×

مصوبه سند دانشگاه اسلامی

مصوبه سند دانشگاه اسلامی

مصوبه-سند-دانشگاه-اسلامی

مرجع تصویب: شوراى عالى انقلاب فرهنگى
شماره ویژه نامه: 606 چهارشنبه،30 مرداد 1392

سال شصت و نه شماره 19942
مصوبه سند دانشگاه اسلامی

شماره4950/92/دش 1/5/1392
مصوبه سند دانشگاه اسلامی
جلسه 735 مورخ 25/4/1392 شورای عالی انقلاب فرهنگی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی ـ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
جهاد دانشگاهی ـ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی
مصوبه «سند دانشگاه اسلامی» که در جلسه 735 مورخ 25/4/1392 شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:
مقدمه
دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه، معرّف بالاترین سطح از تفکر و علم آن جامعه محسوب می‌شوند و اصول جهان‌بینی و نظام اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلّی می‌سازند و با تربیت متفکران و دانشمندان و مدیران آینده در جهت بخشیدن به حرکت‌های گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی جامعه مؤثر واقع می‌شوند. از اینجا می‌توان گفت که دانشگاه‌های مختلف جهان، علاوه بر اشتراکاتی که به اعتبار دانشگاه بودن، با یکدیگر دارند، به اعتبار تعلق به جوامعی با بینش‌ها و ارزش‌های مختلف، واجد خصوصیاتی هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌سازد .
جامعه ایرانی که در انقلاب اسلامی با رویکرد الهی، جهان‌بینی اسلامی را مبنای شئون گوناگون زندگی خود قرار داد، خواهان آن است که آموزش عالی متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی داشته باشد تا با تربیت متفکران و مدیران بر وفق آن مبانی و معیارها، به ترویج و تعمیم آنها در جامعه اسلامی مبادرت ورزد .
احیای هویت تمدنی و پیشرفت جمهوری اسلامی، مستلزم رشد متوازن و همه جانبه ابعاد علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور است که در مسیر تعالی آن، آموزش عالی کشور نقش پیشران و موتور محرکه را برعهده خواهد داشت .
پیرو بیانات رهبر انقلاب و براساس مصوبه جلسه 402 مورخ 14/5/1376 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن مراکز آموزشی به‌منظور تدوین، راهبری و نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های لازم برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با عنایت به دیدگاه‌های مقام معظم رهبری تشکیل شد .
بر اساس آیین‌نامه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، مصوب جلسه 424 مورخ 13/5/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین و پیشنهاد سیاست‌ها و راهبردهای مرتبط با اسلامی شدن اولویت اصلی شورا قرار گرفت. برای تحقق این منظور، شورا به نقد و ارزیابی دقیق اقدامات و فعالیت‌های گذشته در مورد اسلامی شدن دانشگاه‌ها پرداخته و با شناسایی نقاط قوت و ضعف، زمینه‌های فکری و مطالعاتی لازم برای سیاستگذاری دقیق و اصولی و برنامه‌ریزی جامع و واقع‌بینانه را فراهم آورد که نتیجه آن تدوین «سند دانشگاه اسلامی»1 در سال 1377 گردید.
بنابراین فرایند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها پیشینه‌ای بیش از یک دهه دارد و شاید بتوان گفت اولین سند مدون ملی در راستای تحقق آرمان انقلاب اسلامی است که با مشارکت صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی، تدوین گردید .
پس از گذشت بیش از یک دهه تلاش و تدبیر مدیران و مجریان وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در اجرای سیاست‌های مصوب سند اولیه دانشگاه اسلامی و بررسی آسیب‌شناسانه مفاد و محصول سند در بازه زمانی سال‌های 1389 ـ 1377 و برخورداری از بلوغ و بالندگی علمی ـ مدیریتی کشور در عرصه تدوین اسناد کلان ملی و با عنایت به مراعات اقتضائات و شرایط معاصر جامعه اسلامی، ضرورت به روزسازی سند و تعیین نسبت و مناسبات آن با اسناد فرادستی و پیرامونی جهت استفاده بهینه از ظرفیت ملی برای دستیابی به اهداف، در مسیر اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بر متولیان امر محرز گردید .
برهمین اساس در پی تأکید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه جلسه 212 مورخ 18/12/1389 اسلامی شدن دانشگاه‌ها، دبیرخانه شورا در سال 1391 مأموریت بازنگری و به روز رسانی سند را ذیل راهبرد کلان «نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم و تسریع در فرایندهای اسلامی شدن نهادهای آموزشی و پژوهشی» و راهبردهای کلان مرتبط «10، 8، 6، 2» نقشه جامع علمی کشور با نگرشی نظام واره به ابعاد (فرهنگی ـ تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و مدیریتی) دانشگاه اسلامی2 به انجام رساند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تعریف دانشگاه اسلامی در این سند براساس دیدگاه و رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری تنظیم شده است.
2ـ در این سند منظور از «دانشگاه اسلامی» دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی ـ پژوهشی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی بوده و به تعبیر دیگر نظام آموزش عالی مراد می‌باشد.


بنابراین با استفاده از تجربیات گذشته و آینده پژوهی با طراحی و رویکردهای علمی و تحلیلی با تشکیل کارگروه‌های چهارگانه تخصصی و همکاری صمیمانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جهاد دانشگاهی، کمیسیون حوزوی، شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و با مشارکت فعال نخبگان و کارشناسان دانشگاهی و حوزوی و مشارکت دانشگاه‌های کشور ازطریق ارتباطات مستقیم و مجازی سند مذکور همسو با اسناد فرادستی تدوین گردید1

و در جلسات فشرده به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی رسید.

جهت دریافت متن کامل به سایت روزنامه مراجعه شود.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 19942

تاریخ تصویب : 1392/4/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی - دانشگاه آزاد اسلامی - نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها - دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.