×

دستورالعمل صدور برپایی نمایشگاه مد و لباس

دستورالعمل صدور برپایی نمایشگاه مد و لباس

دستورالعمل-صدور-برپایی-نمایشگاه-مد-و-لباس دستورالعمل صدور برپایی نمایشگاه مد و لباس شماره16618/1



اعضای محترم هیات دولت
استانداران محترم نهادهای انقلاب اسلامی
به استناد تبصره ماده 1 قانون ساماندهی مد و لباس، مصوب 12/10/1385 مجلس شورای اسلامی و تبصره ماده1 آیین‌نامه اجرایی قانون مصوب 12/3/1387 هیأت محترم دولت، به پیوست دستورالعمل صدور مجوز برپایی نمایشگاه مد و لباس (در داخل کشور) که در تاریخ 16/2/1387 به تصویب کارگروه ساماندهی مد و لباس رسیده است، جهت اجرا ابلاغ می‌شود. بدیهی است دستورالعمل مذکور برای کلیه متقاضیان برگزاری نمایشگاه مد و لباس، اعم از داخلی یا خارجی و دولتی و غیردولتی لازم‌الاتباع است و کلیه دستگاه‌های دولتی نسبت به اجرای کامل آن و پیشگیری از تخلفات احتمالی، موظف به همکاری با ساختار مدیریتی پیش‌بینی شده براساس ماده 1 قانون مذکور و ماده 3 آیین‌نامه اجرایی آن (دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس مستقر در معاونت امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی) هستند.

محمدحسین صفارهرندی

دستورالعمل صدور برپایی نمایشگاه مد و لباس

در جهت اجرای مفاد قانون ساماندهی مد و لباس، مصوب 12/10/1385 مجلس شورای اسلامی و مصوبات کارگروه مربوطه و به منظور برقراری رویه قانونی ثابت در صدور مجوز فعالیت و نحوه نظارت بر نمایشگاه‌های مد و لباس و افزایش سطح کیفی و محتوایی آنها شیوه‌نامه‌ای به شرح ذیل تدوین شده است که در سراسر کشور از جمله مناطق ویژه و آزاد تجاری لازم‌الاتباع است.
ماده1ـ تعاریف
الف نمایشگاه مد و لباس:
مکانی است برای نمایش و ترویج الگوهای پارچه و لباس منطبق با موازین اسلامی ـ ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران به تناسب موقعیت‌های مختلف عمومی و خصوصی، در حوزه‌های منطقه‌ای، استانی ملی و بین‌المللی.
ـ نمایشگاه صرفاً محلی برای نمایش طرح‌ها و الگوهای پوشش ایرانی و اسلامی بوده و فروش هرگونه کالا در محل نمایش ممنوع است.
ـ فراهم آوردن امکان فروش طرح‌های به نمایش درآمده تنها در صورت اخذ مجوز فروش از وزارت بازرگانی در چارچوب ضوابط قانونی مربوط به فروش کالا و در مکانی مستقل از محل نمایش امکان‌پذیر است.
ـ حق ثبت سفارش و انعقاد قرارداد جهت فراهم آمدن امکان فروش طرح‌های نمایش داده شده برای برگزارکننده محفوظ است.
ـ حداقل تعداد آثار برگزیده برای نمایش «30» طرح است.
ب ـ طرح‌ها:
ـ طرح‌های لباس مربوط به حوزه عمومی بانوان عبارت است از چادر، مانتو (شامل انواع رسمی و میهمانی)، تونیک (پیراهن بلند)، شلوار، کت و دامن با سربند طراحی شده و هماهنگ با پوشش سر، لباس اسپرت خاص (درمسابقات بین‌المللی)، لباس خاص مشاغل، لباس نوجوانان، یونیفرم مدارس و.....
ـ طرح‌های لباس حوزه عمومی آقایان شامل کت و شلوار (اعم از انواع رسمی، میهمانی، اسپرت)، پیراهن، ژاکت، پالتو، اور،لباس ورزشی، لباس سفر و.....
ـ طرح‌های لباس مربوط به حوزه خصوصی بانوان عبارت است از لباس منزل، لباس میهمانی، لباس ورزشی و...
ـ طرح‌های لباس مربوط به حوزه خصوصی آقایان عبارت است از لباس منزل، لباس ورزشی و.....
