×

آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی

آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی

آیین‌نامه-ارزیابی-اثرات-زیست-محیطی-طرحها-و-پروژه‌های-بزرگ-تولیدی،-خدماتی-و-عمرانی آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی شماره 214287/ت45880هـ




وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ سازمان حفاظت محیط زیست
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور
هیئت‌وزیران در جلسه مورخ 29/8/1390 بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی


ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.
ب ـ طرح: طرحها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی موضوع پیوست شماره (1) مصوبه شماره 144479/45880 مورخ 20/7/1390.
ج ـ گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی: گزارش مطالعاتی که با هدف پیش‌بینی و شناسایی مجموعه آثار و پیامدهای زیست محیطی احتمالی یک طرح صورت می‌گیرد و در قالب گزارش ارزیابی اجمالی و گزارش ارزیابی تفصیلی تدوین می‌شود.
د ـ گزارش ارزیابی اجمالی: گزارشی که بر اساس سرفصلهای تعیین شده در پیوست شماره (2) مصوبه شماره 144479/45880 مورخ 20/7/1390، تهیه می‌شود و هدف عمده آن، پیش‌بینی اثرات مهم و ماندگار طرح مورد نظر در محیط زیست و کمک به انتخاب بهینه گزینه‌های طرح می‌باشد.
هـ ـ گزارش ارزیابی تفصیلی: گزارشی تکمیلی و تا حد امکان کمّی و مدلل که در آن جنبه‌ها و نکات مندرج در گزارش ارزیابی اجمالی به ویژه وضع موجود محیط زیست منطقه اجرای طرح، جنبه‌های زیست محیطی طرح و شعاع تأثیرگذاری آنها و نیز تمهیدات مربوط به طور دقیق تشریح و ارایه می‌شود. هدف عمده این گزارش تدقیق پیش‌بینی اثرات و تصمیمات متخذه و در نهایت ارتقای کیفی تمهیدات پیشنهادی می‌باشد که شرح خدمات آن بر اساس پیوست شماره (2) مصوبه شماره 144479/45880 مورخ 20/7/1390 در مقیاس دقیقتر توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط و با همکاری سازمان تهیه می‌شود.
وـ مناطق تحت حفاظت: مناطق چهارگانه تحت حفاظت شامل پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده موضوع بند (الف) ماده (3) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ـ مصوب 1353ـ
زـ تالاب بین‌المللی: تالابهایی که در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت رسیده‌اند.
ح ـ مناطق حساس ساحلی ـ دریایی: شامل خورها، مصبها، خلیجها، تالابهای ساحلی، رویشگاههای حرا، بسترهای علفی، صخره‌های مرجانی، مناطق تخم‌گذاری لاک‌پشتهای دریایی و نظایر آن که دارای منابع حساس ساحلی و دریایی و یا وابسته به دریا می‌باشند.
ماده2ـ مجریان طرحها موظفند در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی آنها گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی مربوط را تهیه و جهت بررسی و تأیید «کارگروه ارزیابی اثرات زیست محیطی» به سازمان ارایه نمایند. ترکیب کارگروه به شرح زیر است:
الف ـ معاون محیط زیست انسانی سازمان (رییس کارگروه).
ب ـ مدیرکل بخشی یا نماینده تام‌الاختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور.
ج ـ نماینده تام‌الاختیار رییس دستگاه اجرایی (حداقل در سطح مدیرکل).
تبصره1ـ دبیرخانه کارگروه در دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان مستقر می‌باشد و مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان، دبیر کارگروه می‌باشد.
تبصره2ـ جلسات کارگروه با حضور هر سه عضو یادشده رسمیت می‌یابد و تصمیمات آن با رأی مثبت حداقل دو عضو، معتبر می‌باشد.
تبصره3ـ تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی صرفاً توسط مشاورین حقیقی و حقوقی ذی‌صلاح که صلاحیت آنها به تصویب مراجع قانونی رسیده باشد، (مطابق آیین‌نامه تشخیص صلاحیت مشاوران موضوع تصویب‌نامه شماره 20637/ت28437هـ مورخ 23/4/1384) مجاز است.
ماده3ـ مجریانی که گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحهای آنها به تأیید کارگروه ماده (2) می‌رسد، موظفند از آغاز عملیاتی شدن و اجرای طرح از طریق واحد مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست خود بر اجرای صحیح مفاد گزارش یادشده نظارت نمایند.
تبصره ـ دستگاههای دولتی فاقد واحد مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست می‌توانند از مشاورین ذی‌صلاح جهت نظارت استفاده نمایند.
ماده4ـ گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی باید شامل هر دو دوره ساخت و بهره‌برداری طرح باشد و مسئولیت اجرا و زمان هر اقدام به منظور رفع یا کاهش آثار سوء زیست محیطی مشخص گردد.
ماده5 ـ سازمان موظف است برای اطلاع مجریان طرحها، محدوده مناطق تحت حفاظت خود را مطابق مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست و همچنین تالابهای بین‌المللی و مناطق حساس ساحلی ـ دریایی را به صورت نقشه‌های رقومی تهیه و منتشر نماید. نقشه منتشر شده تا انتشار نقشه جدید، معتبر خواهد بود.
ماده6 ـ کارگروه موضوع ماده (2)، نظرات نهایی خود را در مورد گزارش ارزیابی اجمالی، ظرف 20 روز و در مورد گزارش ارزیابی تفصیلی ظرف 45 روز پس از دریافت گزارش از مجری طرح، از طریق سازمان به مجری اعلام می‌نماید. عدم ارسال پاسخ کارگروه توسط سازمان در موعد مقرر به معنی موافقت می‌باشد.
تبصره ـ رییس کارگروه می‌تواند در موارد خاص ضمن اطلاع به مجری طرح برای یک بار مهلت بررسی گزارش ارزیابی اجمالی را به مدت یک ماه و بررسی گزارش تفصیلی را به مدت دو ماه تمدید نماید.
ماده7ـ سازمان نظر کارگروه موضوع ماده (2) در خصوص گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی را به یکی از سه شکل زیر به مجری طرح ابلاغ خواهد نمود:
الف ـ موافقت با اجرای طرح (تأیید گزارش)
ب ـ موافقت مشروط با اجرای طرح (براساس انجام گزینه‌های اصلاحی و یا راهکارهای بهسازی)
ج ـ مخالفت با اجرای طرح (عدم تأیید گزارش) و لزوم معرفی گزینه دیگر
ماده8 ـ سازمان موظف است برای مجریانی که مفاد مندرج در گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی را رعایت ننمایند، در دو نوبت با مهلت 20 روزه اخطاریه صادر نماید و در صورت عدم توجه با مجری طرح برابر قوانین و مقررات از جمله ماده (690) قانون مجازات اسلامی رفتار می‌شود.


معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 19486

تاریخ تصویب : 1390/8/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - سازمان حفاظت محیط زیست -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.