×

تصویب‌نامه درخصوص اقدامات وزارت نیرو

تصویب‌نامه درخصوص اقدامات وزارت نیرو

تصویب‌نامه-درخصوص-اقدامات-وزارت-نیرو تصویب‌نامه درخصوص اقدامات وزارت نیرو شماره94035/ت42400ه‍



وزارت نیرو ـ وزارت کشور ـ وزارت راه و ترابری ـ وزارت آموزش و پرورش
وزارت اموراقتصادی و دارایی ـ وزارت نفت ـ وزارت بازرگانی ـ وزارت صنایع و معادن
هیئت‌وزیران در جلسه مورخ 23/1/1388 بنا به پیشنهاد شماره 100/20/2533 مورخ 17/1/1388 وزارت نیرو و به منظور اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص اصلاح الگوی‌مصرف، حفظ و صیانت از منابع ارزشمند انرژی‌کشور و امکان‌کنترل و کاهش خاموشی‌ها و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:
1ـ وزارت نیرو موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:
الف ـ برنامه‌ریزی و اقدام برای توسعه نیروگاههای سیکل ترکیبی و تولید همزمان برق و حرارت به طوری که راندمان نیروگاههای حرارتی کشور سالانه به میزان یک ‌درصد افزایش یابد، تا در پایان برنامه پنجم توسعه به ‌چهل‌ویک درصد برسد.
ب ـ کاهش تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع با انجام اقداماتی از جمله بهینه‌سازی شبکه‌های فرسوده، اصلاح لوازم اندازه‌گیری و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز به نحوی که با کاهش سالانه حداقل یک‌ونیم درصد، در پایان برنامه پنجم توسعه به چهارده درصد برسد.
پ ـ توزیع حداقل پنجاه‌میلیون لامپ یارانه‌ای به منظور اصلاح الگوی مصرف روشنایی و توسعه استفاده از لامپهای کم‌مصرف و پربازده در سال 1388.
ت ـ اصلاح الگوی مصرف با هماهنگی واحدهای بسیج و ستاد امور مساجد کشور در مراکز مذهبی و زیارتی و مساجد از طریق اقداماتی از جمله توزیع لامپهای کم‌مصرف.
ث ـ طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی و تدوین متونی در رابطه با الگوی مصرف در تمامی مقاطع تحصیلی با همکاری وزارت آموزش و پرورش.
ج ـ پیاده‌سازی کامل شبکه هوشمند قرائت و مدیریت مصرف مشترکان برق در سطح کشور طی پنج سال آینده در جهت عملیاتی‌نمودن الگوی مصرف توسط مشترکان.
چ ـ تضمین خرید از تولیدکنندگان برق در مقیاس کوچک و ظرفیت‌های تولید برق مشترکان از طریق عقد قراردادهای بلندمدت. قیمت تضمینی خرید هر کیلووات ساعت برق این نیروگاهها برابر با متوسط قیمت تبدیل انرژی در بازار عمده‌فروشی برق با احتساب ضرایب مربوط به صرفه‌جویی در هزینه‌های انتقال و توزیع و کاهش تلفات شبکه برق به علاوه قیمت فروش یک‌چهارم مترمکعب گاز طبیعی به مولد خواهد بود که در ابتدای هر سال توسط وزارت نیرو محاسبه و پس از تأیید وزارت بازرگانی و وزارت اموراقتصادی و دارایی ابلاغ می‌گردد. قیمت یادشده به شرح مندرج در ماده (7) آیین‌نامه اجرایی شرایط و تضمین خرید برق موضوع تصویب‌نامه شماره 16825/ت33188ه‍ مورخ 8/4/1384 در قراردادهای بلندمدت منعقد شده درج و در سالهای پس از انعقاد قرارداد تعدیل می‌گردد. وزارت نیرو می‌تواند قیمت تضمینی خرید برق از مولدهای تولید همزمان برق و حرارت (و برودت) را متناسب با حرارت بازیافت شده حداکثر تا بیست درصد افزایش دهد.
ح ـ دریافت قیمت برق از واحدهای اداری دستگاههای اجرایی مشمول ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری به قیمت تمام شده. دستگاههای مذکور موظفند از محل منابع بودجه جاری خود نسبت به پرداخت صورتحسابها اقدام نمایند.
