×

تصویب‌نامه درخصوص واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در بورس

تصویب‌نامه درخصوص واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در بورس

تصویب‌نامه-درخصوص-واگذاری-کلیه-سهام-دولتی-و-متعلق-به-دولت-در-بورس

وکیل

تصویب‌نامه درخصوص واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در بورس شماره196946/ت39192هـ



وزارت صنایع و معادن ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

هیئت‌وزیران در جلسه مورخ 24/11/1386 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (الف) ماده (14) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تنفیذی در ماده (9) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ تصویب نمود:
1ـ‌ واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در شرکت‌های مندرج در جدول پیوست شماره (1) که تأیید شده به مهر « پیوست تصویب‌نامه هیئت‌وزیران» می‌باشد، مجاز است.
تبصره1ـ واگذاری کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در شرکتهایی که طبق مصوبات گذشته هیئت‌وزیران و از ابتدای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران فروش بخشی از سهام آنها به تصویب رسیده است نیز مشمول این بند می‌باشد.
تبصره2ـ سایر سهام دولتی و متعلق به دولت در شرکتهایی که فهرست آن در جدول پیوست شماره (1) این تصویب‌نامه درج نگردیده‌است، در زمره شرکتهای مصوب واگذاری تعیین می‌گردند. شرکتهای مادر تخصصی یا صاحبان سهام دولتی مربوط مکلفند ظرف پانزده روز پس از ابلاغ این تصویب‌نامه فهرست شرکتهای موضوع این تبصره را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام نمایند.
2ـ کلیه سهام دولتی و متعلق به دولت در شرکتهای قابل واگذاری زیرمجموعه، قبل از اجرای عملیات واگذاری به وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل می‌شود.
3ـ موارد استثناء واگذاری مطابق جدول پیوست شماره (2) که تأیید شده به مهر «پیوست تصویب‌نامه هیئت‌وزیران» است، تعیین می‌گردند.
4ـ روش واگذاری کلیه شرکتهای موضوع جدول پیوست (1) این تصویب‌نامه با اولویت بورس می‌باشد.
تبصره ـ کارگروهی متشکل از سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت مادرتخصصی مربوط مکلف است ظرف دوهفته پس از ابلاغ این تصویب‌نامه شرکتهای غیرقابل پذیرش در بورس را مشخص نماید. پس از مدت یادشده شرکتهایی که شرایط لازم جهت ارایه در بورس را ندارند توسط سازمان خصوصی‌سازی با استفاده از سایر روشهای مجاز واگذار می‌گردند.
5 ـ شرکتهای مادرتخصصی و صاحبان سهام دولتی مربوط مکلفند در مورد شرکتهای مصوب واگذاری که بنا به تشخیص سازمان بورس و اوراق بهادار قابلیت پذیرش بورس را داشته‌اند، ظرف یک ماه کلیه اسناد و مدارک موردنیاز جهت پذیرش بورس را از طریق سازمان خصوصی‌سازی به بورس ارسال دارند. همچنین این دسته از صاحبان سهام دولتی مکلفند نسبت به آماده‌سازی از جمله برگزاری مجامع عمومی به منظور اصلاح حسابها، تغییر اساسنامه، تبدیل به شرکت سهامی‌عام، تغییر سرمایه و هرگونه اصلاحات مالی، حقوقی، نیروی انسانی، فیزیکی و غیره تا پایان اردیبهشت ماه سال 1387 و به نحوی که تا آخر تیرماه سال 1387 شرکت، مورد پذیرش نهایی بورس قرار گیرد، اقدام نمایند.
تبصره ـ اتخاذ تصمیم در مورد چگونگی و لزوم حفظ بیست درصد (20%) سهم دولت از بازار هریک از شرکتهای مورد واگذاری مشمول صدر اصل (44) قانون اساسی به‌عهده هیئت عالی واگذاری خواهدبود.
6 ـ سازمان خصوصی‌سازی مکلف است در ابتدای هرسال، برنامه زمان‌بندی فروش سالانه شرکتها را تهیه و تصویب هیئت عالی واگذاری برساند.
7ـ درخصوص مصادیق حاکمیتی شرکتها، کار گروهی مرکب از وزارتخانه مربوط و وزارت امور اقتصادی و دارایی تصمیم‌گیری خواهدنمود. کارگروه یاد شده مکلف است ضمن شناسایی موارد حاکمیتی در هر شرکت به تفکیک وظایف یادشده از شرکت مورد واگذاری به منظور تبدیل آن به شخصیت حقوقی مناسب اقدام نماید. هرگونه اختلاف موضوع این بند بنا به نظر معاون اول رییس جمهور حل و فصل خواهدشد.
8 ـ سازمان خصوصی‌سازی مجاز است نسبت به واگذاری تدریجی سهام آن دسته از شرکتهای بورسی که با توجه به شرایط بازار تقاضای خرید بلوکی سهام آنها وجود ندارد بدون نیاز به درج آگهی عرضه سهام اقدام نماید.
9ـ موارد اختلافی بین دستگاههای اجرایی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به معاون اول رییس‌جمهور جهت تصمیم‌گیری نهایی منعکس خواهدشد.

(جدول پیوست شماره1ـ فهرست شرکت‌های قابل واگذاری متعلق به شرکت‌های مادر)
(جدول پیوست شماره 2ـ فهرست شرکت‌های غیرقابل واگذاری)




معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18351

تاریخ تصویب : 1386/11/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت صنایع - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.