قانون موافقت نامه فرهنگی ، علمی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری دمکراتیک ماداگاسکار

قانون موافقت نامه فرهنگی ، علمی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری دمکراتیک ماداگاسکار

قانون-موافقت-نامه-فرهنگی-،-علمی-و-فنی-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-دمکراتیک-ماداگاسکار
ماده واحده - موافقتنامه فرهنگی ، علمی و فنی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری دمکراتیک ماداگاسکار مشتمل بر (19) ماده که در تاریخ 6/8/1369 هجری شمسی (28 اکتبر 1990 میلادی ) در تهران به امضا رسیده است ، تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
موافقتنامه فرهنگی ، علمی و فنی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک ماداگاسکار نظر به علاقه ای که به تحکیم روابط فرهنگی بین دو کشور دارند تصمیم به انعقاد موافقتنامه فرهنگی حاضر گرفتند.
ماده 1 - طرفین متعاهدین به منظور توسعه پیوندهای فرهنگی بین دو کشور جهت تقویت روح همکاری و تحکیم پیوندهای مودت آمیز بین دو ملت ، کوششهای خود را گسترش خواهند داد.
ماده 2 - هر یک از طرفهای متعاهد، تعهد می نماید به منظور آشنا نمودن ملت خود با فرهنگ ، هنر و تمدن طرف دیگر وسایل لازم و ویژه را تهیه نماید و در این رابطه اقدامات ذیل را انجام خواهند داد.
الف - مبادله کتابها، نشریات ، روزنامه ها، مجلات ، عکسها، اسلایدها، پوسترها، میکروفیلمها و نوارهای مربوط به موضوعهای فرهنگی و هنری .
ب - مبادله هنرمندان و گروه های هنری در زمینه های مورد توافق هر دو طرف .
ج - مبادله برنامه های تلویزیونی و رادیویی .
د - ایجاد تسهیلات لازم برای دانشمندان ، محققین ، دانشجویان و اعضای انجمنهای فرهنگی و همچنین سازمانهای جوانان دو کشور جهت بازدید از بناهای تاریخی ، اماکن جهانگردی ، کتابخانه ها و موزه ها و نیز سایر موسسات فرهنگی هر کشور.
ه - تشکیل نمایشگاه هایی از هنرهای ملی و سنتی و نیز از کتب و نشریات علمی ، ادبی و تاریخی .
و - برگزاری هفته های فرهنگی ، فیلم و کنسرت .
ز - همکاری به منظور فراهم آوردن امکانات برای هر یک از طرفها در مورد دستیابی به مطالب کافی و صحیح راجع به فرهنگ تاریخ و جغرافیای طرف دیگر
ماده 3 - طرفین متعاهدین مبادله استادان دانشگاه ، معلمین ، دانشمندان ، محققین و سخنرانان را بین کشورهای خود تشویق خواهند نمود و تسهیلات لازم را فراهم خواهند کرد هر دو طرف - کلا - انعقاد موافقتنامه ها بین دانشگاه های خود را تشویق خواهند کرد.
ماده 4 - طرفین متعاهدین طبق مقررات و قوانین کشورهای خود همکاری بین موسسات و سازمانهای تربیتی ، فرهنگی ، علمی ، هنری و اجتماعی کشورهای خود را تشویق خواهند کرد.
ماده 5 - طرفین متعاهدین همکاری بین سازمانها و موسسات رادیویی ، سینمایی ، تلویزیونی ، مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی کشورهای خود را تشویق و تسهیل خواهند نمود.
ماده 6 - دو طرف همکاری بین سازمانهای ورزشی دو کشور را تشویق نموده و امکان برگزاری مسابقات ورزشی دوستانه بین گروه های ورزشی خود را فراهم خواهند کرد.
ماده 7 - دو طرف ، متعهد می گردند از طریق مبادله آثار نشریات ، اطلاعات ، تجربیات و متخصصین ، همکاری بین دو کشور در زمینه های علمی ، تکنولوژی و آموزشی را تشویق نموده گسترش دهند.
