×

دستورالعمل تبصره (2) ماده (134) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

دستورالعمل تبصره (2) ماده (134) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

دستورالعمل-تبصره-(2)-ماده-(134)-قانون-برنامه-پنجم-توسعه-جمهوری-اسلامی-ایران دستورالعمل تبصره (2) ماده (134) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران شماره45645/ت47633هـ



وزارت نفت ـ وزارت نیرو ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 10/12/1390 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت و نیرو و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد تبصره (2) ماده (134) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دستورالعمل ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

دستورالعمل تبصره (2) ماده (134) قانون برنامه پنجم توسعه
جمهوری اسلامی ایران

ماده1ـ در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ قانون: قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران.
ب ـ معاونت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور.
ج ـ شرکت خدمات انرژی: شرکت خدماتی و مهندسی تأیید صلاحیت شده توسط معاونت که پروژه‌های مرتبط با بهبود کارآیی انرژی را طراحی، اجرا و تأمین مالی می‌کند. این شرکت که صرفاً از نوع خصوصی یا تعاونی است، با تضمین حصول سطح مشخصی از کارآیی انرژی، تمام مخاطرات پروژه را برعهده می‌گیرد و مبلغ قرارداد خود را از محل صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌کند. در این آیین‌نامه شرکت خدمات انرژی به اختصار شرکت نامیده می‌شود.
د ـ کارفرما: دستگاههای اجرایی موضوع ماده (222) قانون که متقاضی استفاده از خدمات شرکت می‌باشند.
هـ ـ قرارداد خدمات انرژی: قراردادی که بین کارفرما و شرکت منعقد می‌شود و براساس آن، شرکت انجام صرفه‌جویی در مصرف انرژی با حفظ و عدم کاهش بهره‌مندی قبلی را در قبال کارفرما به عهده می‌گیرد.
و ـ شرکت مشاوره بهینه‌سازی انرژی: شرکت مشاور تأیید صلاحیت شده توسط معاونت که در چارچوب قرارداد منعقده با کارفرما وظیفه نظارت بر اجرای قرارداد خدمات انرژی، ارزیابی و اظهارنظر درخصوص میزان صرفه‌جویی انرژی را به عهده می‌گیرد.
ماده2ـ شرکت موظف به تأمین پوشش بیمه مسئولیت برای جبران زیان احتمالی ناشی از آسیب دیدن تأسیسات و امکانات کارفرما در اثر اجرای قرارداد و مجاز به تأمین پوشش بیمه سرمایه‌گذاری می‌باشد.
تبصره ـ بیمه‌نامه‌های سرمایه‌گذاری به عنوان تضمین‌های قابل قبول برای قراردادهای خدمات انرژی قابل استفاده خواهد بود.
ماده3ـ معاونت مـی‌تواند شرایط عمومی قراردادهای همـسان برای تنظیم قراردادهای خدمات انرژی و نیز فهرست شرکتهای خدمات انرژی و شـرکتهای مشاور بهینه‌سازی را تهیه و ابلاغ نماید. شرایط عمومی قراردادهای همسان پس از ابلاغ لازم‌الاجراء می‌باشد.
ماده4ـ در قراردادهای خدمات انرژی، مسئولیت کل فرآیند صرفه‌جویی از جمله انجام مطالعات امکان‌سنجی، طراحی، اجرا، تأمین مالی، نصب، بهره‌برداری و نگهداری تا پایان مدت قرارداد، رعایت مقررات ملی ساختمان و سایر استانداردهای مربوط در تمامی مراحل، اندازه‌گیری و گزارش میزان صرفه‌جویی به عهده شرکت می‌باشد.
ماده5 ـ دستگاههای اجرایی موظفند پس از اجرای کامل مفاد قرارداد، بازپرداخت مبلغ قرارداد را فقط از محل صرفه‌جویی ناشی از کاهش مصرف انرژی به شرح قرارداد در قالب موافقتنامه متبادله با معاونت تأمین و پرداخت نمایند. در دستگاههای اجرایی که مبلغ قرارداد را از محل منابع داخلی خود تأمین می‌نمایند، تأیید قرارداد توسط معاونت به منزله مبادله موافقتنامه تلقی می‌شود.
تبصره ـ صرفه‌جویی ناشی از کاهش مصرف انرژی برق، براساس تعرفه عمومی بند 2ـ الف ـ1 تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آنها محاسبه می‌شود.
ماده6 ـ انتخاب شرکت برنده در مناقصه، براساس مناسب‌ترین نسبت ارزش حال بازپرداخت پیشنهادی به ارزش حال هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی شده صورت می‌گیرد.
ماده7ـ ارزیابی و اظهارنظر در خصوص میزان صرفه‌جویی انرژی توسط شرکتهای مشاور بهینه‌سازی انرژی و در چارچوب قرارداد جداگانه با کارفرما صورت می‌گیرد و عنوان شرکت مشاوره بهینه‌سازی انرژی باید در قرارداد خدمات انرژی قید شود.
ماده8 ـ منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این آیین‌نامه با رعایت ضوابط و دستورالعملهای مربوط از محل اعتبارات کمکهای فنی و اعتباری و وجوه اداره شده موضوع ماده (118)، بند (الف) ماده (151) و بند «ص» ماده (224) قانون و منابع موضوع بند (الف) ماده (8) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قابل تأمین است.


معاون اول رییس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 19586

تاریخ تصویب : 1390/12/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - وزارت نفت - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.