×

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به طرح جامع شهر سنندج

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به طرح جامع شهر سنندج

مصوبه-شورای-عالی-شهرسازی-و-معماری-ایران-راجع-به-طرح-جامع-شهر-سنندج مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران راجع به طرح جامع شهر سنندج شماره30130/310/300



استاندار محترم کردستان
موضوع: اعلام مصوبه شورایعالی شهرسازی
در اجرای بند (5) ماده (4) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (42) آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب 12/10/1378 هیات محترم وزیران، به استحضار می‌رساند؛ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 7/5/1387؛ طرح جامع شهر سنندج را که در اجرای بند (2) از ماده (3) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن، توسط این وزارتخانه تهیه و در تاریخ 4/5/1386 در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان به‌تصویب رسیده بود را با شرایط زیر مصوب نمود:
1ـ افق طرح به سال 1397 افزایش یابد. بدیهی است هر زمان جمعیت پیشنهادی مشاور محقق گردد، لازم است نسبت به تهیه طرح جامع تجدیدنظر اقدام شود.
2ـ جمعاً 50 هکتار از اراضی مازاد بر نیاز ارتش (طبق نقشه پیوست) جهت تأمین مسکن کارکنان ارتش و آزادسازی و رفع معارفین مابقی اراضی 120 هکتاری به محدوده شهر الحاق گردد.
3ـ طرح کمربندی و دسترسی از داخل پادگان مورد تصویب قرار گرفت. بدیهی است اجرای کمربندی و دسترسی مذکور منوط به طی مراحل اخذ مجوز از فرماندهی کل قوا خواهدبود.
4ـ مکان‌یابی گورستان شهر بر اساس ضوابط زیست محیطی و با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گردد.
5 ـ ضمناً بر رعایت بندهای 4 ، 5 ، 6 ، 8 ، 10 ، 12 و 15 صورتجلسه کمیته فنی به شرح زیر تأکید می‌گردد:
4ـ با توجه به درخواست مسئولین استان و وجود ابهاماتی در نقشه شبکه معابر، پیشنهاد می‌گردد که نتایج مطالعات طرح ساماندهی ترافیک شهر (که در دست تهیه می‌باشد) در تهیه طرح تفصیلی ملاک عمل قرار گیرد.
5 ـ وجود انبارهای نفتی در داخل محدوده شهر و استقرار آنها در مجاورت 2 مرکز پر خطر دیگر (ایستگاه توزیع گاز و پست توزیع برق شهر) خطرات بالقوه‌ای را برای شهر بوجود آورده که پیشنهاد می‌گردد. انبارهای نفتی با توجه به ملاحظات پدافند غیرعامل و ملاحظات زیست محیطی به مکان مناسبی در خارج از محدوده شهر انتقال یافته و بجای آن کاربری خدماتی متناسب جایگزین شود.
6 ـ با عنایت به مجاورت باند فرودگاه با محدوده شهر وقوع مخروط پروازی فرودگاه بر فراز قسمتی از اراضی شهر، کمیته فنی بر پیش‌بینی ضوابط کنترل ارتفاع ساخت و سازها و عدم پیش‌بینی کاربری‌های خدماتی استراتژیک نظیر بیمارستانها و ... در مخروط پروازی مورد اشاره تأکید می‌نماید.
8 ـ با توجه به موارد زیر، نقشه‌‌نهایی حریم و محدوده‌اصلاحی به تصویب کمیته فنی رسید:
حذف اراضی مجاور اراضی 35 هکتاری نظامی از داخل محدوده شهر با پیشنهاد کاربری اراضی ذخیره بدلیل لحاظ مسایل پدافند غیرعامل.
ـ خروج اراضی زراعی واقع در شرق محدوده حدفاصل حریم فشار قوی و شریانی بدلیل وقوع معاملات اراضی در این قسمت و روند تخریب حاشیه رودخانه و شرق محدوده شهر، از داخل محدوده.
ـ الحاق روستاهای حسن‌آباد و نایسر به داخل حریم با عنایت به مدیریت یکپارچه شهری و توسعه موزون در این شهر.
ـ کاهش حریم در سمت جاده همدان در شرق حریم به داخل حریم با حذف اراضی با شیب تند غیرقابل ساخت و ساز.
ـ شهرک صنعتی سنندج 4 در خارج حریم و در جنوب شرقی آن قرار دارد.
10ـ ضوابط و مقررات طرح به شرح زیر اصلاح شود:
ـ تعاریف بکار رفته در ضوابط و مقررات با آخرین قوانین جاری تدقیق یابند.
ـ در تعاریف، اراضی کشاورزی و باغات، فضای سبز و حریم سبز با تعریف واحد استفاده شده‌اند که لازم است این واژه‌ها تفکیک شده و بعنوان کاربری‌های مستقل بکار روند.