ماده2ـ شرایط متقاضیان اخذ مجوز:
2ـ1) شرایط عمومی
متقاضی برگزاری نمایشگاه لازم است دارای یکی از شرایط ذیل باشد:
الف) شخصیت حقیقی با مدرک تحصیلی مرتبط با موضوع پوشاک (طراحی لباس، پارچه، دوخت و......) با معرفی نامه و تاییدیه از سوی مراجع ذی‌ربط: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری (دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی)، فرهنگ و ارشاد اسلامی یا آموزش و پرورش و وزارت امور خارجه (در مورد اتباع بیگانه)
ب) شخصیت حقیقی با سابقه کار تجربی در رشته پوشاک (مورد تایید از سوی وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازرگانی، صنایع و معادن (اتحادیه‌های صنعتی و صنفی) و وزارت امور خارجه (در مورد اتباع بیگانه)
ج) شخصیت حقوقی غیردولتی شامل، مؤسسات فرهنگی هنری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واحدهای صنفی پوشاک (با معرفی اتحادیه صنفی ذیربط) و یا شرکت‌های معتبر ذی‌صلاح در زمینه فعالیت‌های نمایشگاهی مرتبط با موضوع مد و لباس (احراز صلاحیت به عهده کمیته کارشناسی ساماندهی مد و لباس است)
د) مراکز دولتی تنها برای پرسنل اداری و مخاطبان اختصاصی خود ـ به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و کادر آموزشی مدارس، وزارت علوم برای اساتید و دانشجویان، صدا و سیما برای بازیگران و مجریان تلویزیونی و همچنین سایر دستگاه‌ها برای پرسنل اداری همان دستگاه ـ و با رعایت تمام موازین مصرح در این دستوالعمل مجاز به برپایی نمایشگاه مد و لباس هستند.
2ـ2) شرایط اختصاصی (متقاضیان خارجی)
متقاضیان خارجی موظف هستند علاوه بر رعایت کلیه ضوابط مذکور در این دستورالعمل، موارد زیر را مدنظر قرار دهند:
1ـ اتباع بیگانه اعم از حقیقی یا حقوقی می‌بایست تقاضای خود را به صورت کتبی و از طریق سفارتخانه‌های کشور متبوع خود در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام نمایند و سپس وزارت امورخارجه نسبت به معرفی این متقاضیان به دبیرخانه کارگروه مد و لباس اقدام می‌کند.
2ـ دبیرخانه در اعطای مجوز فعالیت نمایشگاهی به متقاضیان یا مشارکت‌کنندگان غیرایرانی تنها به تقاضای اشخاص یا مؤسسات خارجی معتبر و مجرب که به صورت تخصصی در حوزه مد و لباس فعالیت می‌کنند و فاقد هرگونه سوءپیشینه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران و یا ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ملی ایران باشند ترتیب اثر می‌دهد (احراز شرایط مذکور با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و سایر مراجع آگاه و ذی‌صلاح امکان‌پذیر خواهدبود).
3ـ در اعطای مجوز فعالیت نمایشگاهی به متقاضیان غیرایرانی، اتباع کشورهای اسلامی در اولویت خواهندبود.
4ـ در نمایشگاه‌های که توسط اتباع غیرایرانی و یا با مشارکت آنها در داخل ایران برپا می‌شود حداقل 20 درصد و حداکثر 40 درصد فضای نمایشگاهی می‌تواند به آثار اتباع خارجی اختصاص یابد.
ماده3ـ شرایط انتخاب مکان نمایشگاه
فضایی که برای نمایشگاه در نظر گرفته یا طراحی می‌شود، ضروری است:
1ـ با اقتضائات فرهنگی و هنری حوزه مد و لباس تناسب کامل داشته باشد.
2ـ براساس الگوها و نمادهای ملهم از فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی و به گونه‌ای که مجموعه طرح‌های به نمایش گذاشته شده و فضای نمایشگاه اعم از معماری مکان، موسیقی و سایر شرایط، تجلی فرهنگ و هویت ایران اسلامی باشد طراحی شود.
3ـ تدابیر مقتضی و ترتیبات لازم از سوی مسئولان برگزاری نمایشگاه در جهت رعایت کامل شئونات اسلامی و نیز مسائل امنیتی و حفاظتی برای اطمینان از عدم امکان تصویربرداری از سوی بازدیدکنندگان (به ویژه در نمایش زنده لباس بانوان) پیش‌بینی شود.
