×

آئین نامه اجرائی قانون حفاظت وبهره برداری ازمنابع آبزی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی قانون حفاظت وبهره برداری ازمنابع آبزی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-قانون-حفاظت-وبهره-برداری-ازمنابع-آبزی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 12340/ت 17925ه 18/3/1378
وزارت جهادسازندگی -سازمان حفاظت محیط زیست

هیات وزیران درجلسه مورخ 5/2/1378بنابه پیشنهادوزارت جهادسازندگی وبه استنادماده (23)قانون حفاظت وبهره برداری ازمنابع آبزی جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1374-آیین نامه اجرایی قانون یادشده رابه شرح زیرتصویب نمود:

فصل اول :تعاریف
ماده 1-اصطلاحات وکلماتی که درقانون حفاظت وبهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران که ازاین پس دراین ایین نامه بکاربرده شده است دارای مفاهیم زیراست :
1آبزیان :عبارتندازکلیه موجودات زنده اعم ازجانوری وگیاهی ابهای شیرین ، شورولب شوردریاموجوداتی که مراحلی ازچرخه زندگی (شامل کلیه مراحل رشدونمو از قبیل تخم ،لاروونوزادی وغیره )ویامدت زیادی ازعمرخودرادرآب طی می کنند.
2-آبزیان قابل پرورش درآبهای طبیعی ونیمه طبیعی داخلی :عبارت است از آن دسته ازماهیها،سخت پوستان ،نرمتنان ،گیاهان آبزی که ارزش اقتصادی وپرورشی دارند.
3-آبزی دارکردن :عبارت است ازرهاسازی گونه های بومی آبزی که ذخایر آن ازبین رفته یادرحال انقراض است ونیزرهاسازی گونه های غیربومی به یک منبع جاری یاساکن ازآبهای داخلی به دلایل زیستی اکولوژیکی یااقتصادی .
تبصره -آبزی دارکردن ازدوطریق زیرصورت می گیرد:
الف -تکثیر:به فعالیتی گفته می شودکه موجب ازدیادیک گونه خاص از موجودات آبزی به روش مصنوعی ،نیمه مصنوعی ویاطبیعی گردد. ب-پرورش آبزیان :شامل مجموعه فعالیتهایی است که درجهت نگهداری موجودآبزی پس ازخروج ازتخم وآغازفعالیت تغذیه ای تامرحله عرضه به بازارانجام می شود.
4-پروانه تکثیروپرورش آبزیان :اجاره نامه ای است باعناوین موافقت اصولی ،پروانه تاسیس یاپروانه بهره برداری که اشخاص حقیقی وحقوقی درچارچوب شرایط مندرج درآن مجازبه تخصیص منابع ،احداث وبهره برداری ازتاسیسات تکثیروپرورش آبزیان می باشند.
5-مزرعه پرورش آبزیان :به محل پرورش انواع آبزیان اطلاق می گردد.
6-عمل آوری :هرگونه عملیاتی است که برروی آبزی پس ازخروج ازآب به منظورعرضه به بازاریاتولیدمحصولات شیلاتی انجام می گیرد،مانندشستشو آماده سازی بسته بندی ونگهداری انجمادوفیله سازی نمک سودکردن دودی کردن ترشی کردن کنسروکردن تولیدخمیروپودرکردن .
7-تاسیسات عمل آوری :عبارتست ازمکان ،کارگاه ،کارخانه یاشناوری که درآن یک یاچندنوع عملیات عمل آوری انجام می شود.
8-صید:عملیاتی است که به منظورخارج کردن آبزیان ازمحیطزیست طبیعی آنهاصورت می گیرد.
9-پروانه ساخت :اجازه نامه ای است که به منظورانجام فعالیتهای صیادی اشخاص حقیقی وحقوقی صادرشده است .ودرآن برحسب موردمشخصات شناور روش صید،نوع ومیزان ابزاروادوات ،گونه ،میزان سهمیه صید،منطقه صید مالک یامالکین شناورمشخص می شود.
