و این آیین‌نامه خواهد بود.
ماده12ـ کلیه دریافت‌های شرکت صرفاً از طریق حساب‌های بانکی موضوع ماده (4) و تحت نظارت مستقیم امور مالی و ذیحسابی مجاز خواهد بود.
ماده13ـ وجوهی که توسط شرکت به عنوان سپرده، وجه الضمان، وثیقه و مانند آنها دریافت می‌شود باید طبق قوانین و مقررات مربوط به حساب‌های تعیین شده واریز گردد و شرکت حق استفاده از آنها را ندارد.
ماده14ـ در صورتی که طبق قراردادها و قوانین و مقررات مربوط وجوه مذکور در ماده (13) توسط شرکت ضبط گردد، به حساب سایر درآمدهای شرکت منظور خواهد شد و در مواردی که منابع قراردادی آن از محل اعتبارات طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تأمین شده باشد، طبق مقررات مربوط به طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای عمل خواهد شد.
ماده15ـ به استثنای پرداخت‌های جزئی که از محل تنخواه‌گردان پرداخت می‌گردد، کلیه پرداخت‌های شرکت توسط چک و از طریق حساب یا حساب‌های بانکی انجام خواهد پذیرفت.
فصل پنجم ـ سایر مقررات:‌
ماده 16ـ اهم رویه‌های حسابداری از جمله طبقه‌بندی حساب‌ها، دارایی‌های ثابت (اعم از مشهود و نامشهود)، نحوه اخذ ذخایر، محاسبه هزینه‌های استهلاک، تهیه و طبقه‌بندی صورت‌های مالی و یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی، حسب مورد بر اساس استانداردهای حسابداری و سیستم متحدالشکل مالی وزارت نیرو، قانون مالیات‌های مستقیم و مصوبات و دستور‌العمل‌های مجمع عمومی خواهد بود.
ماده17ـ شرکت موظف است نسبت به تهیه صورت‌های مالی میان دوره‌ای و سالانه اقدام و پس از تأیید هیئت مدیره در مواعد تعیین شده قانونی همراه با گزارش حسابرس و بازرس قانونی حسب مورد به مجمع عمومی تحویل نماید.
ماده18ـ اختیارات و مسئولیت هیئت مدیره، مدیرعامل و ذی‌حساب در اجرای این آیین‌نامه و انجام عملیات موضوع اساسنامه و بودجه مصوب شرکت، حسب مورد طبق احکام قوانین عمومی ناظر بر شرکت، مفاد اساسنامه و سایر مصوبات و دستورالعمل‌های مصوب مجمع عمومی می‌باشد.
ماده 19ـ مواردی که در این آیین‌نامه ذکر نشده است شامل تعاریف واژه‌ها و احکام اجرایی، طبق مفاد اساسنامه شرکت، قانون تجارت و احکام قوانین عمومی مورد شمول شرکت از جمله قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب1351ـ قوانین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد اجراء، قوانین بودجه کل کشور، قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب1366ـ و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب1380ـ و اصلاحات بعدی و الحاقیه آن می‌باشد.






معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18203

تاریخ تصویب : 1386/5/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.