×

آیین‌نامه اجرایی بند « و» تبصره (9) قانون بودجه سال 1386 کل کشور‏

آیین‌نامه اجرایی بند « و» تبصره (9) قانون بودجه سال 1386 کل کشور‏

آیین‌نامه-اجرایی-بند-«-و»-تبصره-(9)-قانون-بودجه-سال-1386-کل-کشور‏ آیین‌نامه اجرایی بند « و» تبصره (9) قانون بودجه سال 1386 کل کشور‏ شماره98991/ت37413ک



وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت بازرگانی‏ ـ وزارت جهادکشاورزی ـ وزارت صنایع و معادن ـ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ـ نهاد ریاست جمهوری

وزرای عضو کمیسیون فرهنگی هیئت دولت در جلسه مورخ10/4/1386 بنا به ‌پیشنهاد ‏مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و وزارتخانه‌های علوم، ‏تحقیقات و فناوری، بازرگانی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و دفتر همکاریهای فناوری ‏ریاست جمهوری و به استناد بند « و» تبصره (9) قانون بودجه سال 1386 کل کشور و ‏با رعایت تصویب‌نامه شماره 19414/ت37258هـ مورخ 11/2/1386 تصویب نمودند:‏

آیین‌نامه اجرایی بند « و» تبصره (9) قانون بودجه سال 1386 کل کشور‏

ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌رود:‏
‏1ـ پژوهش: کار نظام‌مند و خلاق که به منظور افزایش ذخیره دانش علمی و کاربرد ‏عملی آن انجام می‌گیرد و شامل موارد زیر است:‏
الف: پژوهش بنیادی: کار تجربی یا نظری که عمدتاً به منظور کسب آگاهیهای ‏جدید از منشا پدیده یا واقعیتها انجام می‌شود.‏
ب: پژوهش کاربردی: کاوش اصیل به منظور کسب دانش علمی و فنی جدید با ‏کاربرد عملی خاص.‏
ج: پژوهش توسعه‌ای: کار نظام‌مند که با استفاده از دانش حاصل از تحقیقات یا ‏تجربه عملی در جهت تولید مواد، فرآورده‌ها یا تمهیدات جدید، ابداع یا استقرار فرآیندها، ‏نظام‌ها یا خدمات جدید با رویکرد بازار انجام می‌شود.‏
‏2ـ فعالیتهای علمی و فناوری: همه فعالیتهای نظام‌مند که ایجاد، پیشبرد، اشاعه و ‏کاربرد دانش علمی و فنی در همه حوزه‌های علمی و فناوری یعنی علوم انسانی، پایه، ‏کشاورزی و منابع طبیعی، مهندسی، پزشکی را در بر می‌گیرد و شامل تولید فناوری، ‏انتقال فناوری، بومی‌سازی فناوری، جذب فناوری و انتشار فناوری می‌باشد.‏
‏3ـ دستگاهها: کلیه دستگاههای موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه ‏اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
‏4ـ تبصره: بند « و» تبصره 9 قانون بودجه 1386 کل کشور‏
ماده2ـ کلیه دستگاهها مکلفند یک درصد (1%) و مجازند حداکثر تا چهار درصد ‏‏(4%) اعتبارات هزینه‌ای خود را علاوه بر اعتبارات مصوب تحقیقاتی به منظور انجام ‏فعالیتهای پژوهشی و توسعه فعالیتهای علمی و فناوری هزینه نمایند. معاونت برنامه‌ریزی ‏و نظارت راهبردی رییس جمهور اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را در سقف (1%) در ‏موافقت‌نامه‌های متبادله و در هر مرحله از تخصیص با قید « اعتبارات موضوع بند (و) ‏تبصره (9) قانون بودجه سال 1386» کل کشور مشخص و بر عملکرد هزینه کرد آن ‏نظارت نماید.‏
ماده3ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است سهم ‏دستگاهها از اعتبارات تبصره را به تفکیک تهیه و حداکثر تا پایان شهریور ماه 1386 ‏به‌دستگاهها، شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست ‏جمهوری اعلام نماید.‏
تبصره ـ اعتبارات هزینه‌ای منظور شده در قالب ردیفهای متفرقه قانون بودجه، ‏پس از توزیع و ابلاغ به دستگاهها به سر جمع اعتبارات هزینه‌ای آنها اضافه شده و در ‏مورد موضوع این آیین‌نامه مورد محاسبه قرار می‌گیرد.‏
ماده4ـ در مورد شرکتهای دولتی و بانکهای موضوع ماده (160) قانون برنامه ‏چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، یک درصد (1%) ‏از اعتـبارات هزینه‌ای جهت عمل به موضوع این آیین‌نامه، محاسبه و در جداول ‏بودجـه مصوب در مـجامع عمومی ذیل سـرفصل پژوهـش منظـور مـی‌گردد. مـعاونت ‏برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است بر رعایت موضوع این ماده در ‏مجامع عمومی شرکتهای دولتی و بانکها نظارت و گزارش عملکرد را به رییس جمهور ‏ارایه دهد.‏