10-بندرصیادی :به محدوده ای ازساحل دریا،دریاچه ،یارودخانه اطلاق می شود که به جهت دارابودن پناهگاه طبیعی (خوریاآبراهه مناسب )یا مصنوعی (موج شکن )وتاسیسات ساحلی دیگر،پهلوگیری وتخلیه صیدبوسیله شناورهای صیادی درآن امکان پذیربوده واکثرشناورهای فعال درآن شناورهای صیادی می باشند.
11-ارزیابی ذخایر:کاوشهایی است که جهت تعیین میزان اولیه (مرجع ) توده زنده آبزیان صورت می گیرد.
12-شناورها،آلات وادوات غیرمجاز:کلیه شناورهاوآلات وادوات صیادی که استفاده ازآنهابرابرمقررات مجازاعلام نشده است .
13-وزارت نیرو:وزارت نیرووسازمان مدیریت منابع آب کشوروسازمانهای آب منطقه ای وسازمان آب وبرق خوزستان .
فصل دوم :قلمرواجرایی قانون ومقررات اجرایی آن :
ماده 2-قلمرواجرایی قانون ومقررات اجرایی آن عبارت است از:
1-آبهای تحت حاکمیت وصلاحیت جمهوری اسلامی ایران (آبهای داخلی ،دریای سرزمینی ومنطقه انحصاری اقتصادی )درخلیج فارس ودریای عمان به ترتیب مقرردرقانون مناطق دریایی جمهوری اسلامی ایران ومقررات اجرایی آن
2-آبهای تحت حاکمیت وصلاحیت جمهوری اسلامی ایران دردریای خزر.
3-آبهای داخلی ومرزی ایران ازقبیل آبهای موجوددردریاچه های طبیعی ومصنوعی وپشت سدها،رودخانه ها،آبگیرهای طبیعی ومصنوعی آبراهها،تالا- هامردابهااعم ازشور،شیرین یاآبهای لب شورساحلی ومصب رودخانه ها.
فصل سوم :طرح مدیریت ذخایرآبزیان
ماده 3-طرح مدیریت ذخایرآبزیان باهدف شناسایی ومعرفی ذخایرقابل بهره برداری براساس تحقیقات علمی ونیازهای اجتماعی واقتصادی توسط شرکت سهامی شیلات ایران که ازاین پس دراین آیین نامه به اختصار شیلات نامیده می شودتهیه وپس ازتاییدکمیسیونهای مدیریت بهره برداری ذی ربط توسط وزیرجهادسازندگی جهت اجراابلاغ می گردد.
تبصره 1-شیلات طرح مدیریت ذخایرآبزیان وتدابیراتخاذشده دراجرای آن رابه نحومناسب منتشرمی نماید.
تبصره 2-شیلات مکلف است درهنگام تهیه طرح مدیریت ذخایرآبزیان باصیادان یانمایندگان آنهاواتحادیه شرکتهای تعاونی صیادی ذی ربط وهمچنین سایراشخاص ذینفع مشورت نماید.
تبصره 3-شیلات طرح مدیریت ذخایرآبزیران راپس ازطی مراحل فوق تهیه وبه سازمان بنادوکشتیرانی اعلام می دارد.
ماده 4-کمیسیون های مدیریت بهره برداری ذخایرآبزیان عبارتنداز:
1-کمیسیون مدیریت بهره برداری ذخایرآبزیان خلیج فارس ودریای عمان
2-کمیسیون مدیریت بهره برداری ذخایرآبزیان دریای خزر.
3-کمیسیون مدیریت بهره برداری ذخایرآبزیان آبهای داخلی .
تبصره -نحوه تشکیل شرح وظایف واعضای این کمیسیونهاطی دستورالعملی که به وسیله شیلات تهیه وبه تاییدوزیرجهادسازندگی می رسدابلاغ خواهدشد.
فصل چهارم :تعاونیهاخدمات وتاسیسات بندری
ماده 5-صدورمجوزتشکیل شرکتهی تعاونی واتحادیه های صیادی وتکثیرو پرورش آبزیران توسط وزارت تعاون منوط به ارایه موافقت کتبی شیلات توسط متقاضیان به وزارت تعاون می باشد.
