×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ورود موقت (بخش اول)

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ورود موقت (بخش اول)

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-کنوانسیون-ورود-موقت-(بخش-اول)

وکیل

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ورود موقت

شماره19203/656 18/4/1391
جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عطف به نامه شماره 223187/47546 مورخ 15/11/1390 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ورود موقت که با عنوان لایحه به مجلسشورایاسلامی تقدیم گردیده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 31/2/1391 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ میگردد.
رییس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

شماره73006 28/4/1391
وزارت امور اقتصادی و دارایی
«قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ورود موقت» که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ سی و یکم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 7/4/1391 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 19203/656 مورخ 18/4/1391 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده است، به پیوست جهت اجراء ابلاغ می‌گردد.
رییس‌جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد
قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون ورود موقت
ماده واحده ـ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده میشود به کنوانسیون ورود موقت مورخ بیست و ششم ژوئن 1990 میلادی (5/4/1369 هجریشمسی) به شرح پیوست مشتمل بر (34) ماده و پیوستهای (الف) تا (ث) آن ملحق گردد و اسناد الحاق را نزد امین اسناد کنوانسیون تودیع نماید.
تبصره ـ رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه اصلاح کنوانسیون و پیوستهای آن در اجرای ماده (32) آن، الزامی است.
بسم الله الرحمن الرحیم

کنوانسیون ورود موقت
مقدمه
طرفهای متعاهد این کنوانسیون که تحت نظارت شورای همکاری گمرکی تدوین گردیده است.
با در نظر گرفتن اینکه وضعیت کنونی در ارتباط با کثرت و پراکندگی کنوانسیونهای بین¬المللی گمرکی در مورد ورود موقت رضایتبخش نیست.
با توجه به اینکه این وضعیت وقتی که در آینده موارد ورود موقت جدید باید بهصورت بین¬المللی نظام¬مند شوند، ممکن است بدتر شود.
با در نظر گرفتن خواستههای عنوان شده توسط نمایندگان تجاری و سایر طرفهای ذینفع در خصوص تسهیل تشریفات ورود موقت،
با توجه به اینکه سادهسازی و هماهنگ نمودن روشهای گمرکی و به¬ویژه پذیرش یک سند بین¬المللی واحد که متضمن تمام کنوانسیونهای موجود در زمینه ورود موقت باشد، می¬تواند دسترسی به مقررات بینالمللی حاکم در زمینه ورود موقت را تسهیل نماید و به نحو مؤثر به گسترش تجارت بینالمللی و سایر اشکال مبادلات بینالمللی کمک کند.
با اعتقاد به اینکه یک سند بینالمللی که مقررات یک شکل در زمینه ورود موقت را پیشنهاد می¬کند می¬تواند برای مبادلات بین¬المللی فواید مهمی را داشته باشد و حداکثر میزان سادهسازی و هماهنگی روشهای گمرکی را که یکی از اهداف اساسی شورای همکاری گمرکی میباشد تضمین نماید.
با عزم به تسهیل ورود موقت از طریق ساده کردن و هماهنگ نمودن روشها، در پرتو اهداف اقتصادی، انسانی، فرهنگی، اجتماعی یا گردشگری،
با توجه به اینکه قبول مدل استانداردشده اسناد ورود موقت، بهعنوان اسناد گمرکی بینالمللی همراه با تضمین بینالمللی، هنگامی که یک سند گمرکی و یک ضمانت مطالبه می¬شود به تسهیل روش ورود موقت کمک می-کند، بهشرح زیر توافق نمودند:
فصل اول
مقررات عمومی
تعاریف
ماده1ـ از نظر این کنوانسیون، اصطلاح:
الف ـ «ورود موقت» یعنی:
رویه گمرکی که به موجب آن کالاهای مشخصی (از جمله وسایل حمل و نقل) میتوانند به قلمروی گمرکی بهصورت مشروط و معاف از پرداخت حقوق و عوارض ورودی و بدون اعمال ممنوعیتها یا محدودیتهای ورودی با ماهیت اقتصادی وارد شوند. این کالا¬ها (از جمله وسایل حمل و نقل) باید بهمنظور مشخص وارد شوند و برای صادرات مجدد در یک دورة زمانی خاص و بدون هیچ تغییر، غیر از استهلاک عادی ناشی از استفاده از آنها در نظر گرفته شوند.
ب ـ «حقوق و عوارض ورودی» یعنی:
حقوق گمرکی و سود بازرگانی و تمامی عوارض، مالیاتها و حقالزحمهها یا سایر هزینههایی که از ورود کالا (از جمله وسایل حمل و نقل) یا در ارتباط با آن اخذ میشود، اما شامل حقالزحمه¬ها و هزینههایی نمیگردد که محدود به مبلغ تقریبی هزینه خدمات ارائه شده هستند.
پ ـ «ضمانت» یعنی:
آنچه که رضایت گمرک در مورد اینکه تعهد گمرک انجام خواهد شد را تضمین نماید. ضمانت در صورتی «کلی» توصیف میشود که تضمین نماید تعهدات ناشی از چندین فعالیت، اجراء خواهد شد.
ت ـ «اوراق ورود موقت» یعنی:
سند گمرکی بینالمللی که بهعنوان اظهارنامه گمرکی پذیرفته میشود و امکان شناسایی کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) را فراهم میسازد و یک ضمانتنامه معتبر بینالمللی به منظور پوشش دادن به حقوق و عوارض ورودی را نیز به همراه دارد.
ث ـ «اتحادیه اقتصادی یا گمرکی» یعنی:
اتحادیه ایجاد شده و مرکب از اعضاء موضوع بند (1) ماده (24) این کنوانسیون که دارای صلاحیت وضع مقررات خود در مورد موضوعات مورد حکم در این کنوانسیون که برای اعضاء آن الزامآور است، میباشد و طبق رویههای داخلی خود، صلاحیت تصمیمگیری در خصوص امضاء، تصویب این کنوانسیون یا الحاق به آن را دارد.
ج ـ «شخص» یعنی:
اشخاص حقیقی و حقوقی، مگر اینکه متن بهگونه دیگری اقتضاء کند.
چ ـ «شورا» یعنی:
سازمانی که بهوسیله کنوانسیون تأسیس شورای همکاری گمرکی، بروکسل، مورخ 15 دسامبر سال1950 میلادی (24/9/1329هجریشمسی) ایجاد شده است.
ح ـ «تصویب» یعنی:
تصویب، پذیرش یا تأیید

فصل دوم
حیطه شمول کنوانسیون
ماده2ـ
1ـ هر طرف متعاهد، تعهد میکند که طبق مفاد این کنوانسیون در خصوص کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) تعیینشده در پیوستهای این کنوانسیون، ورود موقت را تجویز نماید.
2ـ در مورد ورود موقت، بدون لطمه زدن به مفاد پیوست (ث)، معافیت مشروط کلی از حقوق و عوارض ورودی و بدون اعمال ممنوعیتها یا محدودیت ورودی با ماهیت اقتصادی اعمال خواهد شد.
ساختار پیوست¬ها
ماده3ـ هر پیوست این کنوانسیون اصولاً از موارد زیر تشکیل میگردد:
الف ـ تعاریف اصطلاحات گمرکی اصلی بهکار رفته در پیوست،
ب ـ مقررات خاص حاکم بر کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) که موضوع پیوست را تشکیل میدهد.

