×

اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

اساسنامه-دانشگاه-فرهنگیان اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ‏ شماره14272/90/دش



اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ‏
‏(مصوب جلسه 704 مورخ 6/10/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی)‏

وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‏
اساسنامه «دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه 704 مورخ 6/10/1390 شورای عالی ‏انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ 28/6/1390 وزیر آموزش و پرورش به تصویب ‏رسیده است، به‌ شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:‏
ماده1ـ کلیات
دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است: برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی ‏وزارت آموزش و پرورش، پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز ‏آموزش و پرورش، سرآمد در آموزش و شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی تربیت‌محور، ‏توانمند در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی و تربیتی در انجام مأموریت‌ها، مبتنی ‏بر معیارهای نظام اسلامی، توانمند در زمینه‌سازی برای شکوفایی فطرت، استعدادها و ‏شکل‌گیری هویت یکپارچه اسلامی ـ ایرانی ـ انقلابی دانشجو معلمان، برخوردار از هیأت ‏علمی و مدیران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی‌جو و ‏تحول‌آفرین، باورمند به جامعه عدل جهانی (جامعه مهدوی)، وابسته به وزارت آموزش و ‏پرورش که با اهداف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، مصوبات شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی، ضوابط و مقررات وزارتین آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و قوانین ‏و مقررات مربوط اداره می‌شود. ‏
در این اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به اختصار «دانشگاه» و وزارت آموزش و پرورش ‏به اختصار «وزارت» نامیده می‌شود.‏
ماده2ـ اهداف:‏
‏1ـ تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مؤمن و متعهد، ‏معتقد به مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی، دارای فضائل اخلاقی و ارزش‌های ‏والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی
‏2ـ تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع ‏انسانی با تأکید بر پرورش انسان‌های متقی، کارآفرین، خودباور، خلاق و توانا در تولید علم، ‏فناوری و نوآوری، متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی و نیازهای جامعه
‏3ـ تسهیل فعالیت‌های آموزشی و پرورش در تلفیق علم و دین و مشارکت در ‏نهضت تولید علم، افزایش سهم تولیدات علمی در محتوای آموزشی و تربیتی موردنیاز ‏آموزش و پرورش مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و نیازهای ملی و کاربردی کردن ‏دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با حوزه‌های علمیه و مراکز ‏علمی و پژوهشی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی
‏4ـ ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و تغییر، اصلاح و ارتقای روش‌ها ‏و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی تربیت معلم، براساس مبانی اسلامی و آخرین تحولات ‏علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی
‏5 ـ توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و ‏مهارت‌های منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظام‌های تربیت معلم و تحولات علمی در ‏حوزه علوم تربیتی و آموزش و پرورش.‏
ماده3ـ وظایف و اختیارات:‏
‏1ـ تعلیم و تربیت دانشجو معلمان و مدیران و کارشناسانی با شایستگی‌های ‏اخلاقی،‌ اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفه‌ای و مسلط بر مبانی و شیوه‌های تربیت ‏اسلامی، در طراز جمهوری اسلامی ایران ازطریق آموزش‌های بلندمدت، با مجوز شورای ‏گسترش آموزش عالی
