×

آئین نامه اجرائی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر ، بخش و شهرک

آئین نامه اجرائی نحوه وضع و وصول عوارض توسط شوراهای اسلامی شهر ، بخش و شهرک

آئین-نامه-اجرائی-نحوه-وضع-و-وصول-عوارض-توسط-شوراهای-اسلامی-شهر-،-بخش-و-شهرک

وکیل


هیات وزیران درجلسه مورخ 7/7/1378بنابه پیشنهاد وزارت کشوروبه استناد مواد (94) و (77) قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1375- وهمچنین برای تعیین سیاستهای عمومی دولت موضوع بند (16) ماده (71) قانون فوق الذکرآئین نامه اجرائی ماده (77) و بند (16) ماده (71) قانون یادشده رابه شرح زیرتصویب نمود:

ماده 1- شوراهای اسلامی شهربخش وشهرک می توانندبرای تامین بخشی از هزینه های شهر ، بخش و یا شهرک مربوط اعم ازهزینه های خدماتی اداری وعمرانی بارعایت ضوابط ترتیبات وسیاستهای موضوع این آئین نامه عوارض وضع نمایند.
ماده 2- وضع عوارض توسط شوراهای اسلامی شهرشهرک وبخش درحدود درآمدها عرضه کالاها و خدمات سایرموضوع هایی است که مربوط به شهرشهرک یا بخش ذی ربط باشد.
تبصره - وضع عوارض جدید برتولیداتی که برای عرضه درسایرنقاط یابرای صادرات اختصاص می یابد و همچنین وضع عوارض بردرآمدهای ناشی از معادن منابع وطرحهای ملی برعهده سایرمراجع که درقوانین ومقررات مربوط تعیین شده یامی شوند خواهدبود.
ماده 3- عوارض موضوع این آئین نامه ازاماکن واحدهای صنفی تولیدی خدماتی صنعتی وهرگونه منبع درآمدی دیگری قابل وصول است که محل استقرارآن درمورد شهرها محدوده قانونی شهرموضوع تبصره (1) ماده (4) قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری - مصوب 1362- ودرموردبخش محدوده موضوع مواد (6 و13) قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری - مصوب 1362 - که به تصویب هیات وزیران رسیده یا برسد و در مورد شهرکها محدوده ای که به تصویب کمیسیون موضوع ماده (13) آئین نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانون و حریم شهرها مصوب 1355- رسیده است ،باشد.
تبصره 1- درصورتی که محدوده شهر و روستا تعیین نشده باشد در مورد شهرها محدوده ای که درطرح جامع موضوع بند (3) ماده (2) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران - مصوب 1351-و در مورد روستاها محدوده ای که درطرح هادی موضوع ماده (7) اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - مصوب 1366- تعیین شده است ،ملاک خواهند بود.
تبصره 2- مراجع تصمیم گیری درموردمحدوده شهرمجازنمی باشند محدودههایی راکه توسط سایر مراجع قانونی برای ایجادشهرک یا مراکزجمعیتی دیگرخارج ازشهرها تعیین شده یامی شوندبدون جلب نظر مراجع قانونی یادشده به حدودشهرملحق نمایند.
ماده 4- وصول عوارضی که طبق این آئین نامه توسط شوراهای اسلامی شهربخش و یا شهرک وضع می شود در مورد عوارض شهربرعهده شهرداری درمورد روستابرعهده دهیار و دهیاری ودر مورد شهرکها برعهده مسوولان اجرائی شهرک مربوط خواهدبودکه مطابق مقررات مربوط وضمانتهای اجرائی آن اقدام می نمایند.مرجع وصول مکلف به دادن رسید رسمی به مودی است.
ماده 5- نحوه وصول عوارضی که به موجب این آئین نامه توسط شوراهای اسلامی شهربخش ویا شهرک وضع می شوندتوسط همان شوراتعیین می گردد.
تبصره - وزارت کشور به استناد ماده (94) قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1375- و به منظورتامین هماهنگی درشیوه محاسبه عوارض درشوراهای بخش شهرک وهمچنین ایجاد یکنواختی درنظام عوارض درسراسرکشورآئین نامه های لازم راتهیه و جهت تصویب به هیات وزیران ارایه نماید.درخصوص شوراهای اسلامی شهر دستورالعملهای موضوع ماده (30) آئین نامه مالی شهرداریها مراعات می گردد.
ماده 6- عوارضی که به موجب این آئین نامه توسط شوراهای اسلامی شهر بخش و یا شهرک وضع می شوندحسب موردبرای تامین هزینه های همان شهر روستا و یا شهرک درقالب بودجه مصوب شهرداری وشوراهای شهرشهرک وبخش مربوط مصرف خواهدشد.
