×

تصویب‌نامه در خصوص تعیین بودجه تلفیقی سال 1388 مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، انزلی، اروند و ارس

تصویب‌نامه در خصوص تعیین بودجه تلفیقی سال 1388 مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، انزلی، اروند و ارس

تصویب‌نامه-در-خصوص-تعیین-بودجه-تلفیقی-سال-1388-مناطق-آزاد-تجاری-ـ-صنعتی-کیش،-قشم،-چابهار،-انزلی،-اروند-و-ارس

وکیل

تصویب‌نامه در خصوص تعیین بودجه تلفیقی سال 1388 مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، انزلی، اروند و ارس شماره233150/ت43391ک



نهاد ریاست جمهوری
وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه مورخ 4/11/1388 بنا به پیشنهاد مرکز امور مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد بند « ج» ماده (4) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب1372ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره159176/ت43505هـ مورخ 10/8/1388 تصویب نمودند:
بودجه تلفیقی سال 1388 مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، انزلی، اروند و ارس به شرح پیوست که تأییدشده به مهر پیوست تصویب‌نامه هیئت وزیران است، تعیین می‌شود.
این تصویب‌نامه در تاریخ 25/11/1388 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.



تصویب‌نامه بودجه سال 1388 سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند و انزلی

ماده واحده ـ به هیأت‌های مدیره سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند و انزلی که از این پس به اختصار « سازمان»ها نامیده می‌شوند، اجازه داده می‌شود براساس بودجه مصوب سال 1388 سازمان‌های مذکور و با رعایت آئین‌نامه‌های مصوب و مفاد تبصره‌های این تصویب‌نامه، نسبت به وصول درآمدهای مذکور در قسمت دوم الف ـ 1 این تصویب‌نامه و همچنین نسبت به انجام تعهد و پرداخت‌ها و سایر اعتبارات مذکور در قسمت دوم الف ـ 2 و ب این تصویب‌نامه در حد وصولی درآمدها و سایر منابع، تأمین اعتبار و براساس شرح عملیات و فعالیت‌های موافقت‌نامه‌های متبادله با مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اقدام نمایند.
تبصره1ـ به سازمان‌ها اجازه داده می‌شود، به منظور تسریع در انجام امور زیربنائی تا سقف مبالغ تعیین شده در ردیف‌های 84100 و 85100 از مؤسسات اعتباری پولی و مالی داخلی و خارجی طبق مقررات تسهیلات دریافت نمایند.
تبصره2ـ استفاده از تسهیلات خارجی از طریق فاینانس و در قالب قوانین بودجه سالانه و روش‌های متداول تأمین مالی به طریق زیر صورت خواهدگرفت:
1ـ جهت تأمین اعتبارات ردیف 85100 ، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به میزان 30 میلیون دلار با استناد به جزء (1) بند (ج) ماده13 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، از سرفصل فاینانس مندرج در بودجه سال 1388 کل کشور، جهت اجرای طرح‌های عمرانی به منطقه آزاد قشم اختصاص می‌دهد.
2ـ اعتبار ردیف‌های 85100 و 86100 صرف ایجاد زیرساختهای مرتبط با آب، برق، گاز، سوخت، فاضلاب، مخابرات، ICT ، راه و بندر، فرودگاه، انبار، ترانزیت، صنعت، عمران شهری، توریسم و جهانگردی خواهدشد. اعتبار ردیف 85120 قشم، منحصراً صرف اجرای پروژه پل خلیج‌فارس خواهدشد.
تبصره3ـ اعتبار طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی سازمان‌ها ذیل برنامه ردیف3109800 و همچنین ذیل فصل ردیف 3130000، قسمت سوم ب این تصویب‌نامه با عنوان تحقیق و بررسی در زمینه‌های جذب سرمایه‌های خارجی، افزایش ظرفیت گردشگری، توسعه صادرات، انتخاب صنایع و تولیدکنندگان نمونه در قالب یک نظام تشویقی و مسائل زیست محیطی طبق آیین‌نامه علمی پژوهشی مناطق آزاد پس از تصویب شورای علمی پژوهشی مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قابل مصرف می‌باشد. همچنین جزئیات پروژه‌های طرح‌های مزبور می‌بایست در موافقت‌نامه شرح عملیات که با مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبادله خواهدشد به طور مشخص درج گردد. نتایج مربوط به این تحقیقات و مطالعات (در صورتیکه یکساله باشند) تا پایان سال 1388 به شورای امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه خواهدشد.
