×

ضوابط ارایه تسهیلات ساخت مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا

ضوابط ارایه تسهیلات ساخت مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا

ضوابط-ارایه-تسهیلات-ساخت-مسکن-به-آزادگان،-جانبازان-و-خانواده-شهدا ضوابط ارایه تسهیلات ساخت مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا شماره182455/ت41134ک



وزارت کشور ـ وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ وزارت تعاون
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران
وزیران عضو کار گروه تصویب‌نامه شماره 29238/ت40001هـ مورخ 19/3/1387 در جلسه مورخ 18/6/1387 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت بند (هـ) تصویب‌نامه یاد شده، ضوابط ساخت مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا را به شرح زیر تصویب نمودند:

ضوابط ارایه تسهیلات ساخت مسکن به آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا

ماده1ـ افراد زیر مشمول این تصویب‌نامه می‌باشند:
الف ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر.
ب ـ آزادگان.
ج ـ خانواده شهداء (همسر، فرزندان و والدین).
تبصره ـ تسهیلات مندرج در این تصویب‌نامه به خانواده جانبازان و آزادگان متوفی در صورت عدم بهره‌مندی ارایه می‌گردد.
ماده2ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با هماهنگی بنیادشهید و امور ایثارگران نسبت به تحویل زمین براساس قیمت منطقه‌ای در حد الگوی مصوب مسکن به‌منظور ساخت مسکن و یا واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک به مشمولین موضوع ماده(1) این تصویب‌نامه اقدام نماید. اشخاص مشمول این ماده از پرداخت هزینه‌های آماده‌سازی معاف و هزینه‌های آن از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه سنواتی تأمین خواهد شد.
تبصره1ـ در صورت واگذاری واحدهای مسکونی اجاره به شرط تملیک، بهای عرصه سهم زمین این واحدها براساس قیمت منطقه‌ای سال واگذاری و بهای اعیانی به قیمت تمام شده محاسبه و وصول می‌گردد.
تبصره2ـ مشمولین این تصویب‌نامه از پرداخت کلیه هزینه‌های انشعاب آب، برق، گاز و عوارض شهرداری و هزینه‌های صدور پروانه ساخت تا یکصد متر مربع معاف می‌باشند و در مجتمع‌های مسکونی سهم هر فرد تا سقف مذکور ملاک اقدام است. در صورتی که متراژ هر واحد با سهم هر واجد شرایط بیش از یکصد متر مربع باشد صرفاً مازاد بر یکصد متر مربع مشمول پرداخت هزینه‌ها و عوارض مذکور می‌باشد.
ماده3ـ وزارت امور اقتصاد و دارایی موظف است در سال 1387 اعتبار ردیف 40907015 تحت عنوان آماده‌سازی اقشار ویژه را به صورت صد درصد (100%) تخصیص و پرداخت نماید.
همچنین وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) موظف است از محل اندوخته حاصل از فروش اراضی ملی و موات نسبت به تأمین و پرداخت پنجاه میلیارد (50.000.000.000) ریال جهت اتمام تعهدات هزینه‌های آماده‌سازی واحدهای مسکونی و اراضی واگذاری مشمولین موضوع این تصویب‌نامه در سال 1387 اقدام نماید.
تبصره ـ در مواردی که آماده‌سازی زمینهای مورد واگذاری به هر دلیل توسط وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) میسر نباشد، هزینه‌های آماده‌سازی براساس برآورد اراضی مشابه آماده‌سازی شده مشروط به انجام آماده‌سازی از محل منابع مذکور در ماده (3) این تصویب‌نامه حداکثر تا سقف ده میلیون (10.000.000) ریال برای هر نفر با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران به دستگاههای آماده‌سازی کننده قابل پرداخت است.
ماده4ـ بانکهای عامل موظفند با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به شصت هزار (60.000) نفر از جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهید (همسر، فرزندان و والدین) که قبلاً از مزایا و یا تسهیلات یارانه‌ای استفاده نکرده‌اند با تأیید وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) تسهیلات احداث مسکن پرداخت نمایند.
تبصره ـ درصورتی که مشمولان این ماده بخواهند از طریق خرید واحدهای احداثی سازمان ملی زمین و مسکن و یا انبوه‌سازان طرف قرارداد وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به تأمین مسکن خود اقدام کنند می‌توانند با تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی واحدهای مذکور از ضوابط مندرج در این آیین‌نامه استفاده نمایند.
ماده5 ـ میزان تسهیلات پرداختی جهت ساخت مسکن به مشمولین این تصویب‌نامه در شهرهای بزرگ با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، یکصد و هشتاد میلیون (180.000.000) ریال، در مراکز استانها یکصد و شصت میلیون (160.000.000) ریال، سایر شهرها یکصد و چهل میلیون (140.000.000) ریال و برای روستاها یکصد میلیون (100.000.000) ریال با مدت بیست ساله (مشارکت مدنی و فروش اقساطی) و با نرخ چهاردرصد (4%) بدون رعایت الگوی مصوب مسکن تعیین می‌گردد.
تبصره1ـ میزان تسهیلات پرداختی ساخت مسکن در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز استان مربوط تعیین می‌گردد.