فصل سوم
مقررات خاص
سند و ضمانت
ماده4ـ
1ـ به جز در مواردی که در پیوست بهگونه دیگری پیشبینی شده باشد، هر طرف متعاهد حق ورود موقت کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) را در صورت ارائه سند گمرکی و تأمین ضمانت خواهد داشت.
2ـ چنانچه (به موجب بند (1) فوق) ضمانت مورد نیاز باشد، اشخاصی که بهطور منظم اقدام به ورود موقت مینمایند میتوانند مجاز به تأمین ضمانت کلی شوند.
3ـ مبلغ ضمانت، مگر در مواردی که در پیوستی بهگونه دیگری پیشبینی شده باشد، نباید از مجموع مبلغ حقوق و عوارض ورودی که کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) بهطور مشروط از آن معاف شده است، تجاوز نماید.
4ـ در خصوص کالاهای (از جمله وسایل حمل و نقل) مشمول محدودیت یا ممنوعیت ورودی به موجب قانون ملی، ضمانت اضافی میتواند به موجب مفاد وضع شده در قانون ملی درخواست گردد.
اوراق ورود موقت
ماده5 ـ بدون لطمه زدن به عملیات ورود موقت به موجب مقررات پیوست (ث)، هر طرف متعاهد میتواند بهجای اسناد گمرکی ملی خود و به عنوان ضمانت لازم برای مبالغ موضوع ماده (8) پیوست (الف)، اوراق ورود موقت معتبر در قلمروی خود را که طبق شرایط مقرر در آن پیوست صادر شده یا مورد استفاده قرارگرفته است برای ورود موقت کالاها (از جمله وسائل حمل و نقل) بهموجب ضمائم دیگر این کنوانسیون که پذیرفته است، بپذیرد.
شناسایی
ماده6 ـ هر طرف متعاهد میتواند اقدام به ورود موقت کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) بنماید، مشروط بر اینکه آنها در زمان خاتمه ورود موقت قابل شناسایی باشند.
مهلت صدور مجدد
ماده7ـ
1ـ کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که مجوز ورود موقت یافتهاند طی دوره زمانی مشخصی که برای دستیابی به اهداف ورود موقت کافی تلقی میگردد، صدور مجدد خواهند شد. این دوره زمانی بهطور جداگانه در هر پیوست تعیین شده است.
2ـ مقامات گمرکی میتوانند زمان بیشتری از آنچه که در هر پیوست پیشبینی شده است را اختصاص دهند یا مدت زمان اولیه بیشتری را در نظر بگیرند.
3ـ چنانچه کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که مجوز ورود موقت یافته‌اند را نتوان به دلیل توقیف، به غیر از توقیف ناشی از اقامه دعوی توسط اشخاص حقیقی، صدور مجدد کرد، الزام صدور مجدد در طول مدت توقیف به حالت تعلیق در خواهد آمد.
انتقال ورود موقت
ماده8 ـ
هر طرف متعاهد در صورت درخواست میتواند امتیاز رویه ورود موقت را به هر شخص دیگری واگذار نماید مشروط به اینکه شخص مزبور:
الف) شرایط مندرج در این کنوانسیون را برآورده نماید.
ب) تعهدات ذینفع اولیه از رویه ورود موقت را بپذیرد.
خاتمه ورود موقت
ماده9ـ ورود موقت با صدور مجدد کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که مجوز ورود موقت یافتهاند، بهطور عادی پایان مییابد.
ماده10ـ کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که برای ورود موقت پذیرفته شدهاند را میتوان در یک یا چند محموله صدور مجدد کرد.
ماده11ـ کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که برای ورود موقت پذیرفته شدهاند را میتوان از طریق گمرک دیگری به جز گمرکی که از طریق آن وارد شدهاند، صدور مجدد کرد.
سایر رویه¬های ممکن برای خاتمه ورود موقت
ماده12ـ ورود موقت میتواند با موافقت مقامات صلاحیتدار مبنی بر نگهداری کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) در یک بندر یا منطقه آزاد، در یک انبار گمرکی یا قرار گرفتن تحت تشریفات گذر گمرکی به منظور صدور کالا در مراحل بعدی یا هر واگذاری مجاز دیگر، خاتمه یابد.
ماده13ـ ورود موقت میتواند با ترخیص کالا برای مصرف داخلی چنانچه شرایط ایجاب کند و قانون ملی اجازه دهد، با رعایت تشریفات و مقررات حاکم در این موارد خاتمه یابد.
ماده14ـ
1ـ چنانچه کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) در اثر سانحه یا وضعیت اضطراری بهطور جدی آسیب دیده باشند و در شرایط زیر، در صورت تصمیم مقامات گمرکی، ورود موقت میتواند خاتمه یابد:
الف ـ مشمول حقوق و عوارض ورودی قرارگرفتن، در زمانی که کالا بهصورت آسیب دیده به گمرک جهت پایان دادن به شرایط ورود موقت اظهار گردیده است؛ یا
ب ـ واگذاری رایگان به مقامات صلاحیتدار قلمرویی که در آن ورود موقت انجام شده است که در اینصورت شخصی که از ورود موقت منتفع میگردد از پرداخت حقوق و عوارض ورودی معاف خواهد بود؛ یا
پ ـ منهدم کردن قسمتها یا مواد نجات یافته، تحت نظارت رسمی و به هزینه طرفهای مربوط، در صـورت ترخیص برای مصارف داخلی مشمول حقـوق و عوارض ورودی در زمان و نیز در شرایط اظهار آنها به گمرک پس از حادثه یا وضعیت اضطراری میباشند.
2ـ ورود موقت میتواند بنابه درخواست شخص مربوط، چنانچه کالاها ( از جمله وسایل حمل و نقل) بهگونهای که مقامات گمرک ممکن است تصمیمگیری نمایند، به یکی از روشهای پیشبینی شده در جزء «ب» یا «پ» بند (1) فوق، واگذار یا منهدم شود، نیز خاتمه یابد.
3ـ ورود موقت میتواند بنابه درخواست شخص مربوط، چنانچه آن شخص مقامات گمرکی را مجاب نماید که کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) در اثر سانحه یا حادثه غیرمترقبه از بین رفته یا بهطور کلی خسارت دیده است نیز خاتمه یابد. در این صورت شخصی که از ورود موقت منتفع میگردد از پرداخت حقوق و عوارض ورودی معاف خواهد بود.

فصل چهارم
مقررات گوناگون
کاهش تشریفات
ماده15ـ هر طرف متعاهد تشریفات گمرکی مقرر در ارتباط با تسهیلات پیش‌بینیشده در این کنوانسیون را به حداقل کاهش خواهد داد. کلیه مقررات مربوط به این تشریفات فوری منتشر خواهد شد.
اجازه قبلی
ماده16ـ
1ـ چنانچه ورود موقت منوط به اجازه قبلی باشد، مجوز در اسرع وقت از سوی گمرک صلاحتیدار صادر خواهد شد.
2ـ در شرایط استثنائی که مجوز غیر گمرکی مورد نیاز است، این مجوز در اسرع وقت صادر خواهد شد.
حداقل تسهیلات
ماده17ـ مفاد این کنوانسیون، حداقل تسهیلاتی را که باید ارائه شود، برقرار می‌کند. موارد مزبور مانع بهکارگیری تسهیلات بیشتری نخواهد شد که طرفهای متعاهد به موجب مقررات دو جانبه یا موافقتنامههای دو یا چند جانبه به یکدیگر اعطاء می¬کنند یا ممکن است در آینده اعطاء کنند.
اتحادیههای اقتصادی یا گمرکی
ماده18ـ
1ـ از نظر این کنوانسیون، قلمروی طرفهای متعاهدی که یک اتحادیه گمرکی یا اقتصادی را تشکیل میدهند، میتواند در حکم یک قلمروی واحد تلقی شود.
2ـ هیچ یک از مفاد این کنوانسیون مانع طرفهای متعاهد تشکیل دهنده اتحادیه گمرکی یا اقتصادی در مورد وضع مقررات خاص قابل اجراء در خصوص عملیات ورود موقت در قلمرو آن اتحادیه نخواهد بود مشروط به این که مقررات مزبور تسهیلات پیشبینی شده توسط این کنوانسیون را کاهش ندهد.
محدودیتها و ممنوعیتها
ماده19ـ مفاد این کنوانسیون مانع اعمال محدودیتها یا ممنوعیتهایی نخواهد شد که به موجب قوانین و مقررات ملی بر مبنای ملاحظات غیراقتصادی مانند ملاحظات نظم یا اخلاق عمومی، امنیت عمومی، بهداشت یا سلامت عمومی، ملاحظات دامپزشکی یا بهداشت گیاهان، ملاحظات مربوط به حمایت از گونههای گیاهی و جانوری وحشی در معرض خطر یا ملاحظات مربوط به حمایت از حق انحصار نشر و مالکیت صنعتی وضع شدهاند.
تخلفات
ماده20ـ
1ـ هرگونه نقض مفاد این کنوانسیون، فرد متخلف را در قلمروی طرف متعاهدی که تخلف در آنجا ارتکاب یافته است مستحق مجازاتهای مقرر در قوانین آن طرف متعاهد خواهد کرد.
2ـ چنانچه احراز قلمرویی که در آن تخلف به وقوع پیوسته است، امکانپذیر نباشد، چنین تلقی خواهد شد که در قلمروی طرف متعاهدی ارتکاب یافته است که در آن کشف شده است.
تبادل اطلاعات
ماده21ـ طرفهای متعاهد میتوانند بنابه درخواست و تا حدی که قوانین ملی آنها اجازه می¬دهد، اطلاعات ضروری برای اجرای مفاد این کنوانسیون را با یکدیگر مبادله نمایند.