ماده 6-بنادرصیادی تحت سرپرستی ونظارت شیلات اداره می شود شیلات می تواندارایه خدمات واداره تاسیسات بندری رابه شرکتهای تعاونی یاخصوصی واگذارنماید.
ماده 7-امورزیردربنادرصیادی تحت مدیریت یانظارت شیلات وبارعایت مقررات وسایرقوانین ذی ربط انجام می شوند :
1-ایجادتکمیل توسعه ساختمانهاوتاسیسات تعمیرگاههای ساحلی دربنادر صیادی وبارعایت وظایف سایرارگانهای ذی ربط.
2-اجرای مقررات بندری درمحدوده بنادرصیادی .
3-اداره امورتخلیه بارگیری حمل ونقل ونگهداری محصولات ابزارو اداوات ومایحتاج صیادی بارعایت مقررات مربوط .
4-اداره شبکه مخابراتی وکنترل شناورهای صیادی بارعایت مقررات مربوط
5-وصول بهای تعرفه های بندری موضوع آیین نامه .
6-تعیین نحوه استفاده وشرایط بهره برداری ازتاسیسات وتجهیزات بندری درمحدوده بنادرصیادی .
ماده 8-وظایف واختیارات مدیریت بنادرصیادی بارعایت قوانین ومقررات ذی ربط به شرح زیر است .
1-نگهداری دفترثبت آمار صیادان ترددشناورهاومراجعین به بندر.
2-هدایت شناورهابرای ورودوخروج به بندروپهلوگیری بارعایت مقررات مربوط به راهنمای شناورها.
3-کمک رسانی درموقع بروزحوادث درمحوطه بندرصیادی باهمکاری سایر دستگاها.
4-ثبت وگزارش حوادث دریایی مربوط به شناورهای صیادی وصیادان و ارسال آن مراجع ذی ربط .
5-اقدام درجهت تامین انتظامات وحفاظت تاسیسات بندری .
6نظارت برنحوه عملکردواحدهای خدمات دهنده مستقردربندردرزمینه ایجادتاسیسات بندری .
7-نصب ومراقبت نورافکن هاوفانوس هاوعلایم دریایی دربندرباهماهنگی سازمان بنادروکشتیرانی .
8-دریافت وجوهی که طبق مقررات وصول آنهابه عهده شیلات واگذارشده یا می شود .
9-دریافت خسارات وارده به بندروتاسیسات بندری بارعایت مقررات مربوط.
10-تنظیم صورت جلسه مربوط به برخوردشناورهابایکدیگروتاسیسات بندری وگزارش آن به مراجع ذی ربط .
11-انجام بازرسیهای لازم ازشناورهاحسب وظایف وماموریتهای محول شده ازقبیل انطباق شناوهاتجهیزات ابزاروادوات صیدآن باموارد مندرج درپروانه صید.
12-کنترل رعایت مقررات بهداشتی زیست محیطی وحمل ونقل بهینه آبزیران .
13-اجرای سایرمقررات بندر شیلات .
14-حصول اطمینان ازبکارگیری کارکنان وخدمه باصلاحیت وبه تعدادمورد نیازبرروی شناورهای صیادی بارعایت مقررات تعیین شده توسطمراجعه ذی ربط .
ماده 9-صیادان صاحبان وکارکنان شناورهای صیادی وتاسیسات وواحدهای تولیدی وخدماتی مربوط وناخدایان اینگونه شناورهاملزم به رعایت ضوابط ذیل ربط می باشد .
1-رعایت ضوابط ومقررات بندری شیلات .
2-نگهداری تعدادلازم ازملوانان صلاحیتداردرشناور.
3-همکاری بامامورین اداره بندربه منظورانجام وظایف وماموریتهای محول شده .
4-رعایت مقررات ایمنی بهداشتی ومحیط زیست .
ماده 10-صاحبان شناورهایی که به هرطریق مانع عبورومروردربندریا مسیرآن شده اندبااخطارکتبی مدیریت درموظفنددرمهلت تعیین شده نسبت به رفع مانع اقدام نمایند.
تبصره 1-پس ازانقضای مهلت اخطارکتبی چنانچه صاحبان شناورهای مذکور به رفع مانع اقدام ننمایندمدیریت بندرراسانسبت به رفع مانع عبور ومروراقدام کرده وصاحب شناورموظف به پرداخت هزینه های آن می باشد.
