×

آیین‌نامه اجرایی نحوه طبقه‌بندی بنگاهها، تأیید صورتهای مالی و بازاریابی بنگاههای مشمول واگذاری

آیین‌نامه اجرایی نحوه طبقه‌بندی بنگاهها، تأیید صورتهای مالی و بازاریابی بنگاههای مشمول واگذاری

آیین‌نامه-اجرایی-نحوه-طبقه‌بندی-بنگاهها،-تأیید-صورتهای-مالی-و-بازاریابی-بنگاههای-مشمول-واگذاری

وکیل

آیین‌نامه اجرایی نحوه طبقه‌بندی بنگاهها، تأیید صورتهای مالی و بازاریابی بنگاههای مشمول واگذاری شماره99598/ت41586ک

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور
وزیران عضو کارگروه تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 186084/ت41633هـ مورخ 14/10/1387 هیئت وزیران، آیین‌نامه اجرایی « نحوه طبقه‌بندی بنگاهها، تأیید صورتهای مالی و بازاریابی بنگاههای مشمول واگذاری» را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه اجرایی نحوه طبقه‌بندی بنگاهها، تأیید صورتهای مالی و بازاریابی بنگاههای مشمول واگذاری

فصل اول ـ نحوه طبقه‌بندی بنگاههای مشمول واگذاری
ماده1ـ دستگاههای دولتی موضوع ماده (86) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه‌‌چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی موظفند به منظور واگذاری، ظرف شش ماه تمامی بنگاههای دولتی مشمول گروههای (1) و (2) ماده (2) قانون یادشده را در هر یک از بازارهای موضوع بندهای (11) الی (15) ماده (1) قانون یادشده براساس اندازه بنگاه، فناوری، وضعیت مالی، روابط صنعتی، میزان حساسیت مصرف‌کننده نسبت به محصول تولیدی بنگاه و روابط مالی با دولت در چارچوب جدول موضوع ماده (3) این آیین‌نامه طبقه‌بندی نمایند.
ماده2ـ دستگاههای یادشده در ماده (1) موظفند فهرست بنگاههای موضوع این ماده را به همراه فهرست حقوق و داراییهای مصرح در تبصره (1) بند (الف) ماده (3) قانون یادشده، متضمن پیشنهاد واگذاری آنها به همراه تعداد نیروی انسانی (تعداد قبل از اجرای مفاد ماده (16) قانون یادشده توسط هیئت واگذاری)، فهرست اموال منقول و غیرمنقول، کلیه اطلاعات و مدارک لازم از جمله اساسنامه، اسناد احراز مالکیت داراییها و صورتهای مالی حسابرسی شده سه سال آخر بنگاهها را به سازمان خصوصی‌سازی ارایه نمایند.
ماده3ـ طبقه‌بندی بنگاههای قابل واگذاری براساس صورتهای مالی سه سال آخر و شاخص‌های مندرج در جدول زیر صورت می‌گیرد:


تبصره1ـ بنگاههای دولتی که جمع امتیاز آنها براساس جدول یادشده بیشتر باشد، در واگذاری اولویت خواهند داشت.
تبصره2ـ اولویت موضوع تبصره (1) یادشده حسب شرایط زمان واگذاری، با پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی و تصویب هیئت واگذاری قابل تغییر است.
فصل دوم ـ نحوه تأیید صورتهای مالی بنگاههای مشمول واگذاری
ماده4ـ دستگاههای دولتی موضوع ماده (86) قانون یادشده موظفند اطلاعات و مدارک بنگاههای مشمول واگذاری از جمله گزارش فعالیت موضوع ماده (232) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ـ مصوب 1327ـ ، صورتجلسات مجامع عمومی و گزارش نحوه پیگیری تکالیف مجامع عمومی یادشده، صورتهای مالی حسابرسی شده مصوب سه‌ سال قبل این بنگاهها به همراه یادداشتهای توضیحی آنها و نیز گزارشهای حسابرسی مربوط را ظرف یک هفته از تاریخ تصویب نام بنگاه برای واگذاری در هیئت واگذاری، برای تأیید به سازمان خصوصی‌سازی ارایه نمایند. سازمان خصوصی‌سازی در صورتی که اطلاعات مندرج در گزارش حسابرس (بازرس قانونی) مربوط به آخرین سال مالی بنگاه را کافی نداند، ظرف یک ماه، از طریق سازمان حسابرسی یا حسابداران عضو جامعه حسابداران رسمی برای انجام حسابرسی موردی درخصوص ماهیت اقلام ترازنامه از جمله کفایت ذخیره احتساب شده بابت پاداش پایان خدمت کارکنان، ذخایر مالیاتی و همچنین بدهی‌های بانکی و بیمه تأمین‌اجتماعی، اقدام نموده و پس از تأیید گزارش حسابرسی موردی، صورتهای یادشده را ملاک ارایه اطلاعات به خریداران و سایر مراجع قرار می‌دهد.
ماده5 ـ مدیران بنگاههایی که واگذاری آنها به تصویب هیئت واگذاری رسیده‌است تا شش ماه پس از زمان ارزیابی سهام و تصویب قیمت آن و همچنین در فاصله زمانی قطعی شدن فروش تا تحویل بنگاه به خریدار، مجاز به اتخاذ تصمیمات و انجام اقداماتی که آثار مالی تعیین‌کننده و با اهمیت بر صورتهای مالی بنگاه دارند (ازجمله کاهش یا افزایش قیمت محصول، فروش اموال غیرمنقول و داراییهای غیرجاری بنگاه، ایجاد هرگونه تعهد بلندمدت مالی و یا حقوقی و نظایر آن) نیستند. در صورت اتخاذ اینگونه تصمیمات، افراد یادشده به صورت تضامنی مسئول جبران خسارت وارده به بنگاه خواهند بود. موارد استثناء از حکم این ماده با تأیید سازمان خصوصی‌سازی مجاز است.
ماده6 ـ سازمان خصوصی سازی موظف است آگهی عرضه سهام بنگاههای یادشده را حداقل در دو روزنامه کثیرالانتشار و در صورت لزوم از طریق سایر رسانه‌های گروهی منتشر نماید. انتشار آگهی حداقل در دو نوبت و با فاصله حداکثر ده روز و با ذکر روش واگذاری انجام می‌پذیرد. عرضه سهام حداقل بیست روز پس از انتشار اولین آگهی در روزنامه مجاز خواهدبود.
تبصره1ـ واگذاری تدریجی سهام شرکتها توسط سازمان خصوصی‌سازی و از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار، در صورتی که حداکثر پانزده درصد کل سهام آنها را شامل شود، بدون تشریفات درج آگهی مجاز است.
تبصره2ـ هیئت واگذاری مجاز است، در مواردی خاص و بنا به پیشنهاد سازمان خصوصی‌سازی، فاصله زمانی عرضه سهام از تاریخ انتشار اولین آگهی را کمتر از بیست روز تعیین نماید.
ماده7ـ در مواردی که واگذاری سهام از طریق بورس اوراق بهادار صورت می‌گیرد، درج اطلاعات زیر در آگهی ضروری است:
1ـ نام و موضوع فعالیت شرکت.
2ـ تعداد سهام قابل واگذاری و درصد آن نسبت به کل سهام شرکت.
3ـ اعلام ترکیب سهامداران عمده.
4ـ تعیین محل دریافت فرمها و اطلاعات مربوط.
5 ـ اعلام تاریخ شروع عرضه سهام در بورس اوراق بهادار.
6 ـ اعلام قیمت پایه سهام قابل واگذاری.
7ـ اعلام آمادگی برای بازدید واحد مورد واگذاری توسط متقاضیان خرید.
8 ـ اعلام میزان پیش دریافت نقدی، زمان‌بندی و شرایط اقساط و تضمین‌های لازم برای وصول مطالبات در مواردی که واگذاری سهام با رعایت مفاد آیین‌نامه مربوط به صورت نقد و اقساط صورت می‌گیرد.
9ـ اعلام مشوقهای مالی و غیرمالی برای خریداران و چگونگی اخذ تعهدات و اعطای تخفیفات به خریداران.
10ـ اعلام تعداد و شرایط واگذاری سهام ترجیحی به مدیران و کارکنان همان بنگاه و سایر مدیران متخصص و با تجربه.
11ـ اعلام اینکه نقل و انتقال سهام در چارچوب قرارداد بوده و شرکت در مزایده به معنی اطلاع کامل و رعایت و قبول شرایط مندرج در آن است.
12ـ اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده از طریق بورس، حسب ضوابط بورس اوراق بهادار.
ماده8 ـ در مواردی که واگذاری سهام از طریق مزایده صورت می‌گیرد، درج موارد زیر در آگهی ضروری است:
1ـ کلیه موارد مندرج در بندهای ماده (7) به استثنای بند (5) آن.
2ـ اعلام مهلت و چگونگی تسلیم پیشنهادها.
3ـ اعلام مبلغ سپرده شرکت در مزایده به میزان سه درصد (3%) قیمت پایه.
4ـ اعلام اینکه متقاضیان باید پیشنهاد خود را به صورت روشن و مشخص و در مهلت مقرر در پاکت لاک و مهر شده تسلیم نمایند.
5 ـ اعلام تاریخ جلسه گشایش پاکتهای واصل شده پیشنهادی و اینکه در جلسه مذکور حضور پیشنهاددهندگان آزاد است.
6 ـ اعلام اولویت بخش تعاون در شرایط یکسان.
ماده9ـ سازمان خصوصی‌سازی به منظور تسهیل در فروش بنگاههای مشمول واگذاری، می‌تواند رأساً و یا با استفاده از مشاوران حقیقی و حقوقی داخلی یا خارجی و مؤسسات تأمین سرمایه با رعایت بندهای زیر بازاریابی نماید:
1ـ جمع‌آوری، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش لازم در مورد بنگاه و صنعت مشتمل بر اطلاعات وضعیت فنی، نیروی انسانی، حقوقی و مالی بنگاه.
2ـ ایجاد امکان دسترسی یکسان به اطلاعات مورد نیاز برای عموم در داخل و خارج از کشور.
ماده10ـ گزارش نحوه اجرای این آیین‌نامه توسط دستگاههای مندرج در ماده یک یادشده هر شش ماه یک بار توسط سازمان خصوصی‌سازی تهیه و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی به شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ارایه خواهدشد.
رئیس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18771

تاریخ تصویب : 1388/5/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.