ـ ضرورت تأمین پارکینگ برای تمامی واحدهای مسکونی و نیز مجتمع‌های تجاری، اداری، خدماتی مورد تأکید کمیته فنی بوده و در ضوابط و مقررات بطور دقیق باید پیش‌بینی شود و در صورت عدم امکان تأمین (با لحاظ و تعریف شاخص‌های عدم امکان‌ تأمین در ضوابط و مقررات) پیش‌بینی تأمین پارکینگ مورد نیاز آن واحدهای مورد نظر در فاصله معقول همجوار آن واحدها بصورت پارکینگ‌های عمومی در ضوابط و مقررات بطور دقیق (به لحاظ فاصله و تعداد) ضروری و قطعی است.
ـ تشخیص مصادیق و خروج صنایع مزاحم بر اساس آخرین ضوابط و مقررات جاری دستگاه‌های ذیربط انجام شود.
ـ در منطقه مسکونی، عرض معابر تا 6 متر برای بافت موجود قابل قبول بوده ولی برای بافت‌های جدید عرض معابر 6 متر حذف گردد.
ـ در منطقه مسکونی، در قسمت چگونگی بررسی نقشه‌های معماری مجموعه‌ها و ابنیه با ارزش، کمیته‌ای توصیه شده‌است. پیشنهاد می‌شود در ضوابط و مقررات بر ضرورت حفظ و ارتقاء ابنیه، بافت تاریخی و با ارزش تأکید و از ظرفیت ساختارهای موجود نظیر شورای بافت استان و شورای فنی استان و توان نظام مهندسی استان بهره‌برداری شود.
ـ در ضوابط و مقررات، ضوابط و حریم بافت تاریخی شهر سنندج که توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه و مصوب شده‌است، لحاظ شود.
ـ در منطقه اداری و انتظامی، ضوابط مربوط به احداث ساختمان تا حد تراکم و سطح اشغال قابل قبول بوده، سایر ضوابط براساس ضوابط دستگاههای ذیربط با حفظ سیما و منظر شهری لحاظ شود.
ـ حصار دور کاربری نظامی نیز باید به گونه‌ای باشد که با سیما و منظر شهری تناقض نداشته باشد.
ـ در قسمت مربوط به ضوابط نصب تابلوهای تبلیغاتی، اعلانات و راهنمایی و رانندگی، مبحث 20 مقررات ملی ساختمان رعایت گردد.
ـ ایمن‌سازی مراکز پر خطر از جمله ایستگاه توزیع گاز و پست توزیع برق شهر با رویکرد پدافند غیرعامل و استفاده از متخصصین این بخش صورت گیرد.
12ـ اراضی همجوار رودخانه در جنوب شهر که عمدتاً دارای کاربری کشاورزی می‌باشند واجد پتانسیل گردشگری و توریسم غیر متمرکز می‌باشند، لذا مجموعه رودخانه و اراضی پیرامونی آن به عنوان محور گردشگری شهر تعیین و بر ممنوعیت هرگونه کارکرد به غیر از کشاورزی و توریسم غیر متمرکز در این محور تأکید می‌گردد.
15ـ ضوابط ساخت و ساز داخل محدوده روستاهای فاقد طرح هادی به ضوابط دستگاه اجرایی ذیربط (بنیاد مسکن) ارجاع داده شود.
ضروری می‌داند از مشارکت موثر و ثمربخش کارگروه شهرسازی و معماری و شورای برنامه‌ریزی و توسـعه آن استان به ریاست جنابعالی در فرایند بررسی و تصویب طرح مذکور قدردانی نموده و امید است که با اجرای دقیق طرح لازم الاجرای یاد شده توسط شهرداری و سایر دستگاههای ذیربط در توسعه و عمران شهر، زمینه توسعـه کالبدی مـوزون شـهر و توسـعه اقتـصادی، اجتماعی و فرهنـگی آن و مالاً آسایش و رفاه و سلامت محیط زیست شهروندان محترم شهر سنندج بیش از پیش فراهم گردد.
این طرح بر اساس جمعیت پیش‌بینی شده برای شهر تا پایان دوره طرح (1397) معادن 392900 نفر در محدوده‌ای به وسعت 4065 هکتار شامل کاربری‌های مورد نیاز ساکنان شهر (با تراکم ناخالص پیشنهادی 96 نفر در هکتار و تراکم مسکونی خالص پیشنهادی 333 نفر در هکتار) تهیه شده است.
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب با طرق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوط و سایر مراجع ذیربط رسانیده شود.
اسناد و مدارک طرح متعاقباً جهت اجراء ابلاغ خواهد شد.
معاون وزیر و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ـ امیر فرجامی


نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18581

تاریخ تصویب : 1387/8/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : شورای شهرسازی و معماری استان كردستان -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.