فصل پنجم
مقررات نهائی
کارگروه اجرائی
ماده22ـ
1ـ کارگروه اجرائی جهت بررسی اجرای این کنوانسیون، هرگونه اقدامی بهمنظور تضمین یگانگی در تفسیر و اجرای آن و هرگونه پیشنهاد اصلاح آن تشکیل خواهد شد. کارگروه اجرائی در خصوص الحاق ضمائم جدید به این کنوانسیون تصمیم خواهد گرفت.
2ـ طرفهای متعاهد، عضو کارگروه اجرائی خواهند بود. کارگروه میتواند تصمیم بگیرد که نهاد ذیصلاح هر عضو، دولت یا هر قلمروی گمرکی موضوع ماده (24) این کنوانسیون که طرف متعاهد نیست یا نمایندگان سازمانهای بینالمللی در مورد موضوعاتی که به آن علاقمند هستند بتوانند بهعنوان ناظر در جلسات کارگروه حضور یابند.
3ـ شورا، خدمات دبیرخانهای را در اختیار کارگروه قرار خواهد داد.
4ـ کارگروه در زمان برگزاری هر جلسه، رئیس و معاون رئیس را انتخاب خواهد کرد.
5 ـ نهادهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد پیشنهادهای اصلاح این کنوانسیون و دلایل آنها را به همراه درخواستهای درج مواردی در دستور جلسات کارگروه، برای شورا ارسال خواهند نمود. شورا توجه نهادهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد و اعضاء، دولتها یا قلمروهای گمرکی موضوع ماده (24) این کنوانسیون که طرف متعاهد این کنوانسیون نیستند را به موارد مزبور جلب خواهد نمود.
6 ـ شورا، جلسه کارگروه را در تاریخ مشخص شده توسط کارگروه و نیز بنا به درخواست نهادهای صلاحیتدار حداقل دو طرف متعاهد تشکیل خواهد داد. شورا پیش‌نویس دستور کار را بین نهادهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد و اعضاء، دولتها یا قلمروهای گمرکی موضوع ماده (24) این کنوانسیون که طرف متعاهد نیستند، حداقل شش هفته قبل از نشست کارگروه توزیع خواهد نمود.
7ـ بنا به تصمیم کارگروه که به موجب بند (2) این ماده، اتخاذ شده است، شورا نهادهای صلاحیتدار اعضاء، دولتها یا قلمروهای گمرکی موضوع ماده (24) این کنوانسیون را که طرف متعاهد این کنوانسیون نیستند و سازمانهای بینالمللی مربوط را دعوت خواهد کرد تا بهعنوان ناظر در جلسات کارگروه حضور یابند.
8 ـ پیشنهادها به رأی گذاشته خواهد شد. هر طرف متعاهد حاضر در جلسه یک رأی خواهد داشت. پیشنهادهایی غیر از پیشنهادهای اصلاح این کنوانسیون توسط کارگروه با رأی اکثریت اعضاء حاضر و رأی دهنده اتخاذ خواهد شد. پیشنهادهای اصلاح این کنوانسیون توسط اکثریت دو سوم اعضاء حاضر و رأی دهنده اتخاذ خواهد شد.
9ـ چنانچه بند (7) ماده (24) اعمال گردد، اتحادیه اقتصادی یا گمرکی طرف این کنوانسیون برای رأی دهی، فقط دارای آرائی معادل کل آرائی است که به اعضاء آن که طرف متعاهد این کنوانسیون هستند، اختصاص یافته است.
10ـ کارگروه قبل از خاتمه جلسه، گزارشی را به تصویب خواهد رساند.
11ـ در صورت عدم وجود مقررات مربوط به این ماده، آیین کار شورا قابل اعمال خواهد بود، مگر اینکه کارگروه به گونه دیگری تصمیمگیری نماید.
حل و فصل اختلافات
ماده23ـ
1ـ هرگونه اختلاف بین دو یا چند طرف متعاهد در ارتباط با تفسیر یا اجرای این کنوانسیون حتی الامکان از طریق مذاکره بین آنها حل و فصل خواهد شد.
2ـ هر اختلافی که از طریق مذاکره حل و فصل نگردد توسط طرفهای متعاهد درگیر در اختلاف به کارگروه اجرائی ارجاع خواهد شد که کارگروه براساس آن، اختلاف را بررسی و توصیههایی را برای حل و فصل آن ارائه خواهد کرد.
3ـ طرفهای متعاهد درگیر در اختلاف میتوانند پیشاپیش قبول کنند که توصیه‌های کارگروه اجرائی را بهصورت الزام-آور، میپذیرند.
امضاء ، تصویب و الحاق
ماده24ـ
1ـ هر عضو شورا و هر عضو سازمان ملل متحد یا آژانسهای تخصصی آن می‌تواند به روشهای زیر طرف متعاهد این کنوانسیون گردد:
الف) با امضاء بدون شرط تصویب؛
ب) با سپردن سند تصویب پس از امضاء مشروط به تصویب آن؛ یا
پ) با الحاق به آن.
2ـ این کنوانسیون برای امضاء اعضاء موضوع بند (1) این ماده در نشستهای شورا که در آن به تصویب رسیده است یا پس از آن در مقر شورا در بروکسل تا 30 ژوئن 1991 میلادی (9/4/1370هجریشمسی) مفتوح میباشد و پس از تاریخ یاد شده، برای الحاق اعضاء مزبور مفتوح خواهد بود.
3ـ هر دولت یا حکومت قلمرو گمرکی مجزایی که یک طرف متعاهد، مسؤولیت اداره رسمی روابط دیپلماتیک آن را بر عهده دارد اما در اداره روابط تجاری خود، مستقل است و عضو سازمانهای موضوع بند (1) این ماده که دعوتنامهای از سوی امین اسناد بنا به درخواست کارگروه اجرائی بدان منظور برای آن ارسال شده است، نمی‌باشد، میتواند پس از لازم‌الاجراء شدن این کنوانسیون با الحاق به آن، طرف متعاهد کنوانسیون قرار گیرد.
4ـ هر عضو، دولت یا قلمروی گمرکی موضوع بند (1) یا (3) این ماده، در زمان امضاء بدون در نظر گرفتن شرط تصویب، تصویب یا الحاق به این کنوانسیون، پیوستهایی را که میپذیرد مشخص خواهد نمود و پذیرش پیوست (الف) و حداقل یک پیوست دیگر الزامی است و میتواند متعاقباً امین اسناد را از پذیرش یک یا چند پیوست دیگر آگاه نماید.
5ـ طرفهای متعاهدی که ضمیمه جدیدی را که بنابه تصمیم کارگروه اجرائی به این کنوانسیون اضافه میگردد، میپذیرند، امین اسناد را طبق بند (4) این ماده آگاه خواهند کرد.
6ـ طرفهای متعاهد شرایط اجراء یا اطلاعات مقرر به موجب ماده (8) و بند (7) ماده (24) این کنوانسیون، بندهای (2) و (3) ماده (2) پیوست (الف) و ماده (4) پیوست (ث) و نیز هرگونه تغییر در اجرای مفاد مزبور را به امین اسناد ارسال خواهند نمود.
7ـ هر اتحادیه گمرکی یا اقتصادی میتواند طبق بندهای (1)، (2) و (4) این ماده طرف متعاهد این کنوانسیون شود. اتحادیه گمرکی یا اقتصادی مزبور، صلاحیت خود در خصوص موضوعات مورد حکم در این کنوانسیون را به امین اسناد اطلاع خواهد داد. اتحادیه گمرکی یا اقتصادی که طرف متعاهد این کنوانسیون است، در مورد موضوعات در صلاحیت خود، حقوقی را که این کنوانسیون به اعضاء آن که طرفهای متعاهد این کنوانسیون هستند اعطاء کرده است، با نام خود اعمال و مسؤولیتها را انجام خواهد داد. در این موارد، اعضاء مزبور حق نخواهند داشت حقوق مزبور از جمله حق رأی را به صورت انفرادی اعمال کنند.
امین اسناد
ماده25ـ
1ـ در این کنوانسیون، کلیه امضاءهای با یا بدون شرط تصویب و کلیه اسناد تصویب یا الحاق، نزد دبیر کل شورا سپرده خواهد شد.
2ـ امین اسناد موارد زیر را انجام خواهد داد:
الف) دریافت و نگهداری از متون اصلی این کنوانسیون
ب) تهیه نسخ مصدق متون اصلی این کنوانسیون و ارسال آنها به اعضاء و اتحادیههای گمرکی یا اقتصادی موضوع بندهای (1) و (7) ماده (24) این کنوانسیون
پ) دریافت هر امضاء با یا بدون شرط تصویب، تصویب یا الحاق به این کنوانسیون و دریافت و نگهداری از هر سند، اطلاعیه و مکاتبات مربوط به آنها
ت) بررسی اینکه آیا امضاء یا هر سند، اطلاعیه یا مکاتبه مربوط به این کنوانسیون به شکل مقتضی و مناسب میباشد و در صورت لزوم جلب توجه طرفهای متعاهد به موضوع
ث) آگاهسازی طرفهای متعاهد این کنوانسیون، سایر امضاءکنندگان، آن دسته از اعضای شورا که طرف متعاهد این کنوانسیون نیستند و دبیرکل سازمان ملل متحد از موارد زیر:
ـ امضاء تصویب، الحاق و پذیرش پیوستها به موجب ماده (24) این کنوانسیون
ـ پیوستهای جدیدی که با تصمیم کارگروه اجرائی به این کنوانسیون اضافه می‌گردد.
ـ زمان لازمالاجراء شدن این کنوانسیون و هر یک از پیوستها طبق ماده (26) این کنوانسیون
ـ اطلاعیههای دریافتی طبق مواد (24)، (29)، (30) و (32) این کنوانسیون
ـ فسخ عضویت به موجب ماده (31) این کنوانسیون
ـ هر اصلاحیهای که طبق ماده (32) این کنوانسیون پذیرفته شده تلقی گردیده است و تاریخ لازمالاجراء شدن آن
3ـ در صورت بروز هرگونه اختلاف بین یک طرف متعاهد و امین اسناد درخصوص انجام وظایف اخیر، امین اسناد یا آن طرف متعاهد، توجه سایر طرفهای متعاهد و امضاءکنندگان یا در صورت اقتضاء شورا را به موضوع جلب خواهد نمود.
لازمالاجراء شدن
ماده26ـ
1ـ این کنوانسیون سه ماه پس از امضاء بدون شرط تصویب یا تودیع اسناد تصویب یا الحاق پنج عضو یا اتحادیه گمرکی یا اقتصادی موضوع بندهای (1) و (7) ماده (24) لازم¬الاجراء خواهد شد.
2ـ این کنوانسیون برای هر طرف متعاهدی که پس از امضاء بدون شرط تصویب یا تودیع اسناد تصویب یا الحاق پنج عضو یا اتحادیه گمرکی یا اقتصادی، آن را بدون شرط تصویب امضاء کند، تصویب نماید یا به آن ملحق شود، سه ماه پس از تاریخ امضاء بدون شرط تصویب یا تودیع اسناد تصویب یا الحاق آن طرف متعاهد لازمالاجراء خواهد شد.
3ـ هر ضمیمه این کنوانسیون سه ماه پس از پذیرش آن ضمیمه توسط پنج عضو یا اتحادیه گمرکی یا اقتصادی لازمالاجراء خواهد شد.
4ـ در مورد هر طرف متعاهدی که پیوستی را پس از پذیرش پنج عضو یا اتحادیه گمرکی یا اقتصادی میپذیرد، آن پیوست سه ماه پس از اعلام پذیرش آن طرف متعاهد لازمالاجراء خواهد شد. در هر صورت هیچ پیوستی برای یک طرف متعاهد قبل از لازمالاجراء شدن این کنوانسیون برای آن طرف متعاهد، لازم الاجراء نخواهد شد.
مقررات لغو کننده
ماده27ـ به محض لازمالاجراء شدن یک پیوست این کنوانسیون که شامل مقررات لغوکننده باشد، آن پیوست، کنوانسیونها یا مقررات کنوانسیونهایی را که مشمول مقررات لغوکننده هستند در روابط بین طرفهای متعاهدی که آن پیوست را پذیرفتهاند و طرف متعاهد کنوانسیونهای مزبور هستند، لغو میکند و جایگزین آنها خواهد شد.
کنوانسیون و پیوستها
ماده28ـ
1ـ از نظر این کنوانسیون، هر پیوستی که یک طرف متعاهد به آن متعهد است بهعنوان جزء لاینفک این کنوانسیون تلقی میشود و در رابطه با آن طرف متعاهد، هر ارجاعی به این کنوانسیون، شامل ارجاع به پیوستهای مزبور تلقی خواهد شد.
2ـ از نظر رأیگیری در کارگروه اجرائی، هر پیوست بهعنوان یک کنوانسیون مجزا تلقی خواهد شد.
قیود تحدید تعهد
ماده29ـ
1ـ هر طرف متعاهدی که پیوستی را میپذیرد چنین تلقی شود که تمام مفاد مندرج در آن را پذیرفته است، مگر اینکه در هنگام پذیرش پیوست یا هر زمانی پس از آن، امین اسناد را از مقرراتی که در مورد آنها قید تحدید تعهد در نظر میگیرد، تا حدی که این امکان در پیوست مربوط پیشبینی شده است، آگاه نماید و موارد اختلاف بین مفاد قوانین داخلی خود و مقررات مربوط را بیان کند.
2ـ هر طرف متعاهد حداقل هر پنجسال یکبار مقرراتی را که در مورد آنها قید تحدید تعهد در نظر گرفته است، بازنگری و آنها را با مفاد قوانین ملی خود مقایسه خواهد کرد و نتایج بازنگری مزبور را به آگاهی امین اسناد خواهد رساند.
3ـ هر طرف متعاهدی که قیود تحدید تعهدی را در نظر گرفته است می‌تواند در هر زمان از طریق ارسال اطلاعیهای مراتب صرفنظر کردن از آنها را به طور کلی یا جزئی با مشخص کردن تاریخی که انصراف مزبور نافذ خواهد شد، به امین اسناد اعلام کند.
گسترش سرزمینی
ماده30ـ
1ـ هر طرف متعاهد، در هنگام امضاء این کنوانسیون بدون در نظر گرفتن شرط تصویب یا سپردن سند تصویب یا الحاق خود یا در هر زمانی پس از آن، میتواند با ارسال اطلاعیهای به امین اسناد اعلام نماید که این کنوانسیون به همه یا هر یک از سرزمینهایی که آن طرف، مسؤول روابط بینالمللی آن است، تسری خواهد یافت. اطلاعیه مزبور سه ماه پس از تاریخ دریافت آن توسط امین اسناد نافذ خواهد شد. به هر حال قبل از لازمالاجراء شدن این کنوانسیون برای طرف متعاهد مربوط، این کنوانسیون در مورد سرزمینهایی که در اطلاعیه نام برده شدهاند، اعمال نخواهد شد.
2ـ هر طرف متعاهدی که به موجب بند (1) این ماده، با صدور اطلاعیهای این کنوانسیون را به هر سرزمینی که مسؤولیت روابط بینالمللی آن را بر عهده دارد، تسری داده است میتواند به موجب تشریفات ماده (31) این کنوانسیون به امین اسناد اعلام نماید که سرزمین مورد نظر، از این پس این کنوانسیون را اعمال نخواهد کرد.
فسخ عضویت
ماده31ـ
1ـ مدت اعتبار این کنوانسیون نامحدود است ولی هر طرف متعاهد میتواند در هر زمان پس از تاریخ لازمالاجراء شدن آن به موجب ماده (26) این کنوانسیون عضویت خود را فسخ نماید.
2ـ فسخ عضویت از طریق سپردن سندی کتبی نزد امین اسناد اعلام خواهد شد.
3ـ فسخ عضویت ششماه پس از دریافت سند فسخ عضویت توسط امین اسناد نافذ خواهد شد.
4ـ بندهای (2) و (3) این ماده در خصوص پیوستهای این کنوانسیون نیز اعمال خواهد شد. هر طرف متعاهد میتواند در هر زمانی پس از تاریخ لازمالاجراء شدن ضمائم طبق ماده (26) این کنوانسیون، از پذیرش خود در مورد یک یا چند پیوست انصراف دهد. هر طرف متعاهدی که از پذیرش کلیه پیوستها، انصراف دهد، چنین تلقی خواهد شد که عضویت خود در این کنوانسیون را فسخ نموده است. علاوه بر این طرف متعاهدی که از پذیرش پیوست (الف) انصراف بدهد، اگر چه به پذیرش سایر پیوستها ادامه دهد، چنین تلقی خواهد شد که عضویت خود در این کنوانسیون را فسخ کرده است.
تشریفات اصلاح
ماده32ـ
1ـ کارگروه اجرائی که طبق ماده (22) این کنوانسیون تشکیل جلسه می¬دهد، می‌تواند اصلاح این کنوانسیون و پیوستهای آن را توصیه نماید.
2ـ متن هر پیشنهاد اصلاحی توسط امین اسناد به تمامی طرفهای متعاهد این کنوانسیون، سایر امضاءکنندگان و آن دسته از اعضاء شورا که طرف متعاهد این کنوانسیون نیستند ارسال خواهد شد.
3ـ هر پیشنهاد اصلاحی که طبق بند قبلی ارسال شده باشد، در مورد تمامی طرفهای متعاهد ششماه پس از انقضاء دوره دوازده ماهه متعاقب تاریخ ارسال پیشنهاد اصلاحی، درصورتیکه در طول دوره یاد شده، مخالفتی در مورد پیشنهاد اصلاحی از سوی یک طرف متعاهد به امین اسناد اعلام نشده باشد، لازمالاجراء خواهد شد.
4ـ اگر مخالفتی در مورد پیشنهاد اصلاحی توسط یک طرف متعاهد قبل از انقضاء دوره دوازدهماهه مقرر در بند (3) این ماده به امین اسناد اعلام شده باشد، اصلاحیه پذیرفته نشده تلقی میگردد و به هیچ وجه نافذ نخواهد بود.
5 ـ از نظـر اعلام مخالفت، هر پیوست بهعنـوان یک کنوانسیـون مجزا تلقی خواهد شد.
پذیرش اصلاحیه¬ها
ماده33ـ
1ـ هر طرف متعاهدی که این کنوانسیون را تصویب میکند یا به آن ملحق می‌گردد، چنین تلقی خواهد شد که هرگونه اصلاحیه آنرا که در تاریخ تودیع سند تصویب یا الحاق خود، لازمالاجراء شدهاند را نیز پذیرفته است.
2ـ هر طرف متعاهدی که پیوستی را میپذیرد، جز در صورتی که قیود تحدید تعهدی را به موجب ماده (29) این کنوانسیون در مورد آن در نظر گرفته باشد، چنین تلقی خواهد شد که هر اصلاحیه آن پیوست را که در تاریخ اعلام پذیرش خود به امین اسناد لازم‌الاجراء شده است، نیز پذیرفته است.
ثبت و متون معتبر
ماده34ـ این کنوانسیون طبق ماده (102) منشور سازمان ملل متحد، بنا به درخواست امین اسناد نزد دبیرخانه سازمان مللمتحد به ثبت خواهد رسید.
در تأیید مراتب فوق امضاءکنندگان زیر که به نحو مقتضی بدین منظور مجاز شده‌اند، این کنوانسیون را امضاء کردهاند.
این کنوانسیون در استانبول در تاریخ بیست و ششم ژوئن 1990 میلادی (5/4/1369 هجریشمسی) در یک نسخه اصلی به زبانهای انگلیسی و فرانسوی که هر دو متن از اعتبار برابر برخوردار هستند، تنظیم شد. از امین اسناد درخواست میشود ترجمههای معتبر این کنوانسیون را به زبانهای عربی، چینی، روسی و اسپانیایی تهیه و توزیع نماید.

