×

آیین‎نامه اجرایی نحوه بلوک‎بندی در شرکتهای تعاونی سهامی‎عام

آیین‎نامه اجرایی نحوه بلوک‎بندی در شرکتهای تعاونی سهامی‎عام

آیین‎نامه-اجرایی-نحوه-بلوک‎بندی-در-شرکتهای-تعاونی-سهامی‎عام

وکیل

آیین‎نامه اجرایی نحوه بلوک‎بندی در شرکتهای تعاونی سهامی‎عام شماره 104175/ت43080ک



وزارت تعاون ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
وزیران عضو کارگروه تصویب آیین‎نامه‎های مربوط به قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ـ مصوب 1387 ـ به استناد اصل یکصدوسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‎نامه شماره 186084/ت41633ه‍ مورخ14/10/1387، آیین‎نامه اجرایی نحوه بلوک‎بندی در شرکتهای تعاونی سهام عام را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‎نامه اجرایی نحوه بلوک‎بندی در شرکتهای تعاونی سهامی‎عام

ماده 1ـ واژه‎ها و اصطلاحات زیر در این آیین‎نامه، در معانی مشروح مربوط به‎کاربرده می‎شوند:
1ـ قانون: قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی.
2ـ شرکت تعاونی سهامی عام: نوعی شرکت سهامی عام که با رعایت قانون تجارت و محدودیتهای مذکور در قانون تشکیل می‎شود و از این به بعد در این آیین‎نامه شرکت نامیده می‎شود.
3 ـ سهامدار: هر شخص حقیقی یا حقوقی صاحب سهم در شرکت.
4ـ سهامدار خرد: هر سهامدار که میزان سهام مستقیم و غیرمستقیم او از یک صدم درصد کل سهام شرکت بیشتر نباشد.
5 ـ بلوک: چند سهامدار که در قالب یک گروه، داوطلبانه حق حضور و اعمال رأی خود در مجمع عمومی را به یک نماینده تفویض می‎کنند.
6ـ بلوک بندی: ایجاد گروههای چندنفره داوطلبانه از سهامداران برای انتخاب نماینده و تفویض حق حضور و اعمال رأی در مجمع عمومی در خصوص شرکتهای موضوع بند (5) ماده (12).
7 ـ کارکنان شرکت: کارکنان بیمه شده‎ای که در شرکت یا واحدهای زیرمجموعه آن به هر عنوان در مقابل دریافت حق‎السعی اعم از مزد، حقوق، سود سهم و سایر مزایا به‎درخواست شرکت کار می‎کنند.
8 ـ تشریفات بلوک‎بندی: اقداماتی که برای ایجاد بلوکها و انتخاب نمایندگان مربوط انجام می‎گیرد.
9ـ مقام دعوت‎کننده: مقاماتی که بر اساس قانون تجارت مجاز یا موظف به دعوت مجامع عمومی هستند.
ماده 2 ـ پیش از برگزاری هر مجمع عمومی، تشریفات بلوک‎بندی باید انجام شده و انتخاب نمایندگان بلوک‎ها تعیین تکلیف شده باشد. نتایج بلوک‎بندی تا دو سال معتبر است.
تبصره ـ برگزاری مجمع عمومی مؤسس برای آن دسته از شرکتهایی که در زمان تأسیس بیش از پانصد نفر سهامدار داشته باشند نیز با بلوک‎بندی و بر اساس طرح اساسنامه تهیه شده از سوی هیئت مؤسس خواهد بود.
ماده 3ـ انتخابات بلوکها به یکی از روشهای برگزاری جلسه و استقرار صندوق رأی امکان‎پذیر است و هیئت‎مدیره با رعایت صرفه و صلاح شرکت و رعایت تسهیل حضور گسترده سهامداران خرد، روش مناسب را اعمال خواهد کرد.
تبصره 1 ـ در هر دو روش، محلهای انتخابات بلوک‎ها باید متناسب با مراکز تجمع سکونت سهامداران تعیین شود و برای کارکنان نیز مراکز تجمع اشتغال آنها ملاک است.
تبصره 2ـ در صورت فراهم شدن زمینه‎های لازم، استفاده از روشهای دیگر نظیر روش رایانه‎ای با رعایت مقررات مربوط مجاز است.
ماده 4ـ در اساسنامه هر شرکت، روش بلوک‎بندی تعیین و درج خواهد شد. بر این اساس بلوک‎بندی با رعایت ضوابط زیر صورت خواهد گرفت و در هر بلوک، هر سهامدار به‎میزان سهام خود حق رأی دارد:
1ـ تعداد سهامداران هر بلوک نباید کمتر از پنجاه نفر شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی باشد.
2ـ سهام هر بلوک نباید از ده درصد کل سهام شرکت بیشتر شود.
