تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور درخصوص کاهش آثار ناشی از خشکسالی

تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور درخصوص کاهش آثار ناشی از خشکسالی

تصمیم-نمایندگان-ویژه-رئیس-جمهور-درخصوص-کاهش-آثار-ناشی-از-خشکسالی

وکیل

تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور درخصوص کاهش آثار ناشی از خشکسالی شماره11631/ت108ن



وزارت کشور ـ وزارت جهادکشاورزی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت کار و امور اجتماعی ـ وزارت نیرو ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور جهت اجرای اختیارات هیئت‌وزیران درخصوص کاهش آثار ناشی از خشکسالی، هماهنگی دستگاههای اجرایی و مدیریت مقابله با پدیده یادشده که به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 10919/ت107هـ مورخ 31/1/1387 اتخاذ شده است، به شرح زیر برای اجرا ابلاغ می‌گردد:
1ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند به منظور کاهش خسارات ناشی از خشکسالی نسبت به ارایه خدمات تخصصی اضطراری از محل منابع داخلی و امکانات در اختیار اقدام و گزارش عملکرد را ماهانه به ستاد حوادث غیرمترقبه کشور ارایه نمایند.
2ـ ستاد خشکسالی موظف است لایحه نحوه تأمین معادل ریالی مبلغ بیست هزار میلیارد ریال را جهت اجرای طرحهای پیشگیری و مقابله با خشکسالی، سرمازدگی، کم‌آبی و تأمین مواد غذایی موردنیاز را ظرف 10 روز تهیه و به هیئت دولت ارایه نماید.
3ـ وزارت کشور موظف است با استفاده از منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب1380ـ و اصلاحات بعدی آن نسبت به خرید و توزیع تعداد 700 تانکر سیار آبرسانی بین مناطق آسیب‌دیده به طور متمرکز اقدام نماید.
4ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است در مناطق تحت تأثیر خشکسالی اقدامات زیر را به مورد اجرا گذارد:
الف ـ‌ از محل تولیدات سایر مناطق نسبت به تأمین علوفه موردنیاز دام در مناطق دام‌خیز و مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اقدام نماید.
ب ـ حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ این تصمیم نسبت به راه‌اندازی ایستگاههای خرید ثابت و سیار دام با تأیید ستاد حوادث غیرمترقبه استانها اقدام نماید.
ج ـ مراکز تحقیقاتی و پژوهشی آن وزارت روشهای نوین پیشگیری و مقابله و نحوه استفاده بهینه از منابع آبی و اصلاح نظام آبیاری را تهیه و بر اجرای مستمر آن نظارت نمایند.
د ـ به منظور جلوگیری از شیوع بیماریهای دامی ناشی از خشکسالی در مناطق دام‌خیز و همچنین مسیر اسکان عشایر، هیئتهای ویژه پزشکی به‌طور مستمر اعزام و مراقبت لازم معمول شود.
هـ ـ انجام اطلاع‌رسانی به کلیه دامداران جهت عدم فروش دام به افراد فرصت‌طلب و سودجو و برنامه‌ریزی جهت تسریع در خرید عادلانه دام.
5 ـ ستاد حوادث غیرمترقبه کشور و استانها موظفند اقدامات زیر را در اولویت‌ برنامه‌های اجرایی خود قرار دهند:
الف ـ آبرسانی به مناطق دام‌خیز و عشایری کشور و مناطق حفاظت‌شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست.
ب ـ آبرسانی به مراکز جمعیتی شهری و روستایی که منابع اصلی ذخیره آب آشامیدنی را از دست داده‌اند.
ج ـ بهسازی چشمه‌ها و احیاء قنوات.
6 ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است اقدامات زیر را به مورد اجرا گذارد:
الف ـ استمهال بدهی بانکی قبلی پرداخت شده به آسیب‌دیدگان ناشی از خشکسالی به ویژه کشاورزان، عشایر و دامداران با هماهنگی بانکهای عامل و با تأیید ستاد حوادث غیرمترقبه استانها به مدت یک سال (بدون اعمال سود و کارمزد در این یک سال) و بخشودگی جرایم دیرکرد وامهای قبلی خسارت‌دیدگان یادشده.
ب ـ پرداخت تسهیلات جدید بانکی به آسیب‌دیدگان بدون در نظر گرفتن بدهی سررسید شده و نشده قبلی جهت تقویت بنیه مالی آنان با تأیید ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استانها.
7ـ وزارت کار و امور اجتماعی موظف است به منظور ایجاد اشتغال جایگزین جهت افرادی که در اثر خشکسالی شغل خود را از دست داده‌اند از محل تسهیلات بانکی بنگاههای زودبازده در سال 1387 و در قالب طرحهای زودبازده و مولد تسهیلات بانکی پرداخت و گزارش عملکرد را به هیئت دولت ارایه نماید.
8 ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به منظور جلوگیری از شیوع بیماریهای ناشی از خشکسالی مراقبتهای ویژه بهداشتی در مناطق تحت تأثیر این پدیده معمول و گروههای پزشکی، درمانی و بهداشتی به طور مستمر به این مناطق اعزام و گزارش آن را به ستاد حوادث غیرمترقبه کشور ارسال نماید.
9ـ وزارت نیرو موظف است اقدامات زیر را به مورد اجرا گذارد:
الف ـ اعمال مدیریت بهینه مصرف آب در حوزه‌های آبریز استانهای تحت تأثیر خشکسالی.
ب ـ مدیریت مصرف بهینه برق در کشور و صرفه‌جویی در میزان مصرف معادل (10%) در کل کشور جهت جبران کمبود ظرفیت تولید برق.
ج ـ تأمین آب شرب سالم موردنیاز مناطق شهری و روستایی تحت تأثیر خشکسالی.
10ـ استانها و مناطق تحت تأثیر خشکسالی و اولویت‌بندی آن توسط ستاد خشکسالی تعیین خواهدشد.
11ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سایر نهادها در صورت درخواست ستاد خشکسالی موظفند امکانات و تجهیزات مورد نیاز مرتبط با خشکسالی و مسائل جانبی آن را در اختیار ستاد قرار دهند.
12ـ مبلغ دو هزار و سیصد میلیارد (2،300،000،000،000) ریال اعتبار از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای پرداخت بیمه محصولات کشاورزی خسارت‌دیدگان ناشی از خشکسالی و سرما اختصاص ‌می‌یابد تا زیر نظر ستاد خشکسالی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به مصرف برسد.
13ـ به منظور اجرای عملیات اضطراری در امر مقابله با خشکسالی مبلغ دو هزار و پانصد میلیارد (2،500،000،000،000) ریال از محل اعتبارات ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در قالب هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای در اختیار ستاد خشکسالی قرار می‌گیرد تا بنا به پیشنهاد ستاد یادشده و تصویب نماینده ویژه رییس‌جمهور موضوع مصوبه شماره 1205 مورخ 11/1/1387 هیئت دولت جهت اجرای برنامه‌های فوق‌الذکر در استانها در اختیار دستگاههای اجرایی ذی‌ربط قرار گیرد.
14ـ استانداران استانهای کشور مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا سرانه آرد مصرفی در استانهای تحت مدیریت به 10 کیلوگرم کاهش یابد.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18394

تاریخ تصویب : 1387/1/31

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت نیرو - وزارت كار و امور اجتماعی - وزارت جهاد كشاورزی - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.