×

بخشنامه به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور مبنی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و برق

بخشنامه به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور مبنی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و برق

بخشنامه-به-کلیه-وزارتخانه‌ها،-سازمان‌ها،-مؤسسات-و-شرکت‌های-دولتی،-نهادهای-انقلاب-اسلامی-و-استانداری‌های-سراسر-کشور-مبنی-بر-لزوم-صرفه‌جویی-در-مصرف-آب-و-برق بخشنامه به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور مبنی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و برق شماره43720/40081



وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری‌های سراسر کشور

1ـ با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و با عنایت به لزوم پیشتاز بودن نظام اداری کشور در اجرای منویات معظم‌له و اصلاح الگوهای مسرفانه و به منظور اجرایی نمودن تصمیم‌نامه ستاد خشکسالی کشور مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف آب و برق و دیگر حامل‌های انرژی به میزان حداقل ده درصد (موضوع جزء « ب» بند (9) تصمیم‌نامه شماره11631/ت108ن مورخ 1/2/1387) و به استناد نامه‌های شماره 100/30/20487 مورخ 12/3/1387 و 30/1367/م مورخ 6/3/1387 وزارت نیرو و تصویب‌نامه شماره 170368/ت38936هـ مورخ 22/10/1386 هیئت وزیران مبنی بر محاسبه قیمت آب و برق وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به نرخ تمام‌شده و محاسبه و پرداخت آن از سرجمع اعتبارات آنها، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن تعیین یکی از مدیران ارشد خود به عنوان مسؤول مدیریت بهینه مصرف به نحوی عمل نمایند که نسبت به مصرف دوره مشابه سال قبل حداقل ده درصد صرفه‌جویی دستگاه‌های اجرایی کشور عملیاتی گردد.
2ـ تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به بهره‌برداری از حداکثر میزان روشنایی طبیعی روز در محیط اداری و نیز استفاده از روشنایی موضعی در اطاق کار اقدام نموده و ضمن عدم بهره‌گیری از لامپ‌های پر مصرف و التهابی (بیش از چهل وات) از سیستم‌های پربازده روشنایی نظیر لامپ‌های کم‌مصرف LED استفاده نمایند.
3ـ با توجه به لزوم تنظیم درجه حرارت مناسب در ساعات اداری (بیست و شش درجه) دستگاه‌های اجرایی موظفند علاوه بر استفاده حداقل از سیستم‌های برودتی، پس از پایان ساعت کار اداری نسبت به خاموش کردن رایانه‌ها، سیستم‌های سرمایشی، آب سردکن‌ها، روشنایی ساختمان‌ها و معابر و محوطه‌های مربوط اقدام نمایند.
4ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به نصب و بهره‌گیری از تجهیزات مجهز به فناوری هوشمند و لوازم کم‌مصرف در زمینه آب و برق همانند لامپ کم‌مصرف، شیرهای دستشویی الکترونیکی و پدالی و نیز کنترل مستمر تجهیزات و تأسیسات مربوط و رفع عیوب احتمالی با هدف جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب و برق اقدام نمایند.
5 ـ با توجه به بخشنامه شماره 135864/36675 مورخ 16/12/1385، دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به استفاده از حداکثر ظرفیت دیزل‌های نصب‌شده در ادارات اقدام نمایند. وزارت نفت موظف است نسبت به تأمین سوخت دیزل‌های موجود در ادارات و صنایع با هماهنگی وزارت نیرو اقدام نماید.
6 ـ دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن پرهیز جدی از مصرف آب شرب جهت آبیاری فضاهای سبز، برای آبیاری آنها از منابع آب زیرزمینی خام (چاه) و یا بازچرخانی پساب‌ها استفاده نمایند.
7ـ لازم است دستگاه‌های اجرایی علاوه بر همکاری و فراهم نمودن زمینه بهره‌برداری موقت از چاه‌های آب موجود در محوطه اختصاصی ادارات توسط شرکت‌های آب و فاضلاب تا پایان دوره خشکسالی، هماهنگی لازم را با شرکت‌های مذکور در صورت نیاز به حفر چاه‌های جدید در محوطه ادارات به عمل آورند.
8 ـ وزارت راه و ترابری مکلف است نسبت به تعدیل و کاهش روشنایی موجود در جاده‌ها و بزرگراه‌های بین شهری و نیز پیش‌بینی طراحی و اجرای روشنایی‌های جدید (با مصرف حداقل) با هماهنگی وزارت نیرو اقدام نماید.
9ـ با توجه به ممنوعیت استفاده از لامپ‌های پرمصرف التهابی و مدادی در واحدهای صنفی، تجاری، عمومی و خدماتی، وزارت بازرگانی موظف است تدابیر لازم را جهت عملیاتی نمودن و رعایت موضوع به عمل آورد.
10ـ وزارت نیرو مکلف است نسبت به کاهش روشنایی معابر، میادین، پارک‌ها و تأسیسـات بـرقی و نیـروگاه‌های تحـت پوشش خود، حـداقل به میزان پنجاه درصد اقدام نماید.
11ـ وزارت صنایع موظف است با هماهنگی وزارت نیرو برای تمامی صنایع با مصرف بیش از یک مگاوات، برنامه تعطیلات و تعمیرات سالیانه در بازه زمانی 15 تیرماه تا 15 شهریور ماه را تدوین و به کلیه صنایع جهت اجرا ابلاغ و بستر مناسب را جهت استفاده از حداکثر ظرفیت دیزل‌های نصب شده صنایع در ساعات پیک بار فراهم کند.
12ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است نسبت به اعمال محدودیت در ساعات کار چاه‌های کشاورزی (روزانه حداقل به میزان دو ساعت در اوج بار) و کنترل میزان برداشت آب در حد پروانه مجاز بهره‌برداری اقدام نماید.
13ـ وزارت نیرو موظف است ضمن نظارت بر نحوه اجرایی شدن این بخشنامه، گزارشی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در زمینه میزان صرفه‌جویی انجام شده را تا پایان مهر ماه سال جاری تهیه و ارائه نماید.






معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 18437

تاریخ تصویب : 1387/3/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : نهادهای انقلاب اسلامی - وزارتخانه ها - -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.