4ـ مقررات مربوط به انتخاب مکان برای برپایی نمایشگاه تعیین شده از سوی سایر مراجع ذی‌ربط (وزارت بازرگانی و نیروی انتظامی) رعایت شود.
5 ـ در موارد تعیین شده توسط کارگروه که استفاده از فضای مجموعه‌های میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی و موزه‌ها را برای برپایی نمایشگاه امکان‌پذیر می‌شود، مراجع ذی‌ربط همکاری لازم را به عمل آورند.
ماده4ـ طرح‌ها
ـ طرح‌ها باید ابداعی و ابتکاری بوده، با رعایت کامل موازین شرعی و قانونی عفاف و حجاب، براساس الگوها و نمادهای اسلامی و ایرانی و با در نظر گرفتن اقتضائات هر یک از موقعیت‌های عمومی و خصوصی ارائه شوند.
ـ کلیه طرح‌های ارائه‌شده، مطابق با ماده4 قانون ساماندهی مد و لباس می‌بایست مشمول حمایت قانونی حقوق مؤلفان و مصنفان یا کانون ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی باشند.
ـ طرح‌های لباس مربوط به حوزه عمومی می‌بایست مجموعه کاملی از پوشش زن مسلمان ایرانی اعم از بدن، سر و دست و پا را شامل شود (به طور مثال برای یک طرح مانتو لازم است روسری، جوراب و... متناسب نیز ارائه شود).
ـ طرح‌ها باید متناسب با عرف جامعه مسلمان ایرانی و مطابق با نیازهای مصرف‌کنندگان و قدرت خرید ایشان ـ عمدتاً طبقه متوسط ـ بوده و از قابلیت تولید در سطح انبوه برخوردار باشند.
ماده5 ـ شرایط نمایش طرح‌ها
الف ـ طرح‌های لباس مربوط به حوزه عمومی
الف ـ1) شرایط نمایش در قالب عکس و یا با استفاده از مانکن ثابت
ـ عکس‌ها باید با رعایت کامل حدود شرعی عفاف و حجاب و مطابق با مقررات قانونی آن تهیه شوند.
ـ عکس‌ها با استفاده از خلاقیت‌های هنری باید به گونه‌ای تهیه و نمایش داده شوند که در آن تنها لباس مورد نظر موضوعیت داشته باشد و چهره مانکن به هیچ وجه مورد تأکید قرار نگیرد.
ـ مانکن ثابت و مانکن در تصویر باید فاقد آرایش بوده و به گونه‌ای نباشد که موجب انحراف توجه بازدیدکننده از لباس مورد نمایش شود (نمایش برجستگی‌های بدن مانکن، تنگ یا چسبان بودن لباس و نمایش موی مانکن و یا هرگونه آرایش غیرمتعارف و نامتجانس با فرهنگ اسلامی و ایرانی ممنوع است).
ـ در صورت استفاده از مانکن ثابت تطبیق کامل سایز مانکن با لباس پوشانده شده الزامی است.
الف ـ2) شرایط نمایش با استفاده از مانکن زنده
در نمایش زنده، تقلید و استفاده از شیوه‌های اجرا به سبک غربی (نظیر Cat Walk)، ممنوع بوده و مجری نمایش باید نسبت به طراحی و اجرای نمایش به سبک ایرانی (متناسب با هویت ملی و اسلامی) اقدام کند.
ـ جهت حصول اطمینان از عدم امکان تصویربرداری توسط بازدیدکنندگان از محل نمایش با نصب تجهیزات امنیتی مناسب، حفاظت شود.
ـ بازدید از نمایش زنده لباس بانوان برای آقایان و بالعکس تنها برای متخصصان اعم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک (با معرفی‌نامه از اتحادیه‌های صنعتی و صنفی ذی‌ربط)، طراحان پارچه و لباس (با معرفی‌نامه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، اساتید رشته طراحی لباس (با معرفی‌نامه از دانشگاه متبوع) و مسئولین و مدیران مربوطه و تنها در سانس‌های محدود، مشخص و از پیش اعلام شده (به طور مثال: دو سانس در طول مدت برپایی نمایشگاه برای بازدیدکنندگان فوق‌الذکر اختصاص داده شود) مجاز خواهد بود. (برگزارکنندة نمایشگاه مؤظف است نسبت به دعوت یا پاسخ به تقاضای حضور متقاضیان مرد برای بازدید از نمایش زنده لباس بانوان و بالعکس با لحاظ شرایط فوق اقدام نموده و فهرست مدعوین قطعی خود را تا یک هفته پیش از موعد نمایشگاه برای اعلام نظر در اختیار دبیرخانه کار گروه قرار دهد).