تبصره 2-درصورتی که مصلاح بندرعملیات رفع مانع راازمسیرومحوطه بندر به فوریت ایجاب کندمدیریت بندرمی تواندبدون رعایت مدت اخطاریه به صاحب شناوربرای رفع مانع اقدام کند وصاحب شناورباید هزینه رفع رابپردازد.
ماده 11-مقررات مربوط به مسیرهای تردددریایی چراغ شناورهاوعلایم واشارات دریایی وبندرمطلبق مقررات سازمان بنادروکشتیرانی خواهد تبصره -شناورهای صیادی موظفندعلایم ونشانهای خاص شناورهای صیادی مصوب شیلات رانیزرعایت نماید.
ماده 12-شیلات شناورهای صیادی رابرای ترددواستفاده ازخدمات بندری دربنادرصیادی سازماندهی می نماید.صاحبان شناوهاباموافقت شیلات موظف به انتخاب یک بندربه عنوان بندراصلی می باشنددراین صورت شتاورهای صیادی درسایربنادرصیادی به عنوان شناورمهمان محسوب می گردد
ماده 13-سیلات مجازاست بابت حق ورودپهلوگیری وتوقف شناورهادربنادر صیادی براساس نرخ های مبنای جدول ذیل مبالغی رابه عنوان تعرفه دریافت کند.
تعرفه استفاده ازخدمات بندری برای هرباراستفاده ازتاسیسات بندری وبه ازای هرتن ظرفیت ناخالص
نوع شناور - ورودبه حوضه آرام بندر - پهلوگیری کناراسکله
قایق لنج یاکشتی - 120 ریال - حداکثریک ساعت
180 ریال
توقف تا24 ساعت 300 ریال
1-تعرفه بندری شناورصیادی میهمان حداکثربه میزان دوبرابرتعرفه های موردنظربرای شناورهای صیادی مقیم محاسبه ودریافت می شودمگرآنکه انتقال شناورمذکورازبندراصلی به بندردیگربراساس سیاستهای مدیریت صورت گرفته باشد.
2-به منظوراستفاده حداکثرازاسکله ،هرگاه پهلوگیری شناوردراسکله بیش ازیک به طول انجامدبرای یک ساعت اول به ازای هرتن ظرفیت ناخالص شناور(20%)وبرای ساعتهای بعدی (50%)به مبلغ عدد مندرج درجدول اضافه محاسبه ودریافت می شود.
تبصره -درمناطقی که به دلیل عدم وجودحوضچه آرام شناورهاناچاربه پهلوگیری درکناراسکله هستندازاجرای مفاداین بندمستثنی می باشند
3-هرگاه شناورصیادی به دلیل خرابی موتوریا بدنه مجبوربه توقف در بندگاه شودحداکثرتا(10)روزازپرداخت حق توقف معاف ودر(10)روزدوم معادل حق توقف مندرج درجدول واز(10)روزسوم به بعد(20%)به عدد مبنااضافه خواهدشد.
4-درصورتی که توقف شناوردربندرگاه به دلیل ممنوعیت هاوسیاستهای مدیریت صیدصورت گرفته باشد،تازمان رفع ممنوعیت ،عوارض بندری دریافت نخواهدشد.بدیهی است شناورهایی که به دلیل تخلف متوقف می شوند مشمول مفاد این یندنمی شوند.
تبصره -مبالغ مذکوردراین ماده ازشناورهای خارجی حسب نظرشیلات به ارزهای معتبرخارجی دریافت می شوند.
فصل پنجم :تکثیروپرورش آبزیان
ماده 14-انجام هرگونه فعالیت درزمینه تکثیروپرورش آبزیان توسطافراد حقیقی وحقوقی مستلزم دریافت پروانه ازشرکت سهامی شیلات ایران است . نوع پروانه باتوجه به نوع فعالیت شامل موافقت اصولی ،پروانه تاسیس وپروانه بهره برداری ،می باشد.