تبصره ـ دوره‌های تحصیلات تکمیلی «دانشگاه» باید در زمینه نظریه‌پردازی در ‏عرصه تعلیم و تربیت اسلامی (به نحو عام) و یا نظریه‌پردازی در عرصه شیوه‌ها و رشته‌های ‏آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش دایر شود. ‏
‏2ـ تربیت مدیران آموزشی و تربیتی توانمند، شایسته و تحول‌آفرین، مبتنی بر مبانی ‏و معارف اسلامی و اقتضائات بومی
‏3ـ توانمندسازی و ارتقای سطح تربیتی، دانشی و مهارتی فرهنگیان ازطریق آموزش‌های ‏کوتاه‌مدت پس از اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح
‏4ـ ارتقای توانمندی‌های دانشجو معلمان به‌منظور ایجاد مهارت تدریس چند رشته‌ای
‏5 ـ حرکت در مسیر نظریه‌پردازی و کاربست نظریه‌های اسلامی در زمینه تعلیم و ‏تربیت اسلامی با مشارکت حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی
‏6 ـ برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌های آموزشی، پژوهشی و اعتقادی و ‏تحقیقاتی به‌منظور تولید، توصیف، تبیین و ارزیابی دانش مرتبط در عرصه تعلیم و تربیت ‏و ارتقای سطح علمی و شایستگی‌های اعتقادی، اخلاقی و حرفه‌ای دانشجو معلمان با رعایت ‏ضوابط و مقررات مربوط
‏7ـ همکاری با مراکز آموزشی و پژوهشی که دارای فعالیت‌های علمی مرتبط هستند ‏به‌منظور بهره‌گیری از تجارب و تخصص آنان
‏8 ـ انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و تولید دانش مورد نیاز وزارت آموزش و ‏پرورش
‏9ـ انتشار مجله، کتاب علمی، جزوه آموزشی، تولید نرم‌افزار و برنامه‌های رایانه‌ای ‏متناسب با اهداف «دانشگاه» طبق ضوابط و مقررات مربوط
‏10ـ فراهم آوردن امکان بهره‌گیری از ظرفیت مدارس تجربی در کارآموزی و کارورزی ‏دانشجو معلمان
ماده4ـ شخصیت حقوقی دانشگاه:‏
‏«دانشگاه» دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت آموزش ‏و پرورش است و به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود.‏
تبصره ـ با تأسیس «دانشگاه»، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) و مراکز ‏تربیت معلم تحت پوشش آن در این دانشگاه ساماندهی می‌شود.‏
ماده5 ـ محل فعالیت دانشگاه:‏
سازمان مرکزی «دانشگاه» در تهران مستقر است. تأسیس دانشکده، پژوهشکده، ‏آموزشکده و سایر واحدهای آموزشی و پژوهشی «دانشگاه» مشتمل بر دو پردیس خواهران و ‏برادران در هر یک از استان‌ها، با پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای گسترش آموزش ‏عالی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری امکان‌پذیر است.‏
ماده6 ـ ارکان دانشگاه:‏
ارکان دانشگاه عبارتند از: ‏
‏1ـ هیأت امنا
‏2ـ رئیس دانشگاه
‏3ـ هیأت رئیسه
‏4ـ شورای دانشگاه
ماده7ـ ترکیب هیأت امنا
‏1ـ رئیس جمهور (رئیس هیأت امنا)‏
‏2ـ وزرای آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
‏3ـ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور یا معاون توسعه مدیریت و ‏سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، حسب مورد
‏4ـ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
‏5 ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
‏6 ـ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ‏
‏7ـ رئیس دانشگاه‌ (دبیر هیأت امنا)‏
‏8 ـ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
‏9ـ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش
‏10ـ سه‌تن از شخصیت‌های علمی ـ فرهنگی کشور که نقش مؤثری در توسعه و ‏پیشرفت علم و دانش داشته باشند (ترجیحاً اعضای هیأت علمی دانشگاه و مدرسین ‏حوزه‌های علمیه دارای کرسی تعلیم و تربیت)‏
تبصره ـ اعضای مذکور در بند 11 با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش، تأیید وزیر ‏علوم، تحقیقات و فناوری و حکم رئیس‌جمهور برای مدت چهار سال منصوب می‌شوند و ‏در یک زمان می‌توانند حداکثر عضو دو هیأت امنا باشند. انتصاب مجدد آنان بلامانع است ‏و تا زمانی که افراد جدیدی به جای آنان منصوب نشده باشند همچنان به وظایف و ‏اختیارات قانونی خود ادامه می‌دهند.‏