ماده 7- شوراهای اسلامی شهربخش وشهرک می توانندبرای تامین تمام یا بخشی ازهزینه های طرحهای خاص خدماتی یاعمرانی عوارض خاصی برای مدت وموردمعین وضع نمایند. عوارضی که ازاین طریق وصول می گردد، صرفادرهمان مدت وموردتعیین شده درمصوبه وضع قابل مصرف می باشد
ماده 8- مرجع رسیدگی به شکایت درمورد میزان نحوه محاسبه ووصول و سایرموضوع های مربوط به عوارضی که توسط شوراها با رعایت این آئین نامه وضع می شوند و یا عوارض محلی که قبلاتوسط مراجع ذی صلاح وضع شده وموضوع تبصره ماده (2) این آئین نامه نمی باشند درمورد عوارض شهربه ترتیبی است که درماده (77) قانون شهرداری ها مقررشده است و درخصوص عوارض موضوع این آئین نامه که توسط شوراهای اسلامی بخش وشهرک وضع شده است به عهده هیاتی مرکب ازوزارت کشور، وزیردادگستری وشوراهای اسلامی بخش یاشهرک می باشند.
تبصره - در مورد عوارض شهر ، مرجع رسیدگی به اعتراض ازتصمیمات کمیسیون موضوع ماده (77) قانون شهرداری ها دیوان عدالت اداری است و در مورد نظرهیات مذکور در قسمت اخیرماده (8) معترض می تواند به مرجع قانونی ذیربط مراجعه نماید.
ماده 9- شوراها می تواننددرهنگام وضع عوارض جدیدیادرزمان مقتضی نسبت به مواردمعافیت کاهش تخفیف و لغو عوارضی که تصویب نموده اند باتوجه به سیاستهای مقرردراین آئین نامه اتخاذتصمیم نمایند.
ماده 10- لغو،کاهش ، افزایش ، اعطای تخفیف و یا معافیت از عوارض که قبل ازتشکیل شوراهای اسلامی شهر، شهرک وبخش موضوع قانون مصوب 1375 توسط سایرمراجع ذیصلاح وضع شده وموضوع تبصره ماده (2) این آئین نامه نمی باشندبه عهده شورای اسلامی شهربخش وشهرک ذی ربط می باشد.
ماده 11- عوارضی که تاکنون توسط مراجع ذی صلاح وضع شده ودارای شرایط مذکوردرتبصره ماده (2)آئین نامه است به شرح مندرج درفهرست پیوست این آئین نامه کماکان توسط مراجعی که درمصوبات مربوط به وضع عوارض واصلاحات آن تعیین شده است وصول می شودوبه ترتیب مقرردرهمان مصوبات به مصرف خواهند رسید صادرات غیرنفتی درسال 1378مطابق تبصره (5) قانون بودجه سال 1378 ازپرداخت هرگونه عوارض ازجمله عوارض شهرداری به استنادهرقانونی که وضع شده باشدمعاف است .
تبصره - وزارت کشورمکلف است کمیته ای مرکب ازنمایندگان وزارت کشور وزارت اموراقتصادی ودارایی سازمان برنامه وبودجه وزارت بازگانی وزارت صنایع نماینده دستگاه ذی ربط ونماینده رییس جمهوربه منظور بررسی عوارض موضوع تبصره ماده (2) این آئین نامه وارایه راهکارهای لازم درخصوص مرجع وضع کاهش وافزایش واعطای تخفیف ومعافیت ازاین عوارض نحوه وچگونگی وصول ومصرف آن سهم دستگاه وصول کننده مرجع حل اختلاف بین مودی ودستگاه وصول کننده و سایر مواردمربوط تشکیل دهد.کمیته مذکورکلیه جوانب موضوع راظرف سه ماه بررسی ونتیجه را ازطریق وزارت کشوربه هیات وزیران منعکس خواهند نمودهمچنین این کمینه وظیفه دارد عوارضی راکه قبلا توسط مراجع ذی صلاح وضع شده است وواجد اوصاف مذکوردرتبصره ماده (2)این آئین نامه می باشد با این آئین نامه وسیاستهای عمومی دولت انطباق دهدونتیجه رابرای تصمیم گیری به مراجع مسئوول ارایه نماید.
ماده 12- شوراهای اسلامی مکلفندنسخه ای ازمصوبات مربوط به عوارض را ظزف یک هفته ازتاریخ تصویب به همراه مستندات وگزارش توجیهی آن جهت ارسال به وزارت کشوربه استانداری محل ارسال نمایند.استان - داریهامکلفندحداکثرظرف دوهفته پس ازوصول چنین مصوباتی مصوبه شوراوضمایم آن رابه همراه نظرات کارشناسی خودوهمچنین فهرستی از عوارض محلی وضع شده وقابل وصول درمحدوده شهربخش ویاشهرک مربوط (موضوع ماده (3) و تبصره (1)همان ماده ازاین آئین نامه )به وزارت کشورارسال نمایند.چنانچه مصوبات مزبوردرمدت یک ماه ازتاریخ وصول به وزارت کشورمورد ایراد یا لغوتوسط وزیرکشورواقع نشد شوراها مکلفند مصوبه راازطریق درج درروزنامه هاوجرایدمحلی یاروزنامه های کثیر الانتشاریاازطریق انتشاراعلامیه ویاهرطریق دیگرکه جنبه اعلان عمومی داردبه آگاهی عموم برسانند. عوارض مربوط تاریخ اعلان قابل وصول است .
تبصره -مصوبات مربوط به عوارض توسط شورای اسلامی شهرتهران مستقیما به وزارت کشورارسال می شود.
