×

آیین‌نامه تشخیص صلاحیت و تعیین ناظران معتمد

آیین‌نامه تشخیص صلاحیت و تعیین ناظران معتمد

آیین‌نامه-تشخیص-صلاحیت-و-تعیین-ناظران-معتمد آیین‌نامه تشخیص صلاحیت و تعیین ناظران معتمد شماره141752/ت40947ک
سازمان حفاظت محیط زیست
وزیران عضو کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست در جلسه مورخ 7/4/1388 بنا به پیشنهاد شماره 39856ـ1 مورخ 25/6/1387 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (105) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تنفیذی در ماده (71) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمـهوری اسلامی ایران ـ مصوب1383ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره 164082/ت373هـ مورخ 10/10/1386 ، آیین‌نامه تشخیص صلاحیت و تعیین ناظران معتمد را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه تشخیص صلاحیت و تعیین ناظران معتمد

ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌رود:
الف ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.
ب ـ ناظر معتمد: شخص حقوقی که توسط سازمان به عنوان نماینده برای نظارت بر اجرای صحیح مفاد گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌ها و پژوه‌های بزرگ مورد تأیید صلاحیت قرار می‌گیرد.
ج ـ تأیید صلاحیت: فرآیندی که طی آن صلاحیت و توان تخصصی متقاضی برای اخذ گواهینامه ناظر معتمد براساس مفاد این آیین‌نامه ارزشیابی و تأیید می‌گردد.
د ـ گواهینامه ناظر معتمد: مدرکی که توسط سازمان برای ناظر معتمد جهت انجام امور نظارت و بازرسی به منظور اطمینان از رعایت نتایج مطالعات ارزیابی و سایر ضوابط زیست محیطی در طرح‌ها و پروژه‌های ارزیابی‌شده، صادر می‌گردد.
ماده2ـ دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات پژوهشی با لحاظ شرایط زیر می‌توانند گواهینامه ناظر معتمد را دریافت نمایند:
الف ـ داشتن توافقنامه همکاری با یکی از آزمایشگاههای معتمد سازمان.
ب ـ داشتن گروه متخصصین با حداقل (5) سال سابقه کار مفید و مرتبط با ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در مقطع کارشناسی و بالاتر، در یکی از رشته‌های تحصیلی زیر:
1ـ مدیریت محیط زیست.
2ـ بهداشت محیط یا طب محیطی.
3ـ بهداشت حرفه‌ای.
4ـ مهندسی محیط زیست.
5 ـ مهندسی شیمی و شیمی کاربردی.
6 ـ سایر رشته‌های مرتبط بر حسب نوع پروژه.
ماده3ـ شرکت‌های غیردولتی در صورت برخورداری از شرایط موضوع بندهای « الف و ب» ماده (2) و با لحاظ شرایط زیر می‌توانند گواهی‌نامه ناظر معتمد را دریافت نمایند:
الف ـ در اساسنامه شرکت، موضوع انجام امور نظارت و بازرسی و همچنین انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌ها لحاظ شده باشد.
ب ـ حداقل سه سـال تجارب مرتبط در زمـینه انجام مطالعات ارزیابی اثـرات زیست‌محیطی طرح‌ها را دارا باشد.
ماده4ـ متقاضیان اخذ گواهینامه ناظر معتمد سازمان باید درخواست خود را مطابق فرم پیوست که به مهر « پیوست تصویب‌نامه هیئت وزیران» تأیید شده است تکمیل و به همـراه مدارک موضوع مواد (2) و (3) این آیین‌نامه به دبیرخانه مربوط در معاونت محیط زیست انسانی سازمان، جهت بررسی و تأیید صلاحیت ارائه نمایند.
ماده5 ـ سازمان موظف است گواهینامه متقاضیان تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان را ظرف دو هفته و با تاریخ اعتبار دو ساله صادر نماید.
ماده6 ـ سازمان موظف است ناظرین معتمد را براساس تجارب، توان تخصصی، کمیت و کیفیت کارهای انجام‌شده قبلی، رتبه‌بندی نماید. ارجاع کار به ناظرین باید برمبنای رتبه‌بندی انجام شود.
ماده7ـ پس از انقضای مدت اعتبار گواهینامه، متقاضیان می‌توانند نسبت به درخواست تمدید اعتبار گواهینامه از طریق دبیرخانه و براساس فرم پیوست که به مهر « پیوست تصویب‌نامه هیئت وزیران» تأیید شده است، اقدام نمایند. تمدید گواهینامه منوط به احراز عدم تخلف در وظایف محوله، عدم وجود گزارش خلاف واقع در طول اعتبار گواهینامه و نیز بقای شرایط اولیه (موضوع مواد «2» و «3» این آیین‌نامه) می‌باشد. سازمان موظف است ظرف یک ماه مراتب را بررسی و اقدام مورد نیاز را معمول دارد.
ماده8 ـ پس از صدور گواهینامه، چنانچه در هر زمان یکی از موارد ذیل مشاهده یا گزارش شود، سازمان پس از استماع دفاعیات ناظر معتمد در صورت احراز تخلف نسبت به ابطال گواهینامه اقدام خواهدنمود:
الف ـ تخلف و قصور در انجام وظایف براساس گزارش ارسالی از سوی ادارات کل حفاظت محیط زیست،
ب ـ احراز فقدان شرایط اخذ گواهینامه،
ج ـ گزارش خلاف واقع،
د ـ تبانی یا عدم رعایت ضوابط و دقت در انعکاس نتایج اندازه‌گیری و سنجش اعلام‌شده توسط آزمایشگاه معتمد.
ماده9ـ مجریان طرح‌هایی که گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌های آنها در کمیته بررسی گزارشات ارزیابی سازمان به تصویب رسیده است موظفند ناظران معتمد موردنیاز طرح‌های و پروژه‌های خود را براساس فهرستی که توسط سازمان منتشر می‌گردد و دربرگیرنده رتبه ناظران است انتخاب نمایند.
ماده10ـ پرداخت دستمزد خدمات ناظران معتمد از سوی مجریان طرح‌ها مطابق دستورالعملی خواهدبود که سازمان با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تهیه و ابلاغ خواهدنمود.
این تصـویب‌نامه در تـاریخ 11/7/1388 به تأیید مقام محترم ریاست جمهـوری رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 18827

تاریخ تصویب : 1388/7/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.