ماده 8 - طرف ایرانی - در صورت امکان - بورسهای مطالعاتی و دوره های کارآموزی در رشته های گوناگون را در اختیار طرف دیگر قرار خواهد داد.
ماده 9 - هر یک از طرف های متعاهدین با افتتاح مدارس ، مراکز فرهنگی و آموزشی طرف دیگر در خاک خود موافقت خواهد کرد و بدین منظور طبق قوانین و مقررات ملی هر کشور تسهیلات لازم را اعطا خواهد نمود.
ماده 10 - هر دو طرف در صورت تقاضا و تمایل خود به منظور افتتاح یک کرسی زبان و ادبیات فارسی و ماداگاسکاری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کشورهای متبوع خود تسهیلات لازم را در اختیار یکدیگر خواهند گذاشت .
ماده 11 - هر دو طرف به ویژه از طریق مبادله اطلاعات ، تجربیات و اعزام کارشناسان در کشور دیگر در مبارزه با بیسوادی همکاری خواهند کرد.
ماده 12 - دو طرف جهانگردی بین دو کشور را به عنوان یک وسیله موثر جهت ایجاد تفاهم متقابل بین دو کشور تشویق خواهند نمود.
ماده 13 - دولتهای طرف های متعاهدین طبق قوانین جاری در هر یک از کشورهای متبوع ، حفظ یک همکاری نزدیک و مطالعه مشترک یک رژیم متقابل را که هدف آن ممانعت و جلوگیری از حمل و نقل غیر قانونی اشیا و آثار هنری ، اسناد حاصل تحقیقات و سایر اشیا دارای ارزش تاریخی و علمی است ، مورد توجه قرار خواهند داد.
ماده 14 - هر دو طرف جهت تسهیل اجرای موافقتنامه حاضر و نیز انجام هر گونه اقدام در را به با همکاری فرهنگی بین دو کشور اقدام به اعزام نمایندگان فرهنگی به کشور طرف دیگر خواهند نمود.
ماده 15 - به منظور اجرای موافقتنامه حاضر، دو طرف اقدام به تهیه برنامه های مبادله فرهنگی خواهند نمود و هر نوع تسهیلات و وسایل لازم جهت اجرای برنامه های فوق را در اختیار طرف دیگر قرار خواهند داد.
ماده 16 - طرفین متعاهدین موافقتنامه حاضر را طبق مقررات کشور متبوع خود تصویب خواهند کرد و از تاریخ پذیرش اسناد تصویب از سوی طرف دیگر به مرحله اجرا در خواهد آمد.
ماده 17 - موافقتنامه حاضر برای یک دوره سه ساله منعقد گردیده و تا زمانی که یکی از طرفین متعاهدین شش ماه قبل از سررسید کتبا آن را فسخ ننماید، به طور ضمنی تمدید خواهد گردید. به درخواست یکی از طرفین متعاهدین و با موافقت طرف دیگر متعاهد می توان هر زمان مقررات فوق را بررسی و اصلاح نمود.
ماده 18 - مقررات مالی در مورد تشریفات و نحوه اجرای موافقتنامه حاضر طبق شرایط بررسی خواهد گردید و با موافقت مشترک تعیین خواهد شد.
ماده 19 - به منظور اجرای موافقتنامه حاضر، قوانین و مقررات داخلی دو کشور مورد توجه قرار خواهند گرفت . موافقتنامه حاضر در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی و فرانسه در 28 اکتبر 1990 برابر با 6 آبان 1369 در تهران منعقد گردیده است که هر دو متن دارای اعتبار مساوی خواهند بود. در صورت بروز اختلاف در مورد تفسیر مقررات آن از مجرای دیپلماتیک حل خواهد شد. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و موافقت نامه ضمیمه (شامل یک مقدمه و نوزده ماده ) در جلسه روز یکشنبه پانزدهم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای سلامی تصویب و در تاریخ 22/6/1371 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار : 13852

تاریخ تصویب : 1371/06/15

تاریخ ابلاغ : 1371/07/07

دستگاه اجرایی : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.