ماده 13-اجرای مصوبات ناظربه وضع عوارض جدیدیاافزایش عوارض قبلی درموردوزارتخانه هاسازمانهاوموسسات وشرکتهای دولتی درصورتی که قبل ازتنظیم نهایی لایحه بودجه کل کشوردردولت به تصویب شوراهای اسلامی ذی ربط رسیده باشدازآغازسال مالی بعدامکان پذیرمی باشدو درصورتی که بعدازتنظیم لایحه بودجه وقبل ازپایان همان سال تصویب شده باشد مصوبه ازابتدای دومین سال مالی بعدازتصویب عوارض قابل اجرا خواهدبود.
ماده 14- شوراهاموظفندبه هنگام تصمیم گیری راجع به عوارض علاوه بر توجه به سیاستهای کلی که دربرنامه های پنجساله وقوانین بودجه سالیانه اعلام می شودسیاستهای عمومی دولت رابه شرح ذیل مراعات نمایند:
الف - نیل به سمت خودکفایی شهرداری ،دهیاری وشهرک مربوط ازطریق وضع و وصول عوارض متناسب باهزینه های موردنیاز،
ب - رعایت تناسب میزان عوارض باارایه خدمات عمومی وعمرانی به اقشار وبخش های مختلف اعم ازدولتی وغیردولتی ،
پ- جهت گیری به سوی وضع عوارض هایی که به صورت غیرمستقیم وصول می شوند
ت- تناسب وضع عوارض درهرمحل باتولیدات ودرآمدهای اهالی
ث- توجه به اثرات تبعی وضع عوارض براقتصادمحل
ج-هماهنگی ووحدت رویه درنظام عوارض
چ - رعایت اولویت وضع عوارض به صورت درصدی ازقیمت فروش کالاوخدمات برسایرروش هاازجمله روش وضع عوارض مقطوع
ح -وضع عوارض متناسب باارزش افزوده زمین ناشی ازتصمیمات مراجع قانونی ویااجرای طرحهای عمرانی ،
خ-جلوگیری ازوضع عوارض مضاعف برکالاهای تولیدی ،
د-توجه داشتن به رشدتولیدوگسترش واحدهای تولیدی درمنطقه به هنگام وضع عوارض برتولید،
ذ-محاسبه ووصول عوارض درموردواحدهای تولیدی براساس فروش واقعی دردوره موردنظر،
ر-خودداری ازوضع عوارض برکالاهای صادراتی
ز-توجه به اقشارکم درآمدهنگام وضع عوارض بااعطای تخفیف معافیت ونظایرآن
ژ-رعایت حال ایثارگران هنگام وضع عوارض بااعطای تخفیف معافیت و نظایرآن
س-اعمال رویه های تشویقی برای پرداخت به موقع عوارض
ش-وضع بدون تبعیض عوارض براساس اصل (3) قانون اساسی
تبصره - افزایش میزان عوارض موضوع این آئین نامه زودتر ازیک سال صورت نخواهدگرفت و وضع عوارض جدید و افزایش عوارض قبلی عطف به ما سبق نمی شود.
ماده 15- نسبت به عوارض شهرروستاوشهرک بادرآمدهاعرضه کالاهاوخدمات وسایرموضوعهاحداکثربراساس نرخی است که سالانه توسط وزارت کشور پیشنهادشده است وبه تصویب هیات وزیران می رسد.مادام که این نسبت درهرسال به تصویب نرسیده است نسبت تعیین شده درسال قبل مجری خواهدبود.برای تعیین حداکثر(سقف )نسبت عوارض به درآمدهاوعواید محلی بایداستانداردهزینه های عمرانی اداری وخدماتی شهرداریها توسط وزارت کشورباهماهنگی کمیته موضوع تبصره ماده (11) این آئین نامه تنظیم وبه هیات وزیران ارایه گردد.
درتنظیم استانداردهاباید سهم هزینه هایی که به موجب تصمیمات مراجع ملی یافرامحلی درطرحهای عمرانی ویاخدماتی ویادراجرای طرحهای جامع وهادی درشهرهاشهرکهاو روستاهاایجادمی شودبه طورجداگانه مشخص گردد.
تبصره - درسال جاری ومادام که استانداردهاونسبت های موضوع این ماده تعیین نشده اند مجموع عوارض وصولی درهرمحل بارعایت ماده (3)این آئین نامه نبایددرمورددرآمدهابیش ازحداکثردودرصد(2%)درآمدسالیانه درموردفروش کالاهایاخدمات بیش ازحداکثردودرصد(2%)قیمت عمده فروشی ودرمورددارایی وثروت بیش ارحداکثرنیم درصدارزش معاملاتی آن با احتساب میزان عوارض قابل وصول موجودباشد.
ماده 16- شوراهامی توانندبراساس اختیارات قانونی خودازطریق جلب مشارکت مردم بااستفاده ازروش انتشاراوراق مشارکت وسایرروشهابا رعایت قوانین ومقررات مربوط نسبت به تامین منابع مالی موردنیاز اتخاذتصمیم نمایند.
ماده 17-وزارت کشورمکلف است باهمکاری سازمانهاومراکزذی ربط آموزشهای لازم راجهت توجیه این آئین نامه وسایرآئین نامه های مربوط به اعضای شوراهاارایه نماید.وزارت کشورمسوول نظارت برحسن اجراورعایت این آئین نامه درموردمصوبات مربوط به وضع عوارض توسط شوراهادرسراسرکشوراست .
معاون اول رییس جمهور-حسن حبیبی