پیوست (الف)
پیوست مربوط به اوراق ورود موقت
(«دفترچه آ.ت.آ» و «دفترچه سی. پ. دی»)
فصل 1ـ تعاریف
ماده1ـ از نظر این پیوست، اصطلاح:
(الف) «اوراق ورود موقت» یعنی:
سند گمرکی بین¬المللی که بهعنوان اظهارنامه گمرکی پذیرفته شده است و امکان شناسایی کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) را فراهم میسازد و یک ضمانتنامه معتبر بینالمللی بهمنظور پوشش دادن حقوق و عوارض ورودی را نیز به همراه دارد.
(ب) دفترچه «آ.ت.آ» یعنی:
اوراق ورود موقت که برای ورود موقت کالاها، به¬جز وسایل نقلیه، به کار برده می‌شود.
(پ) «دفترچه سی.پی.دی» یعنی:
اوراق ورود موقت که برای ورود موقت وسایل حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
(ت) «زنجیره ضمانت» یعنی:
برنامه ضمانت که به¬وسیله یک سازمان بین¬المللی اداره میشود و مؤسسات ضامن به آن وابسته می¬باشند.
(ث) «سازمان بین¬المللی» یعنی:
سازمانی که مؤسسات ملی مجاز برای تضمین و صدور اوراق ورود موقت، به آن وابسته می¬باشند.
(ج) «مؤسسه ضامن» یعنی:
مؤسسه پذیرفته شده توسط مقامهای گمرکی یک طرف متعاهد جهت تضمین وجوه موضوع ماده (8) این پیوست در قلمروی آن طرف متعاهد که به یک زنجیره ضمانت وابسته باشد.
(چ) «مؤسسه صادرکننده» یعنی:
مؤسسه پذیرفته شده توسط مقامهای گمرکی جهت صدور اوراق ورود موقت که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم به یک زنجیره ضمانت وابسته باشد.
(ح) «مؤسسه صادرکننده همتراز» یعنی:
مؤسسه صادرکننده¬ای که در طرف متعاهد دیگر تأسیس شده است و به همان زنجیره ضمانت وابسته باشد.
(خ) «گذر گمرکی» یعنی:
روش گمرکی که به موجب آن، کالاها تحت کنترل گمرکی از یک گمرک به گمرک دیگر حمل شوند.

فصل 2ـ حیطه شمول
ماده2ـ
1ـ هر طرف متعاهد طبق ماده (5) کنوانسیون به جای اسناد گمرکی ملی خود و به عنوان ضمانت لازم برای مبالغ موضوع ماده (8) این پیوست، اوراق ورود موقت معتبر در قلمروی خود را که طبق شرایط مقرر در این پیوست صادر شده و مورد استفاده قرار گرفته است برای ورود موقت کالاها که (از جمله وسایل حمل و نقل) به موجب پیوستهای دیگر این کنوانسیون پذیرفته است، بپذیرد.
2ـ هر طرف متعاهد می¬تواند اوراق ورود موقت را که تحت همان شرایط، جهت انجام عملیات ورود موقت به موجب قوانین و مقررات ملی خود، صادر شده و مورد استفاده قرار گرفتهاند، بپذیرد.
3ـ هر طرف متعاهد میتواند برای گذر گمرکی، اوراق ورود موقت را که تحت همان شرایط صادر شده و مورد استفاده قرار گرفتهاند، بپذیرد.
4ـ کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که در نظر است مورد عملیاتی قرار گیرند یا تعمیر شوند نباید تحت پوشش اوراق ورود موقت وارد نمود.
ماده3ـ
1ـ اوراق ورود موقت باید طبق مدلهایی باشند که در ضمیمه¬های این پیوست تنظیم گردیده¬اند: در مورد دفترچه آ.ت.آ، ضمیمه (1) و در خصوص دفترچه سی.پی.دی ضمیمه (2)
2ـ ضمیمه¬های این پیوست به عنوان جزء لاینفک آن محسوب می¬شوند.