ماده8 ـ وظایف و اختیارات هیأت امنا:‏
‏1ـ تعیین خط‌مشی‌ کلی «دانشگاه» و سیاست‌های کلان آموزشی، فرهنگی، تربیتی، ‏پژوهشی، دانشجوئی، اداری و مالی «دانشگاه» مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و متناسب ‏با نیازهای وزارت آموزش و پرورش
‏2ـ تصویب اصول و سیاست‌های کلان برنامه‌های توسعه «دانشگاه»‏
‏3ـ تعیین شرایط و ضوابط تحصیل دانشجو و شاخص‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، ‏پژوهشی و دانشجوئی «دانشگاه»‏
‏4ـ تعیین و تصویب ساختار و شرح وظایف کمیته‌های استانی هیأت امنای «دانشگاه»‏
‏5 ـ تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات «دانشگاه» براساس ضوابط و مقررات مربوط
‏6 ـ تصویب آئین‌نامه داخلی هیأت امنا و مقررات، آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های لازم
‏7ـ تصویب آئین‌نامه‌های مالی ـ معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی «دانشگاه» ‏‏(ازجمله آئین‌نامه‌های سفرهای علمی، بورس‌های تحصیلی و فرصت‌های مطالعاتی) که ‏پس از تأیید رئیس‌جمهور قابل اجرا خواهد بود.‏
‏8 ـ بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی «دانشگاه» و واحدهای تابعه که از طرف ‏رئیس «دانشگاه» پس از تأیید شورای «دانشگاه» پیشنهاد می‌شود. ‏
‏9ـ تصویب حساب‌ها و ترازنامه سالانه «دانشگاه»‏
‏10ـ تصویب دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی، دانشکده‌های جدید، مؤسسات پژوهشی و ‏علمی تابع دانشگاه و پیشنهاد آن به مراجع ذی‌صلاح برای تصویب
‏11ـ تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و ‏مقررات مربوط
‏12ـ جذب کمک‌ها و هدایا اعم از نقدی و غیرنقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی
‏13ـ تصویب میزان فوق‌العاده‌های اعضای هیأت علمی «دانشگاه»‏
‏14ـ تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و ... در چارچوب ضوابط ‏و مقررات مربوط
‏15ـ تعیین میزان پژوهانه، آموزانه، ترجمانه، نویسانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و ‏مقررات مربوط
‏16ـ بررسی گزارش عملکرد سالانه «دانشگاه» که از طرف رئیس «دانشگاه» ارائه می‌شود ‏و تصمیم‌گیری در مورد رفع موانع، مشکلات و نقایص آن به منظور پیشرفت بهتر امور
‏17ـ نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و مصوبات هیأت امنا
ماده9ـ جلسات هیأت امنا:‏
جلسات هیأت امنا حداقل هر شش ماه یکبار تشکیل می‌شود.‏
تبصره ـ جلسات هیأت امنا با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات ‏آن با رأی حداقل نصف به‌علاوه یک اعضای حاضر در جلسه رسمی، معتبر خواهد بود. ‏
ماده10ـ رئیس دانشگاه
رئیس «دانشگاه» که نماینده قانونی «دانشگاه» نزد مراجع حقیقـی و حقوقی ‏است با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش، تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصویب ‏شورای عالی انقـلاب فرهنگی و با حکم وزیر آمـوزش و پرورش برای مدت چـهار ‏سال منصوب می‌شود.‏
تبصره1ـ پیشنهاد و انتصاب مجدد وی به‌طور متوالی فقط برای یک دوره امکان‌پذیر ‏می‌باشد. در موارد استثنا، انتخاب مجدد وی برای دوره بعدی پس از تصویب شورای عالی ‏انقلاب فرهنگی امکان‌پذیر می‌باشد.‏
تبصره2ـ وزیر آموزش وپرورش می‌تواند تا تعیین رئیس «دانشگاه» یکی از اعضای ‏هیأت علمی واجد شرایط را پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان سرپرست ‏‏«دانشگاه» منصوب نماید.‏
تبصره3ـ پذیرش استعفا یا عزل رئیس «دانشگاه» با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش ‏و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حکم وزیر آموزش و پرورش انجام می‌پذیرد.‏