فهرست عوارض غیرمحلی موضوع ماده (11)آئین نامه

کد عنوان عوارض نحوه وصول عوارض ومستندات آن

11-1- عوارض جایگزین عوارض - 1- عوارض جایگزین عوارض دروازه ای که بر دروازه ای و عوارض بندی و اساس مصوبه 23/2/1348قانون لغو عوارض نقاط مرزی دروازه ای توسط گمرکات کشوروصول می شود وتوسط وزارت اموراقتصادی ودارایی بایدپرداخت شود.
2- عوارض بلیط کسانی که با -2- عوارض بلیط کسانی که باهواپیمادرخطوط هواپیمادرخطوط داخلی داخلی مسافرت می نمایندمصوبه 4/2/1358 پروازمی کنند شورای انقلاب اسلامی ایران
3- عوارض درآمدمشمول 3- عوارض مشمول مالیات قطعی شده تصویبی مالیات قطعی شده مصوب شماره 46377مورخ 24/3/1373ریاست جمهوری
13- کمک ازمحل درآمدحاصل - براساس بخشنامه شماره 32/3/22237مورخ از عوارض 1%کارخانجات 6/12/1374وزارت کشور
14- عوارض کمک ازمحل درآمد- برابرتعرفه شماره 3148مورخ 29/2/1373 حاصل از عوارض اضافی وزارت کشور شماره گذاری اتومبیلهای سواری ،سواری بیابانی وارداتی وساخت کشور
21- عوارض موادنفتی -مصوبه هیات وزیران شماره 1323سال 1323و 22946سال 1344ومصوبه شماره 102-77/م مورخ 11/1/1377ریاست محترم جمهوری
1/39-80% عوارض ودرآمدهای - دراجرای قانون الحاق یک بندو3تبصره به وصولی ازحریم استحفاظی عنوان بند3به ماده 99قانون شهرداریها شهرها مصوب 1/12/1372مجلس شورای اسلامی
41-1- عوارض اوایه شماره گذاری -1- عوارض شماره گذاری درهنگام شماره گذاری به حساب وزارت کشورواریز می گردد.
2- عوارض سالیانه -2- عوارض سالیانه انواع خودرومصوب 13/6/1358شورای انقلاب وافزایش بعدی آن دراجرای بندیک ماده (35)قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشورمصوب 1361-که درهنگام شماره گذاری اولین عوارض سالیانه نیز وصول می گردد.
43- عوارض بلیط مسافرتی -اتوبوس ،قطار،کشتی ،مستندبه بندیک ماده 35 برون استانی قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشورمصوب 1361- وبندالف ماده (43)قانون وصول برخی ازدرآمدها دولت وبندالف ماده 30قانون وصول برخی از درآمدهای دوات که توسط صادرکنندگان بلیط وصول وبه حساب شهرداری پرداخت می گردد
44- عوارض انواع گذرنامه - حسب تعرفه تنفیذی وتصویبی وگذرمرزی
45- عوارض تلفن -مستندبه بندالف ماده (43)قانون وصول برخی اردرآمدهای دولت ومصرف آن درمواردمعین برای کلیه شهرداریهاکشوربه میزان 50ریال ماهانه هرشماره تلفن مصوب ریاست محترم جمهوربوسط مخابرات وصول وبه حساب شهرداری مربوط واریزمی گردد.
47- عوارض برمعاملات وسایط- نقلیه وماشین آلات سنگین اعم تزقطعی وکالتی
49- عوارض صدورگواهینامه - براساس تعرفه های تنفیذی سال 66ونوع رانندگی گواهینامه دوشخصی وپایه یک عوارض توسط شهرداریهاوصول می شود.
55- عوارض برصیدوشکار - عوارض برفروش پرورش ماهی ،میگوپرورشی و آبزیان به استنادتعرفه شماره 1/3/34/1688 مورخ 3/2/1374
57- عوارض برقراردادها -دراجرای بندالف ماده (43)قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت ومصوبه شماره 2376مورخ 25/2/1372ریاست محترم جمهوری ونامه شماره 34/3/1/9873مورخ 27/5/1372وزیرمحترم کشور خطاب به استانداران وبخشنامه شماره 15377-54/11431-1مورخ 1/9/1372ریاست محترم سازمان برنامه وبودجه توسط ذیحسابان دستگاههای دولتی وحسابداران موسسات غیر دولتی ازمحل اعتبارطرح کسروبه حساب شهرداری محل اجرای پروژه واریز می گردد
58- عوارض گارخانه ها - براساس تعرفه های تنفیذی وتصویبی که در (موضوع تبصره ماده 2 اجرای بندیک ماده (35)قانون تشکیلات شوراها آئین نامه ) اسلامی کشوروبندالف ماده (43)قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت ومصرف آن درموارد معین به تصویب نماینده ولی امروریاست جمهوری رسیده است ازکارخانه هاوواحدهای تولیدبه میزان یک درصد(1%)بهای فروش (به استثنای شهرداریهایی که دارای عوارض مضاعف بر1%زیرفاکتورفروش برای طرحهای خاص استانی می باشند)وضمناشهرکهای صنعتی واقع درحریم به ماخذ5%زیرفاکتورفروش توسط کارخانه های مذکوروصول وبایستی به صورت ماهیانه به حساب شعرداری مربوط واریزگردد.
2/59- عوارض برمحصولات -برحسب تعرفه های تنفیذی دربعضی ازاستانها محلی (موضوع تبصره ازمحصولات تولیدی عوارض وصول می شود. ماده 2این آئین نامه
6/59- عوارض برنوشابه ها- براساس تعرفه تنفیذی توسط بعضی از شهرداریهاوصول می گردد.

