بخشنامه مبنی بر مراقبت قضات در حسن جریان امور دفتری

بخشنامه مبنی بر مراقبت قضات در حسن جریان امور دفتری

بخشنامه-مبنی-بر-مراقبت-قضات-در-حسن-جریان-امور-دفتری
با این که مساعی وزارت دادگستری و اغلب قضات مصروف تسریع در انجام مراجعات است، و کوشش می شود که تا حد امکان به دعاوی و امور مطروحه در دادگاهها و دادسراها در اسرع وقت رسیدگی شده و تکلیف مراجعین هرچه زودتر معین شود، ولی گاه مواردی از سهل انگاری گزارش می شود که این مجاهدات و تلاشها را بی اثر می سازد و متأسفانه موجب ایجاد حس بدبینی نسبت به دستگاه قضایی می گردد که مسلماً با اعمال نظارت قانونی و دلسوزی و توجه مستقیم قضات دادگاهها و دادسراها می توان تا حد زیادی از آن جلوگیری کرد. من باب مثال گزارش و یا شکایت می شود که بعضی از متصدیان دفاتر مواد قانونی را که به منظور تسریع در رسیدگی مقرر گردیده رعایت نمی نمایند مانند مهلت ده روز مقرر در مواد 89 و 90 و مهلت پنج روزه موضوع ماده 185 قانون آئین دادرسی مدنی همچنین انجام اموری را که باید فوراً انجام شود، از قبیل تهیه رونوشتهای موضوع ماده 160 قانون مزبور، مدتها به تعویق می اندازند و منتظر می مانند که اشخاص ذینفع مراجعه و با تقاضای آنان وظیفه خود را انجام دهند. این رویه ناشی از سهل انگاری و یا احیاناً قصد سوءاستفاده از موقعیت ا داری و موجب عدم رضایت مراجعین و کاسته شدن از حیثیت دستگاه قضائی است که باید آن را از میان برد.
برای آن که به این وضع نامناسب خاتمه داه شود موارد زیر را یادآوری و مؤکداً انتظار دارد که دقیقاً انجام شود:
1_ تعیین اوقات دادرسی و انعکاس آن در دفاتر دادگاهها و دادسراها مستقیماً تحت نظر قضات مربوط صورت گیرد.
2_ کنترل بر امور دفتری از وظیفه حتمی قضات است و نباید سرکشی به دفتر و آگاهی به آنچه در آنجا می گذرد دون شأن یک قاضی محسوب شود زیرا نظم و ترتیب امور دفتری مستقیماً روی حیثیت و شهرت قاضی مسئول اثر می گذارد و تنها رعایت اصول بی نظری و دقت در صدور آراء متین و مستدل وخ الی از شائبه و رعایت موازین قانونی در رأی کافی نیست، بلکه هر سوء جریانی در دفتر در مجموعه کار واحد قضائی اثر نامطلوب می گذارد. قضات مسئول دادگاهها و دادسراها با اعمال نظارت مستمر و سرکشی روزانه و دقیق به دفاتر باید آن عده از کارمندان دفتری را که مقید به انجام دقیق وظایف خود نیستند مقید و مکلف نمایند که کلیه امور را روزانه و حتی قبل از انقضاء مواد قانونی انجام دهند.
3_ گزارش نقائص کار و پیگیری در انجام آن به مقامات مسئول هر دادگستری و واحد قضائی بهترین نمودار علاقمندی قضات به بهبود وضع دفاتر خود می باشد. تردیدی نیست که آثار اعمال نظارت مستقیم و مستمر به زودی و به خوبی آشکار می گردد، و هم اکنون در واحدهای قضایی که قضات نظارت مستقیم در امور دفتری دارند نمونه ای از عدم رضایت و شکایت دیده نمی شود. هرگاه آقایان قضات مسئول دادگاهها و دادسراها احساس نمایند که این مراقبت ها احیاناً در مورد شخص معینی مؤثر نیست، لازم است مراتب را برای تعقیب اداری وی گزارش نمایند. به اداره کل کارگزینی دستور داده شد که به پیشنهادهای رسیده در مورد تعقیب کارمندان متخلف و در صورت لزوم تغییر آنها فوراً اقدام و عمل نموده و گزارش این قبیل پیشنهادها و انجام هریک را به طور ماهانه برای این جانب بفرستد.
وزیر دادگستری

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 4023

تاریخ تصویب : 1353/02/16

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.