×

تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه شخص ثالث

تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه شخص ثالث

تعرفه-حق-بیمه-و-نحوه-تقسیط-و-تخفیف-در-حق-بیمه-شخص-ثالث تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه شخص ثالث شماره34608/ت41574ک

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت دادگستری ـ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ 8/12/1389 بنا به پیشنهاد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تأیید شورای عالی بیمه و به استناد ماده (8) قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث ـ مصوب 1387ـ و با رعایت تصویب‌نامه شماره 246990/ت452هـ مورخ 28/12/1387، تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه موضوع قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمودند:

تعرفه حق بیمه و نحوه تقسیط و تخفیف در حق بیمه شخص ثالث

ماده1ـ در این تصویب‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ قانون: قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث ـ مصوب 1387ـ
ب ـ بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران
پ ـ بیمه‌گر: هر یک از شرکت‌های بیمه دولتی و غیردولتی که مجوز فعالیت در رشته بیمه شخص ثالث از بیمه مرکزی را داشته باشند.

ت ـ بیمه‌گذار: هر شخص حقیقی یا حقوقی اعم از مالک وسیله نقلیه یا متصرف آن که قرارداد بیمه موضوع این تصویب‌نامه را با بیمه‌گر منعقد می‌کند و متعهد به پرداخت حق بیمه مربوط است.
ث ـ زیان‌دیده: هر شخصی که به سبب حوادث وسایل نقلیه موضوع قانون دچار زیانهای بدنی یا مالی می‌شود.
ماده2ـ تعرفه حق بیمه وسایل نقلیه سواری شخصی که برای حمل انسان ساخته‌شده و ظرفیت مجاز آن با احتساب راننده حداکثر شش نفر است، به ازای هر هزار ریال مجموع تعهدات بدنی و مالی بیمه‌گر برای هر نفر موضوع ماده (4) قانون به شرح زیر تعیین می‌گردد:

نوع وسیله نقلیه نرخ در هزار
الف ـ کمتر از چهار سیلندر
ب ـ چهار سیلندر
پ ـ بیش از چهار سیلندر 6/3
5
6/5
تبصره1ـ نرخ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری چهار سیلندر پیکان، پراید و سپند پانزده درصد کمتر از نرخ سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر می‌باشد.
تبصره2ـ نرخ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون‌شهری، بیست درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون‌شهری، سی و پنج درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.
ماده3ـ تعرفه حق بیمه وسایل نقلیه‌ای که ظرفیت مسافرگیری آنها بیش از شش نفر بوده (استیشن، ون، مینی‌بوس و اتوبوس) و برای حمل و نقل عمومی مسافر به کار می‌روند، به ازای هر هزار ریال مجموع تعهدات بدنی و مالی بیمه‌گر برای هر نفر موضوع ماده (4) قانون به شرح زیر تعیین می‌شود:

نوع و ظرفیت وسیله نقلیه نرخ در هزار
الف ـ وسیله نقلیه با ظرفیت هفت نفر با احتساب راننده 3/10
(به ازای هر نفر مازاد بر هفت نفر و تا پانزده نفر (15/0) در هزار به نرخ این بند اضافه می‌شود)
ب ـ مینی‌بوس با ظرفیت شانزده نفر با احتساب راننده 2/13
(به ازای هر نفر مازاد بر شانزده نفر و تا بیست و شش نفر (1/0) در هزار به نرخ این بند اضافه می‌شود)
پ ـ اتوبوس با ظرفیت بیست و هفت نفر با احتساب راننده و کمک‌راننده 2/20
(به ازای هر نفر مازاد بر بیست و هفت نفر (4/0) در هزار به نرخ این بند اضافه می‌شود)

تبصره ـ به وسایل نقلیه موضوع این ماده که متعلق به بیمه‌گذار بوده و مخصوص جابجایی کارکنان آن باشد یا در صورتی که متعلق به مراکز آموزشی بوده و مخصوص حمل و نقل دانش‌آموزان و دانشجویان باشد و نیز به وسایل نقلیه عمومی شهری بیست درصد در حق بیمه مربوط تخفیف داده خواهد شد. وسایل نقلیه موضوع این تبصره صرفاً از یک نوع تخفیف می‌توانند استفاده کنند.
ماده4ـ تعرفه حق بیـمه وسایل نقلیه بارکش که برای حمل بار به کار می‌روند، به ازای هر هزار ریال مجموع تعهدات بدنی و مالی بیمه‌گر برای هر نفر موضوع ماده (4) قانون به شرح زیر تعیین می‌شود:

ظرفیت بارگیری نرخ در هزار
الف ـ تا یک تن
ب ـ بیش از یک تن تا سه تن
پ ـ بیش از سه تن تا پنج تن
ت ـ بیش از پنج تن تا ده تن
ث ـ بیش از ده تن تا بیست تن
ج ـ بیش از بیست تن 4/4
3/5
7/6
6/8
10
6/10

تبصره ـ در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره به کار رود، پنجاه درصد و چنانچه برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، بیست و پنج درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.
ماده5 ـ تعرفه حق بیمه انواع موتورسیکلت براساس ظرفیت مجاز آن، به ازای هر هزار ریال مجموع تعهدات بدنی و مالی بیمه‌گر برای هر نفر موضوع ماده (4) قانون به شرح زیر تعیین می‌شود:

انواع موتورسیکلت نرخ در هزار
الف ـ موتورگازی
ب ـ موتور دنده‌ای یک سیلندر
پ ـ موتور دنده‌ای دو سیلندر و به بالا
ت ـ موتور دنده‌ای دارای سه چرخ یا سایدکار 9/0
1/1
2/1
3/1
ماده6 ـ تعرفه حق بیمه آمبولانس، وسایل نقلیه ویژه حمل خون، حمل وسایل رادیولوژی و آتش‌نشانی با توجه به نوع و ظرفیت آنها براساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهدشد.
ماده7ـ تعرفه حق بیمه انواع وسایل نقلیه کشاورزی، راه‌سازی و ساختمانی معادل پنجاه درصد حق بیمه وسایل نقلیه بارکش با ظرفیت بیش از یک تن تا سه تن و تعرفه وسایل نقلیه ویژه حمل زباله و خیابان پاک‌کن‌ها معادل پنجاه درصد حق بیمه وسایل نقلیه بارکش بیش از پنج تن تا ده تن مندرج در تعرفه موضوع ماده (4) تعیین می‌شود.
ماده8 ـ در صورت اتصال یدک به وسایل نقلیه موضوع این تصویب‌نامه، بابت اتصال هر یدک پانزده درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.
ماده9ـ در مورد وسایل نقلیه‌ای که برای تعلیم رانندگی به کار می‌روند، پانزده درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.
ماده10ـ در مورد وسایل نقلیه و موتورسیکلتهایی که برای مسابقات رانندگی به کار می‌روند، به ترتیب پنجاه درصد و سی درصد به حق بیمه مربوط اضافه می‌شود.
ماده11ـ چنانچه از سال ساخت وسیله نقلیه بیش از پانزده سال گذشته باشد، به ازای هـر سال مازاد بر پانزده سـال دو درصد و حداکثر ده درصـد به حق بیمه مربـوط اضافه می‌شود.
ماده12ـ در صورتی که مدت بیمه، خسارتی از محل بیمه‌نامه پرداخت نشود، بیمه‌گر موظف است از سال دوم به بعد هنگام تجدید بیمه‌نامه، به شرح جدول زیر تخفیفهایی در حق بیمه مربوط اعمال نماید:

سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم سال ششم سال هفتم سال هشتم سال نهم و بعد
ده درصد پانزده درصد بیست درصد سی درصد چهل درصد پنجاه درصد شصت درصد هفتاد درصد
تبصره ـ در صورت انتقال قطعی مالکیت وسیله نقلیه، انتقال‌دهنده تا قبل از انقضای مدت اعتبار بیمه‌نامه می‌تواند تخفیف وسیله نقلیه منتقل‌شده را به وسیله نقلیه از نوع مشابه متعلق به خود یا اقارب درجه اول خود منتقل نماید. بیمه‌گر مکلف است سوابق تخفیف عدم خسارت وسیله نقلیه منتقل شده را به وسیله نقلیه جایگزین انتقال داده و تخفیف مربوط را با کسر تخفیف مدت باقی‌مانده وسیله نقلیه منتقل شده در بیمه‌نامه وسیله نقلیه جایگزین اعمال نماید. حق بیمه وسیله نقلیه منتقل شده در سررسید بیمه‌نامه آن براساس سوابق بیمه‌گذار جدید دریافت خواهد شد.
ماده13ـ حق بیمه آن دسته از بیمه‌گذارانی که در مدت اعتبار بیمه‌نامه موجب پرداخت خسارت از محل بیمه‌نامه شوند هنگام تجدید بیمه‌نامه علاوه بر محرومیت از تخفیفهای موضوع ماده (12) بر مبنای حق بیمه سالانه به شرح جدول زیر افزایش می‌یابد:

خسارت یک بار دو بار سه بار چهار بار و بیشتر
مالی ده درصد بیست درصد چهل درصد هشتاد درصد
بدنی بیست درصد چهل درصد شصت درصد صد درصد
تبصره1ـ در صورتی که در طول مدت اعتبار بیمه‌نامه، بیمه‌گر هم خسارت مالی و هم خسارت بدنی پرداخت نموده باشد، اضافه نرخ بالاتر به حق بیمه مربوط اضافه خواهد شد.
تبصره2ـ چنانچه دارنده وسیله نقلیه با ارائه سند مالکیت آن ثابت نماید که یک یا چند خسارت قبل از انتقال قطعی مالکیت وسیله نقلیه به وی صورت گرفته است، از پرداخت حق بیمه اضافه مربوط به آن خسارتها معاف خواهد بود. در صورتی که مالک قبلی وسیله نقلیه متقاضی خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای وسیله نقلیه دیگر باشد، حق بیمه اضافی دریافت نشده بابت خسارت وسیله نقلیه قبلی از وی دریافت خواهد شد.
ماده14ـ بیمه‌گر موظف است هنگام صدور بیمه‌نامه، به ازای هر بار تخلف حادثه‌ساز وسیله نقلیه که طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در دوره یکساله قبل از صدور بیمه‌نامه صورت‌گرفته باشد، دو درصد و در مجموع شانزده درصد به حق بیمه مربوط اضافه نماید.
ماده15ـ نرخهای مندرج در این تصویب‌نامه برای بیمه‌نامه‌های با مدت یک سال می‌باشد و چنانچه مدت بیمه‌نامه کمتر از یک سال باشد، حق بیمه آن به شرح جدول زیر محاسبه خواهد شد:

مدت بیمه حق بیمه بر مبنای حق بیمه یک‌ساله
تا پنج روز پنج درصد
از شش روز تا پانزده روز ده درصد
از شانزده روز تا سی روز پانزده درصد
بیش از سی روز تا شصت روز بیست و پنج درصد
بیش از شصت روز تا نود روز سی درصد
بیش از نود روز تا صد و بیست روز چهل درصد
بیش از صد و بیست روز تا صد و پنجاه روز پنجاه درصد
بیش از صد و پنجاه روز تا صد و هشتاد روز شصت درصد
بیش از صد و هشتاد روز تا دویست و هفتاد روز هشتاد درصد
بیش از دویست و هفتاد روز تا سیصد و شصت و پنج روز صد درصد
تبصره ـ ارایه بیمه‌نامه کمتر از یک سال برای وسایل نقلیه صفر کیلومتر و موتورسیکلت‌ها (اعم از صفر کیلومتر و کارکرده) مجاز نمی‌باشد.
ماده16ـ چنانچه بیمه‌گذار بیمه‌گر جدیدی را برای تجدید بیمه‌نامه موضوع این آیین‌نامه انتخاب نماید، بیمه‌گر جدید موظف است با توجه به سوابق قبلی وی و با توجه به مفاد این آیین‌نامه نسبت به محاسبه و دریافت حق بیمه مربوط اقدام نماید.
ماده17ـ تعرفه‌های موضوع این آیین‌نامه حداکثر نرخ‌های مجاز می‌باشد و بیمه‌گر می‌تواند بیمه شخص ثالث با نرخهای کمتر ارایه نماید، در هر حال مبنای ایفای تعهدات بیمه‌گر در مقابل زیان‌دیده، قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن می‌باشد.
ماده18ـ در صورتی که مؤسسه یا سازمانی متعهد شود که اقساط حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه متعلق به کارکنان خود و یا اقارب آنها را از حقوق آنان کسر و در وجه بیمه‌گر پرداخت نماید، بیمه‌گر مجاز است حق بیمه سالانه را به اقساط دریافت نماید.
تبصره ـ سایر روش‌های فروش اقساطی بیمه‌نامه شخص ثالث ظرف شش ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه توسط بیمه مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده19ـ فروش اجباری پوشش‌های مازاد بر میزان مقرر در ماده (4) قانون ممنوع است، ولی بیمه‌گذار می‌تواند برای جبران خسارتهای بدنی و مالی بیش از حداقل یادشده بیمه اختیاری (مازاد) تحصیل نماید.
ماده20ـ بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در قانون، خسارت زیان‌دیده را بدون لحاظ جنسیت و مذهب بر مبنای دیه مرد مسلمان (با رعایت مقررات مربوط به ماه حرام و غیرحرام) تا سقف تعهدات بیمه‌نامه و با لحاظ تبصره‌های ماده (4) قانون پرداخت نماید. تعرفه‌های حق بیمه موضوع این تصویب‌نامه با احتساب تعهدات موضوع این ماده تعیین شده است.
ماده21ـ در مواردی که پرداخت خسارت به صورت توافقی انجام نشده و موکول به ارائه رأی دادگاه شده است، مبنای ایفای تعهدات بیمه‌گر در خصوص خسارتهای بدنی مبلغ ریالی دیه در زمان پرداخت آن (یوم‌الادا) می‌باشد. زیان‌دیده موظف است ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ رأی قطعی یا ظرف پانزده روز بعد از قطعی شدن رأی ابلاغی به وی مراتب را به بیمه‌گر اعلام و برای دریافت خسارت مراجعه نماید. عدم مراجعه زیان‌دیده یا مقصر حادثه ظرف مهلت مذکور موجب افزایش تعهدات بیمه‌گر نخواهد شد.
ماده22ـ بیمه‌گر مکلف است حقوق متعلق به صندوق تأمین خسارتهای بدنی، موضوع بندهای « الف» و « ب» ماده (11) قانون را بلافاصله پس از دریافت از بیمه‌گذار به حساب مربوط واریز نماید.
مبنای محاسبه سهم صندوق بابت بند « الف» ماده (11) قانون، مجموع مبالغ دریافتی بیمه‌گر بابت پوشش تعهدات اجباری خواهد بود.
ماده23ـ بیمه مرکزی موظف است نسبت به کاهش تدریجی حداکثر تا پنجاه درصد کارمزد فروش و هزینه‌های صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بر مبنای کارمزدهای مصوب سال 1387 اقدام نماید.
ماده24ـ بیمه‌گر موظف است گزارش عملکرد بیمه شخص ثالث را هر سه ماه یک بار طبق نمونه‌های ابلاغی از سوی بیمه مرکزی تهیه و به بیمه مرکزی ارسال نماید. بیمه مرکزی با توجه به اطلاعات دریافتی، پیشنهادهای مستند و اصلاحی لازم را برای تعدیل حق بیمه مربوط پس از تأیید شورای عالی بیمه به هیئت وزیران ارائه می‌نماید.
ماده25ـ بیمه مرکزی موظف است هر سال مبالغ ریالی حق بیمه‌های موضوع این تصـویب‌نامه را به تفـکیک انواع وسایل نقـلیه محاسبه و به بـیمه‌گر ابلاغ نماید. بیمه‌گر و نمایندگی‌های مربوط مکلفند جدول مبالغ حق بیمه را در معرض دید متقاضیان قرار دهند.
ماده26ـ در صورت تخلف بیمه‌گر از مفاد این تصویب‌نامه مطابق ماده (28) قانون و سایر قوانین و مقررات مربوط از جمله قوانین تعزیراتی برخورد خواهد شد.
تبصره ـ در صورت افزایش نرخ حق بیمه توسط بیمه‌گر قبل از ابلاغ این آیین‌نامه اقدام مقتضی توسط مراجع قانونی از جمله بیمه مرکزی و سازمان تعزیرات حکومتی بعمل خواهد آمد.
ماده27ـ نرخ‌های موضوع این تصویب‌نامه شامل مبالغ موضوع بند « ب» ماده (37) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389 ـ نیز می‌باشد.
ماده28ـ این تصویب‌نامه از تاریخ 1/1/1390 لازم‌الاجرا خواهد بود.
این تصـویب‌نامه در تـاریخ 14/2/1390 به تأیید مقـام محتـرم ریاست جمـهوری رسیده است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 19280

تاریخ تصویب : 1390/2/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.