هیات وزیران درجلسه مورخ 7/7/1378بنابه پیشنهاد وزارت کشوروبه استناد مواد (94) و (77) قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1375- وهمچنین برای تعیین سیاستهای عمومی دولت موضوع بند (16) ماده (71) قانون فوق الذکرآئین نامه اجرائی ماده (77) و بند (16) ماده (71) قانون یادشده رابه شرح زیرتصویب نمود:

ماده 1- شوراهای اسلامی شهربخش وشهرک می توانندبرای تامین بخشی از هزینه های شهر ، بخش و یا شهرک مربوط اعم ازهزینه های خدماتی اداری وعمرانی بارعایت ضوابط ترتیبات وسیاستهای موضوع این آئین نامه عوارض وضع نمایند.
ماده 2- وضع عوارض توسط شوراهای اسلامی شهرشهرک وبخش درحدود درآمدها عرضه کالاها و خدمات سایرموضوع هایی است که مربوط به شهرشهرک یا بخش ذی ربط باشد.
تبصره - وضع عوارض جدید برتولیداتی که برای عرضه درسایرنقاط یابرای صادرات اختصاص می یابد و همچنین وضع عوارض بردرآمدهای ناشی از معادن منابع وطرحهای ملی برعهده سایرمراجع که درقوانین ومقررات مربوط تعیین شده یامی شوند خواهدبود.
ماده 3- عوارض موضوع این آئین نامه ازاماکن واحدهای صنفی تولیدی خدماتی صنعتی وهرگونه منبع درآمدی دیگری قابل وصول است که محل استقرارآن درمورد شهرها محدوده قانونی شهرموضوع تبصره (1) ماده (4) قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری - مصوب 1362- ودرموردبخش محدوده موضوع مواد (6 و13) قانون تعاریف وضوابط تقسیمات کشوری - مصوب 1362 - که به تصویب هیات وزیران رسیده یا برسد و در مورد شهرکها محدوده ای که به تصویب کمیسیون موضوع ماده (13) آئین نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانون و حریم شهرها مصوب 1355- رسیده است ،باشد.
تبصره 1- درصورتی که محدوده شهر و روستا تعیین نشده باشد در مورد شهرها محدوده ای که درطرح جامع موضوع بند (3) ماده (2) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران - مصوب 1351-و در مورد روستاها محدوده ای که درطرح هادی موضوع ماده (7) اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی - مصوب 1366- تعیین شده است ،ملاک خواهند بود.
تبصره 2- مراجع تصمیم گیری درموردمحدوده شهرمجازنمی باشند محدودههایی راکه توسط سایر مراجع قانونی برای ایجادشهرک یا مراکزجمعیتی دیگرخارج ازشهرها تعیین شده یامی شوندبدون جلب نظر مراجع قانونی یادشده به حدودشهرملحق نمایند.
ماده 4- وصول عوارضی که طبق این آئین نامه توسط شوراهای اسلامی شهربخش و یا شهرک وضع می شود در مورد عوارض شهربرعهده شهرداری درمورد روستابرعهده دهیار و دهیاری ودر مورد شهرکها برعهده مسوولان اجرائی شهرک مربوط خواهدبودکه مطابق مقررات مربوط وضمانتهای اجرائی آن اقدام می نمایند.مرجع وصول مکلف به دادن رسید رسمی به مودی است.
ماده 5- نحوه وصول عوارضی که به موجب این آئین نامه توسط شوراهای اسلامی شهربخش ویا شهرک وضع می شوندتوسط همان شوراتعیین می گردد.
تبصره - وزارت کشور به استناد ماده (94) قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب 1375- و به منظورتامین هماهنگی درشیوه محاسبه عوارض درشوراهای بخش شهرک وهمچنین ایجاد یکنواختی درنظام عوارض درسراسرکشورآئین نامه های لازم راتهیه و جهت تصویب به هیات وزیران ارایه نماید.درخصوص شوراهای اسلامی شهر دستورالعملهای موضوع ماده (30) آئین نامه مالی شهرداریها مراعات می گردد.
ماده 6- عوارضی که به موجب این آئین نامه توسط شوراهای اسلامی شهر بخش و یا شهرک وضع می شوندحسب موردبرای تامین هزینه های همان شهر روستا و یا شهرک درقالب بودجه مصوب شهرداری وشوراهای شهرشهرک وبخش مربوط مصرف خواهدشد.
ماده 7- شوراهای اسلامی شهربخش وشهرک می توانندبرای تامین تمام یا بخشی ازهزینه های طرحهای خاص خدماتی یاعمرانی عوارض خاصی برای مدت وموردمعین وضع نمایند. عوارضی که ازاین طریق وصول می گردد، صرفادرهمان مدت وموردتعیین شده درمصوبه وضع قابل مصرف می باشد
