×

آئین نامه دفتر ثبت ازدواج و طلاق

آئین نامه دفتر ثبت ازدواج و طلاق

آئین-نامه-دفتر-ثبت-ازدواج-و-طلاق

وکیل


نظر بمدلول مادة 1 قانون ثبت ازدواج و طلاق وزارت عدلیه مواد ذیل را مقرر می دارد:
ماده 1. دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مجلد بوده و کلیة صفحات آن بها مضای مدعی العموم یا نمایندة او رسیده و به مهر پارکه ممهور خواهد شد بعلاوه در ظهر صفحه اول و آخر دفتر نیز تعداد کلیة صفحات با تمام حروف قید و از طرفی مدعی العموم و یا نمایندة او ممضی و ممهور می شود.
تبصره. مدعی العموم می تواند با اجازة وزارت عدلیه برای امضاء و مهر ترتیب دیگری را مقرر دارد.
ماده 2. عبارت ثبت باید خوانا و واضح بوده مبلغ و تاریخ و نمرة ثبت باید لااقل یک مرتبه با تمام حروف درخود دفتر و در روی اوراق ازدواج و طلاق نوشته شود در صورت اختلاف آنچه که با تمام حروف نوشته شده معتبر است.
ماده 3. فاصلة سطور باید به یک اندازه باشد سطور از حدودی که در روی دفتر برای ابتدا و انتهای سطور معین شده نباید تجاوز کند.
ماده 4. بالا بردن سطور درآخر سطر ممنوع و هرجا که سطر به انتها رسید باید بقیة مطالب را به سطر بعد برد، جای سفید گذاردن و تصحیح و اضافه مجاز نیست.
ماده 5. اگر صاحب دفتر اشتباهاً جای سفید گذارد یا مجبور به تصحیح و اضافات شد مطابق مقررات ذیل باید عمل شود:
1ـ جای سفید باید بوسیلة دو خطی که همدیگر را تقاطع کند از حیز استفاده انداخته شود.
2ـ روی کلمات زیادی باید خط نازکی کشیده شود.
3ـ تصحیح و اضافات باید در ستون ملاحظات دفتر نوشته شده و به امضای صاحب دفتر برسد و ربط آن بوسیلة راده معین گردد و ابطال جای سفید و همچنین حذف کلمات زیادی و تصحیح و اضافات باید در آخرین ثبت ازدواج یا طلاق قبل از امضاء قید شود.
ماده 6. تراشیدن و پاک کردن وا لحاق کرده به هر نحوی از انحاء در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ممنوع است. به الحاقات و آنچه که بجای کلمات تراشیده یا پاک شده نوشته شده باشد ادارات و محاکم عدلیه ترتیب اثر نخواهند داد.
ماده 7. در صورتی که هویت زوجین نزد صاحب دفتر محرز نباشد بایستی دو نفر از اشخاص معروف و معتمد حضوراً هویت آنان را تصدیق و مراتب در دفتر قید و به امضای معرفین رسیده و این نکته در روی اوراق نیز قید شود. مانعی نیست که معرفین یک طرف معرف دیگر نیز قید شود. مانعی نیست که معرفین یک طرف معرف دیگر نیز باشند.
ماده 8. اشخاص ذکور یا گنگ یا کر یا محجور یا غیر بالغ یا غی رشید نمی توانند معرف یا شاهد باشند.
ماده 9. درصورتی که هویت طرفین یا یک طرف نزد صاحب دفتر محرز نشود باید از ثبت امتناع کند.