ـ انعکاس و انتشار تصاویر نمایش زنده تنها از طریق وب سایت مد و لباس براساس ضوابطی که از طرف کارگروه تعیین می‌شود و با رعایت حقوق صاحبان اثر و برگزارکنندگان نمایشگاه امکان‌پذیر است و انعکاس تصاویر به هر صورت دیگر ـ مگر به نقل از سایت مذکور و بدون هرگونه تغییر در شرایط عکس و تصویر ـ تخلف محسوب شده و ممنوع است.
ـ مانکن زنده ملزم به خودداری از آرایش سر و صورت و رعایت کامل حدود شرعی و قانونی عفاف و حجاب در پوشش و نحوه راه رفتن بوده و می‌بایست از هر عمل یا رفتاری که موجب انحراف توجه بازدیدکنندگان از لباس مورد نمایش گردد، پرهیز نماید (نمایش برجستگی‌های بدن مانکن، تنگ یا چسبان بودن لباس و نمایش موی مانکن و یا هرگونه آرایش غیرمتعارف و نامتجانس با فرهنگ اسلامی و ایرانی ممنوع است).
ـ موسیقی نمایش زنده لباس می‌بایست در تناسب کامل با فرهنگ اسلامی ایرانی و لباس‌های به نمایش درآمده باشد و پخش هرگونه موسیقی غیرمتعارف و بیرون از حدود شرعی که موجد حرکات غیرمعمول و راه رفتن خارج از حدود عفاف و حجاب باشد ممنوع است.
ب ـ نمایش طرح‌های لباس مربوط به حوزه خصوصی (اعم از منزل و میهمانی)
ب ـ1) نمایش با استفاده از عکس یا مانکن ثابت
ـ بازدید از نمایشگاه طرح‌های لباس حوزه خصوصی بانوان تنها برای بانوان و بازدید از نمایشگاه طرح‌های لباس حوزه خصوصی آقایان تنها برای آقایان مجاز است.
ـ در نمایش از طریق عکس مانکن انسانی و در خصوص آن دسته از طرح‌هایی که ناگزیر قسمت‌هایی از بدن در آن بدون پوشش می‌ماند تنها در صورتی که از نمایش تصویر موی سر، گردن و بدن مانکن ـ به کمک خلاقیت‌های تصویری و با رعایت اصول هنری ـ پرهیز شده باشد، انعکاس و انتشار تصاویر از مجرای وب سایت مد و لباس آن هم با رعایت حقوق صاحبان اثر و برگزارکنندگان نمایشگاه، امکان‌پذیر است. بدیهی است انتشار تصاویر به هر صورت دیگر ـ مگر به نقل از سایت مذکور و با رعایت نکات فوق ـ تخلف محسوب شده، ممنوع است.
ـ در نمایش طرح‌های لباس مربوط به حوزه خصوصی بصورت تابلو نقاشی، عکس و مانکن ثابت باید موضوعیت اصلی با طرح لباس به نمایش درآمده باشد و نمایش سر و صورت و بدن مانکن در صورت عدم ترویج مد و الگوهای رفتاری نامتجانس با فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی و با رعایت کامل حریم عفاف در آرایش و رفتار بلامانع است.
ب ـ2) نمایش زنده لباس‌های مربوط به حوزه خصوصی با رعایت شرایط زیر امکان‌پذیر است:
ـ طرح‌های (لباس میهمانی) منتخب جهت نمایش زنده می‌بایست از پوشیدگی کامل برخوردار بوده و با رعایت کامل حریم عفاف و حجاب تهیه شده باشند.
ـ بازدید از نمایش زنده لباس بانوان تنها برای بانوان امکان‌پذیر است.