2ـ به منظور اصلاح مصرف روشنایی و توسعه فرهنگ صرفه‌جویی، وزارت راه و ترابری، نیروی انتظامی و شهرداریها موظفند با هماهنگی وزارت نیرو نسبت به تعدیل و اصلاح روشنایی معابر شهری و بین‌شهری و پارکها اقدام نمایند.
3ـ وزارت نفت موظف است به نحوی برنامه‌ریزی نماید که در طول سال با اولویت نسبت به تأمین گاز مصرفی نیروگاهها اقدام نماید، به طوری که مصرف سوخت مایع نیروگاهها به حداقل ممکن کاهش یابد.
4ـ وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن و نیرو موظفند به‌نحوی برنامه‌ریزی نمایند که از واردات لازم و تجهیزات برقی با رتبه انرژی پایین‌تر از A و B جلوگیری شود.
5 ـ وزارتخانه‌های نیرو، صنایع و معادن و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، موظفند با هماهنگی لازم تدابیری را اتخاذ و اجرا نمایند تا رتبه انرژی لوازم و تجهیزات ساخت داخل طی دو سال آینده حداقل به میزان دو رتبه ارتقا یابد.
6 ـ وزارت صنایع و معادن مکلف است ساز و کار مناسب را برای تعویض وسایل و تجهیزات انرژی بر فرسوده و کم‌بازده با وسایل و تجهیزات با رتبه برچسب مصرف انرژی A و B برقرار نماید.
7ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور موظف است بسترهای حقوقی و حمایتی لازم را برای توسعه و فعالیت شرکتهای خدمات انرژی فراهم کند.
8 ـ از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی مجاز به نصب چیلرهای تراکمی در ساختمانهای خود نیستند و در صورت نیاز به‌سیستم‌های تهویه مطبوع مکلفند صرفاً از چیلرهای جذبی استفاده نمایند. شرایط و استانداردهای مورد نیاز ساختمانهای دولتی به سیستم‌های سرمایشی را وزارت مسکن و شهرسازی ظرف شش ماه تدوین و ابلاغ خواهد نمود. نصب و استفاده از کولرهای گازی جدید برای دستگاههای دولتی در مناطقی که میزان رطوبت نسبی آنها در تابستان کمتر از سی درصد است، از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه ممنوع می‌باشد.
9ـ از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که متقاضی دریافت انشعاب برق بیش از پانصد کیلووات می‌باشند، موظف به نصب سیستم تولید همزمان برق و حرارت (CHP) می‌باشند.
10ـ با توجه به نتایج مثبت حاصل از اجرای بخشنامه شماره 43720/40081 مورخ 26/3/1387 که منجر به کاهش مصرف برق در بخش دولتی شده است، رعایت مفاد بخشنامه مذکور همچنان الزامی است.
11ـ الگوی مصرف برای مصارف مختلف و نحوه محاسبه و دریافت جرایم به شرح جداول پیوست که تأیید شده به مهر پیوست تصویب‌نامه هیئت وزیران است، تعیین می‌گردد.
12ـ وزارت نیرو ضمن نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه گزارش اقدامات انجام شده و نتایج حاصل شده را هر سه ماه یک بار به هیئت وزیران گزارش نماید.
13ـ منابع مورد نیاز برای اجرای این تصویب‌نامه از محل صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف انرژی و جرائم دریافتی از مشترکان پرمصرف، تأمین خواهد شد.
14ـ این تصویب‌نامه از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا خواهد بود.
رئیس جمهور ـ محمود احمدی نژاد

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18760

تاریخ تصویب : 1388/1/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت صنایع - وزارت كشور - وزارت راه وترابری - وزارت آموزش و پرورش - وزارت نفت - وزارت بازرگانی - وزارت نیرو -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.