فصل 3ـ ضمانت و صدور اوراق ورود موقت
ماده4ـ
1ـ هر طرف متعاهد می¬تواند مؤسسات ضامن را تحت شرایط و تضمینهایی که تعیین می¬کند مجاز سازد تا بهعنوان ضامن عمل نمایند و به طور مستقیم یا از طریق مؤسسات صادرکننده، اوراق ورود موقت صادر نمایند.
2ـ مؤسسه ضامن نباید توسط یک طرف متعاهد پذیرفته شود مگر اینکه ضمانت آن شامل مسؤولیتهای به عهده گرفته شده در آن کشور طرف متعاهد در ارتباط با عملیات تحت پوشش اوراق ورود موقت که به¬وسیله مؤسسات صادرکننده همتراز صادر گردیده¬اند، بشود.
ماده5 ـ
1ـ مؤسسات صادرکننده نباید اوراق اسناد ورود موقتی را صادر کنند که مدت اعتبار آن از تاریخ صدور بیشتر از یک سال باشد.
2ـ هرگونه مشخصاتی که در اوراق ورود موقت از طرف مؤسسه صادرکننده درج شده است تنها میتواند توسط مؤسسه صادرکننده یا ضامن تغییر کند. پس از پذیرش اوراق مزبور توسط مقامهای گمرکی قلمرو ورود موقت، هیچ تغییری بدون جلب موافقت مقامهای مزبور نمیتواند در آنها انجام شود.
3ـ بعد از صدور دفترچه آ.ت.آ هیچ کالای دیگری را نمی¬توان به فهرست کالاهای مندرج در پشت جلد دفترچه یا حتی در اوراق مکمل پیوست شده به آن (فهرست عمومی) اضافه نمود.
ماده6 ـ عناوین زیر باید روی اوراق ورود موقت منعکس شود:
ـ نام مؤسسه صادرکننده
ـ نام زنجیره ضمانت بین¬المللی
ـ کشورها یا قلمروهای گمرکی که در آن اوراق ورود موقت معتبر می¬باشند و
ـ نام مؤسسات ضامن کشورها یا قلمروهای گمرکی مورد بحث
ماده7ـ مهلت تعیین شده برای صدور مجدد کالاهای (از جمله وسائل حمل و نقل) وارد شده تحت پوشش اوراق ورود موقت در هیچ موردی نباید از مدت اعتبار اوراق مزبور بیشتر باشد.

فصل 4ـ ضمانت
ماده8 ـ
1ـ هر مؤسسه ضامن، پرداخت مبلغ حقوق و عوارض ورودی و سایر مبالغ را به¬جز موارد موضوع بند (4) ماده (4) این کنوانسیون، که در صورت عدم رعایت شرایط ورود موقت یا گذر گمرکی در مورد کالاهای ( از جمله وسایل حمل و نقل) وارد شده به آن قلمرو تحت پوشش اوراق ورود موقت صادره توسط مؤسسه صادرکننده طرف قابل پرداخت میباشد را به مقامهای گمرکی طرف متعاهدی که در قلمروی آن تأسیس شده است، تعهد می¬کند. مؤسسه ضامن به اتفاق اشخاص مدیون مبالغ مذکور در فوق، به طور مشترک و انفرادی مسؤول و پرداخت این مبالغ می¬باشند.
2ـ دفترچه آ.ت.آ
مسؤولیت مؤسسه ضامن از ده درصد مبلغ حقوق و عوارض ورودی بیشتر نخواهد بود.
دفترچه سی.پی.دی
مؤسسه ضامن ملزم به پرداخت مبلغی بیشتر از کل مبلغ حقوق و عوارض ورودی، به همراه هزینه مالی، در صورت اعمال نمی¬باشد.
3ـ چنانچه مقامهای گمرکی قلمروی ورود موقت بدون قید و شرط اوراق ورود موقت را برای بعضی کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) تصفیه میکنند دیگر نمی‌توانند از مؤسسه ضامن در مورد این کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) پرداخت مبالغ موضوع بند (1) این ماده را مطالبه کنند. با این وجود چنانچه بعداً پی برده شود که تصفیه اوراق، به طور غیرقانونی یا متقلبانه به دست آمده است یا شرایط ورود موقت یا گذر گمرکی نقض گردیده¬اند باز می¬توان بر علیه مؤسسه ضامن اقامه دعوی نمود.
4ـ دفترچه آ.ت.آ
چنانچه مطالبه در مهلت یکسال از تاریخ انقضاء اعتبار دفترچه آ.ت.آ از مؤسسه ضامن صورت نگرفته باشد، مقامهای گمرکی در هیچ موردی نباید از مؤسسه ضامن پرداخت مبالغ موضوع بند (1) این ماده را درخواست کنند.
5 ـ دفترچه سی.پی.دی
اگر ابلاغیه عدم تصفیه دفترچه سی.پی.دی در مهلت یکسال از تاریخ انقضاء اعتبار دفترچه به مؤسسه ضامن تسلیم نشده باشد، مقامهای گمرکی در هیچ موردی نباید از مؤسسه ضامن پرداخت مبالغ موضوع بند (1) این ماده را درخواست کنند. به علاوه مقامهای گمرکی اطلاعاتی را در مورد جزئیات محاسبه حقوق و عوارض ورودی در مهلت یکسال از تاریخ ابلاغ عدم تصفیه در اختیار مؤسسه ضامن قرار خواهند داد. مسؤولیت مؤسسه ضامن در قبال این مبالغ چنانچه این اطلاعات در مهلت یکسال مزبور تسلیم نشود خاتمه می¬پذیرد.

فصل 5 ـ انطباق اوراق ورود موقت با مقررات
ماده9ـ
1ـ دفترچه آ.ت.آ
(الف) مؤسسات ضامن از تاریخی که مقامهای گمرکی پرداخت مبالغ موضوع بند (1) ماده (8) این پیوست را مطالبه می¬نمایند شش ماه مهلت خواهند داشت تا مدرک صدور مجدد را در شرایط پیش‌بینی شده در این پیوست یا هرگونه تصفیه صحیح دیگر دفترچه آ.ت.آ ارائه دهند.
(ب) چنانچه مدرک مزبور در مهلت تعیین شده ارائه نشود، مؤسسه ضامن باید فوری اقدام به سپردن این وجوه یا پرداخت آن به صورت موقت نماید. این سپرده یا پرداخت بعد از انقضاء سه ماه از تاریخ سپردن یا پرداخت، صورت قطعی پیدا می¬کند. در طول مهلت اخیر، مؤسسه ضامن باز می¬تواند به منظور استرداد وجوه سپرده یا پرداخت شده، مدارک موضوع جزء (الف) این بند را ارائه دهد.
(پ) برای طرفهای متعاهدی که در قوانین و مقررات آنها سپردن یا پرداخت موقت حقوق و عوارض ورودی پیشبینی نشده است، پرداختهایی که طبق مفاد جزء (ب) این بند انجام می¬شود به عنوان قطعی تلقی خواهند شد، اما اگر مدرک موضوع جزء (الف) این بند، ظرف مدت سه ماه از تاریخ پرداخت ارائه گردد، وجوه پرداخت شده، مسترد خواهد شد.
2ـ دفترچه سی.پی.دی
(الف) مؤسسات ضامن از تاریخ ابلاغ عدم تصفیه دفترچه سی.پی.دی یکسال مهلت خواهند داشت تا مدارک صدور مجدد را به موجب شرایط پیش‌بینی شده در این پیوست یا هرگونه تصفیه صحیح دیگر دفترچه سی.پی.دی، را ارائه دهند. با این حال این مهلت فقط از تاریخ انقضاء دفترچه سی.پی.دی به اجراء در می¬آید. چنانچه مقامهای گمرکی منکر معتبر بودن مدارک ارائه شده شوند، باید موضوع را در مهلتی که از یکسال تجاوز نکند به مؤسسه ضامن اطلاع دهند.
(ب) چنانچه این مدرک در مهلت مجاز ارائه نگردد مؤسسه ضامن باید حقوق و عوارض ورودی قابل تأدیه را به صورت سپرده یا پرداخت موقت حداکثر در یک مهلت سه ماهه تأمین نماید. این سپرده یا پرداخت پس از یک دوره یکساله از تاریخ سپردن یا پرداخت، صورت قطعی پیدا خواهد کرد. در طول مهلت اخیر، مؤسسه ضامن باز می‌تواند به منظور استرداد مبالغ سپرده یا پرداخت شده، مدارک موضوع جزء (الف) این بند را ارائه دهد.
(پ) برای طرفهای متعاهدی که در قوانین و مقررات آنها سپردن یا پرداخت موقت حقوق و عوارض ورودی پیشبینی نشده است، پرداختهایی که طبق مفاد جزء (ب) این بند انجام می¬شود به عنوان قطعی تلقی می¬شوند، اما اگر مدرک موضوع جزء (الف) این بند ظرف مدت سه ماه از تاریخ پرداخت ارائه گردد، وجوه پرداخت شده مسترد خواهد شد.
ماده10ـ
1ـ صدور مجدد کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که تحت پوشش اوراق ورود موقت وارد شدهاند از طریق ته رسید صدور مجدد که توسط مقامهای گمرکی قلمروی ورود موقت تکمیل و مهمور شده باشد، اثبات می¬شود.
2ـ چنانچه صدور مجدد طبق بند (1) این ماده گواهی نشده باشد، مقامهای گمرکی قلمرو ورود موقت میتوانند حتی بعد از انقضاء مدت اعتبار اوراق، موارد زیر را به عنوان مدرک صدور مجدد قبول کنند:
(الف) مشخصات ثبت شده در اوراق ورود موقت به هنگام ورود یا ورود مجدد توسط مقامهای گمرکی طرف متعاهد دیگر یا گواهی صادر شده توسط مقامهای گمرکی مزبور بر اساس مشخصات ثبت شده روی یک پروانه جدا شده از اوراق، به هنگام ورود یا ورود مجدد در قلمرو آنها مشروط بر اینکه بتوان ثابت نمود که این مشخصات به ورود یا ورود مجددی مربوط میشود که بعد از صدور مجددی که باید ثابت شود اتفاق افتاده است.
(ب) هر مدرک مستند دیگری که کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) در خارج از آن قلمرو می¬باشند.
3ـ در حالتی که مقامهای گمرکی یک طرف متعاهد از الزام صدور مجدد بعضی از کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که تحت پوشش اوراق ورود موقت در قلمرو خود پذیرفتهاند صرف نظر کنند، مؤسسه ضامن تنها زمانی از انجام تعهدات خود معاف خواهد بود که مقامهای مزبور در اوراق گواهی نمایند که وضعیت این کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) با مقررات انطباق داده شده است.
ماده11ـ در موارد موضوع بند (2) ماده (10) این پیوست مقامهای گمرکی حق دریافت حق¬الزحمه انطباق اوراق با مقررات را برای خود محفوظ نگه خواهند داشت.