ماده 8- مرجع رسیدگی به شکایت درمورد میزان نحوه محاسبه ووصول و سایرموضوع های مربوط به عوارضی که توسط شوراها با رعایت این آئین نامه وضع می شوند و یا عوارض محلی که قبلاتوسط مراجع ذی صلاح وضع شده وموضوع تبصره ماده (2) این آئین نامه نمی باشند درمورد عوارض شهربه ترتیبی است که درماده (77) قانون شهرداری ها مقررشده است و درخصوص عوارض موضوع این آئین نامه که توسط شوراهای اسلامی بخش وشهرک وضع شده است به عهده هیاتی مرکب ازوزارت کشور، وزیردادگستری وشوراهای اسلامی بخش یاشهرک می باشند.
تبصره - در مورد عوارض شهر ، مرجع رسیدگی به اعتراض ازتصمیمات کمیسیون موضوع ماده (77) قانون شهرداری ها دیوان عدالت اداری است و در مورد نظرهیات مذکور در قسمت اخیرماده (8) معترض می تواند به مرجع قانونی ذیربط مراجعه نماید.
ماده 9- شوراها می تواننددرهنگام وضع عوارض جدیدیادرزمان مقتضی نسبت به مواردمعافیت کاهش تخفیف و لغو عوارضی که تصویب نموده اند باتوجه به سیاستهای مقرردراین آئین نامه اتخاذتصمیم نمایند.
ماده 10- لغو،کاهش ، افزایش ، اعطای تخفیف و یا معافیت از عوارض که قبل ازتشکیل شوراهای اسلامی شهر، شهرک وبخش موضوع قانون مصوب 1375 توسط سایرمراجع ذیصلاح وضع شده وموضوع تبصره ماده (2) این آئین نامه نمی باشندبه عهده شورای اسلامی شهربخش وشهرک ذی ربط می باشد.
ماده 11- عوارضی که تاکنون توسط مراجع ذی صلاح وضع شده ودارای شرایط مذکوردرتبصره ماده (2)آئین نامه است به شرح مندرج درفهرست پیوست این آئین نامه کماکان توسط مراجعی که درمصوبات مربوط به وضع عوارض واصلاحات آن تعیین شده است وصول می شودوبه ترتیب مقرردرهمان مصوبات به مصرف خواهند رسید صادرات غیرنفتی درسال 1378مطابق تبصره (5) قانون بودجه سال 1378 ازپرداخت هرگونه عوارض ازجمله عوارض شهرداری به استنادهرقانونی که وضع شده باشدمعاف است .
تبصره - وزارت کشورمکلف است کمیته ای مرکب ازنمایندگان وزارت کشور وزارت اموراقتصادی ودارایی سازمان برنامه وبودجه وزارت بازگانی وزارت صنایع نماینده دستگاه ذی ربط ونماینده رییس جمهوربه منظور بررسی عوارض موضوع تبصره ماده (2) این آئین نامه وارایه راهکارهای لازم درخصوص مرجع وضع کاهش وافزایش واعطای تخفیف ومعافیت ازاین عوارض نحوه وچگونگی وصول ومصرف آن سهم دستگاه وصول کننده مرجع حل اختلاف بین مودی ودستگاه وصول کننده و سایر مواردمربوط تشکیل دهد.کمیته مذکورکلیه جوانب موضوع راظرف سه ماه بررسی ونتیجه را ازطریق وزارت کشوربه هیات وزیران منعکس خواهند نمودهمچنین این کمینه وظیفه دارد عوارضی راکه قبلا توسط مراجع ذی صلاح وضع شده است وواجد اوصاف مذکوردرتبصره ماده (2)این آئین نامه می باشد با این آئین نامه وسیاستهای عمومی دولت انطباق دهدونتیجه رابرای تصمیم گیری به مراجع مسئوول ارایه نماید.
ماده 12- شوراهای اسلامی مکلفندنسخه ای ازمصوبات مربوط به عوارض را ظرف یک هفته ازتاریخ تصویب به همراه مستندات وگزارش توجیهی آن جهت ارسال به وزارت کشوربه استانداری محل ارسال نمایند.استان - داریهامکلفندحداکثرظرف دوهفته پس ازوصول چنین مصوباتی مصوبه شوراوضمایم آن رابه همراه نظرات کارشناسی خودوهمچنین فهرستی از عوارض محلی وضع شده وقابل وصول درمحدوده شهربخش ویاشهرک مربوط (موضوع ماده (3) و تبصره (1)همان ماده ازاین آئین نامه )به وزارت کشورارسال نمایند.چنانچه مصوبات مزبوردرمدت یک ماه ازتاریخ وصول به وزارت کشورمورد ایراد یا لغوتوسط وزیرکشورواقع نشد شوراها مکلفند مصوبه راازطریق درج درروزنامه هاوجرایدمحلی یاروزنامه های کثیر الانتشاریاازطریق انتشاراعلامیه ویاهرطریق دیگرکه جنبه اعلان عمومی داردبه آگاهی عموم برسانند. عوارض مربوط تاریخ اعلان قابل وصول است .
تبصره -مصوبات مربوط به عوارض توسط شورای اسلامی شهرتهران مستقیما به وزارت کشورارسال می شود.