تبصره -انجام فعالیتهایی که جنبه تفننی وسرگرمی داردازشمول این ماده مستثنی هستند.
ماده 15-صدورپروانه تکثیروپرورش آبزیان برای متقاضیان تابع شرایط ذیل است .
1-انطباق موضوع درخواست باطرحهای توسعه تکثیروپرورش آبزیان درکشور.
2-دارابودن شرایط لازم زیربرای متقاضی یامتقاضیان .
-گذراندن دوره آموزشی یادارابودن سابقه علمی یاعملی مرتبط.
-دارابودن کارشناس یافن ورزواجدشرایط به تعدادموردنیازبراساس ضوابط شیلات ایران برای صدوریاتمدیدپروانه بهره برداری .
ماده 16-دریافت بیش ازیک پروانه تکثیروپرورش آبزیان برای اشخاص حقیقی قبل ازاینکه موضوع فعالیت پروانه قبلی به مرحله بهره بردار رسیده باشدممنوع بوده ودرمورداشخاص حقوقی درصورتیکه توان مالی ، اجرایی وفنی متقاضی به تشخیص شیلات برای بیش ازیک فعالیت مناسب باشد، دریافت آن بلامانع است .
ماده 17-تشکیل شرکتهای غیردولتی باهدف انجام فعالیتهای تکثیروپرورش آبزیان ویاگنجاندن این قبیل فعالیتها دراساسنامه شرکتهامستلزم پروانه تکثیروپرورش آبزیان یاارایه گواهی معتبرمبنی برموافقت شیلات باانجام این فعالیتهااست .
ماده 18-نحوه صدورپروانه تکثیروپرورش آبزیان براساس دستورالعمل مصوب وزیرجهادسازندگی تعیین خواهدشد.
ماده 19-متقاضیان دریافت پروانه تکثیروپرورش آبزیا برای اخذمجوز ازمراجع ذی ربط باصدورمعرفی نامه یاارسال رونوشت پروانه ازطرف شیلات به این مراجع معرفی خواهندشدومتقاضی شخصاموظف به دریافت این مجوزها ازمراجع ذی ربط می باشد.
ماده 20-صدورپروانه تاسیس ،مزارع تکثیروپرورش آبزیان موکول به ارایه مجوزتخصیص وبهره برداری ازمنابع آبی توسط وزارت نیرو(سازمان مدیریت منابع آب منطقه ای وآب وبرق خوزستان )است .
ماده 21-آب بهایاحق النظاره وحق اشتراک برای استفاده ازمنابع آبی کشور که تحت نظارت ومدیریت وزارت نیرو هستندبه شرح زیرمحاسبه وتوسط دارنده پروانه به وزارت نیروپرداخت می شود.
الف -پرورش ماهیهای گرمابی .
1-آب بهابرای منابع آبی تنظیم نشده ،پنج درصد(5%)ازمحصول یاارزش ریالی آن وبرای منابع آبی تنظیم شده ،یک درصد(1%)ازمحصول ویاارزش ریالی آن می باشد.
2-حق اشتراک برای هریک هزارمترمربع استخرمعادل حق اشتراکی است که برای هرهکتارزراعت آبی درهمان منطقه پرداخت می شود.
ب-پرورش ماهیان سردآبی
1-آب بهابرای منابع آبی تنظیم شده ،سه درصد(3%)ازمحصول یاارزش ریالی آن وبرای منابع آبی تنظیم نشده ،یک درصد(1%)ازمحصول یاارزش ریالی آن می باشد.
2-حق اشتراک برای هریک هزارمترمربع استخرمعادل حق اشتراکی است که بابت هرهکتارزراعت آبی درهمان منطقه پرداخت می شود.
تبصره 1-ملاک محاسبه ارزش ریالی قیمت عمده فروشی درهرمزرعه خواهدبود.
تبصره 2-فعالیتهای تکثیروپرورش آبزیان دریایی ولب شورکه ازمنابع آبهای شورولب شورسطحی (بامیزان شوری بیش از10گرم درلیتر)استفاده می کنندازپرداخت آب بهاوحق اشتراک معاف هستند.