فصل 6 ـ مقررات گوناگون
ماده12ـ گواهی اوراق ورود موقت که طبق شرایط پیش‌بینی شده در این پیوست انجام می¬شود مشمول پرداخت حق¬الزحمه برای حضور و رسیدگی گمرکی در دفاتر گمرکی در طول ساعت اداری نخواهد بود.
ماده13ـ در صورت از بین رفتن، مفقود شدن یا به سرقت رفتن اوراق ورود موقت، در حالی که مربوط به کالاهای (از جمله وسایل حمل و نقل) موجود در قلمرو یکی از طرفهای متعاهد می¬باشد مقامهای گمرکی آن طرف متعاهد بنابر درخواست مؤسسه صادرکننده و با رعایت شرایطی که مقامهای مزبور مقرر خواهند داشت، اوراق جایگزینی را قبول می¬کنند که انقضاء اعتبار آن، همان تاریخ انقضاء اوراق جایگزین شده خواهد بود.
ماده14ـ
1ـ وقتی انتظار میرود عملیات ورود موقت به دلیل ناتوانی دارنده آنها برای صدور مجدد کالاها (از جمله وسایل حمل و نقل) در مهلت مزبور از مهلت اعتبار اوراق ورود موقت فراتر رود، مؤسسه صادرکننده اوراق میتواند اوراق جایگزین را صادر نماید. اوراق مزبور جهت کنترل به مقامهای گمرکی و طرفهای متعاهد مربوط تسلیم خواهد شد. مقامهای گمرکی مربوط در صورت پذیرش اوراق جایگزین اقدام به تصفیه سند جایگزین شده می¬نمایند.
2ـ اعتبار دفترچه سی.پی.دی را نمی¬توان تمدید کرد مگر تنها یک بار برای مدتی که از یکسال تجاوز نکند. بعد از این مهلت باید یک دفترچه جدید جهت جایگزین شدن دفترچه قبلی صادر و توسط مقامهای گمرکی قبول شود.
ماده15ـ چنانچه بند (3) ماده (7) این کنوانسیون اعمال گردد، مقامهای گمرکی تا حد مکان مؤسسه ضامن را در جریان ضبط کالاهایی (از جمله وسایل حمل و نقل) که تحت پوشش اوراق ورود موقت و ضمانت مؤسسه مزبور میباشند و توسط خود آنها یا از طرف آنها صورت گرفته است و اقداماتی که در نظر دارند انجام دهند، قرار می-دهند.
ماده16ـ در صورت تقلب، تخلف، یا سوء استفاده، طرفهای متعاهد حق خواهند داشت با وجود مقررات این پیوست علیه اشخاصی که اوراق ورود موقت را به کار می‌گیرند به منظور وصول حقوق و عوارض ورودی و سایر وجوه قابل مطالبه و همچنین برای وضع مجازاتهایی که این اشخاص سزاوار آن هستند اقامه دعوی نمایند. در چنین مواردی مؤسسات باید مقامهای گمرکی را یاری دهند.
ماده17ـ اوراق ورود موقت یا قسمتهایی از آنها که صادر شده یا در نظر است در قلمرویی که در آن وارد میشود صادر گردد و توسط مؤسسه ضامن، سازمان بین‌المللی یا مقامهای گمرکی یک طرف متعاهد به مؤسسات صادرکننده ارسال میگردند باید با معافیت از پرداخت حقوق و عوارض ورودی و بدون هر نوع ممنوعیت یا محدودیت ورودی پذیرفته شوند. به هنگام صدور باید تسهیلات مشابهی اعطاء گردد.
ماده18ـ
1ـ هر طرف متعاهد حق دارد طبق ماده (29) این کنوانسیون در ارتباط با پذیرفتن دفترچه¬های آ.ت.آ جهت حمل و نقل پستی قید تحدید تعهد در نظر بگیرد.
2ـ هیچ قید تحدید تعهد دیگری نسبت به این پیوست مجاز نمیباشد.
ماده19ـ
1ـ این پیوست به محض لازم¬الاجراء شدن آن طبق ماده (27) این کنوانسیون به اعتبار کنوانسیون گمرکی درباره دفترچه آ.ت.آ برای ورود موقت کالا منعقده در بروکسل در تاریخ 6 دسامبر 1961 میلادی (15/9/1340 هجریشمسی) (کنوانسیون آ.ت.آ) در روابط بین طرفهای متعاهدی که این پیوست را پذیرفتهاند و طرف متعاهد کنوانسیون مزبور می¬باشند خاتمه خواهد داد و جایگزین آن خواهد شد.
2ـ با وجود مقررات بند (1) این ماده دفترچه¬های آ.ت.آ که در اجرای مقررات کنوانسیون گمرکی درباره دفترچه آ.ت.آ صادر گردیده¬اند، قبل از لازم‌الاجراء شدن این پیوست تا تکمیل عملیاتی که برای انجام آن صادر گردیدهاند، مورد قبول خواهند بود.
ضمیمه (1) پیوست (الف)
مدل دفترچه آ.ت.آ
دفترچه آ.ت.آ باید به زبان فرانسوی یا انگلیسی چاپ گردد و در صورت لزوم ممکن است همچنین به زبان دوم به چاپ برسد.
ابعاد دفترچه آ.ت.آ باید 210 در 396 میلیمتر و ابعاد پروانه¬ها 210 در 297 میلیمتر ¬باشد.

زنجیره ضمانت بین¬المللی
دفترچه آ.ت.آ
برای ورود موقت کالاها
کنوانسیون ورود موقت
(قبل از پر کردن دفترچه، یادداشت صفحه 3جلد خوانده شود)
الف ـ دارنده دفترچه و نشانی برای استفاده مؤسسه صادرکننده
ب ـ به نمایندگی* (الف) دفترچه آ.ت.آ شماره
پ ـ مصرف پیش‌بینی شده برای کالاها
(ت) صادر شده توسط
(پ) معتبر است تا
/ /
(لغایت) روز ماه سال
این دفترچه در کشورها / قلمروهای گمرکی زیر به موجب ضمانت مؤسسات مشروح در زیر معتبر میباشند:
دارنده این دفترچه و نماینده او متعهد می¬شوند قوانین و مقررات کشور/ قلمرو گمرکی صدور و کشور/قلمرو گمرکی ورود موقت را رعایت نمایند.
گواهی مقامهای گمرکی
(الف) علامتهای مشخصه به صورتی که در ستون 7 مقابل شماره(های) ردیف(های) زیر از فهرستعمومی مندرج می¬باشند اضافه شدهاند.
.............................................
(ب) کالاها مورد بازرسی قرار گرفت*
بلی £ خیر £
(پ) ثبت گردیده به شماره*..........................................

(ت) ....................................................
اداره گمرک محل تاریخ (روز ماه سال) امضا و مهر امضاء نماینده و مهر مؤسسه صادرکننده


....................../.........../.............
محل و تاریخ صدور (روز ماه سال)


................................... امضاء دارنده دفترچه

* چنانچه قابل اعمال باشد.
علامتهای مشخصه به صورتی که در ستون 7 در مقابل شماره(های) ردیف(های) زیر از فهرست عمومی مندرج می‌باشند اضافه شده¬اند.
........................................................................................................................................................................................................................................
....................................
گمرک ...............
محل ......../.........../.........
تاریخ (روز ماه سال) ..............................
امضاء و مهر
علامتهای مشخصه به صورتی که در ستون 7 در مقابل شماره(های) ردیف (های) زیر از فهرست عمومی مندرج میباشند اضافه شده¬اند.
........................................................................................................................................................................................................................................
....................................
اداره گمرک ...................
محل ......../........../.......
تاریخ (روز ماه سال) .............................
امضاء و مهر

فهرست عمومی
شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7

جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
**کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.
پروانه...... شماره ....... صفحه مکمل شماره ....... دفترچه آ.ت.آ شماره ........
شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7
جمع کل نقل شده

جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
** کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.

پروانه...... شماره ....... صفحه مکمل شماره ....... دفترچه آ.ت.آ شماره ........
شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7
جمع کل نقل شده

جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
** کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.
پروانه صادرات شماره ........ دفترچه آ.ت.آ شماره ......
1ـ کالاهای مشروح در فهرست عمومی تحت شماره (های) .................................................................................................................
................................................................................................................................................................................. صادر شده¬اند.
2ـ تاریخ انقضاء مهلت مقرر برای ورود مجدد کالا با معافیت*
روز ماه سال ....../......./........
3ـ ملاحظات دیگر*..............................
...................................................................... .........................................................................




.....................................................................
امضاء و مهر

..................................................
اداره گمرک
5 ـ
..................................................
محل 6 ـ
..................................................
تاریخ (روز ماه سال)

* چنانچه قابل اعمال باشد.
<><> <><>
صادرات
الف ـ دارنده دفترچه و نشانی برای استفاده مؤسسه صادرکننده
چ ـ پروانه صدورشماره...............
(الف) دفترچه آ.ت.آ شماره.................
ب ـ به نمایندگی* (ب) صادر شده توسط
پ ـ مصرف پیش‌بینی شده برای کالا (پ) معتبر است تا
......................./............./...............
(لغایت ) روز ماه سال
ت ـ وسایل حمل و نقل فقط برای استفاده گمرک

ح ـ ترخیص به هنگام صدور
(الف) کالاهای موضوع اظهارنامه فوق صادر شده¬اند.

(ب) تاریخ انقضاء مهلت مقرر برای ورود موقت با معافیت
روز ماه سال

(پ) این پروانه باید به اداره گمرک
..........................................................
ارسال گردد*
(ت) سایر ملاحظات: *
در.......................................................
اداره گمرک
............/....../....... .................
تاریخ روز ماه سال امضاء و مهر
ث ـ جزئیات بسته¬ها (تعداد، نوع، علائم و غیره)
ج ـ اظهارنامه صدور مجدد موقت
اینجانب امضاءکننده مجاز زیر:
الف) اعلام می¬نمایم کالاهای مندرج در این ورقه که در فهرست عمومی کالاها تحت شماره(های) ...................................................................................
.................................................................................
قید گردیده¬اند به طور موقت صادر می¬نمایم
.........................................................................................
ب) تعهد می¬نمایم که کالاها را در مدت تعیین شده توسط گمرک ورود مجدد، صادر نمایم یا وضعیت آنها را طبق قوانین و مقررات کشور/قلمرو گمرگی ورود موقت تنظیم نمایم.

