×

آیین‌نامه تعیین قیمت فروش، اجاره و نحوه و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و اراضی مازاد بر نیاز وزارت آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غیردولتی

آیین‌نامه تعیین قیمت فروش، اجاره و نحوه و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و اراضی مازاد بر نیاز وزارت آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غیردولتی

آیین‌نامه-تعیین-قیمت-فروش،-اجاره-و-نحوه-و-شرایط-واگذاری-ساختمان‌ها-و-اراضی-مازاد-بر-نیاز-وزارت-آموزش-و-پرورش-به-مؤسسان-مدارس-غیردولتی آیین‌نامه تعیین قیمت فروش، اجاره و نحوه و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و اراضی مازاد بر نیاز وزارت آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غیردولتی شماره263911/ت44604ک



وزارت آموزش و پرورش
وزیران عضو کمیسیون لوایح در جلسه مورخ 7/9/1389 بنا به پیشنهاد شماره 1/604/310 مورخ 11/2/1389 وزارت آموزش و پرورش و به استناد ماده (12) اصلاحی قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی ـ مصوب1387ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره 164082/ت373هـ مورخ 10/10/1386، آیین‌نامه تعیین قیمت فروش، اجاره و نحوه و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و اراضی مازاد بر نیاز آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غیردولتی را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه تعیین قیمت فروش، اجاره و نحوه و شرایط واگذاری ساختمان‌ها و اراضی مازاد بر نیاز وزارت آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غیردولتی