تبصره ـ دستگاههای موضوع این ماده مکلفند فهرست کامل فعالیت و پژوهش و ‏فناوری خود را به شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری موضوع مصوبه شماره ‏‏56061/1901 مورخ 24/4/1386 شورای عالی اداری اعلام و شورای مذکور با رعایت ‏بند (و) تبصره (9) قانـون بودجه سـال 1386 کل کشور نسـبت به ارزیـابی آن ‏اقدام نماید.‏
ماده5 ـ دستگاههایی که به موجب قانون یا اساسنامه‌های مصوب خود موظف به‌صرف ‏هزینه تحقیقاتی بیش از چهار درصد (4%) می‌باشند، نسبت به مازاد بر چهار درصد (4%) ‏براساس قوانین جاری یا اساسنامه‌های خود اقدام می‌کنند.‏
ماده6 ـ کلیه دستگاهها مکلفند فهرست کاملی از طرحها و برنامه‌های پژوهش و ‏فناوری در دست اقدام یا برنامه‌ریزی شده خود از محل اعتبارات تبصره را به همراه برآورد ‏هزینه اجرای آنها،
حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری به شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری ‏ارسال نمایند. شورا موظف است عملکرد پژوهشی و نحوه هزینه کرد اعتبارات را در ‏دستگاهها ارزیابی نموده و گزارش جامع عملکرد آنها را پس از تایید به رییس جمهور و ‏دستگاههای ذی‌ربط اعلام نماید. دستگاهها مکلفند در تدوین گزارش مذکور با شورای ‏عالی آموزش، پژوهش و فناوری همکاری نمایند.‏
تبصره ـ به منظور اطلاع رسانی دقیق، شفاف‌سازی و پرهیز از موازی‌کاری و اتلاف ‏منابع در زمینه اجرای طرحهای تحقیقاتی و توسعه علمی و فناوری، فهرست طرحها و ‏برنامه‌های پژوهش و فناوری از طریق پایگاههای اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی ‏آموزش، پژوهش و فناوری و نیز دستگاههای ذی‌ربط، در دسترس قرار خواهدگرفت.‏
ماده7ـ نحوه مصرف اعتبارت موضوع این آیین‌نامه مطابق ضوابط حاکم بر هزینه‌کرد ‏اعتبارات تحقیقاتی است.‏
ماده8 ـ به منظور ایجاد فضای رقابتی و تسهیل در امور پژوهش و فناوری کلیه ‏دستگاهها مکلفند حداقل بیست درصد (20%) از اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را در هر ‏مرحله از تخصیص از طریق عقدقراردادهای پژوهشی با دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی ‏دولتـی و غیردولتـی، فرهنگستـانها و بنیـاد ایران شنـاسی، مؤسسـات پژوهشی وابسـته ‏به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ‏تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی و جهاد دانشگاهی، یا اعضای هیئت علمی با مجوز ‏مدیریت دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی ذکرشده که دارای مجوز از مراجع قانونی ذی‌ربط ‏می‌باشند، هزینه نمایند.‏
ماده 9ـ کلیه دستگاههای موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه ‏موظفند فعالیتهای تحقیقاتی، پژوهشی، علمی و فناوری خود را در جهت سیاستهای ‏مصوب شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری قرارداده و از جمله موارد ذیل را در اولویت ‏قرار دهند:‏
‏1ـ پژوهشها و طرحهای هم جهت با اولویتهای کلان و ملی تحقیقات و فناوری در ‏کشور به میزان حداقلی که توسط شورای عالی آموزش و پژوهش و فناوری تعیین می‌شود.‏
‏2ـ تحقیقات مبتنی بر نیازهای اولویت دار دستگاه.‏
‏3ـ تحقیقات با رویکرد حل مسأله (لازم است مسائل برخاسته از نیازهای کارشناسی ‏شده و اولویت‌دار دستگاه بوده و دارای تعریف دقیق، شفاف و آثار مشخصی که از حل آنها ‏نتیجه می‌شود، باشند).‏
‏4ـ همکاریهای بین دستگاهی برای اجرای پروژه‌های ملی تحقیقاتی.‏
‏5 ـ ارتقاء توان علمی از طریق انعقاد قراردادهای علمی ـ پژوهشی مشترک بین‌المللی ‏در زمینه فعالیت دستگاه.‏
‏6 ـ حمایت از تجاری سازی یافته‌ها و دستاوردهای پژوهشی و طرحهای کارآفرینی ‏از طریق فعالیتهایی نظیر مشارکت، همکاری و انعقاد قرارداد با قطبهای علم و فناوری و ‏واحدهای مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری، ایجاد و تقویت واحدهای پایلوت، ‏ثبت پتنت، مناطق طبیعی طبیعی تحت مدیریت، مزارع تحقیقاتی و اجرای طرحهای ‏افزایش مقیاس ‏‎(Scale Up)‎‏ در مراکز تحقیقاتی و صنعتی، کمک به ایجاد و تقویت ‏صندوقهای حمایت از پژوهش و فناوری و اجرای فعالیتهای طراحی مهندسی که برای ‏اولین بار در کشور صورت می‌گیرد.‏