تبصره4ـ سازمان‌ها مکلفند آئین‌نامه و مقررات لازم جهت صدور گواهی پایان کار در محدوده منطقه آزاد برای انواع ابنیه مسکونی، خدماتی، بازرگانی، صنعتی را تهیه و جهت تصویب به شورای امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه نمایند.
تبصره5 ـ مرکز امور منـاطق آزاد و ویژه اقتصادی موظف اسـت پس از دریافت بخشنامه بودجه سال1389 کل کشور از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، دستورالعمل بودجه پیشنهادی سال 1389 سازمان‌های مناطق آزاد را با توجه به دستورالعمل مذکور تهیه و تنظیم و به سازمانهای مناطق آزاد ابلاغ نماید.
سازمان‌های مناطق آزاد مکلفند بودجه پیشنهادی سال 1389 خود را براساس مفاد دستورالعمل ابلاغی حداکثر تا پایان آذر سال 1388 (30/9/1388) تنظیم و به مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال دارند؛ ضمناً فاینانس و سایر منابع قابل پیش‌بینی در بودجه عمومی سال 1389 براساس شرایط مندرج در دستورالعمل مذکور قابل استفاده خواهدبود. مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف است پس از بررسی بودجه‌های پیشنهادی با اخذ نظر مشورتی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نسبت به تنظیم بودجه نهایی سازمان‌های مناطق آزاد، حداکثر تا تاریخ اول بهمن سال 1388 (1/11/1388) اقدام و جهت تصویب به شورای امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال نماید و شورا مزبور نیز به منظور جلوگیری از رکود فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد ترتیبی اتخاذ می‌نماید که حداکثر تا پایان فروردین سال 1389 بودجه سازمان‌های مناطق آزاد تصویب و ابلاغ گردد.
تبصره6 ـ سهم سازمان منطقه آزاد قشم از بودجه عمومی مندرج در بودجه سال 1388 کل کشور به موجب قانون بودجه سال 1388 مبلغ 53 میلیارد ریال تعیین شده و در ردیف 86100 این تصویب‌نامه منظور گردیده است که در چهارچوب موافقتنامه‌های متبادله از طریق مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور قابل هزینه خواهدبود.
تبصره7ـ هرگونه کاهش یا افزایش در میزان اعتبارات مصوب جاری و یا مصارف سرمایه‌ای هر یک از سازمان‌ها مندرج در قسمت دوم ـ الف و دوم ـ ب این تصویب‌نامه با رعایت ضوابط زیر مجاز است:
1ـ افزایش اعتبارات جاری هر یک از ردیف‌های هزینه ذیل فصل هزینه‌های عملیاتی، اداری و مالی، حداکثر تا میزان 15 درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیف‌های هزینه همان فصل با موافقت مدیرعامل، مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات فصل مذکور تغییر حاصل نشود.
2ـ افزایش اعتبارات جاری هر یک از ردیف‌های هزینه ذیل فصل هزینه‌های عملیاتی، اداری و مالی، حداکثر تا میزان 20 درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیف‌های هزینه همان فصل با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره سازمان و موافقت رئیس مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات فصل مذکور تغییر حاصل نشود.
3ـ افزایش اعتبارات هر یک از ردیف‌های ذیل فصل مصارف سرمایه‌ای حداکثر تا سقف 20 درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیف‌های سرفصل مذکور با پیشنهاد مدیرعامل و تائید هیأت مدیره سازمان و موافقت رئیس مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات فصل مذکور تغییری حاصل نشود.
تبصره8 ـ اجرای طرح‌های عمرانی منظور در ردیف 94100 قسمت دوم ـ ب این تصویب‌نامه توسط سازمان‌ها در سال 1388 صرفاً در قالب اعتبارات طرح‌های عمرانی مصوب مندرج در قسمت سوم ب یا حسب مورد قسمت چهارم الف، ب و ج این تصویب‌نامه، متناسب با درآمدهای وصولی پس از مبادله موافقتنامه شرح عملیات با مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متناسب با دسترسی به منابع پیش‌بینی شده در بودجه و برای طرح‌های مهم و یا ادامه‌دار عمرانی با موافقت مرکز مذکور و با رعایت ضوابط زیر مجاز می‌باشد:
1ـ شروع طرح‌های پیش‌بینی شده در بودجه سازمان‌های مناطق آزاد منوط به میزان درآمدهای وصولی تحقق یافته و با رعایت اولویت‌بندی طرح‌ها خواهدبود.