ماده1ـ وزارت آموزش و پرورش می‌تواند ساختمان‌ها و اراضی مازاد بر نیاز خود را برابر قوانین و مقررات و ضوابط این آیین‌نامه برای تأسیس مدارس غیردولتی به صورت اجاره یا فروش به مؤسسان مدارس غیردولتی واگذار کند.
تبصره ـ فروش اموال موضوع این آیین‌نامه، منوط به تصویب هیأت وزیران است.
ماده2ـ تشخیص ساختمان و زمین مازاد بر نیاز برابر ضوابط و مقررات و با رعایت تبصره ماده (12) اصلاحی قانون تأسیس و اداره مدارس، مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی ـ مصوب1387ـ در هر سال برعهده وزیر آموزش و پرورش می‌باشد.
تبصره ـ وزارت آموزش و پرورش می‌تواند ساختمان‌هایی را برای تأسیس مدارس موضوع این آیین‌نامه واگذار کند که قابلیت بهره‌برداری از آن به عنوان مدرسه به تأیید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برسد.
ماده3ـ مؤسسانی که از زمین و ساختمان با کاربری آموزشی و یا تسهیلات بانکی برای خرید فضای آموزشی یا تأسیس مدرسه استفاده ننموده باشند، در واگذاری ساختمان و زمین مازاد بر نیاز موضوع این قانون در اولویت می‌باشند. در شرایط مساوی از میان مؤسسان مدارس غیردولتی به ترتیب ایثارگران، فرهنگیان و مؤسسات آموزشی فرهنگی خیریه و عام‌المنفعه در اولویت می‌باشند.
ماده4ـ قیمت پایه برای فروش و اجاره املاک موضوع این آیین‌نامه توسط کارشناس رسمی دادگستری تعیین می‌شود و واگذاری از طریق مزایده صورت می‌گیرد.
ماده5 ـ مؤسس به عنوان خریدار باید ثمن معامله را به هنگام انتقال به صورت نقد یا اقساط (پنجاه درصد نقد و باقیمانده ظرف مدت سه سال)، با شرایطی که در آگهی مزایده اعلام می‌شود، به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
ماده6 ـ چنانچه ملک فروخته‌شده، به صورت زمین، ساختمان فرسوده و یا ساختمان نیمه‌تمام باشد، مؤسس موظف است از تاریخ تحویل مبیع، به ترتیب، حداکثر ظرف مدت (36)، (30) و (18) ماه نسبت به احداث یا تکمیل آن اقدام و با تایید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بهره‌برداری کند. مواعد یادشده در صورت عدم اقدام مؤسس با تشخیص شورای نظارت استان حسب مورد از (3) تا (6) ماه قابل تمدید می‌باشد. با انقضای این مواعد، چنانچه خریدار (مؤسس) نسبت به راه‌اندازی مدرسه اقدام ننماید، با اخطار قبلی و با تشخیص شورای یادشده، قرارداد قابل فسخ خواهدبود.
ماده7ـ شرایط و ضمانت اجراهای عقد بیع منعقدشده بین آموزش و پرورش و مؤسسان را وزارت آموزش و پرورش با رعایت ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب1380ـ و آیین‌نامه مربوط تعیین می‌کند.
ماده8 ـ قرارداد اجاره تنظیمی مشمول احکام پیش‌بینی‌شده در ماده (43) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آیین‌نامه مربوط خواهدبود.
ماده9ـ مدت اجاره نباید از یک سال شمسی تجاوز کند و مدت موردنظر باید با صراحت در اجاره‌نامه قید گردد. تمدید قرارداد اجاره با رعایت شرایط بلامانع است.
ماده10ـ اجاره‌نامه باید به صورت رسمی باشد. در هر صورت، تضمین کافی و قانونی با رعایت ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آیین‌نامه مربوط، برای دریافت اجور و تخلیه و تحویل ملک در پایان مدت اجاره از مستأجر اخذ می‌گردد.
تبصره ـ در موارد استثنایی اجاره‌نامه می‌تواند به تشخیص سازمان آموزش و پرورش استان به صورت عادی تنظیم گردد.
ماده11ـ مشخصات کامل مورد اجاره از نظر زمین، ساختمان و وضعیت کیفی آن به صراحت در اجاره‌نامه قید می‌‌گردد.
ماده12ـ کلیه هزینه‌های مصرفی آب، برق، گاز، تلفن و هر نوع هزینه‌ای که برای امکان انتفاع از مورد اجاره در طول مدت اجاره ضروری باشد و همچنین هزینه‌های تعمیرات اعم از کلی و جزیی و تنظیفات با درج در قرارداد به عهده مستأجر است.
ماده13ـ کلیه هزینه‌های مربوط به تنظیم و ثبت قرارداد و سند انتقال قطعی اعم از مالیات و حق تمبر و حق‌الثبت و پرداخت کلیه مالیات‌ها و عوارض و هرگونه هزینه دیگر اعم از هزینه قانونی و دولتی بر عهده مؤسس مدرسه غیردولتی می‌باشد.
ماده14ـ مؤسس مدرسه غیردولتی به هیچ عنوان حق تغییر نوع کاربری و استفاده غیرآموزشی از ملک را ندارد.
ماده15ـ اسقاط کافه خیارات به خصوص خیار غبن فاحش از سوی مؤسس در مبایعه‌نامه به صراحت درج می‌گردد.
ماده16ـ در صورتی که مؤسس طبق مفاد آیین‌نامه و شرایط مندرج در قرارداد اقدام نکرده و یا از شرایط مورد اشاره به تشخیص شورای نظارت استان تخلف کند، آموزش و پرورش حق فسخ دارد.
ماده17ـ در صورت بروز اختلاف در اجرای قرارداد اعم از انتقال یا اجاره، موضوع اختلاف به تشخیص وزیر آموزش و پرورش به هیئت داوری سه نفره مرکب از نمایندگان طرف‌های قرارداد و یک نفر داور مرضی‌الطرفین و در صورت عدم تراضی، یک نفر به انتخاب کانون کارشناسان رسمی دادگستری، ارجاع خواهدشد. رأی هیئت یادشده برای طرفین لازم‌الاجرا می‌باشد.
ماده18ـ مفاد این آیین‌نامه جزء لاینفک قراردادهای موضوع این آیین‌نامه می‌باشد.
این تصویب‌نامه در تاریخ 17/11/1389 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رییس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 19210

تاریخ تصویب : 1389/11/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.