×

قانون موافقتنامه همکاریهای گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان

قانون موافقتنامه همکاریهای گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان

قانون-موافقتنامه-همکاریهای-گردشگری-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-لبنان قانون موافقتنامه همکاریهای گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان شماره6964/369



جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره 159581/43104 مورخ 11/8/1388 در اجراء اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون موافقتنامه همکاریهای گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 25/1/1389 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

شماره32013 22/2/1389
وزارت امور خارجه ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
قانون موافقتنامه همکاریهای گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و پنجم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8/2/1389 به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 6964/369 مورخ 13/2/1389 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.

رئیس‎جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

قانون موافقتنامه همکاریهای گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان

ماده واحده ـ موافقتنامه همکاریهای گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

موافقتنامه همکاریهای گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان

مقدمه
دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان که از این پس به عنوان « طرفهـای متعاهد» نامیده می‌شوند، در راسـتای اجراء مفاد بیانیه مانـیل پیرامـون گردشگری جهانی مورخ 1359 هجری شمسی (1980 میلادی) و اصول اساسی بیانیه لاهه در مورد گردشگری مورخ 1368 هجری شمسی (1989 میلادی) و نیز طبق توصیه‌های سازمان جهانی جهانگردی و الزامات قوانین ملی هر یک از دو طرف متعاهد، با اظهار تمایل به تقویت روابط دوستانه و ترغیب شناخت بیشتر میراث تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان و همچنین با اذعان به این که گردشگری ابزار مهم تقویت درک متقابل، ابراز حسن نیت و روابط دوستانه بین ملتها می‌باشد، درخصوص موارد زیر به توافق رسیدند:
ماده1ـ طرفهای متعاهد با رعایت این موافقتنامه و قوانین ملی خویش، توسعه همکاریها در زمینه گردشگری را براساس منافع متقابل و حقوق برابر، تقویت و تشویق خواهند کرد.
ماده2ـ طرفهای متعاهد توسعه همکاری بین انجمنها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای گردشگری ایرانی و لبنانی را تشویق خواهند نمود. طرفهای متعاهد طبق قوانین ملی لازم‌الاجراء در هر یک از دو کشور، سرمایه‌گذاریهای اشخاص حقیقی و حقوقی دو کشور در بخش گردشگری را ترغیب خواهند کرد.
ماده3ـ طرفهای متعاهد، گروههای سازمان یافته و گردشگری فردی را گسترش خواهند داد، توسعه مبادله گروههای کارشناسی گردشگری را به منظور مشارکت در رویدادهای ورزشی، جشنواره‌های موسیقی و تئاتر و نیز نمایشگاهها و محافل علمی (سمپوزیومها) و همایش‌های در زمینه گردشگری تقویت خواهند کرد.
ماده4ـ طرفهای متعاهد تبادل آمارها و اطلاعات در زمینه گردشگری از جمله موارد زیر را تشویق خواهند نمود:
الف ـ قوانین و مقررات فعالیتهای گردشگری در هر دو کشور.
ب ـ قوانین ملی راجع به حمایت و حفاظت از منابع ملی و فرهنگی به عنوان جاذبه‌های گردشگری.
پ ـ اقامتگاههای گردشگری در کشور خود.
ت ـ نظر کارشناسی مربوط به هتلداری و سایر اماکن گردشگری.
ث ـ منابع، اطلاعات و اقلام تبلیغاتی.
ماده5 ـ طرفهای متعاهد در چهارچوب امکانات موجود خود، نسبت به تأمین آموزش کارکنان شاغل در زمینه گردشگری و تشویق مبادله روزنامه‌نگاران و کارشناسان گردشگری و سفر، و تقویت ارتباطات همه جانبه و فعالیتهای مشترک میان سازمانهای تحقیقات گردشگری ایرانی و لبنانی تلاش خواهند کرد.
ماده6 ـ طرفهای متعاهد همکاری میان دستگاههای اجرائی ملی گردشگری خود را در چهارچوب سازمان جهانی جهانگردی و سایر سازمانهای بین‌المللی جهانگردی، هماهنگ خواهند کرد.
ماده7ـ طرفهای متعاهد مجاز به گشایش دفاتر ملی اطلاعات گردشگری در قلمرو یکدیگر هستند، مشروط به این که این گونه دفاتر هیچ گونه فعالیت بازرگانی انجام ندهند و فعالیت آنها براساس موافقتنامه ویژه‌ای بدین منظور، سازماندهی شود.
ماده 8 ـ گروه کاری مشترکی تشکیل خواهد شد که وظیفه آن هماهنگی و پیگیری اجراء این موافقتنامه و ارائه پیشنهادها و برنامه‌های توسعه همکاریهای دو جانبه خواهد بود. گروه کاری مشترک حداقل هر دو سال یک بار تشکیل جلسه خواهد داد و در صورت نیاز، جلسات فوق‌العاده با صلاحدید رؤسای هیأتهای ملی می‌تواند برگزار شود. ریاست جلسات گروه‌کاری مشترک را رئیس هیأت کشور میزبان به عهده خواهد داشت. جلسات گروه کاری مشترک به طور متناوب در هر یک از دو کشور و در تاریخی که رؤسای هیأتهای ملی توافق کنند، تشکیل خواهد شد.
ماده9ـ این موافقتنامه در تاریخ دریافت آخرین اطلاعیه‌ای که به وسیله آن، طرفهای متعاهد، رعایت تشریفات قانونی برای لازم‌الاجراء شدن این موافقتنامه را به یکدیگر اطلاع می‌دهند، لازم‌الاجراء خواهد شد.
ماده10ـ این موافقتنامه به مدت پنج سال معتبر خواهد بود و چنانچه هیچ یک از دو طرف شش ماه قبل از پایان اعتبار آن، تمایل کتبی خود را برای فسخ آن اعلام ننماید، خود به خود برای مدت مشابه تمدید خواهدشد. فسخ این موافقتنامه بر اجراء هیچ یک از برنامه‌ها و یا طرحهایی که در زمان اعتبار آن تنظیم شده است، تأثیر نخواهد گذاشت مگر آن که طرفهای متعاهد به گونه دیگری توافق نمایند.
ماده11ـ اعتبار موافقتنامه همکاری جهانگردی بین ایران و لبنان که در سال 1352 شمسی (1973 مـیلادی) در تهران به امضاء رسیـد، در تاریخ لازم‌الاجراء شدن این موافقتنامه، بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لبنان پایان خواهد یافت.
این موافقتنامه در بیروت در تاریخ 4/12/1379 شمسی مطابق با 22/1/2001 میلادی در سه نسخه اصلی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی تدوین شد که تمام آنها از اعتبار یکسانی برخوردار است.
در صورت بروز اختلاف در تفسیر این موافقتنامه، متن انگلیسی ملاک خواهد بود.

از سوی از سوی
دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری لبنان
علی عبدالعلی زاده کرم کرم
وزیر مسکن و شهرسازی وزیر گردشگری

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن موافقتنامه، شامل مقدمه و یازده ماده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و پنجم فروردین ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 8/2/1389 به تأیید شورای نگهبان رسید.







رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

نوع : قانون

شماره انتشار : 18991

تاریخ تصویب : 1389/1/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور خارجه -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.