ـ نمایش زنده می‌بایست در قالب سانسهای محدود و مشخص در برنامه روزانه نمایشگاه گنجانده شود و تعداد بازدیدکنندگان هر سانس از پنجاه نفر تجاوز نکند.
ـ تصویربرداری از نمایش زنده و انعکاس و انتشار تصاویر آن دسته طرح‌های لباس میهمانی که از پوشیدگی کامل برخوردار باشند تنها از طریق وب سایت مد و لباس و با رعایت حقوق صاحبان اثر و برگزارکنندگان نمایشگاه مطابق ضوابطی که کارگروه تعیین می‌کند امکان‌پذیر است و انتشار تصاویر به هر صورت دیگر ـ مگر به نقل از سایت مذکور و بدون هرگونه تغییر در شرایط عکس و تصویر ـ تخلف محسوب شده و ممنوع است.
ـ به طور کلی در نمایش طرح‌های مربوط به حوزه خصوصی اعمال کنترل‌های امنیتی و حفاظتی از طریق نصب تجهیزات مناسب الکترونیکی در محل نمایشگاه و حتی در صورت لزوم انجام حفاظت فیزیکی جهت حصول اطمینان از عدم امکان تصویر‌برداری الزامی است و مسئولیت هرگونه کوتاهی در این زمینه متوجه برگزارکننده خواهدبود.
ج: نمایش در فضای مجازی شبکه
کلیه طرح‌های ابداعی و ابتکاری تحت عنوان طرح‌های لباس اسلامی، ایرانی برای قرارگرفتن در نمایشگاه مجازی (در فضای شبکه اینترنت) باید ابتدا به تأیید دبیرخانه کارگروه برسد (تطبـیق شرایط مذکور در مـاده5 برای نمایـش‌های مجازی بر عهده دبیرخانه است).
ماده6 ـ مدارک مورد نیاز
هر یک از متقاضیان حقیقی یا حقوقی برپایی نمایشگاه مد و لباس ضروری است « حداقل» 6 ماه پیش از تاریخ پیشنهادی اجرای طرح، تقاضای خود را همراه با مدارک مربوطه ذیل‌الذکر به دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس مستقر در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نمایند.
1ـ فرم تکمیل شده مشخصات متقاضیان برگزاری نمایشگاه مد و لباس.
2ـ طرح توجیهی نمایشگاه مطابق با فرم ارائه طرح به دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس.
3ـ سوابق کاری و اجرایی مرتبط با موضوع مد و لباس به صورت مستند و مکتوب.
4ـ اصل و تصویر تمام صفحات شناسنامه.
5 ـ اصل و تصویر کارت ملی (دو طرف کارت).
6 ـ اصل و تصویر مدرک نظام وظیفه.
7 ـ 6 قطعه عکس 4*3.
8 ـ آخرین مدرک تحصیلی یا پروانه کسب برای افراد صنفی.
9 ـ وکالتنامه یا مدرک مثبت نمایندگی (برای وکیل یا نماینده قانونی متقاضی).
10ـ مجوز تأسیس و اساسنامه مؤسسه / شرکت / سازمان غیردولتی همراه با آگهی رسمی آخرین تغییرات (برای متقاضی حقوقی و کلیه مؤسسات یا شرکت‌های همکار در اجرای نمایشگاه).
11ـ تصاویر طرح‌های منتخب جهت نمایش با شرایط ذیل:
ـ نقوش خطی طرح‌ها از سه زاویه جلو، پشت و پهلو بر روی کاغذ و در قطع A3.
ـ تصاویر باید به صورت رنگی (با تکنیک گواش، آبرنگ، مداد رنگی، فتوشاپ یا ....) ارائه شوند.
ـ پارچه پیشنهادی برای دوخت، بر روی کاغذ و در کنار طرح مربوطه نصب شود.
ـ شناسنامه اثر (شامل رنگ لباس، جنس پارچه، موقعیت لباس، کاربرد مفید لباس، وجه ابتکاری طرح و.........)
توجه:
* در تنظیم شناسنامه اثر می‌بایست استانداردهای کیفی الیاف و منسوجات به کار رفته در پوشاک رعایت شود. به صورتی که این محصولات با خصوصیات فیزیولوژیکی بدن سازگار بوده و فاقد الکتریسیته ساکن باشند و ایجاد آلرژی ننمایند.