ماده11ـ وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه:‏
‏1ـ تمهید امکانات ضروری برای تحقق اهداف «دانشگاه»‏
‏2ـ مسئولیت درقبال کلیه امور «دانشگاه» و حسن اجرای مقررات و مصوبات هیأت ‏امنا و شورای «دانشگاه» درحدود مقررات مصوب و آئین‌نامه‌ها و بخشنامه های صادرشده ‏توسط «وزارت»، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ابلاغ آن به واحدهای ذیربط حسب مورد
‏3ـ تهیه و پیشنهاد برنامه‌های راهبردی، سیاست‌ها، اهداف و خط‌مشی‌ها برای طرح ‏در هیأت امنا
‏4ـ تعیین خط‌مشی اجرایی «دانشگاه» براساس برنامه‌های راهبردی مصوب هیأت امنا، ‏برنامه‌ریزی و هدایت فعالیت‌های فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، دانشجوئی، بهداشتی ‏و درمانی، خدماتی و توسعه مدیریت و منابع «دانشگاه» در چارچوب برنامه‌های راهبردی ‏مصوب و سیاست‌ها و بخشنامه‌های «وزارت»‏
‏5 ـ ارتباط نزدیک با آموزش و پرورش در جهت احصای نیازهای آموزشی و نیروهای ‏انسانی وزارت و پاسخگویی به آنها
‏6 ـ نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای امور تربیتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، ‏دانشجویی، بهداشتی و درمانی، اداری،‌مالی، عمرانی و خدماتی، استخدام، انتصاب، ‏مأموریت، اخراج، ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی، توسعه مدیریت و منابع،‌استخدام، ‏جذب، انتصاب، مأموریت، ارتقاء و اخراج کارکنان طبق ضوابط و مقررات مربوط و کلیه ‏ارتباطات داخلی و بین‌المللی «دانشگاه» با رعایت ضوابط و مقررات مربوط و هماهنگ نمودن ‏فعالیت‌های واحدهای مختلف «دانشگاه» و پاسخگوئی به مراجع ذیصلاح و پیگیری اشکالات ‏و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مقامات ذیصلاح
‏7ـ استیفای منافع و حقوق «دانشگاه» در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، ‏اداری و ...) به نمایندگی از دانشگاه
‏8 ـ تهیه آئین‌نامه‌های مالی ـ معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی، نمودار سازمانی ‏و تشکیلات «دانشگاه» و همچنین تغییر و اصلاح آنها در چارچوب ضوابط و مقررات «وزارت» ‏و پیشنهاد آنها به هیأت امنا برای تصویب
‏9ـ تهیه بودجه تفصیلی سالانه «دانشگاه» با رعایت مفاد آئین‌نامه مالی و معاملاتی و ‏سایر مقررات جاری و ارائه آن به هیأت امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه‌ نمودن بودجه ‏تخصیصی به «دانشگاه»‏
‏10ـ امضای قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات «دانشگاه» در ‏چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی «دانشگاه» طبق قوانین، ‏آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی، پاسخگویی به هیأت امنا ‏در قبال گزارش‌های حسابرسی، پیگیری و رفع مشکلات و مسائل مطروحه در گزارش ‏حسابرسی و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به هیأت امنا
‏11ـ ارائه گزارش عملکرد سالانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، ‏مالی و محاسباتی «دانشگاه» به هیأت امنا، «وزارت» و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
‏12ـ نصب و عزل هیأت رئیسه، اعضای حقیقی شوراهای «دانشگاه»، رؤسای پژوهشکده‌ها، ‏مؤسسات و واحدهای وابسته و مدیران ستادی «دانشگاه»‏
‏13ـ ارائه پیشنهاد تأسیس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها با تأیید شورای «دانشگاه» ‏به هیأت امنای «دانشگاه»‏
‏14ـ ارائه پیشنهاد همکاری‌های علمی با سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی یا ‏پژوهشی داخلی و خارجی به شورای «دانشگاه» برابر ضوابط و مقررات مربوط
‏15ـ ایجاد شـورای مشورتی متشکل از پنج تن از اعضای هیأت علمی شاخص ‏و برجسته در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی با مرتبه علمی ‏استادیار و بالاتر
‏16ـ نظارت بر امور انضباطی «دانشگاه» (هیأت علمی ـ دانشجویان ـ کارمندان) ‏در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط‏
