×

آیین‌نامه اجرایی بند « الف» ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه اجرایی بند « الف» ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آیین‌نامه-اجرایی-بند-«-الف»-ماده-(62)-قانون-برنامه-چهارم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران آیین‌نامه اجرایی بند « الف» ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شماره230196/ت36871ک



سازمان حفاظت محیط زیست ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت راه و ترابری
وزارت کشور ـ وزارت نفت ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت نیرو
وزارت صنایع و معادن ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور
وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست در جلسه مورخ 25/1/1387 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و وزارتخانه‌های نفت، صنایع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری و کشور و به استناد بند « الف» ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره 164082/ت373هـ مورخ 10/10/1386، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی بند « الف» ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده1ـ سازمان حفاظت محیط زیست موظف است تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نسبت به تهیه استانداردهای هوای پاک اقدام و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست برساند.
ماده2ـ به منظور کاهش آلودگی هوای شهرهای تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان کارگروهی به ریاست استاندار و با عضویت مدیران کل استانی وزارتخانه‌های نفت، صنایع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری، ارتباطات و فناوری اطلاعات و رؤسای سازمانهای حفاظت محیط زیست و صدا و سیما، معاون پلیس راهنمایی و رانندگی ناحیه نیروی انتظامی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان و شهردار هریک از شهرهای یادشده تشکیل خواهد شد تا ضمن تدوین طرحها و روشهای کوتاه مدت و میان مدت، راهکارهای مناسب و اجرایی در جهت کاهش مؤثر و سریع آلودگی هوای شهرهای یاد شده را از طریق دستگاه مربوط به اجرا درآورند.
تبصره1ـ این کارگروه موظف است نسبت به تهیه و یا بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اقدام و آن را به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برساند.
تبصره2ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، دبیر کارگروه و مسئول تشکیل جلسات، تنظیم موارد قابل طرح و پیگیری مصوبات کارگروه است.
تبصره3ـ کارگروه موضوع ماده (2) جایگزین کارگروه اجرایی کاهش آلودگی هوای شهر تهران و دیگر شهرهای مقرر در ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه خواهد شد.
ماده3ـ نظارت بر اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای شهرهای یادشده بر عهده کارگروهی متشکل از رییس سازمان حفاظت محیط زیست (رییس)، وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، کشور، صنایع و معادن و راه و ترابری و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور می‌باشد. رییس سازمان موظف است سالانه گزارش عملکرد کارگروههای موضوع ماده (2) را به هیئت وزیران ارایه دهد.
ماده4ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور موظف است اعتبار خاصی را برای اجرای طرحها و برنامه‌های مصوب کارگروه موضوع ماده (2) در بودجه سالانه دستگاههای مربوط پیش‌بینی نماید.
ماده5 ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی) موظف است گزارش عملکرد اقدامات انجام شده درخصوص برخورد قانونی با خودروهای دودزا را هر شش ماه یک بار به مرجع مقرر در ماده (3) این آیین‌نامه ارائه نماید.
ماده6 ـ‌ سازمان‌هواپیمایی کشوری موظف است نسبت به نظارت و رعایت استانداردهای اجباری در ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، در چارچوب استانداردها و ضوابط بین‌المللی در بخشهای آلاینده‌های صوتی و هوا، اقدام و گزارش نظارتی خود را به‌ مرجع مقرر در ماده (3) ارائه نماید.
ماده7ـ برای تشویق انتقال واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده‌ مستقر در محدوده شهرهای یادشده، تمهیدات ذیل اتخاذ می‌شود:
الف ـ تغییر کاربری عرصه و اعیان کارخانه‌های انتقالی، طبق ضوابط مصوب طرحهای توسعه و عمران امکان‌پذیر خواهد بود.
ب ـ وزارتخانه‌های نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظفند، نسبت به خرید حق امتیاز، حق اشتراک و سایر امتیازات مربوط به انشعاب گاز، آب، برق و تلفن محل قبلی واحد مربوط به قیمت عادلانه روز و یا انتقال امتیازات یادشده به متقاضیانی که صاحب امتیاز معرفی می‌نماید، در اسرع وقت و بدون مطالبه وجه اقدام نمایند.
ماده8 ـ وزارت نفت مکلف است با هماهنگی دستگاه‌های مربوط و در چارچوب برنامه‌های اجرایی خود، در اجرای کاهش آلودگی هوای هشت شهر آلوده کشور، گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاهها و واحدهای تجاری، خانگی، صنعتی و خودروهای گازسوز (با اولویت حمل و نقل عمومی) را در حد امکان در تمام فصول سال بخصوص فصل‌های سرد که افت فشار گاز رخ می‌دهد، تا پایان برنامه پنجم توسعه، تأمین نماید.
تبصره ـ دستگاههای مربوط مکلفند، نسبت به انجام همکاریهای لازم با وزارت نفت در جهت اجرای پروژه‌های خطوط انتقال و ذخیره گاز طبیعی در هشت شهر آلوده کشور، اقدام نمایند.
ماده9ـ در شهرهای موضوع ماده (62) قانون برنامه چهارم توسعه، لازم است به‌نحوی برنامه‌ریزی شود که زباله‌های تولیدی تا حد امکان بازیافت و یا به کمپوست تبدیل شود.
ماده10ـ کلیه واحدهای‌تولیدی و صنعتی موظفند نسبت‌به انجام پایش در واحدهای صنعتی اقدام نمایند. سازمان حفاظت محیط زیست موظف است بر اجرای این ماده نظارت نماید.
ماده11ـ وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند به طور مشترک تا بررسی فنی و اقتصادی لازم و انجام سرمایه‌گذاری در کلیه شهر‌ها، با اولویت شهرهای آلوده و شهرکهای صنعتی، نسبت به تأمین بخشی از مصارف حرارتی با استفاده از حرارت بازیافت شده در نیروگاههای حرارتی اقدام نمایند.
این تصـویب‌نامه در تاریخ 3/12/1387 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده‌است.
معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18645

تاریخ تصویب : 1387/12/3

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - وزارت راه وترابری - وزارت صنایع - سازمان حفاظت محیط زیست - وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - وزارت نفت - وزارت كشور - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.