2ـ سازمان‌ها موظف‌اند به هنگام مبادله موافقتنامه‌های طرح‌های عمرانی خود با مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ترتیبی اتخاذ کنند تا کلیه اطلاعات ارسالی مندرج در موافقتنامه‌ها از دقت و صحت بالا برخوردار باشد، به گونه‌ای که اطلاعات مزبور اعم از اعتـباری و عـملیاتی در مقطـع بررسی بودجـه سالیانه به عـنوان مبنا و پـایه قابل استناد قرار گیرد.
3ـ در صورتیکه بودجه سال 1389 سازمانهای مناطق آزاد تا پایان سال 1388 به تصویب شورای امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نرسد، سازمان‌ها با هماهنگی با مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجازند معادل یک سوم بودجه مصوب سال 1388 خود را به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در انجام کارها، در سال 1389 مورد اجرا قرار دهند.
4ـ به منظور تسهیل در اجرای طرح‌های عمرانی، به سازمانها اجازه داده می‌شود حداکثر تا یک و نیم در هزار اعتبارات هر یک از طرح‌های عمرانی خود را حسب نیاز و در صورت ضرورت بنا به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره هر یک از سازمان‌ها، خارج از ضوابط و مقررات آئین‌نامه معاملات براساس ضوابطی که به تصویب مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌رسد، در قالب شرح عملیات موافقتنامه‌ هزینه نمایند. سازمان‌ها موظف‌اند فهرست کامل این گونه هزینه‌ها را همراه با تصویر صورت جلسات هیأت مدیره به تفکیک
هر یک از طرح‌های عمرانی همراه با بودجه پیشنهادی سال 1389 خود به مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال نمایند.
5 ـ افزایش اعتبارات هر یک از طرح‌های عمرانی بودجه سال1388 هر یک از سازمان‌ها حداکثر تا میزان 20 درصد، از محل کاهش اعتبار سایر طرح‌های عمرانی (ردیف 94100) با پیشنهاد مدیرعامل و تأیید هیأت مدیره سازمان و موافقت رئیس مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مشروط بر اینکه در جمع اعتبارات طرح‌های عمرانی سازمانها با رعایت سقف مذکور در بند 4 تبصره7 این تصویب‌نامه تغییری حاصل نشود، مجاز خواهدبود. مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نتیجه تغییرات انجام‌شده را به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور منعکس خواهدنمود.
6 ـ مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک نسخه از موافقتنامه‌های متبادله طرح‌های عمرانی را به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ارسال می‌نماید.
7ـ آن دسته از طرح‌هائی که در سالهای گذشته شروع شده و برای آنها موافقتنامه شرح عملیات با مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبادله شده است و تغییری در ماهیت آنها ایجاد نشده است، نیاز به مبادله موافقتنامه مجدد ندارند.
تبصره9ـ به منظور افزایش کارآیی کارکنان در جهت نیل به اهداف سازمان‌ها، به هیأت مدیره سازمان‌های مذکور، اجازه داده می‌شود در قالب ضوابط طرح کارانه و حداکثر تا نیم درصد (5/0%) از درآمدتحقق‌یافته خود را حداکثر تا سقف 1.500.000.000 ریال برای هر منطقه با تصویب هیئت مدیره آن منطقه از محل اعتبار مصوب ردیف‌های فرعی مربوطه ذیل ردیف‌های 20100 و 30000 به آن دسته از کارکنانی که فعالیت چشمگیر و نقش مؤثری در پیشبرد اهداف و فعالیت‌های سازمان‌ها داشته‌اند، پرداخت نمایند.
تبصره10ـ به سازمان‌ها اجازه داده می‌شود حداکثر تا سقف اعتبار ردیف 96110 به منظور اعطاء تسهیلات خرید مسکن و تسهیلات رفاهی، درمانی و قرض‌الحسنه ضروری به کارکنان و یا حسب مورد به شرکت‌های تعاونی و صندوق پس‌انداز رفاه کارکنان براساس دستورالعمل‌های مربوطه که با هماهنگی مرکز امور مناطق آزاد به تصویب هیأت مدیره سازمان رسیده باشد، اختصاص دهند.