ماده12ـ ترکیب هیأت رئیسه دانشگاه
‏1ـ رئیس «دانشگاه»‏
‏2ـ معاونان «دانشگاه»‏
‏3ـ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
ماده13ـ وظایف و اختیارات هیأت رئیسه
‏1ـ مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامه‌های راهبردی «دانشگاه» مبتنی بر ‏سند چشم‌انداز، برنامه‌های توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامه‌های «وزارت» و ‏سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور ارائه و تصویب در هیأت امنا
‏2ـ فراهم نمودن بسترهای لازم جهت تحقق اهداف برنامه‌های راهبردی «دانشگاه»‏
‏3ـ فراهم نمودن بستر مناسب به‌منظور اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی، هیأت امنا، آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی از سوی «وزارت» و وزارت علوم، ‏تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیصلاح
‏4ـ بررسی آئین‌نامه‌ها، تشکیلات، شیوه‌نامه‌ها، دستورجلسات و سایر موارد ارائه‌شده ‏از سوی معاونت‌ها و شورای «دانشگاه» به‌منظور طرح در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذیصلاح
‏5 ـ پیشنهاد بودجه سالانه «دانشگاه» به هیأت امنا ازطریق رئیس «دانشگاه»‏
‏6 ـ تنوع‌بخشی به منابع مالی «دانشگاه» ازطریق جذب کمک‌های مردمی و افزایش ‏درآمدهای اختصاصی ازطریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و سایر ‏منابع دیگر پس از اخذ، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و سایر منابع دیگر پس از اخذ مجوزهای ‏لازم ازهیأت امنا، «وزارت» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیصلاح
‏7ـ پیشنهاد توزیع و تخصیص فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی ‏و تحقیقاتی داخل و خارج که طبق ضوابط به اعضای آموزشی و پژوهشی «دانشگاه» ‏تعلق می‌گیرد از طریق رئیس «دانشگاه» به «وزارت»‏
‏8 ـ بررسی و تصویب پیشنهادهای ارائه شده در خصوص فعالیت‌های تربیتی، ‏دانشجوئی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت بدنی که براساس تقویم سالانه «دانشگاه» ‏ارائه گردیده است.‏
‏9ـ نظارت و پیگیری گزارش‌های تربیتی، فرهنگی، دانشجوئی، سیاسی، امنیتی و... ‏با هماهنگی دیگر دستگاه‌های ذیربط تا حصول نتیجه
‏10ـ بررسی و ارزیابی نحوه اجرای تصمیمات هیأت رئیسه توسط حوزه‌های مختلف ‏‏«دانشگاه» و نظارت بر عملکرد آنان
‏11ـ ارزیابی عملکرد حوزه‌های مختلف «دانشگاه» و بررسی گزارش‌های ادواری ‏در شورای «دانشگاه»‏
‏12ـ ایجاد هماهنگی لازم بین حوزه‌های مختلف «دانشگاه»‏
ماده14ـ معاونان دانشگاه
تعداد معاونان «دانشگاه» براساس تشکیلات «دانشگاه» تعیین می‌گردد. شرایط عمومی ‏معاونان طبق آئین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ‏مصوب 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد. ‏
ماده15ـ شورای دانشگاه
الف ـ تعریف:‏
شورای دانشگاه دومین رکن سیاستگذار بعد از هیأت امنا می‌باشد که به تنظیم ‏سیاست‌ها و برنامه‌های جاری «دانشگاه» براساس سیاست‌های کلان مصوب در هیأت امنا ‏و سیاست‌های «وزارت»، وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیصلاح می‌پردازد.‏
ب ـ ترکیب:‏
‏1ـ رئیس دانشگاه (رئیس شورا)‏
‏2ـ معاونان دانشگاه
‏3ـ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
‏4ـ معاون مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش
‏5 ـ رؤسای دانشکده‌ها، آموزشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و علمی ‏وابسته به دانشگاه
‏6 ـ دو تن از اعضای هیأت علمی هر یک از شوراهای تخصصی (آموزشی و تحصیلات ‏تکمیلی، پژوهشی و فناوری، دانشجویی و...) و دارای صلاحیت‌های عمومی مندرج در ‏آئین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به انتخاب ‏شورای مربوط و با تأیید و حکم رئیس «دانشگاه»‏