3ـ در روش برگزاری جلسه، تعداد سهامداران هر بلوک حداکثر پانصد شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی خواهد بود.
4 ـ سهامداران در هر بلوک با رعایت نسبت‎های زیر عضویت می‎‎یابند.
1ـ 4 ـ دارندگان یک سهم تا دویست سهم.
2ـ 4 ـ دارندگان دویست و یک سهم تا چهل هزار سهم.
3 ـ 4ـ دارندگان چهل هزار و یک سهم تا چهارصدهزار سهم.
4 ـ 4 ـ دارندگان چهارصدهزار و یک سهم و بالاتر.
تبصره ـ در صورتی که دارندگان سهام در هریک از گروههای بند (4) کمتر از پنجاه نفر شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی باشند، سهامداران برای تشکیل بلوک در گروه بعدی شرکت خواهند نمود.
ماده 5 ـ حضور سهامدار در مجمع عمومی شرکت در صورتی مجاز است که در تشریفات انتخابات بلوکها به عنوان عضو حاضر شرکت نکرده باشد. هر سهامدار حداکثر می‎تواند در یک بلوک شرکت نماید و رأی سهامداران هر بلوک از طریق نماینده آن بلوک در مجمع عمومی اعمال خواهد شد، ولی سهامداران از سایر حقوق مربوط به سهامداری از جمله داوطلبی عضویت در هیئت‎مدیره برخوردار خواهند بود.
ماده 6ـ هر بلوک تنها یک نماینده تعیین می‎کند و داوطلب نمایندگی هر بلوک باید عضو همان بلوک باشد. نماینده منتخب هر بلوک به میزان مجموع سهام سهامداران حاضر در آن بلوک از حق رأی در مجمع عمومی شرکت برخوردار است.
ماده 7ـ هزینه‎های انجام تشریفات بلوک‎بندی و انتخابات نمایندگان بلوکها به‎عهده شرکت است.
ماده 8ـ داوطلبان نمایندگی باید حداکثر پنج روز قبل از رأی‎گیری با حضور در شرکت یا محل‎هایی که از قبل تعیین و طی آگهی دعوت به اطلاع سهامداران رسیده است، برای نمایندگی بلوک مربوط ثبت‎نام نمایند.
ماده 9ـ تعدادی از سهامداران با میزان سهام حداکثر ده درصد از کل سهام شرکت که به طور دسته‎جمعی بر روی یک نماینده توافق داشته باشند، می‎توانند قبل از شروع برگزاری انتخابات بلوکها با مراجعه به شرکت یا نمایندگی‎های رسمی شرکت و تکمیل فرمهای مخصوص نزد هیئت‎مدیره یا مقام دعوت‎کننده (حسب مورد) یا نمایندگان آنها، نماینده خود را حضوری انتخاب نمایند. هیئت‎مدیره یا مقام دعوت‎کننده پس از تکمیل فرم‎ها، اسامی سهامداران مذکور را از بلوکهای موجود حذف خواهد کرد.
تبصره ـ فرم‎های مذکور مشتمل بر مشخصات دقیق شناسنامه‎ای، شماره ملی، تعداد سهام، امضا و اثر انگشت سهامداران مربوط خواهد بود.
ماده10ـ در روش انتخاب نماینده از طریق برگزاری جلسه، نحوه دعوت سهامداران، تشکیل جلسه و انتخاب نماینده هر بلوک به طریقی که در اساسنامه شرکت برای مجامع عمومی قید شده است، خواهد بود.
ماده 11ـ در روش انتخاب نماینده از طریق استقرار صندوق رأی، مقام دعوت‎کننده باید تمهیدات لازم را پیش‎بینی نموده و محل استقرار صندوقها را تعیین و طی آگهی دعوت به اطلاع سهامداران برساند.
تبصره ـ بازرس شرکت بر تمامی مراحل رأی‎گیری نظارت خواهد داشت.
ماده 12ـ مقام دعوت‎کننده مکلف است حداقل یک روز قبل از رأی‎گیری، موارد زیر را آماده و تحویل نماینده خود در هر حوزه انتخابیه نماید:
الف ـ برگه‎های رأی تأیید شده به مهر شرکت به تعداد سهامداران هر بلوک.
ب ـ صندوق رأی.
ج ـ فرم‎های شمارش آرا تأیید شده به مهر شرکت.
د ـ اسامی سهامداران هر بلوک شامل مشخصات شناسنامه‎ای، شماره سهامدار، تعداد سهام و شماره ملی.
ه‍ ـ اسامی داوطلبان نمایندگی شامل مشخصات شناسنامه‎ای، شماره سهامدار، تعداد سهام و شماره ملی.
ماده13ـ شرکتهای موضوع این بخش مکلفند نسبت به صدور دفترچه رأی برای سهامداران بلوکها اقدام و در زمان اخذ رأی، محل مورد نظر در دفترچه را با درج تاریخ، به‎مهر مخصوصی تأیید نمایند.