تبصره11ـ به سازمان‌ها اجازه داده می‌شود به منظور جلب و گسترش هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مناطق، جهت اجرای طرحهای مهم و اساسی حداکثر تا سقف ردیف‌های 95100 و 96200 قسمت دوم ـ ب این تصویب‌نامه و ردیف‌های عمرانی مربوط به ایجاد زیرساختهای موردنیاز جهتسرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل، تولید و صنعت، آبزیان و ترانزیت، گردشگری، آموزش و فناوری اطلاعات، پس از کسب موافقت مرکز امور مناطق‌آزاد و ویژه اقتصادی با بخش خصوصی بدون مباشرت در مدیریت امر، مشارکت نمایند.
تبصره12ـ به سازمان منطقه آزاد قشم اجازه داده می‌شود جهت اجرای پروژه‌های عمرانی شهری و روستائی نظیر مدرسه‌سازی، احداث خانه‌های بهداشت، احداث آب‌انبارها و آبگیرها، بهسازی محیط شهری و روستایی و غیره و به منظور ترویج روحیه مشارکت و همیاری مردم، جلب مساعدت مالی آنها و تسریع در اجرای کارها، اجرای پروژه‌های عمران شهری و روستایی را به شوراهای اسلامی شهر و روستا واگذار نماید.
بدین منظور سازمان منطقه آزاد قشم می‌تواند با تنظیم و مبادله موافقتنامه‌ داخلی با شوراها، براساس قانون برگزاری مناقصات ضمن اعمال نظارت عالیه بر اجرای پروژه‌ها، در پایان هر شش‌ماه گزارش عملکرد و پیشرفت کار را به مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام نماید. بدیهی است که سقف اعتباری این موافقت‌نامه‌ها نمی‌تواند از سقف اعتبار ردیف‌های مصوب مربوطه در بودجه سالیانه سازمان (فصل 3010000، فصل 3030000، فصل 3070000، ردیف 4020900 از فصل 4020000) تجاوز نماید.
تبصره13ـ
1ـ سازمان‌ها مکلفند گزارش حسابرسی و گزارش عملکرد سالهای 1386 و 1387 شرکت‌های مادر تخصصی، تابعه و وابسته خود را تا پایان شهریور ماه 1388 به مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال دارند.
2ـ سازمان‌ها مکلفند به منظور تعیین تکلیف هر یک از شرکت‌های مادرتخصصی، تابعه و وابسته خود حداکثر تا پایان آذرماه سال 1388 به یکی از سه روش زیر اقدام و گزارش آن را برای مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال نمایند.
الف ـ انحلال شرکت.
ب ـ واگذری شرکت به بخش خصوصی.
ج ـ ادغام و یا تداوم فعالیت شرکت (ضروری است گزارش طرح توجیهی به همراه اساسنامه پیشنهادی جهت تصویب شورای امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال گردد.)
3ـ با رعایت مهلت مقرر در بند2، مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موظف است تا پایان سال 1388 در مورد آن دسته از شرکت‌هایی که تعیین تکلیف نگردیده، رأساً اتخاذ تصمیم نموده و اقدامات لازم بعدی را انجام دهد و گزارش نهایی را به شورای امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایفاد دارد.
تبصره14ـ سازمانها می‌توانند، اعتبارات مصوب مندرج در بودجه سال 1388 خود در فصل هزینه‌های سرمایه‌ای و هزینه‌های عمرانی را در چهارچوب مقررات قانونی مربوط به شرکت‌های تابعه به صورت « تسهیلات» مطابق با دستورالعمل اعطای تسهیلات مصوب هیأت مدیره سازمان پرداخت نمایند. همچنین، سازمان می‌تواند به منظور تأمین مالی لازم برای اجرای بعضی از وظایف و فعالیتهای خود که به شرکت‌های تابعه محول کرده است، مجوز کسب برخی از درآمدهای خود را به این شرکت‌ها اعطاء نماید.