‏7ـ دو تن از اعضای هیأت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیت‌های ‏عمومی مندرج در آئین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و ‏فناوری با انتخاب و حکم رئیس «دانشگاه»‏
تبصره1ـ رئیس «دانشگاه» می‌تواند در مورد مسائل خاص از رئیس گروه معارف و ‏سایر مدیران حسب‌ مورد به‌منظور شرکت در جلسات شورا (بدون حق رأی) دعوت نماید.‏
تبصره2ـ مدت عضویت اعضای حقیقی شورای دانشگاه 2 سال می‌باشد.‏
تبصره3ـ شورا دارای نایب رئیس می‌باشد که از میان اعضای شورا با انتخاب و حکم ‏رئیس «دانشگاه» منصوب می‌گردد.‏
تبصره4ـ ابلاغ مصوبات شورا و مکاتبات مربوط ازطریق رئیس شورا انجام می‌پذیرد.‏
ماده16ـ وظایف و اختیارات شورای دانشگاه
‏1ـ تدوین و تصویب آئین‌نامه‌های داخلی شورا و کمیته‌های آن
‏2ـ بررسی و تصویب دوره‌ها و رشته‌های آموزشی جدید و برنامه‌های آن، پیشنهادی ‏معاونت‌ها و شوراهای تخصصی «دانشگاه» به منظور ارائه به شورای گسترش آموزش عالی ‏وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تصویب
‏3ـ بررسی و تصویب ضوابط تدوین‌شده در راستای همکاری «دانشگاه» با سایر دانشگاه‌ها ‏و مؤسسات دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط
‏4ـ بررسی و تأیید برنامه‌های پذیرش دانشجو توسط پردیس‌های استانی دانشگاه ‏مبتـنی بـر بودجـه و امکانـات «دانشـگاه» و در راسـتای اجرای تـکالیف مندرج در ‏برنامه‌های توسعه کـشور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه‌های «وزارت» ‏و سیاسـت‌های وزارت علوم، تحـقیقات و فـناوری به منظور ارسـال به وزارت علـوم، ‏تحقیقات و فناوری
‏5 ـ بررسی طرح جامع و برنامه های توسعه دانشگاه و پیشنهاد اصول کلی آنها ‏به هیأت امنا‏
‏6 ـ بررسی و تصویب برنامه‌های پیشنهادی آموزشی، پژوهشی و تربیتی کوتاه‌مدت ‏در چارچوب نیازهای وزارت و مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی
‏7ـ بررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذیربط درخصوص مشکلات ‏تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی،‌ پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به‌منظور ‏ارائه راهکارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستی‌ها
‏8 ـ بررسی سالانه امکانات علمی (نیروی انسانی و تجهیزات) دانشگاه و تعیین کمبودها ‏و طبقه‌بندی نیازهای علمی و اقدام برای تأمین آنها‏
‏9ـ ارجاع برخی از موضوعات «دانشگاه» برای بررسی و اظهارنظر به یکی از شوراهای ‏تخصصی، حسب مورد
‏10ـ ارزیابی کلی عملکرد «دانشگاه» براساس شاخص‌ها و ضوابط مربوط ‏
ماده17ـ ترکیب، وظایف و اختیارات شوراهای تخصصی «دانشگاه» به شرح مندرج ‏در آئین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، ‏مصوب جلسه مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌باشد.‏
ماده18ـ پردیس‌های استانی «دانشگاه»‏
‏1ـ ترکیب و نحوه انتخاب اعضای شورای پردیس‌های استانی «دانشگاه» متناسب با ‏شرایط استان مربوط، به پیشنهاد رئیس دانشگاه و تصویب شورای دانشگاه تعیین می‌شود.‏
‏2ـ رؤسای پردیس‌های استانی «دانشگاه» به پیشنهاد رئیس دانشگاه، تأیید وزیر آموزش ‏و پرورش،‌ تصویب هیأت امنا و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می‌شوند.‏
تبصره ـ پذیرش استعفا یا عزل رئیس پردیس استانی «دانشگاه» به پیشنهاد رئیس ‏‏«دانشگاه»، تأیید وزیر آموزش و پرورش و با حکم رئیس دانشگاه انجام می‌پذیرد.‏
‏3ـ وظایف و اختیارات رؤسای پردیس‌های استانی «دانشگاه» متناسب با وظایف و ‏اختیارات رئیس «دانشگاه» تعیین و پس از تصویب شورای دانشگاه و تأیید وزرای آموزش ‏و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.‏
ماده19ـ منابع مالی
‏1ـ اعتبارات عمومی
‏2ـ درآمدهای اختصاصی
‏3ـ کمک‌های دریافتی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط
‏4ـ هدایا و کمک‌های دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی
‏5 ـ تسهیلات بانکی مأخوذه طبق ضوابط و مقررات
‏6 ـ دانشگاه می‌تواند با حفظ وظایف اصلی خود با اشخاص و مؤسسات دولتی و ‏غیردولتی قرارداد انجام خدمات پژوهشی و آموزشی منعقد نماید و درمقابل، حق‌الزحمه ‏دریافت دارد. آئین‌نامه نحوه عقد قرارداد و نیز هزینه‌کرد وجوه حاصل از آن باید به تصویب ‏هیأت امنای دانشگاه برسد.‏
ماده20ـ پذیرش دانشجو برای «دانشگاه» با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ‏و به شیوه مورد توافق وزارتین آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، صورت می‌پذیرد.‏
تبصره1ـ پذیرش دانشجو معلمان از بین پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری، پس از ‏تأیید صلاحیت عمومی و تخصصی آنان توسط وزارت آموزش و پرورش، صورت می‌پذیرد. ‏پذیرفته شدگان نهایی با رعایت مقررات مربوط، به‌عنوان دانشجو معلم متعهد خدمت به ‏وزارت آموزش و پرورش پذیرفته می‌شوند و باید پیش از ثبت نام رسماً تعهد دهند که ‏پس از دانش‌آموختگی به میزان دو برابر مدت تحصیل خود، در محل تعیین‌شده توسط ‏وزارت آموزش و پرورش خدمت نمایند. مدت تحصیل دانشجو معلمان جزء سوابق خدمت ‏آنان محسوب می‌شود.‏
تبصره2ـ دارندگان مدارک معادل مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شاغل ‏در وزارت آموزش و پرورش در صورت پذیرفته‌شدن در آزمون ورودی و مصاحبه، می‌توانند ‏در «دانشگاه» ادامه تحصیل دهند. ‏
تبصره3ـ دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل ‏در مقطع بالاتر، درصورت داشتن حداقل 3 سال سابقه خدمت در وزارت آموزش و پرورش، ‏می‌توانند در آزمون مربوط شرکت نمایند.‏
تبصره4ـ نخبگان علمی، دانش‌آموختگان ممتاز دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و ‏مؤسسات آموزش عالی، مخترعان، مبتکران و برگزیدگان المپیادهای علمی، قهرمانان ورزشی ‏بین‌المللی، دارندگان سوابق تجربی مفید، نیروهای بومی و منطقه‌ای، با رعایت مقررات مربوط ‏از اولویت‌های پذیرش در دانشگاه برخوردار می‌باشند. ‏
ماده21ـ مدرک تحصیلی دانش‌آموختگان «دانشگاه» براساس ضوابط وزارت علوم، ‏تحقیقات و فناوری صادر و اعطا می‌شود.‏
ماده22ـ جذب هیئت علمی «دانشگاه» به‌صورت استخدام پیمانی، راتبه تحصیلی ‏‏(بورس)، طرح سربازی، مأموریت و انتقال از سایر مؤسسات، تبدیل وضعیت استخدامی از ‏پیمانی به رسمی ـ آزمایشی، از رسمی ـ آزمایشی به رسمی ـ قطعی، تبدیل وضعیت از ‏کارشناس به هیئت علمی براساس ضوابط و مقررات مصوب هیئت عالی جذب اعضای ‏هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ساختار هیئت اجرایی جذب زیر نظر هیئت ‏مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود. ‏
ماده23ـ برنامه‌های آموزشی و سرفصل دروس باید براساس آموزش تخصصی ‏رشته‌های مورد نیاز آموزش و پرورش و مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ‏زمینه‌ساز تحقق اهداف «وزارت» باشد.‏
تبصره1ـ برنامه‌های آموزشی،‌پژوهشی و تربیتی دانشگاه مبتنی بر فلسفه تعلیم و ‏تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای «وزارت» باتوجه به اهداف مندرج در ماده 2 این ‏اساسنامه، توسط دانشگاه تهیه و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تصویب ارسال ‏خواهد شد.‏
تبصره2ـ با توجه به اهداف تربیتی «دانشگاه»، حداقل تعداد 35 واحد درسی در ‏دو سال اول تمام رشته‌ها، مشتمل بر دروس معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی می‌باشد.‏
تبصره3ـ دانشجویان دوره کارشناسی «دانشگاه» موظفند طبق برنامه آموزشی مصوب، ‏حداقل 8 واحد درسی به عنوان کارآموزی به تدریس بپردازند و «وزارت» موظف است ‏زمینه اجرای آن را فراهم کند.‏
تبصره4ـ برنامه آموزشی و سرفصل دروس برخی از رشته‌های دانشگاه در تعامل با ‏حوزه‌های علمیه (با افزودن واحدهای مهارت آموزشی به رشته‌های تخصصی حوزوی) ‏‏‌تدوین می‌شود.‏
ماده24ـ انحلال دانشگاه
دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات ‏و فناوری و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی منحل می‌شود:‏
‏1ـ به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیأت امنا‏
‏2ـ در صورت تخلف «دانشگاه» از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط «وزارت» و ‏وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر ضوابط مربوط یا از دست دادن شرایط ادامه ‏فعالیت به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ماده25ـ در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال «دانشگاه» موافقت ‏اصولی نماید، «دانشگاه» موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:‏
‏1ـ همه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ‌التحصیلی ‏آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.‏
‏2ـ همه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک‌ها و شهرداری‌ها و ‏غیره در اختیار «دانشگاه» قرار گرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر ‏واگذاری امتیازات و اموال مذکور به «دانشگاه» را ارائه دهد.‏
‏3ـ همه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی، ‏نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی ‏‏(اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان) انجام دهد.‏
ماده26ـ پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده 26 و حل و فصل امور آموزشی ‏و حقوقی «دانشگاه» و تصویب و تأیید نهایی انحلال «دانشگاه» طبق ماده 24 فوق، هیأت ‏تسویه‌ای مرکب از: ‏
‏1ـ نماینده حقوقی وزارت آموزش و پرورش ‏
‏2ـ نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
‏3ـ رئیس وقت «دانشگاه» (درغیاب رئیس وقت «دانشگاه»، یکی از معاونان وقت ‏‏«دانشگاه» بنا به تشخیص وزیر آموزش و پرورش)، تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر ‏تسویه «دانشگاه» را برعهده خواهد داشت.‏
ماده27ـ پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون «دانشگاه» و اعلام ختم تسویه، ‏باقیمانده دارایی «دانشگاه» با رعایت بند 2 ماده 25 اساسنامه به «وزارت» منتقل می‌شود. ‏
تبصره1ـ درخصوص اموال وقفی، مطابق وقفنامه عمل می‌شود.‏
تبصره2ـ هیأت تسویه موظف است درمورد فوق، صورت‌مجلسی را که به امضای ‏همه اعضای هیأت می‌رسد در دو نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به وزارت آموزش و ‏پرورش و نسخه دیگر را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسلیم نماید.‏
ماده28ـ تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان ‏توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و ‏پرورش از میان دانش‌آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی ‏کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت‌آموزی در «دانشگاه» ‏بلامانع می‌باشد.‏
ماده29ـ مسئول اجرای اساسنامه
وزارت آموزش و پرورش مسئولیت اجرای این اساسنامه را به عهده دارد و گزارش ‏چگونگی اجرای آن و پیشرفت کار دانشگاه را به شورای عالی آموزش و پرورش، ‏وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌نماید.‏
ماده30ـ هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه مطابق دو روش ذیل امکان‌پذیر است: ‏
‏1ـ با پیشنهاد مشترک وزرای آموزش و پرورش و علوم، ‌تحقیقات و فناوری با تصویب ‏شورای عالی انقلاب فرهنگی
‏2ـ به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ‏
ماده31ـ این اساسنامه مشتمل بر 31 ماده و 22 تبصره در جلسه 704 مورخ ‏‏6/10/1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا است.‏



رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدی‌نژاد

نوع : اساس نامه

شماره انتشار : 19513

تاریخ تصویب : 1390/10/6

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.