پ) گواهی میکنم که اطلاعات داده شده در این پروانه طبق واقع و کامل است.

محل................. تاریخ (روز/ماه/سال)......../......../........
نام................................................................................................
امضاء..........................................................................................
* چنانچه قابل اعمال باشد.
فهرست عمومی
شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7
جمع کل نقل شده










جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
** کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.
1ـ کالاهای مشروح در فهرست عمومی تحت شماره(های) ........................................................................................
به طور موقت وارد شده¬اند.
2ـ تاریخ انقضاء مهلت مقرر برای ورود مجدد کالا با معافیت *
روز ماه سال ....../......./........
3ـ ثبت شده تحت شماره مرجع .....................................................................................................................................
4ـ ملاحظات دیگر*
........................................................................................ 8 ـ
.....................................
امضاء و مهر
5 ـ
.................................................
اداره گمرک 6 ـ
.......................................
محل 7ـ
................................................. تاریخ (روز ماه سال)

* چنانچه قابل اعمال باشد.

<><> <><>
واردات
الف ـ دارنده دفترچه و نشانی چ ـ برای استفاده مؤسسه صادرکننده
پروانه ورود شماره ...............
(الف) دفترچه آ.ت.آ شماره .....................
ب ـ به نمایندگی* (ب) صادر شده توسط
پ ـ مصرف پیش‌بینی شده برای کالا (پ) معتبر است تا
......................./............./...............
(لغایت) روز ماه سال
ت ـ وسایل حمل ونقل فقط برای استفاده گمرک
ح ـ ترخیص به هنگام ورود
(الف) کالاهای مذکور در اظهارنامه فوق به طور موقت وارد شده¬اند.
(ب) تاریخ انقضاء مهلت مقرر برای صدورمجدد با معافیت
روز ماه سال
(پ) این پروانه باید به اداره گمرک
..........................................................
ارسال گردد *
(ت) سایر ملاحظات: *
در.......................................................
اداره گمرک
............/....../....... .................
تاریخ روز ماه سال امضاء و مهر
ث ـ جزئیات بسته¬ها (تعداد، نوع، علائم و غیره)
ج ـ اظهارنامه ورود موقت
اینجانب امضاءکننده مجاز زیر:
(الف) اعلام مینمایم کالاهای مندرج در این ورقه که در فهرست عمومی کالاها تحت شماره(های)
...................................................................
قید گردیده¬اند با رعایت شرایط مقرر در قوانین ومقررات کشور/قلمروی گمرکی به طور موقت وارد مینمایم.
......................................................................
(ب) اظهار میدارم که کالاهای برای مصرف در موارد زیر میباشد
........................................................................
(پ) تعهد مینمایم قوانین و مقررات مزبور را رعایت نمایم و کالا¬های مذکور را در مدت معین شده توسط گمرک صدور مجدد نمایم یا وضعیت آنها را طبق قوانین و مقررات کشور/ قلمروی گمرکی ورودی را تنظیم نمایم.
(ت) گواهی می¬کنم که اطلاعات داده شده
در این پروانه طبق واقع و کامل است.

محل.......................تاریخ (روز/ماه/سال)......../......../........
نام............................................................................................
امضاء.......................................................................................
* چنانچه قابل اعمال باشد.

شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7
جمع کل نقل شده

جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
** کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.
پروانه صادرات مجدد شماره ........ دفترچه آ.ت.آ شماره .......
1ـ کالاهای مشروح در فهرست عمومی تحت شماره(های) .....................................................................................
که تحت پوشش پروانه(های) ورودی (های).......................................................................................
این دفترچه به طور موقت وارد شده، صدور مجدد گردیدهاند.

2ـ اقدامات اتخاذ شده در مورد کالاهایی که ارائه شده اما صدور مجدد نگردیدهاند.

3ـ اقدامات اتخاذ شده درمورد کالاهایی که ارائه نشده و در نظر نیست بعداً صدور مجدد گردند.
4ـ ثبت شده تحت شماره مرجع*..................................................................................... 8 ـ



........................................
امضاء و مهر

5 ـ
.............................................
اداره گمرک 6 ـ
.............................................
محل 7ـ
............................................. تاریخ (روز ماه سال)

* چنانچه قابل اعمال باشد.

<><> <><>
صادرات مجدد
الف ـ دارنده دفترچه و نشانی برای استفاده مؤسسه صادرکننده
چ ـ پروانه صدور مجدد شماره...............
(الف) دفترچه آ.ت.آ شماره.................
ب ـ به نمایندگی* (ب) صادر شده توسط
پ ـ مصرف پیش‌بینی شده برای کالا (پ) معتبر است تا
......................./............./...............
(لغایت) روز ماه سال
ت ـ وسایل حمل و نقل فقط برای استفاده گمرک
ح ـ ترخیص به هنگام صدور مجدد
(الف) کالاهایمذکور در جزء (الف) بند (ج) اظهارنامه فوق صدور مجدد شدهاند.
(ب) اقدامات اتخاذ شده در مورد کالاهایی که ارائه شده اما صدور مجدد نشدهاند:
..............................................................................................
(پ) اقدامات اتخاذ شده در مورد کالاهایی که ارائه نشدهاند و در نظر نیست بعداً صدور مجدد شوند:
...............................................................................................
(ت) ثبت شده تحت شماره مرجع ................................
(ث) این پروانه باید به اداره گمرک
...............................................................................................
ارسال گردد *
(ج) سایر ملاحظات: *

در.......................................................
اداره گمرک
............/....../....... .................
تاریخ روز ماه سال امضاء و مهر
ث ـ جزئیات بسته¬ها (تعداد، نوع، علائم و غیره)
ج- اظهارنامه صدور مجدد
اینجانب امضاءکننده مجاز زیر:
(الف) اعلام مینمایم کالاهای مندرج در این ورقه که در فهرست عمومی کالاها تحت شماره(های)
...................................................................
قید گردیده¬اند و به طور موقت تحت پوشش پروانه (های) ورود شماره(های)
..............................................................................
وارده شده بودند صادر مینمایم.
(ب) اظهار میدارم که کالاهای ارائه شده در مقابل ردیف(های) زیر برای صدور مجدد درنظر گرفته نشدهاند:
........................................................................
(پ) اظهار میدارم کالاهای ردیف(های) زیر ارائه نشده و برای صدور مجدد درنظر گرفته نشدهاند:
..............................................................................
(ت) در تأیید این اظهارنامه مدارک زیر را ارائه مینمایم:
..............................................................................
(ث) گواهیمیکنم که اطلاعات داده شده در این پروانه طبق واقع و کامل است.

محل.......................تاریخ (روز/ماه/سال)......../......../........
نام......................................................................................
امضاء.................................................................................

* چنانچه قابل اعمال باشد.
شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7
جمع کل نقل شده

جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
** کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.

پروانه گذر شماره ............................... دفترچه آ.ت.آ. شماره .........
ترخیص برای گذر
1ـ کالاهای مندرج در فهرست عمومی تحت شماره (های).........................................
به طور گذری به اداره گمرک............................................... ارسال گردیده-اند.

2ـ تاریخ انقضای مهلت مقرر برای صدور مجدد/ارائه
............./.........../............ روز /ماه /سال
صدور مجدد / ارائه کالاها به گمرک*
3ـ ثبت شده تحت شماره مرجع .......................................................
7-

امضاء و مهر

............................
اداره گمرک 5 ـ
............................
محل 6 ـ
........./.........../.......
تاریخ (روز/ماه/سال)
گواهی تصفیه اداره گمرک مقصد
1ـ کالاهای مذکور در بند (1) بالا صدور مجدد/ارائه شده¬اند

2ـ ملاحظات دیگر* ...................................................

6 ـ


امضاء و مهر

............................
اداره گمرک 4ـ
............................
محل 5 ـ
........./.........../.......
تاریخ (روز/ماه /سال)
* چنانچه قابل اعمال باشد.
<><> <><>
گذر
الف ـ دارنده دفترچه و نشانی برای استفاده مؤسسه صادرکننده
چ ـ پروانه گذر شماره ...................
(الف) دفترچه آ.ت.آ شماره.................
ب ـ به نمایندگی* (ب) صادر شده توسط
پ ـ مصرف پیش‌بینی شده برای کالا (پ) معتبر است تا
......................./............./...............
(لغایت) روز ماه سال
ت ـ وسائل حمل و نقل فقط برای استفاده گمرک
ح ـ ترخیص برای گذر
(الف) کالاهای موضوع اظهارنامه فوق برای حمل به صورت‌گذری به اداره گمرک ...........................................
...............................................................................................
ترخیص گردیده¬اند.
ب) تاریخ انقضای مهلت مقرر برای صدور مجدد کالاها/ ارائه آنها به گمرک*
روز/ماه /سال............../............../...........
(پ) ثبت گردیده تحت شماره مرجع*
..............................................................................................
(ت) سیم و مهر گمرک الصاق شد*
...............................................................................................
(ث) این پروانه باید به اداره گمرک
...............................................................................................
ارسال گردد. *
در...........................................................................................
اداره گمرک
........./......./........... .....................................
تاریخ (روز ماه سال) امضاء و مهر
ث ـ جزئیات بسته¬ها (تعداد، نوع، علائم و غیره)
ج ـ اظهارنامه ارسال به طور گذری
اینجانب امضاءکننده مجاز زیر:
(الف) اظهار می‌دارم که با رعایت شرایط پیشبینی شده در قوانین و مقررات کشور گذر، در حال ارسال کالاهای مندرج در لیست پشت این ورقه تحت شماره(های) ...............................................................................
...............................................................................
که در فهرست عمومی قید گردیده¬اند به .........
............................................................................................... می¬باشم.
(ب) متعهد می¬شوم قوانین و مقررات کشور گذر را رعایت کرده و این کالاها را به صورت ممهور (در صورت وجود) دست نخورده همزمان با این دفترچه درمهلت تعیین شده توسط گمرک به اداره گمرک مقصد ارائه دهم.
(پ) گواهی میکنم که اطلاعات داده شده روی این پروانه طبق واقع و کامل می¬باشد.
گواهی تصفیه اداره گمرک مقصد
(ج) کالاهای موضوع اظهارنامه فوق صدور مجدد / ارائه شدهاند*
(چ) سایر ملاحظات*
در........................................................................................
ادره گمرک
..................../............./..................... .............................
تاریخ (روز ماه سال) امضاء و مهر
محل.......................تاریخ (روز/ماه/سال)......../......../........
نام.................................................................................
امضاء.............................................................................
* چنانچه قابل اعمال باشد.
شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7
جمع کل نقل شده

جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
** کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.
پروانه گذر شماره ....................................... دفترچه آ.ت. آ .........................................
ترخیص برای گذر
1ـ کالاهای مندرج در فهرست عمومی تحت شماره (های).........................................
به طور گذری به اداره گمرک...............................................ارسال گردیده-اند.
2ـ تاریخ انقضای مهلت مقرر برای صدور مجدد/ ارائه کالاها به گمرک .........../........../.......... روز /ماه /سال
3ـ ثبت شده تحت شماره مرجع .............................................................

