×

دستورالعمل نحوه اعمال مشوق‌های مالی و یا غیرمالی

دستورالعمل نحوه اعمال مشوق‌های مالی و یا غیرمالی

دستورالعمل-نحوه-اعمال-مشوق‌های-مالی-و-یا-غیرمالی دستورالعمل نحوه اعمال مشوق‌های مالی و یا غیرمالی شماره206295/2/63



وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ هیأت واگذاری
شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی در جلسه مورخ 27/11/1387 بنا به پیشنهاد هیأت واگذاری و به استناد تبصره «1» ماده « 16» قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، دستورالعمل نحوه اعمال مشوق‌های مالی و یا غیرمالی موضوع ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

دستورالعمل نحوه اعمال مشوق‌های مالی و یا غیرمالی

ماده1ـ هیأت واگذاری مکلف است به خریداران سهام کنترلی شرکت‌هایی که حاضر باشند تعداد کارکنان شرکت را طی دوره تقسیط، به میزانی بیش از آنچه در سند واگذاری ثبت شده است، به ترتیب مقرر در این دستورالعمل افزایش دهند، مشوق‌های مالی و یا غیرمالی اعطا نماید.
ماده2ـ هیأت واگذاری مکلف است به خریداران سهام شرکت‌هایی که اقدام به آموزش و به کارگیری نیروهای مازاد سایر شرکت‌های واگذارشده در واحد خود نمایند، به ترتیب مقرر در این دستورالعمل مشوق‌های مالی و یا غیرمالی اعطاء نماید.
ماده3ـ اعطای مشوق‌های مالی و یا غیرمالی موضوع این دستورالعمل، منوط به ارایه برنامه کتبی خریدار برای حفظ و افزایش سطح اشتغال موجود و بازآموزی کارکنان شرکت، پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هیأت واگذاری است.
ماده4ـ سازمان خصوصی‌سازی مکلف است در زمان واگذاری سهام، موضوع ارایه مشوق‌های مالی و یا غیرمالی و تعهدات موضوع این دستورالعمل را در آگهی‌های فروش و یا مکاتبات مربوط، به اطلاع عموم و متقاضیان برساند.
ماده5 ـ سازمان خصوصی‌سازی موظف است هنگام واگذاری شرکت، به منظور دستیابی به شاخصی مناسب برای محاسبه مشوق‌های مالی موضوع این دستورالعمل، اندازه شرکت‌های قابل واگذاری را براساس ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری شرکت و یا تعداد کارکنان آن به ترتیب زیر طبقه‌بندی نماید. در ارزیابی اندازه شرکت براساس معیار (الف) و (ب) ذیل، هر حالت که شرکت را در طبقه بالاتر قرار دهد، معیار اندازه شرکت است.
الف ـ اندازه شرکت براساس ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری شرکت معادل قیمت پایه هر سهم ضرب در تعداد کل سهام.

اندازه شرکت : کوچک
میزان ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری شرکت : یکصد میلیارد ریال < ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری

اندازه شرکت :متوسط
میزان ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری شرکت : پانصد میلیارد ریال < ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری شرکت < یکصد میلیارد ریال

اندازه شرکت : بزرگ
میزان ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری شرکت : هزار میلیارد ریال < ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری شرکت < پانصد میلیارد ریال

اندازه شرکت : خیلی بزرگ
میزان ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری شرکت : هزار میلیارد ریال > ارزش کل پایه سهام قابل واگذاری


ب ـ اندازه شرکت براساس تعداد کارکنان.

اندازه شرکت : کوچک
تعداد کارکنان : 50 نفر یا کمتر

اندازه شرکت : متوسط
تعداد کارکنان : بین 51 تا 500 نفر

اندازه شرکت : بزرگ
تعداد کارکنان : بین 501 تا 2500 نفر

اندازه شرکت : خیلی بزرگ
تعداد کارکنان : بیشتر از 2500 نفر


ماده6 ـ مشوق‌های مالی موضوع این دستورالعمل به خریداران واجد شرایـط به تفکیک سه نوع مشوق شامل تخفیف حداکثر معادل پنج درصد اصل ثمن معامله، یا کاهش حداکثر معادل سی درصد سود فروش اقساطی و یا تخفیف زمانی به مفهوم بازنگری در مدت قرارداد ناشی از تطویل دوره بازپرداخت اقساط، حداکثر به مدت دو سال بدون احتساب سود فروش اقساطی به شرح ذیل است:

میزان مشوق اعطایی به خریداران در قبال افزایش تعداد کارکنان نسبت به تعداد ثبت شده در سند واگذاری

ردیف : 1
نوع مشوق اعطایی به خریداران : درصد تخفیف در اصل ثمن معامله به ازای هر 10% افزایش در سطح تعداد کارکنان
شرکت خیلی بزرگ : 5/0
شرکت بزرگ : 4/0
شرکت متوسط : 3/0
شرکت کوچک : 2/0

ردیف : 2
نوع مشوق اعطایی به خریداران : درصد کاهش سود فروش اقساطی به ازای هر 10% افزایش در سطح تعداد کارکنان
شرکت خیلی بزرگ : 3
شرکت بزرگ : 5/2
شرکت متوسط : 2
شرکت کوچک : 5/1

ردیف : 3
نوع مشوق اعطایی به خریداران : مدت تمدید دوره فروش اقساطی به ازای هر 10% افزایش در سطح تعداد کارکنان
شرکت خیلی بزرگ : 5/2 ماه
شرکت بزرگ : 2 ماه
شرکت متوسط : 5/1 ماه
شرکت کوچک : 1 ماه

تبصره1ـ شرط استفاده از مشوق‌های موضوع این ماده افزایش میانگین سالانه تعداد کارکنان شرکت پس از واگذاری نسبت به تعداد ثبت شده در سند واگذاری با توجه به افراد جایگزین شده در ازای افراد بازنشسته و بازخرید شده طی سنوات پس از واگذاری است، مشروط بر آنکه هیچگاه کاهش تعداد کارکنان طی دوره مورد بررسی از ده درصد (10%) بیشتر نباشد.
تبصره2ـ مبنای سنجش تغییرات اشتغال در شرکت واگذارشده پرداخت مستمر حق بیمه حداقل به مدت یک سال در مورد کارکنان جدیدالاستخدام پس از واگذاری تا موعد درخواست و ارایه مستندات معتبر حق بیمه پرداخت شده از سوی خریداران در شرایط افزایش اشتغال است.
ماده7ـ مشوق‌های مالی موضوع این دستورالعمل طی مدت پنج سال بعد از زمان واگذاری (درخصوص واگذاری‌های نقدی) و طی دوره تقسیط (درخصوص واگذاری‌‌های نقد و اقساط)، حداکثر در دو نوبت و پس از گذشت حداقل دو دوره مالی عملکرد شرکت بعد از زمان واگذاری، بنا به درخواست خریداران قابل محاسبه و اعطا خواهدبود.
تبصره ـ چنانچه زمان پرداخت ثمن نقدی معامله از سوی خریداران سهام موضوع این دستورالعمل در شش ماهه اول سال مالی شرکت باشد، سال مزبور به عنوان سال مالی عملکرد خریدار منظور خواهدشد و در غیر این صورت سال یادشده به عنوان عملکرد قبل از واگذاری شرکت محسوب می‌شود.
ماده8 ـ انتخاب نوع و تعیین میزان مشوق‌های مالی موضوع این دستورالعمل در هر مورد بنا به پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی به تصویب هیأت واگذاری خواهدرسید.
ماده9ـ سازمان خصوصی‌سازی موظف است همه ساله نسبت به معرفی و تقدیر از خریداران برتری که مشمول مشوق‌های این دستورالعمل‌ شده‌اند اقدام نماید.
ماده10ـ کلیه منابع لازم برای اعطای مشوق‌های این دستورالعمل از محل باقی‌مانده اقساط خریدار تأمین و پرداخت خواهدشد. در صورت عدم کفایت حصه باقی مانده اقساط خریدار برای تأمین منابع لازم برای تأمین مالی مشوق‌های این دستورالعمل در فروش‌های اقساطی و یا در موارد فروش نقدی، منابع مذکور حسب مورد، با هماهنگی خزانه‌داری کل کشور از محل حساب رد وجوه درآمدهای حاصل از فروش سهام شرکت‌ها تأمین و پرداخت خواهدشد.
ماده11ـ با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی در خصوص شرکت‌هایی که از شرایط خاص برخوردار باشند، هیأت واگذاری می‌تواند نوع و میزان مشوق‌های مالی موضوع این دستورالعمل را تعیین و تصویب نماید.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ـ سیدشمس‌الدین حسینی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18673

تاریخ تصویب : 1387/11/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.