ماده 13-اجرای مصوبات ناظربه وضع عوارض جدیدیاافزایش عوارض قبلی درموردوزارتخانه هاسازمانهاوموسسات وشرکتهای دولتی درصورتی که قبل ازتنظیم نهایی لایحه بودجه کل کشوردردولت به تصویب شوراهای اسلامی ذی ربط رسیده باشدازآغازسال مالی بعدامکان پذیرمی باشدو درصورتی که بعدازتنظیم لایحه بودجه وقبل ازپایان همان سال تصویب شده باشد مصوبه ازابتدای دومین سال مالی بعدازتصویب عوارض قابل اجرا خواهدبود.
ماده 14- شوراهاموظفندبه هنگام تصمیم گیری راجع به عوارض علاوه بر توجه به سیاستهای کلی که دربرنامه های پنجساله وقوانین بودجه سالیانه اعلام می شودسیاستهای عمومی دولت رابه شرح ذیل مراعات نمایند:
الف - نیل به سمت خودکفایی شهرداری ، دهیاری وشهرک مربوط ازطریق وضع و وصول عوارض متناسب باهزینه های موردنیاز،
ب - رعایت تناسب میزان عوارض باارایه خدمات عمومی وعمرانی به اقشار وبخش های مختلف اعم ازدولتی وغیردولتی ،
پ- جهت گیری به سوی وضع عوارض هایی که به صورت غیرمستقیم وصول می شوند
ت- تناسب وضع عوارض درهرمحل باتولیدات ودرآمدهای اهالی
ث- توجه به اثرات تبعی وضع عوارض براقتصادمحل
ج-هماهنگی ووحدت رویه درنظام عوارض
چ - رعایت اولویت وضع عوارض به صورت درصدی ازقیمت فروش کالاوخدمات برسایرروش هاازجمله روش وضع عوارض مقطوع
ح -وضع عوارض متناسب باارزش افزوده زمین ناشی ازتصمیمات مراجع قانونی ویااجرای طرحهای عمرانی ،
خ-جلوگیری ازوضع عوارض مضاعف برکالاهای تولیدی ،
د-توجه داشتن به رشدتولیدوگسترش واحدهای تولیدی درمنطقه به هنگام وضع عوارض برتولید،
ذ-محاسبه ووصول عوارض درموردواحدهای تولیدی براساس فروش واقعی دردوره موردنظر،
ر-خودداری ازوضع عوارض برکالاهای صادراتی
ز-توجه به اقشارکم درآمدهنگام وضع عوارض بااعطای تخفیف معافیت ونظایرآن
ژ-رعایت حال ایثارگران هنگام وضع عوارض بااعطای تخفیف معافیت و نظایرآن
س-اعمال رویه های تشویقی برای پرداخت به موقع عوارض
ش-وضع بدون تبعیض عوارض براساس اصل (3) قانون اساسی
تبصره - افزایش میزان عوارض موضوع این آئین نامه زودتر ازیک سال صورت نخواهدگرفت و وضع عوارض جدید و افزایش عوارض قبلی عطف به ما سبق نمی شود.
ماده 15- نسبت به عوارض شهرروستاوشهرک بادرآمدهاعرضه کالاهاوخدمات وسایرموضوعهاحداکثربراساس نرخی است که سالانه توسط وزارت کشور پیشنهادشده است وبه تصویب هیات وزیران می رسد.مادام که این نسبت درهرسال به تصویب نرسیده است نسبت تعیین شده درسال قبل مجری خواهدبود.برای تعیین حداکثر(سقف )نسبت عوارض به درآمدهاوعواید محلی بایداستانداردهزینه های عمرانی اداری وخدماتی شهرداریها توسط وزارت کشورباهماهنگی کمیته موضوع تبصره ماده (11) این آئین نامه تنظیم وبه هیات وزیران ارایه گردد.
درتنظیم استانداردهاباید سهم هزینه هایی که به موجب تصمیمات مراجع ملی یافرامحلی درطرحهای عمرانی ویاخدماتی ویادراجرای طرحهای جامع وهادی درشهرهاشهرکهاو روستاهاایجادمی شودبه طورجداگانه مشخص گردد.
تبصره - درسال جاری ومادام که استانداردهاونسبت های موضوع این ماده تعیین نشده اند مجموع عوارض وصولی درهرمحل بارعایت ماده (3)این آئین نامه نبایددرمورددرآمدهابیش ازحداکثردودرصد(2%)درآمدسالیانه درموردفروش کالاهایاخدمات بیش ازحداکثردودرصد(2%)قیمت عمده فروشی ودرمورددارایی وثروت بیش ارحداکثرنیم درصدارزش معاملاتی آن با احتساب میزان عوارض قابل وصول موجودباشد.
ماده 16- شوراهامی توانندبراساس اختیارات قانونی خودازطریق جلب مشارکت مردم بااستفاده ازروش انتشاراوراق مشارکت وسایرروشهابا رعایت قوانین ومقررات مربوط نسبت به تامین منابع مالی موردنیاز اتخاذتصمیم نمایند.
ماده 17-وزارت کشورمکلف است باهمکاری سازمانهاومراکزذی ربط آموزشهای لازم راجهت توجیه این آئین نامه وسایرآئین نامه های مربوط به اعضای شوراهاارایه نماید.وزارت کشورمسوول نظارت برحسن اجراورعایت این آئین نامه درموردمصوبات مربوط به وضع عوارض توسط شوراهادرسراسرکشوراست .
معاون اول رییس جمهور-حسن حبیبی