* نصب نتایج ارزشیابی‌ها مطابق دستور دبیرخانه در محل نمایش یا بر روی البسه الزامی است.
12ـ تصویر درخواستنامه ثبت آثار برای طرح‌های برگزیده جهت نمایش.
13ـ مدارک تکمیلی درخواستی دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس (به عنوان مثال اصل لباس دوخته شده پس از تأیید طرح در کمیته ارزیابی دبیرخانه).
ماده7 ـ مراحل رسیدگی در دبیرخانه
1ـ اخذ استعلام از مراجع ذی‌ربط (وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، قوه قضائیه و نیروی انتظامی) در خصوص بررسی صلاحیت فردی متقاضی یا متقاضیان داخلی و خارجی، شرکاء .
2ـ معرفی شده آنها، صلاحیت انتظامی و ترافیکی محل برگزاری نمایشگاه و سایر موارد برحسب نیاز؛
3ـ بررسی و احراز صلاحیت عمومی متقاضی براساس پاسخ استعلامات، توانایی فنی و تخصصی برگزارکننده و سایر همکاران حقوقی در اجرای برنامه‌ها و... در کمیته کارشناسی ساماندهی مد و لباس و تصمیم‌گیری در خصوص اعطای موافقت اصولی به وی؛
4ـ اخذ تعهد کتبی در خصوص رعایت دقیق و کامل دستورالعمل حاضر؛
5 ـ اخذ وثیقه معادل 000/000/200 ریال (این مبلغ متناسب با نرخ تورم هر دوره محاسبه می‌شود)،
6 ـ دبیرخانه پس از طی مراحل فوق به متقاضی اجازه می‌دهد تا نسبت به اعلام فراخـوان جهت دریافت آثار طـراحان و فراهـم نمودن مـقدمات نرم‌افزاری نمایـشگاه خود اقـدام کند. (بدیهی است این مجوز محـدود و مـشروط بوده و صرفاً بـرای اعلام فراخوان و جمع‌آوری آثار اعتبار دارد و صدور مجوز برگزاری نمایشگاه تنها در صورت تأیید طـرح‌های منـتخب و پـس از طی کامل مـراحل ذکر شـده در این دستورالعمل امکان‌پذیر است)؛
7 ـ بررسی آثار ارائه شده برای نمایش، در کمیته ارزشیابی آثار (مستقر در دفتر امور هنرهای تجسمی) و اعلام نظر کمیته در خصوص مطابقت یا عدم مطابقت طرح‌های ارائه شده و سایر شرایط نمایشگاه مورد تقاضا با دستورالعمل مصوب کارگروه و ارائه گزارش به کمیته کارشناسی ساماندهی مد و لباس؛
8 ـ بررسی نهایی طرح بر مبنای گزارشات دبیرخانه در خصوص چگونگی طراحی و اجرای کار مطابق با شرایط مندرج در این دستورالعمل و تصمیم‌گیری در خصوص اعطای مجوز فعالیت نمایشگاهی در کارگروه ساماندهی مد و لباس؛
9ـ اعلام نظر نهایی کارگروه و صدور مجوز فعالیت در صورت موافقت با برپایی نمایشگاه با ابلاغ رئیس کارگروه؛
توضیح: تطبیق شرایط مندرج در این دستورالعمل، اخذ استعلامات از مبادی ذی‌ربط و اعلام نظر قطعی توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس، حداکثر ظرف مدت 30 روز از زمان دریافت کلیه مدارک مورد نیاز، صورت می‌پذیرد.
ماده8 ـ نظارت و ارزیابی:
1ـ نظارت بر نحوه و چگونگی برگزاری نمایشگاه در طول مدت زمان برپایی آن و تطبیق موارد اجرایی با اهداف و برنامه‌های ارائه شده از یک سو و با دستورالعمل حاضر از سوی دیگر و ارائه گزارش جامع از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته به دبیر کارگروه جهت اتخاذ تصمیمات مقتضی برعهده کمیته پیگیری و نظارت دبیرخانه کارگروه است.
توجه: ترکیب کمیته پیگیری و نظارت عبارت است از یک نفر مسئول و یک نفر به عنوان جانشین مسئول، سه نفر عضو به عنوان ناظران دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس، دو نفر از نیروهای پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا و یک نفر نماینده تام‌الاختیار حراست محل برگزاری نمایشگاه که همگی با ابلاغ دبیر کارگروه بر فعالیت در ایام برپایی نمایشگاه منصوب می‌شوند.