تبصره 3-درمزارع تکثیروپرورش آبزیان دریایی ولب شورکه ازمنابع آبهای شیرین استفاده می کنند،میزان آب بهاوحق اشتراک برحسب میزان ودرصدآب شیرین که برای تعدیل شوری مورداستفاده قرارمی گیردوبر اساس تعرفه مشخص شده دراین ماده محاسبه وتعیین خواهدشد.درصدآب شیرین مورداستفاده توسط شیلات باهماهنگی وزارت نیروتعیین می شود.
تبصره 4-درصورتی که مبالغ ودرصدهای موارد فوق باتصویب مراجع قانونی تغییرکنددرصدهای و مبالغ مصوب اخیرقابل اجراست .
ماده 22-آبزی پروری درمنابع آبهای نیمه طبیعی (آببندانهاودریاچه ها پشت سدها)تحت نظارت وزارت نیروپس ازهماهنگی وکسب مجوزازوزارت مذکوربلامانع است .
ماده 23-وزارت نیروموظف است حق انشعاب واشتراک وبهای برق مصرفی مزارع تکثیروپرورش آبزیان رابراساس تعرفه های کشاورزی محاسبه و دریافت کند.
ماده 24-وزارت نیروموظف است دربرنامه های توسعه تاسیسات آبی وبرنامه های تخصیص ومدیریت منابع آبی سهم آبزی پروری رامشخص واعلام نماید.
ماده 25-دراجرای ماده (19)قانون شیلات برای انجام اقدامات موضوع ماده (3)آن رادردریاچه پشت سدها،موضوع رابه سازمان ،مدیریت منابع آب ایران ودررودخانه هاحسب موردبه شرکتهای آب منطقه ای وسازمان آب و برق خوزستان اعلام وباهماهنگی وکسب مجوزازمراجع ذی ربطاقدام می نماید
ماده 26-صندوق بیمه محصولات کشاورزی مکلف به بیمه نمودن آبزیان پرورشی وسایرشرکتهای بیمه دولتی مکلف به بیمه کردن ابنیه تاسیسات وتجهیزات مزارع تکثیروپرورش آبزیان هستند.
تبصره -ضوابط وشیوه های بیمه کردن محصولات آبزیان پرورشی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی باهماهنگی شیلات تعیین خواهدشد.
ماده 27-شیلات ایران به منظورتامین بخشی ازهزینه های مربوط به صدور پروانه های تکثیروپرورش آبزیان مبالغ زیررابرحسب درصدی ازمیزان سرمایه گذاری ثابت طرح ازمتقاضیان دریافت می کند:
نوع پروانه نوع فعالیت
تکثیر پرورش
موافق اصولی 1% 1%
پروانه تاسیس 1% 5%
پروانه بهره برداری 1% 1%
ماده 28-به منظورتوسعه وبهره برداری اصولی ازمزارع تکثیروپرورش آبزیان ،نقشه های اجرایی احداث ابنیه ونصب تاسیسات وتجهیزات مزارع و پرورش آبزیان قبل ازاجرابایدبه تاییدشیلات برسد.
تبصره -شیلات می تواندوظیفه رسیدگی وتاییدنقشه های اجرایی رابه افراد حقیقی یاحقوقی ذی صلاح که دارای رتبه بندی سازمان برنامه وبودجه یابرگ تاییدصلاحیت فنی ازشیلات باشندتفویض نماید.میزان حق الزحمه این افراد براساس ضوابط سازمان برنامه وبودجه تامین خواهدشد.
ماده 29-شیلات مجازبه انجام بازدیدهاوبررسی های کارشناسی مزارع تکثیر وپرورش آبزیان درهرمرحله ازکارودراوقات متعارف کاری مزرعه می باشد.
ماده 30-درصورتی که دارنده پروانه ،پس ازصدورپروانه پیگیریهای لازم را برای انجام موضوع پروانه به عمل نیاورد،بنابه تشخیص شیلات پروانه صادرشده باطل می گردد.
ماده 31-تمدیدمهلت اعتبارپروانه برای پروانه هایی انجام می شودکه بنابه تشخیص شیلات دارنده پروانه پیگیری لازم رابه عمل آورده باشد.