‏7ـ ایجاد و توسعه فناوریهای نوین.‏
‏8 ـ حمایت از تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای تقاضا محور در بخش خصوصی و نیز ‏در بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط زودبازده یا مشارکت با آنها.‏
‏9ـ تدوین برنامه‌های جامع توسعه علوم و فناوری در سطوح مختلف و مدیریت و ‏راهبری برنامه‌های کلان تحقیقات و توسعه علوم و فناوری.‏
‏10ـ پژوهشها و فعالیتهای توسعه علمی و فناوری به منظور ایجاد، تدوین و ارتقاء ‏استانداردها و افزایش بهره‌وری.‏
‏11ـ رصد کردن نیازهای تکنولوژیک و نیازسنجی علمی و فناوری در سطح جهانی.‏
‏12ـ طرحهای پژوهشی که توسط پژوهشگران برجسته کشور، واجد شرایط نخبگی ‏و استعداد برتر پیشنهاد می‌شوند.‏
‏13ـ ایجاد و تقویت شبکه دفاتر مالکیت فکری و حقوق معنوی دستاوردهای علمی، ‏فناوری و صنعتی کشور.‏
‏14ـ تقویت هم‌افزایی علمی از طریق ایجاد شبکه‌های آزمایشگاهی به منظور افزایش ‏بهره‌وری و مشارکت در تأمین دانش فنی و بهره‌برداری از تجهیزات موردنیاز.‏
‏15ـ طراحی و ایجاد فرآیندها و مدلهای توسعه علم و فناوری متناسب با شرایط ‏بومی کشور و تقویت ساخت داخل اقلام و تجهیزات موردنیاز.‏
‏16ـ حمایت از انجمنهای علمی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات ‏و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش و نیز مراکز ‏تحقیقاتی نوع (3) (مشترک میان دانشگاهها و دستگاهها) در قالب انعقاد قرارداد به منظور ‏دریافت خدمات علمی و فناوری معین.‏
تبصره ـ سقف اعتبار برای واردات دانش فنی موردنیاز و چگونگی ارایه گزارش ‏عملکرد آن توسط شورا تعیین خواهدشد.‏
ماده10ـ وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداقل بیست درصد (20%) از ‏اعتبارات سهم خود را صرف پژوهش درخصوص تحول در نظارم آموزشی مقاطع ابتدایی، ‏راهنمایی و متوسطه و نیز توسعه پژوهش‌سراها نماید به نحوی که نتیجه آن منجر به تهیه ‏طرح جامع تحول در آموزش و پرورش گردد.‏
ماده11ـ واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی به دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ‏معتبر دارای مجوز از مراجع قانونی از محل اعتبارات موضوع این آیین‌نامه از شمول ‏آیین‌نامه بند (هـ) ماده (29) قانون برگزاری مناقصات، موضوع تصویب‌نامه شماره ‏‏84178/ت34162هـ مورخ 16/7/1385 هیئت وزیران خارج بوده و صرف تصویب ‏پروژه و ارجاع آن توسط عالی‌ترین مقام دستگاه طبق آیین‌نامه داخلی کافی خواهدبود.‏
ماده12ـ اعتبار ردیف 503940 تبصره برای تشویق به مؤسساتی اختصاص می‌یابد ‏که پژوهشهای کاربردی مبتنی بر بازار که دارای یکی از ویژگیهای زیر باشد را انجام ‏می‌دهند:‏
الف ـ نتایج حاصل از پژوهش قابل ارایه به صورت دانش فنی، محصول و یا اختراع ‏ثبت شده باشد.‏
ب ـ نتایج حاصل از پژوهش به صورت دانش و یا محصول قابل عرضه به بازارهای ‏ملی یا بین‌المللی باشد.‏
ج ـ دانش فنی و نتایج حاصل از پژوهش با هدف ارتقاء و یا دستیابی به یک دانش و ‏یا محصول مشخص بوده و برای به انجام رساندن آن فرآیند تحقیق و توسعه در داخل ‏کشور طی شده باشد.‏
تبصره1ـ کمکها حداکثر پنجاه درصد (50%) کل هزینه‌های یک پروژه را شامل می‌شود.‏
تبصره2ـ از زمان اتمام یا فروش پروژه بیش از دو سال نگذشته باشد.‏
این تصویب‌نامه در تاریخ 18/6/1386 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری ‏رسیده است.‏






معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18219

تاریخ تصویب : 1386/4/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - وزارت صنایع - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - وزارت بازرگانی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.