ماده 10. برای ثبت عقد مزاوجت زوج و زوجه باید شخصاً یا به توسط وکیل ثابت الوکاله ذیل ثبت عقد را در فتر و ذیل ورقة ازدواج مذکور در مادة 14 را امضاء کنند برای ثبت طلاق دهنده باید ذیل ثبت طلاق را در دفتر و ذیل طلاقنامة مذکور در مادة 14 را شخصاً یا بتوسط وکیل ثابت الوکاله امضاء نماید هرگاه زوجین یا یکی از آنها بی سواد اشند باید یک نفر مطلع با سواد که طرف اعتماد شخص بی سواد باشد در دفتر ح اضر گردد (اگرچه از جملة شهود یا معرفین زوجین باشد).
شخص معتمد با سواد با ثبت سند ازدواج یا طلاق را برای شخص بی سواد قرائت نماید و این قرائت و رضایت شخص بی سواد به مفاد ثبت باید در ذیل ثبت سند مزبور قید گ ردد وعلامت انگشت شخص بی سواد ذیل آن گذارده شود مراتب مزبوره و علامت اگشت شخص بیژسواد را شخص معتمد تصدیق و امضا نماید. کلیة مقرراتی که مخالف با مواد فوق است منسوخ می باشد.
ماده 11. در صورتی که امضاء مذکور در مادة فوق به توسط وکیل بعمل آید وکالتنامه باید به تصدیق کمیسار و یا امین صلح و یا نایب الحکومه و یا یکی از دفاتر اسناد رسمی رسیده و ضبط شود مگر اینکه موکل شخصاًدر نزد صاحب دفتر حاضر و به شخصی که وکالتاً امضاء می نماید وکالت دهد که در این صورت صاحب دفتر باید در دفتر وقوع وکالت را نیز قید و امضاء کند.
ماده12. هرگاه زوجین یا یک طرف از آنها کر یا گنگ و یا کور باشند علاوه بر معرفین هر یک باید در معیت خود یک نفر از معتمدین خود را حاضر نمایند شخص معتمد مزبور در مورد اشخاص کر و گنگ باید از اشخاصی باشند که بتواند به آنها به اشاره مطلب را بفهماند و این نکته صراحتاً باید در متن دفتر و در ستون ملاحظات قید و به امضاء ضاحب دفتر برسد.
ماده 13. در دفتر ثبت نکاح و طلاق باید نکات ذیل قید شود:
الف ـ برای عقد مزاوجت:
1ـ نمره و تاریخ ثبت با تمام حروف.
2ـ تاریخ وقوع عقد (روز ـ ماه ـ سال) با تمام حروف.
3ـ اسم زوج و زوجه بنحوی که در هویت آنها تردید نباشد.
4ـ نکاح دائم است یا منقطع و در صورت انقطاع مدت آن چست.
5ـ مهر.
6ـ سایرشرایط ضمن عقد نکاح و یا ضمن عقد لازم دیگر که بین زوجین مقرر شده است.
7ـ امضاء مذکور در ماده 10.
ب ـ برای طلاق:
1ـ نمره و تاریخ ثبت با تمام حروف.
2ـ تاریخ وقوع طلاق (روز ـ ماه ـ سال) با تمام حروف.
3ـ اسم روج وزوجه بنحوی که در هویت آنان تردیدی نباشد.

4ـ نوع طلاق از رجعی و بائن و در صورت رجعی بودن تصریح به اینکه دفعة چندم است.
5ـ امضاء اشخاص مذکور در مادة 10.
ماده 14. صاحب دفتر مکلف است که فوراً پس از ثبت نکاح یا طلاق دو نسخه از سواد ثبت را تهیه و پس از امضاء اشخاصی که دفتر ثبت را امضاء کرده اند به هریک از زوجین یا زوجین سابق یک نسخه بدهد.
ماده 15. اوراق عقد و طلاقی که مطابق مقررات این نظامنامه به ثبت برسد سند رسمی بوده وتمام محتویات و امضاهای منردجه در آن معتبرخواهد بود مگر اینکه مجعولیت آن ثابت شود.
در مورد مهریه سند رسمی ازدواج بدون احتیاج حکمی از محاکم عدلیه لازم الاجراء به تقاضای زوجه یا قائم مقام قانونی او صادر خواهد شد.
ماده 16. صدور ورقه اجرائیه به عهده ادارة ثبت اسناد محل و اگر ادارة ثبت اسناد نباشد به عهدة امین صلح محل خواهد بود.



نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1310/07/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.