تبصره15ـ هزینه‌های امور جاری و طرح‌های پژوهشی مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تشخیص رئیس مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و یا مقام مجاز از طرف ایشان از محل اعتبارات سازمان‌ها موضوع ردیف‌های 41110 و 41120 تأمین و پرداخت می‌گردد.
سازمان‌ها موظفند صرفنظر از میزان تحقق درآمدهای خود، کل اعتبارات ردیف‌های مذکور را در چهار قسط مساوی در اول هر فصل از سال بصورت هزینه انتقالی و قطعی به مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پرداخت نمایند.
تبصره16ـ به سازمان‌ها اجازه داده می‌شود به نسبت تحقق درآمدهای خود و جمعاً تا سقف اعتبار ردیف 42100 جهت انجام طرح‌های عمرانی در نواحی همجوار منطقه مطابق با شرح عملیات مورد تفاهم مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در قالب موافقت‌نامه‌ای که به همین منظور میان مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان‌ها مبادله می‌شود پرداخت نمایند.
تبصره17ـ به سازمان‌ها اجازه داده می‌شود به نسبت وصول درآمدهای خود، هزینه‌های انتقالی مندرج در ردیف‌های 42100، 43100، 44100، 45100 و 49100 را به سازمانهای مربوطه پرداخت نموده و مبالغ پرداختی را بعنوان هزینه‌های قطعی، در حساب‌های خود منظور نمایند.
تبصره18ـ
1ـ سهمیه واردات کالا از سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار به داخل کشور در سال 1388 به میزان 360 میلیون دلار تعیین می‌شود که سهم هر یک از مناطق از سقف مذکور توسط مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشخص خواهدشد. واردات مزبور کلاً می‌تواند بصورت کالای تجاری و یا همراه مسافر (بجز 5 قلم کالای حجیم) انجام شود.
2ـ سهم هر یک از مناطق آزاد از 5/1 میلیارد دلار کالا که به صورت تجاری از مناطق به سرزمین اصلی با استفاده از مجوز بند (2) تصویب‌نامه شماره 64648/ت 29291هـ مورخ 16/12/1382 وارد می‌شود با توجه به میزان درآمدهای سازمان از عوارض دریافتی، توسط مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تعیین خواهدشد. تسهیلات و مقدمات موردنیاز جهت تحقق این موضوع، از محل اعتبار ردیف 50000 توسط مناطق تأمین خواهدشد. گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است با رعایت مقررات قانونی مربوط، براساس سهمیه تعیین شده توسط مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام نماید.
3ـ سازمان‌ها مکلفند هر ماهه گزارش آمار دقیق ورود کالای تجاری و مسافری خود را به مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهت طرح در شورای مناطق آزاد ارسال نمایند.
تبصره19ـ دریافت و پرداخت هرگونه وجهی تحت هر عنوان توسط سازمان‌ها بدون مجوز قانونی و خارج از بودجه مصوب مطلقاً ممنوع است.
تبصره20ـ به مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اجازه داده می‌شود از بین مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که مورد تائید سازمان حسابرسی، حسابرس و بازرس قانونی هر سازمان را تعیین و به سازمان مربوط ابلاغ و گزارش آن را به شورای امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه نماید.
تبصره21ـ سازمان‌ها مکلفند کلیه امور و طرح‌های مربوط به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی خود را با هماهنگی مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شورای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات مناطق آزاد که زیر نظر رئیس مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تشکیل می‌شود، شروع نموده و برای هزینه نمودن اعتبارات مندرج در فصل فناوری اطلاعات و ارتباطات (ردیف4100000) موافقت‌نامه‌های شرح عملیات با مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبادله نموده و گزارش پیشرفت طرح‌های مزبور را هر سه ماه یکبار به مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارایه نمایند.
تبصره22ـ به سازمان‌ها اجازه داده می‌شود در اجرای بند (خ) آئین‌نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی از شروع فعالیت‌های بدون اخذ مجوز و یا ادامه فعالیت‌هایی که نسبت به تمدید مجوز اقدام نمی‌نمایند و یا مجوزهائی که ظرف مهلت تعیین شده به بهره‌برداری (اعم از ایرانی یا خارجی) نرسند، در سال 1388 جلوگیری به عمل آورند.