فهرست عوارض غیرمحلی موضوع ماده (11)آئین نامه

کد عنوان عوارض نحوه وصول عوارض ومستندات آن

11-1- عوارض جایگزین عوارض - 1- عوارض جایگزین عوارض دروازه ای که بر دروازه ای و عوارض بندی و اساس مصوبه 23/2/1348قانون لغو عوارض نقاط مرزی دروازه ای توسط گمرکات کشوروصول می شود وتوسط وزارت اموراقتصادی ودارایی بایدپرداخت شود.
2- عوارض بلیط کسانی که با -2- عوارض بلیط کسانی که باهواپیمادرخطوط هواپیمادرخطوط داخلی داخلی مسافرت می نمایندمصوبه 4/2/1358 پروازمی کنند شورای انقلاب اسلامی ایران
3- عوارض درآمدمشمول 3- عوارض مشمول مالیات قطعی شده تصویبی مالیات قطعی شده مصوب شماره 46377مورخ 24/3/1373ریاست جمهوری
13- کمک ازمحل درآمدحاصل - براساس بخشنامه شماره 32/3/22237مورخ از عوارض 1%کارخانجات 6/12/1374وزارت کشور
14- عوارض کمک ازمحل درآمد- برابرتعرفه شماره 3148مورخ 29/2/1373 حاصل از عوارض اضافی وزارت کشور شماره گذاری اتومبیلهای سواری ،سواری بیابانی وارداتی وساخت کشور
21- عوارض موادنفتی -مصوبه هیات وزیران شماره 1323سال 1323و 22946سال 1344ومصوبه شماره 102-77/م مورخ 11/1/1377ریاست محترم جمهوری
1/39-80% عوارض ودرآمدهای - دراجرای قانون الحاق یک بندو3تبصره به وصولی ازحریم استحفاظی عنوان بند3به ماده 99قانون شهرداریها شهرها مصوب 1/12/1372مجلس شورای اسلامی
41-1- عوارض اوایه شماره گذاری -1- عوارض شماره گذاری درهنگام شماره گذاری به حساب وزارت کشورواریز می گردد.
2- عوارض سالیانه -2- عوارض سالیانه انواع خودرومصوب 13/6/1358شورای انقلاب وافزایش بعدی آن دراجرای بندیک ماده (35)قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشورمصوب 1361-که درهنگام شماره گذاری اولین عوارض سالیانه نیز وصول می گردد.
43- عوارض بلیط مسافرتی -اتوبوس ،قطار،کشتی ،مستندبه بندیک ماده 35 برون استانی قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشورمصوب 1361- وبندالف ماده (43)قانون وصول برخی ازدرآمدها دولت وبندالف ماده 30قانون وصول برخی از درآمدهای دوات که توسط صادرکنندگان بلیط وصول وبه حساب شهرداری پرداخت می گردد
44- عوارض انواع گذرنامه - حسب تعرفه تنفیذی وتصویبی وگذرمرزی
45- عوارض تلفن -مستندبه بندالف ماده (43)قانون وصول برخی اردرآمدهای دولت ومصرف آن درمواردمعین برای کلیه شهرداریهاکشوربه میزان 50ریال ماهانه هرشماره تلفن مصوب ریاست محترم جمهوربوسط مخابرات وصول وبه حساب شهرداری مربوط واریزمی گردد.
47- عوارض برمعاملات وسایط- نقلیه وماشین آلات سنگین اعم تزقطعی وکالتی
49- عوارض صدورگواهینامه - براساس تعرفه های تنفیذی سال 66ونوع رانندگی گواهینامه دوشخصی وپایه یک عوارض توسط شهرداریهاوصول می شود.
55- عوارض برصیدوشکار - عوارض برفروش پرورش ماهی ،میگوپرورشی و آبزیان به استنادتعرفه شماره 1/3/34/1688 مورخ 3/2/1374
57- عوارض برقراردادها -دراجرای بندالف ماده (43)قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت ومصوبه شماره 2376مورخ 25/2/1372ریاست محترم جمهوری ونامه شماره 34/3/1/9873مورخ 27/5/1372وزیرمحترم کشور خطاب به استانداران وبخشنامه شماره 15377-54/11431-1مورخ 1/9/1372ریاست محترم سازمان برنامه وبودجه توسط ذیحسابان دستگاههای دولتی وحسابداران موسسات غیر دولتی ازمحل اعتبارطرح کسروبه حساب شهرداری محل اجرای پروژه واریز می گردد
58- عوارض گارخانه ها - براساس تعرفه های تنفیذی وتصویبی که در (موضوع تبصره ماده 2 اجرای بندیک ماده (35)قانون تشکیلات شوراها آئین نامه ) اسلامی کشوروبندالف ماده (43)قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت ومصرف آن درموارد معین به تصویب نماینده ولی امروریاست جمهوری رسیده است ازکارخانه هاوواحدهای تولیدبه میزان یک درصد(1%)بهای فروش (به استثنای شهرداریهایی که دارای عوارض مضاعف بر1%زیرفاکتورفروش برای طرحهای خاص استانی می باشند)وضمناشهرکهای صنعتی واقع درحریم به ماخذ5%زیرفاکتورفروش توسط کارخانه های مذکوروصول وبایستی به صورت ماهیانه به حساب شعرداری مربوط واریزگردد.
2/59- عوارض برمحصولات -برحسب تعرفه های تنفیذی دربعضی ازاستانها محلی (موضوع تبصره ازمحصولات تولیدی عوارض وصول می شود. ماده 2این آئین نامه
6/59- عوارض برنوشابه ها- براساس تعرفه تنفیذی توسط بعضی از شهرداریهاوصول می گردد.



نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15937

تاریخ تصویب : 1378/07/07

تاریخ ابلاغ : 1378/08/20

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.