............................
اداره گمرک 5 ـ
............................
محل 6 ـ
........./.........../.......
تاریخ (روز/ماه /سال) 7ـ



امضاء و مهر
گواهی تصفیه اداره گمرک مقصد
1ـ کالاهای مذکور در بند (1) فوق صدور مجدد/ارائه شده¬اند
2ـ ملاحظات دیگر* ...................................................
.......................................................................................
6 ـ




امضاء و مهر

............................
اداره گمرک 4ـ
............................
محل 5 ـ
........./.........../.......
تاریخ(روز/ماه /سال)
* چنانچه قابل اعمال باشد.
<><> <><>
گذ ر
الف ـ دارنده دفترچه و نشانی برای استفاده مؤسسه صادرکننده
چ ـ پروانه گذر شماره ...................
(الف) دفترچه آ.ت.آ شماره .................
ب ـ به نمایندگی* (ب) صادر شده توسط
پ ـ مصرف پیش‌بینی شده برای کالا (پ) معتبر است تا
......................./............./...............
(لغایت) روز ماه سال
ت ـ وسائل حمل و نقل فقط برای استفاده گمرک
ح ـ ترخیص برای گذر
(الف) کالاهای موضوع اظهارنامه فوق برای حمل به صورت گذری به اداره گمرک ...........................................................
............................................
ترخیص گردیده¬اند.
ب) تاریخ انقضای مهلت مقرر برای صدور مجدد کالاها/ ارائه آنها به گمرک *
روز/ماه /سال............../............../...........
(پ) ثبت گردیده تحت شماره مرجع*
..............................................................................................
(ت) سیم و مهر گمرک الصاق شد*
..........................................................................................
(ث) این پروانه باید به اداره گمرک
.....................................................................ارسال گردد. *
در..........................................................................................
اداره گمرک
........./......./........... ..............................
تاریخ (روز ماه سال) امضاء و مهر
ث ـ جزئیات بسته¬ها (تعداد، نوع، علائم و غیره)
ج- اظهارنامه ارسال به طور گذر
اینجانب امضاءکننده مجاز زیر:
(الف) اظهار میدارم که با رعایت شرایط پیشبینی شده در قوانین و مقررات کشور گذر، در حال ارسال کالاهای مندرج در لیست پشت این ورقه تحت شماره(های) ...............................................
.............................................................................
که در فهرست عمومی قید گردیده¬اند به ...........
................................................................................................. می¬باشم.
(ب) متعهد می¬شوم قوانین و مقررات کشور گذر را رعایت کرده و این کالاها را به صورت ممهور ( در صورت وجود) دست نخورده همزمان با این دفترچه درمهلت تعیین شده توسط گمرک به اداره گمرک مقصد ارائه دهم.
(پ) گواهی میکنم که اطلاعات داده شده روی این پروانه طبق واقع و کامل می¬باشد.
گواهی تصفیه اداره گمرک مقصد
(ج) کالاهای موضوع اظهارنامه فوق صدور مجدد / ارائه شدهاند*
(چ) سایر ملاحظات*
در...................................................................................

اداره گمرک
..................../............./..................... .............................
تاریخ (روز ماه سال) امضاء و مهر

محل.......................تاریخ (روز/ماه/سال)......../......../........
نام........................................................................................

امضاء...................................................................................

* چنانچه قابل اعمال باشد.
شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7
جمع کل نقل شده

جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
** کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.

پرواز ورود مجدد شماره................................... دفترچه آ.ت.آ شماره.........................
1ـ کالاهای مندرج در فهرست عمومی تحت شماره(های)
........................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
که به طور موقت تحت پوشش پروانه(های) صدور شماره(های) ...................................................................
این دفترچه خارج شده بود، ورود مجدد گردیده¬اند.

2ـ سایر ملاحظات*
...............................................................................................................................................
....................
...............................................................................................................................................
....................
6 ـ




............................................
امضاء و مهر
3‌ـ
............................
اداره گمرک 4ـ
............................
محل 5 ـ
........./......../.......
تاریخ (روز/ماه/سال)

* چنانچه قابل اعمال باشد.
<><> <><>
واردات مجدد
الف ـ دارنده دفترچه و نشانی برای استفاده مؤسسه صادرکننده
چ ـ پروانه ورود مجدد شماره...............
(الف) دفترچه آ.ت.آ شماره.................
ب ـ به نمایندگی* (ب) صادر شده توسط
پ ـ مصرف پیش‌بینی شده برای کالا (پ) معتبر است تا
......................./............./...............
(لغایت) روز ماه سال
ت ـ وسائل حمل و نقل فقط برای استفاده گمرک
ح ـ ترخیص به هنگام ورود مجدد
(الف) کالاهای مذکور در جزءهای (الف) و (ب) و بند (ج) این اظهارنامه ورود مجدد شده¬اند.
(ب) این پروانه باید به اداره گمرک
.................................................................................
ارسال گردد *
(پ) سایر ملاحظات: *

در.............................................................................
اداره گمرک

............/....../....... .................
تاریخ روز ماه سال امضاء و مهر
ث ـ جزئیات بسته¬ها (تعداد، نوع، علائم و غیره)
ج ـ اظهارنامه ورود مجدد
اینجانب امضاءکننده مجاز زیر:
(الف) اظهار مینمایم کالاهای مندرج در این ورقه که در فهرست عمومی کالاها تحت شماره(های)..........................................................
قید گردیده¬اند به طور موقت تحت پوشش پروانه (های) صدور شماره(های)
............................................................................
این دفترچه صادر شده بودند لذا درخواست مینمایم با معافیت ورود مجدد شوند.
(ب) اظهار میدارم که کالاهای مزبور در خارج مورد هیچ عملیاتی به جز آنهایی که تحت شماره(های) ...........................................
میباشند قرار نگرفتهاند.
(پ) اظهار میدارم که کالاهای مندرج در زیر با شماره(های)
.............................................................................
میباشند ورود مجدد نشدهاند.
(ت) گواهی می¬کنم که اطلاعات داده شده در این پروانه طبق واقع و کامل است.

محل.......................تاریخ (روز/ماه/سال)......../......../........
نام.........................................................................................
امضاء....................................................................................
* چنانچه قابل اعمال باشد.
شماره ردیف مشخصات تجاری کالاها و احیاناً علامت و شماره آنها تعداد قطعات وزن یا حجم ارزش * کشور مبدأ ** برای استفاده گمرک
1 2 3 4 5 6 7
جمع کل نقل شده

جمع کل یا قابل نقل
* ارزش تجاری در کشور/ قلمرو گمرکی صدور دفترچه و به پول رایج آن، جز چنانچه به گونه دیگری بیان شده باشد.
** کشور مبدأ را چنانچه با کشور/ قلمرو گمرکی محل صدور دفترچه متفاوت است با به کارگیری کد بین¬المللی سازمان استاندارد بین¬المللی مشخص نمایید.

یادداشت¬های مربوط به استفاده از دفترچه (آ.ت.آ)
1ـ تمام کالاهایی که تحت پوشش دفترچه (آ.ت.آ) قرار داده شده¬اند باید در ستونهای (1) لغایت (6) فهرست عمومی درج شوند. وقتی که جای تخصیص داده شده فهرست عمومی در پشت جلد کافی نباشد بهجا است از برگهای اضافی طبق نمونه رسمی استفاده شود.
2ـ برای بستن فهرست عمومی در پایان جمع کل در ستونهای (3) و (5)، به اعداد و با حروف ذکر گردد. چنانچه فهرست عمومی دارای چندین صفحه باشد تعداد اوراق اضافی باید به اعداد و با حروف در پایین پشت جلد ذکر گردد. همین روشها را باید برای فهرست پروانه¬ها در پیش گرفت.
3ـ به هر یک از کالاها باید یک شماره ردیف داده شود که در ستون (1) درج می‌گردد. به کالاهایی که دارای قسمتهای مجزا می¬باشند (از جمله لوازم یدکی و متعلقات) ممکن است تنها یک شماره ردیف داده شود. در این صورت به جا است در ستون (2)، نوع، ارزش و در صورت لزوم وزن هر قسمت تصریح شود و تنها وزن کل و ارزش کل باید در ستون¬های (4) و (5) منعکس گردند.
4ـ به هنگام تنظیم فهرست پروانه¬ها باید همین شماره¬های ردیف که در فهرست عمومی است مورد استفاده قرار گیرند.
5 ـ برای تسهیل کنترل گمرکی، توصیه می¬شود روی هر کالا به طور خوانا (ازجمله اجزاء مجزای آن) شماره ردیف منطبق، نوشته شود.
6 ـ کالاهایی که از یک نوع می¬باشند ممکن است گروه‌بندی شوند، مشروط بر اینکه یک شماره ردیف به هر یک از آنها داده شود. چنانچه کالاهای گروه بندی شده دارای یک ارزش یا یک وزن نباشند باید ارزش مربوط و در صورت لزوم وزن هر یک از آنها در ستون (2) درج گردد.
7ـ چنانچه کالاها برای یک نمایشگاه باشند به واردکننده توصیه می¬شود که به نفع وی است که در خانه «پ» پروانه ورود، نام و نشانی نمایشگاه و سازمان دهنده آن را ذکر نماید.

نوع : قانون

شماره انتشار : 19627

تاریخ تصویب : 1391/2/31

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.