تبصره -درصورت عدم تمدیدپروانه ،پس ازخاتمه مهلت اعتبارپروانه صادره خودبه خودابطال می شودونیازی به صدوربرگ ابطال پروانه نیست .
ماده 32-تغییرنام دارنده موفقت اصولی یاتاسیس تکثیروپرورش آبزیان یا انتقال سهام به میزان بیش از(50%)درمورداشخاص حقوقی تاپیش ازدریافت پروانه بهره برداری ممنوع است .
ماده 33-واردات مولدین یانوزادان آبزیان بومی یاغیربومی ازخارج کشور بارعایت سایرقوانین ومقررات کشوربامجوزشیلات مجازاست .
ماده 34-صدورآبزیان پرورشی بومی یاغیربومی به خارج ازکشوربارعایت سایرقوانین ومقررات بامجوزشیلات مجازاست .
ماده 35-نقل وانتقال آبزیان زنده برای انجام فعالیتهای تکثیروپرورش مستلزم کسب مجوزازشیلات است .
ماده 36-درصورتی که مزارع تکثیرآبزیان ،مولدین موردنیازخودراازطبیعت صیدوتهیه می نمایند،برای حفظذخایرآن موظف به رهاسازی نوزادهمان آبزی به همان منبع آبی یامحلی که شیلات تعیین می کند،هستند.تعداد، سن ونحوه رهاسازی دردریاتوسط شیوه نامه شیلات تعیین خواهدشد.
ماده 37-وظایف دارندگان پروانه تکثیروپرورش آبزیان به شرح زیراست :
1-ایجادتاسیسات وابنیه مطابق بانقشه های اجرایی .
2-بهره برداری ازمزرعه مطابق باشرایطوضوابطتعیین شده ومندرج درپروانه
3-همکاری کامل باکارشناسان وبازرسان شیلات درانجام بازدیدها.
4-ارایه آمارواطلاعات مربوط به تولیدبه ترتیبی که شیلات تعیین می نماید
5-عدم نگهداری وپرورش آبزیان غیرمجازدرمزرعه .
6-عدم نگهداری ومصرف دارووموادشیمیایی غیرمجازدرمزرعه .
7-اعلام بروزبیماریهای خطرناک ومسری به نزدیکترین اداره یانمایندگی شیلات .
8-عدم نقل وانتقال یاعرضه آبزیان مبتلابه بیماریهای خطرناک مسری ومشترک بین انسان ودام .
9-عدم نقل وانتقال یاعرضه موادغذای ،دارویی وضایعات وزباله های آلوده به عوامل بیماری زای خطرناک مسری ومشترک بین انسان ودام .
10-صیدوعمل آوری آبزیان درمزرعه مطابق استانداردهای تعریف شده توسط شیلات ایران .
تبصره -فهرست داروهاوموادشیمیایی غیرمجازوهمچنین بیماریهای مسری و خطرناک توسط شیلات ایران ونیزشیوه عمل آوری آبزیان درمزرعه باهماهنگی سازمان دامپزشکی درفروردین ماه هرسال اعلام می شود.
ماده 38-درصورت احداث مزرعه برخلاف نقشه های مصوب شیلات به دارنده پروانه اخطارکتبی جهت رفع نقص وانجام اصلاحات لازم وایجاد اصلاحات و ابنیه براساس نقشه های مصوب می دهد ودارنده پروانه موظف است حداکثر ظرف یک ماه ازتاریخ ابلاغ اخطاریه نسبت به انجام اصلاحات مشخص شده اقدام نماید،درغیراین صورت شیلات پروانه متخلف راتاانجام اصلاحات لازم تعلیق می نماید.
ماده 39-درصورت ارتکاب هریک ازتخلف های زیرتوسط صاحبان پروانه تکثیروپرورش آبزیان ،برای نوبت اول شیلات نسبت به صدوراخطارکتبی اقدام می کندودرصورت تکرار،پروانه صادرشده برای مدت یک تاشش ماه به حال تعلیق درمی آید.
1-عدم بهره برداری ازمزرعه مطابق باشرایط وضوابطتعیین شده ومندرج درپروانه .
2-عدم همکاری کامل باکارشناسان وبازرسان شیلات درانجام بازدیدها.