تبصره23ـ به سازمان‌ها اجازه داده می‌شود از هر یک از اتباع خارجی که در محدوده منطقه آزاد به کار اشتغال داشته و برای آنان پروانه اشتغال صادر می‌گردد، معادل مبالغ مورد عمل در سرزمین اصلی عوارض اخذ نمایند.
تبصره24ـ سازمان‌ها موظف‌اند هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد بودجه جاری و سرمایه‌ای و همچنین عملکرد مالی و عملیاتی (پیشرفت فیزیکی) کلیه طرح‌های عمرانی خود را با توجه به مفاد موافقتنامه‌های متبادله مربوطه و در قالب فرم‌های ابلاغی مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تهیه و به مرکز مذکور ارسال نمایند.
تبصره25ـ در اجرای بند ت ماده 9 آئین‌نامه اجرائی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری، سازمانهای مناطق می‌توانند از اشخاصی که در سال1388 به مقصد خارج از کشور از مرزهای منطقه خارج می‌شوند، به هنگام خروج مبلغی برابر ضوابط سرزمین اصلی دریافت و به حساب درآمدهای سازمان منظور نمایند.
تبصره26ـ به سازمان‌های مناطق آزاد اجازه داده می‌شود به منظور اجرای برنامه‌های توسعه شهری، ایجاد تأسیسات زیربنائی، ایجاد و توسعه مراکز خدماتی و رفاهی، احداث اصلاح و توسعه معابر و میادین و پارکها و پارکینگ‌های عمومی، اجرای طرح‌های هادی و تفصیلی در محدوده منطقه ازاد، از کلیه اراضی و املاک واقع در محدوده، عوارض نوسازی سالانه با تصویب هیأت مدیره، تا سقف هفت در هزار بهای آنها دریافت نمایند.
تبصره27ـ به سازمان‌های مناطق آزاد اجازه داده می‌شود مشابه مقررات رایج در سرزمین اصلی برای جلوگیری از به کارگیری غیرمجاز اتباع خارجی بابت هر روز اشتغال غیرمجاز هرکارگر خارجی معادل 5 برابر حداقل دستمزد روزانه به عنوان جریمه دریافت و به‌حساب درآمدهای خود منظور نماید، این مبلغ در صورت تکرار تخلف به دو برابر افزایش می‌یابد.
تبصره28ـ الف ـ صدور مجوز هرگونه فعالیت اقتصادی از سوی سازمانها به شرکتهای تابعه و یا وابسته که مفاد آن متضمن اجازه انحصاری فعالیت در منطقه باشد، ممنوع است.
ب ـ فعالیت و خدمات سازمانها و شرکتها تابعه‌ای که مجاز به تداوم فعالیت هستند، مادامی که امکان ارائه این گونه خدمات از سوی سایر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم نمی‌باشد، می‌بایست محدود به ارائه خدمات زیربنایی و ضروری در داخل مناطق و یا ارائه تسهیلات لازم برای جلب چنین سرمایه‌گذارانی باشد.
تبصره29ـ در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از تاریخ 1/1/1388، سازمان‌های مناطق آزاد موظفند طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری خود را به بخش خصوصی واگذاری نمایند.
1ـ در مورد آن دسـته از طرح‌هایی کـه تا قبل از این مصوبه توسط سازمان‌ها شروع شده اسـت، سازمان‌ها می‌توانند، پس از مـوافقت مرکز امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حداکثر تا سقـف 33 درصـد سرمایه‌گـذاری طرح مذکور، در آنها مـشارکت داشته باشند.
تبصره30ـ نمایندگان سازمان‌ها موظف‌اند در مجامع عمومی شرکتهای تابعه، سازمان حسابرسی و یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران را به عنوان حسابرس و بازرس قانونی آنها انتخاب نمایند. سازمان‌ها همچنین موظف‌اند ترتیبی اتخاذ نمایند تا در مجامع عمومی شرکتهای وابسته نیز در حد اختیارات، سازمان حسابرسی و یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران را به عنوان حسابرس و بازرس قانونی پیشنهاد نمایند.
تبصره31ـ سازمان‌های مناطق آزاد موظفند حداکثر تا سقف مشخص شده در قسمت چهارم « ز» (وضعیت پرسنلی سازمان‌ها) این تصویب‌نامه نسبت به افزایش نیروی انسانی اقدام نمایند.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 18929

تاریخ تصویب : 1388/11/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : ریاست جمهوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.