تبصره2ـ در مواردی که واگذاری زمین و یا واحدهای مسکونی از طریق سازمانهای مسکن و شهرسازی استانها انجام پذیرد، اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری ملاک ارایه تسهیلات از سوی بانک می‌باشد.
تبصره3ـ جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، آزادگان و خانواده شهدا و مفقودین عضو تعاونی‌های نیروهای مسلح و همچنین ساکنین روستاها و شهرهایی که اکثریت زمین آنها فاقد سند رسمی هستند می‌توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر از قبیل برگه‌های واگذاری زمین یا سفته و بدون ارایه سند رسمی یا ثبتی تسهیلات ساخت را دریافت نمایند.
تبصره4ـ استفاده از سایر تسهیلات بانکی بدون یارانه، مانع استفاده از تسهیلات و مزایای مندرج در این تصویب‌نامه نمی‌باشد.
ماده6 ـ بانکهای عامل پرداخت‌کننده تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردند.
ماده7ـ بانکهای عامل مجازند برای احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، تسهیلات مقرر در این تصویب‌نامه را پرداخت نمایند تا پس از احداث به‌افراد واجد شرایط که از سوی بنیاد معرفی می‌شوند فروش اقساطی نمایند.
ماده8 ـ پرداخت تسهیلات ساخت به افراد مشمول این تصویب‌نامه که در سنوات قبل از تسهیلات تا سقف ده میلیون (10.000.000) ریال استفاده نموده‌اند مشروط به‌فک رهن و تسویه وام قبلی با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز می‌باشد.
ماده9ـ خانواده شهداء (والدین، همسران و فرزندان)، جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و آزادگانی که تا پایان برنامه‌ سوم توسعه از تسهیلات بانکی موضوع تبصره‌های قوانین بودجه سنوات قبل استفاده نموده‌اند و حداکثر طی مدتی کمتر از سه سال نسبت به تسویه و فک رهن اقدام نموده‌اند می‌توانند مشروط به بازپرداخت یارانه‌های دریافتی با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران و تأیید وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) از یک فقره تسهیلات رایانه‌ای ساخت مسکن بهره‌مند شوند.
ماده10ـ در صورتی که مشمولین این تصویب‌نامه یک بار از مزایای تسهیلات یارانه‌ای بخش مسکن استفاده نموده باشند و طی دوره وصول اقساط اثبات گردد مجدداً نسبت به دریافت تسهیلات یارانه‌ای اقدام نموده‌اند با اعلام وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن)، بانک عامل مکلف است نسبت به اخذ مبالغ مربوط به یارانه اضافی پرداخت شده به حساب افراد یاد شده اقدام و وجوه مربوط را به حساب جاری بانک مسکن نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (حساب جاری 20920) واریز نماید.
ماده11ـ یارانه تسهیلات این تصویب‌نامه از محل اعتبار ردیف یارانه بخش مسکن قابل پرداخت می‌باشد و بانکهای عامل مکلفند به منظور برقراری یارانه حسب مورد اطلاعات لازم را به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) ارسال نمایند.
ماده12ـ بانکهای عامل مکلفند موارد فسخ قراردادهای اقساطی را بلافاصله جهت قطع یارانه به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند. در غیر این صورت بانکهای عامل ضمن بازپرداخت یارانه‌های اضافی نسبت به پرداخت سود کوتاه مدت مبالغ یارانه اضافی پرداختی در طول مدت قرارداد تا بازپرداخت یارانه‌ها توسط بانک عامل تأمین و به حساب جاری قید شده در ماده (13) این تصویب‌نامه واریز و مراتب را به وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند.
ماده13ـ زمان استفاده از تسهیلات این تصویب‌نامه برای پذیرش تقاضا توسط بانکهای عامل از ابتدای تیرماه 1387 لغایت پایان خرداد 1388 و انعقاد قرارداد تا پایان شهریور ماه 1388 خواهد بود.
ماده14ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است به منظور کمک به ساخت مسکن مشمولین این تصویب‌نامه علاوه بر منابع و امکانات پیش‌بینی شده در این تصویب‌نامه نسبت به واگذاری زمینهای ملکی خود و تأمین و پرداخت تسهیلات مالی از محل منابع داخلی به روش قرض‌الحسنه یا بلاعوض به مشمولین مذکور اقدام نماید.
ماده15ـ تصمیمات مشترک وزیر مسکن و شهرسازی و معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران که منجر به تسهیل تأمین زمین و اخذ تسهیلات ساخت مسکن مشمولین این تصویب‌نامه شود و نیز هرگونه حل مشکل جامعه هدف در ارتباط با تأمین زمین و ساخت مسکن که قبلاً از تسهیلات و امتیازاتی استفاده نموده‌اند و در حال حاضر شرایط خاص و ویژه‌ای دارند معتبر بوده و لازم‌الاجرا می‌باشد.
تبصره ـ پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی در خصوص مسکن، خارج از ضوابط موضوع این آیین‌نامه منوط به تصویب کارگروه موضوع تصویب‌نامه شماره 153358/ت41258هـ مورخ 29/8/1387 می‌باشد.
این تصویب‌نامه در تاریخ 7/10/1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده‌است.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18598

تاریخ تصویب : 1387/10/7

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت امور اقتصادی و دارائی - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - بنیاد شهید انقلاب اسلامی - بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.