ماده14ـ در روش استقرار صندوق رأی، مدت رأی‎گیری حداقل سه و حداکثر شش ساعت است و با تشخیص مقام دعوت‎کننده تا سه ساعت قابل تمدید است. سهامداران یا وکلای رسمی آنها با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر و دفترچه مخصوص رأی به‌حوزه مربوط مراجعه و پس از احراز هویت و تطبیق با فهرست اسامی سهامداران و امضای آن، رأی خود را در برگه‎های مربوط اعمال می‎نمایند.
تبصره ـ چنانچه بیش از پایان مهلت رأی‎گیری، تمامی سهامداران طبق فهرست مربوط، رأی خود را اعمال نموده باشند، نماینده مقام دعوت‎کننده می‎تواند مطابق ماده (15) اقدام کند.
ماده 15ـ در تمامی روشهای انتخابات بلوکها، برگزاری تشریفات انتخابات حداکثر ظرف پانزده روز خاتمه یابد.
ماده 16ـ در تمامی روشهای انتخاب بلوکها، برگه‎های رأی باید متضمن تعرفه سهامدار شامل مشخصات دقیق شناسنامه‎ای، شماره ملی، تعداد سهام، امضا و اثرانگشت سهامدار ذی‎ربط باشد.
ماده 17ـ پس از پایان مدت رأی‎گیری، صندوق رأی با نظارت بازرس شرکت توسط نماینده مقام دعوت‎کننده بازگشایی و پس از شمارش تمامی برگه‎های رأی، لاک و مهر خواهد شد. نتیجه رأی‎گیری پس از مشخص شدن باید ظرف یک ساعت با ارسال نمابر و یا از طریق پست الکترونیکی به اداره کل تعاون و مقام دعوت‎کننده اطلاع داده شود و سپس در فرم‎های شمارش آرا ثبت و صورتجلسه‎ای دایر بر جریان رأی‎گیری و نتیجه با ذکر مشخصات شناسنامه‎ای و شماره ملی داوطلبان و تعداد آرای مربوط تنظیم و با امضای بازرس شرکت تسلیم مقام دعوت‎کننده شود.
تبصره ـ دارندگان آرای بیشتر به ترتیب، نماینده اصلی و نماینده علی‎البدل شرکت خواهند بود.
ماده 18ـ هر ذینفع می‎تواند طی مدت پنج روز کاری پس از برگزاری انتخاب نماینده هر بلوک با ارائه مستندات، شکایت خود را از نحوه برگزاری انتخابات و نتایج حاصل شده به اداره کل تعاون استان مربوط تسلیم نماید. وزارت تعاون ظرف ده روز کاری از پایان مهلت شکایات، ضمن رسیدگی نظر خود را اعلام می‎کند و در صورت تشخیص وقوع تخلف مؤثر، ضمن ابطال انتخابات بلوک، دستور تکرار انتخاب نماینده بلوک مورد شکایت را صادر می‎نماید.
ماده 19ـ انتخابات در بلوک‎هایی که انتخابات آنها ابطال می‎شود یا به هر دلیل با وجود رسیدن به نصاب لازم امکان برگزاری انتخابات در آنها میسر نمی‎شود، تکرار خواهد شد، مگراینکه مجموع سهم بلوکهای یاد شده از یک سوم کل سهام شرکت کمتر بوده و تا برگزاری مجمع عمومی شرکت، فرصت کافی برای تجدید انتخابات بلوکها وجود نداشته باشد، در این صورت سهامداران بلوکهای مذکور می‎توانند شخصاً در مجمع عمومی شرکت نمایند و انتخابات بلوکها به بعد از برگزاری مجمع عمومی موکول خواهد شد، ولی چنانچه زمان کافی برای انتخابات بلوکها وجود داشته باشد یا مجموع سهام بلوکهای مذکور معادل یک سوم کل سهام شرکت یا بیشتر باشد، انتخابات باید قبل از برگزاری هرگونه مجمع عمومی تجدید شود، به طوری که در زمان دعوت تشکیل مجمع عمومی، نمایندگان آن بلوکها انتخاب یا تعیین تکلیف شده باشند.
ماده 20ـ در صورت فوت، استعفا یا ممنوعیت قانونی هریک از نمایندگان، مقام دعوت‎کننده مجمع عمومی از نماینده علی‎البدل همان حوزه دعوت خواهد کرد که در جلسه مجمع عمومی حضور یابد.
ماده 21ـ در تشریفات برگزاری انتخابات بلوکها، آنچه که در این آیین‎نامه پیش‎بینی نشده است، بر اساس مقررات اساسنامه هر شرکت خواهد بود.
رئیس جمهور ـ محمود احمدی‎نژاد

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18775

تاریخ تصویب : 1388/5/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت تعاون -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.