2ـ کلیه اعضاء کارگروه ساماندهی مد و لباس اعم از دستگاهها و اصناف باید ضمن نظارت بر اجرای کامل قانون ساماندهی مد و لباس و این دستورالعمل نسبت به جلوگیری از برپایی غیرمجاز نمایشگاه مد و لباس از مجرای دبیرخانه کارگروه اقدام نمایند.
3ـ جمع‌بندی و ارائه گزارش به کارگروه درخصوص میزان تأثیرگذاری و تحقق اهداف موردنظر با تعیین نقاط قوت و ضعف جهت بهره‌گیری در برپایی نمایشگاههای آتی برعهده دبیر کارگروه است.
4ـ نظارت بر حسن اجرای طرح و رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی توسط شرکت‌کنندگان و متصدیان غرفه‌ها در طی مدت زمان برپایی نمایشگاه برعهده برگزارکننده/ برگزارکنندگان است و آنان موظفند همکاری لازم را با ناظران دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس و مأمورین نیروی انتظامی به عمل آورند.
5ـ درصورت بروز هرگونه تخلف در هر یک از مراحل برگزاری نمایشگاه، دبیر کارگروه موظف است موارد را به استناد این دستورالعمل و به صورت کتبی متذکر شود و برگزارکننده موظف است ظرف مدت شش ساعت نسبت به رفع موارد تخلف اقدام کند در غیر این صورت ضمن ضبط وثیقه سپرده شده به نفع دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس، مجوز اعطایی کان لم یکن تلقی شده و برگزارکننده به مدت یک سال از هرگونه فعالیت نمایشگاهی در زمینه پوشاک محروم خواهد بود.
این شیوه‌نامه در 8 ماده تهیه و در تاریخ 16/2/1387 به تصویب کارگروه ساماندهی مد و لباس رسید.

ضمیمه: (خدمات نمایشگاهی)

1ـ اعلام عمومی برگزاری/ مشارکت در نمایشگاهها از طریق رسانه‌ها و جراید کثیرالانتشار و ایجاد فرصت مساوی برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک متناسب با الگوهای اسلامی و ایرانی به منظور بهره‌برداری از نمایشگاه.
2ـ هماهنگی با سازمان‌ها، مراکز اتحادیه‌ها و سندیکاههای تخصصی مرتبط با نمایشگاه در جهت برپایی هرچه بهتر نمایشگاه و به کارگیری رهنمودهای احتمالی آنها.
3ـ در مرحله اول، انجام پیش ثبت‌نام از کلیه متقاضیان مشارکت در نمایشگاه و در مرحله دوم، انتخاب بهترین‌ها از نظر توانایی با توجه به مزیت‌های رقابتی و سایر شرایط مصوب کارگروه.
4ـ اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب از طریق رسانه‌ها و مطبوعات کشور به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی و ارسال اطلاعات مربوط به نمایشگاه به کلیه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های مستقر در تهران و همچنین سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ج.ا.ایران در سایر نقاط جهان درخصوص نمایشگاههای بین‌المللی.
5 ـ ایجاد پایگاه اینترنتی (web site) نمایشگاه و اعلام تمامی شرایط و ضوابط و همچنین تعرفه‌ها و خدمات جانبی نمایشگاه به کلیه متقاضیان داخلی و خارجی از طریق این پایگاه تهیه کاتالوگ، بروشور و پوستر نمایشگاه به زبانهای فارسی و انگلیسی.
6 ـ طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه براساس نمادهای معماری اسلامی ـ ایرانی.
7 ـ رزرو هـتل و وسیـله رفت و برگشت به نمـایشگاه برای مـشارکت‌کنندگان خارجی.
8 ـ برپایی کارگاههای آموزشی (work shop) یا سمینارهای مربوط به موضوع نمایشگاه در صورت لزوم.
9 ـ بیمه کلیه کالاها در طول برگزاری نمایشگاه در صورت لزوم.
10ـ نظرسنجی از مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه جهت ارائه به دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس به ضمیمه گزارش نهایی.


نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 18501

تاریخ تصویب : 1385/10/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : نهادهای انقلاب اسلامی - هیأت دولت -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.