3-عدم ارایه آمارواطلاعات مربوط به تولیدبه ترتیبی که شیلات تعیین نموده است .
4-عدم اعلام بروز بیماریهای خطرناک ومسری به نزدیکترین مرجع شیلات .
5-عدم صیدوعمل آوری آبزیان درمزرعه مطابق استانداردهای تعریف شده توسط شیلات .
6-عدم رعایت مفادمجوزتخصیص آب براساس اعلام وزارت نیرو.
تبصره -اقدامات پیش بینی شده دراین آیین نامه نافی مجازاتهای تعیین شده درماده (23)قانون نمی باشد.
ماده 40-درصورت انجام تخلف های زیر،پروانه صادرشده برای مدت سه ماه تایک سال به حال تعلیق درخواهدآمدودرصورت تکرارپروانه صادرشده باطل می شود.
1-نگهداری وپرورش آبزیان غیربومی یاغیرمجازدرمزرعه .
2-نگهداری ومصرف دارووموادشیمیایی غیرمجازدرمزرعه .
3-ایجادهرگونه آلودگی که باعث بروزبیماریهای خطرناک ومسری شود.
4-نقل وانتقال یاعرضه آبزیان مبتلابه بیماریهای خطرناک ومسری ومشترک بین انسان ودام وآبزی .
5-نقل وانتقال یایاعرضه موادغذایی ودارویی وغیره که آلوده به عوامل بیماری زای خطرناک مسری ومشترک بین انسان ودام می باشد.
ماده 41-درصورت بروزبیماریهای خطرناک مسری ومشترک بین انسان ودام که قابل درمان نباشندوسرایت وهمه گیربودن آن محتمل باشدبه تشخیص شیلات وتاییدسازمان دامپزشکی کشورکلیه آبزیان آلوده بایدبه شیوه مناسب نابودشوندوتاسیسات وابنیه مزرعه سترون شوند.هزینه نابودکردن محصولات وانجام گندزدایی برعهده دارنده پروانه است .
ماده 42-باتوجه به تبصره ذیل بند(6)ماده (3)ونیزماده (23)قانون ،وظایف شیلات وسازمان حفاظت محیط زیست به شرح زیرتفکیک می شود:
الف -حدودوظایف شیلات درآبهای داخلی :
1-انجام بررسی های لیمنولوژیکی وآکولوژیکی درمنابع آبهای داخلی که ضرورت معرفی یاپرورش آبزیان به تشخیص شیلات ایران درآنهامشخص شده است .نقطه نظرهای سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام این قبیل مطالعات تهیه وبه صورت دستورالعمل منتشرخواهدشد.انجام بررسیهای لیمنولوژیکی واکولوژیکی درمناطق آبی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهدشد.
2-بررسی هریک ازمنابع آبهای داخلی ازنظرامکان معرفی یاپرورش انواع آبزیان وتعیین ظرفیت های نگهداری وتولید.
3-تعیین گونه های مناسب پرورشی (علاوه برگونه های مجرد).
4-آبزی دارکردن وپرورش گونه های مناسب آبزیان درآبهای داخلی که بررسی شده اندبه استثنای محیط های آبی حساس مندرج درفهرست پیوست این آیین نامه که آبزی دارکردن آنهاباتصویب سازمان حفاظت محیط زیست انجام می گیرد.
5- بهره برداری تجاری یاصدورپروانه بهره برداری ازمنابع آبزی دار شده ومنابعی که برنامه ریزی برای پرورش درآنهاانجام شده است .در محیطهای آبی مندرج درفهرست پیوست این آیین نامه بهره برداری برابر ضوابط ارایه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست بوسیله شیلات انجام خواهدشد.
6-دارابودن گواهی بهداشتی وسلامت آبزیان قبل ازرهاسازی آنهادرآبهای داخلی الزامی است .
7-گونه های آبزیان پرورشی حتی الامکان ازانواع بومی یاازگونه های موجوددرکشورانتخاب خواهندشد.
ب-وظایف سازمان حفاظت محیط زیست درآبهای داخلی :
1-اعلام ضوابط ومعیارهای انجام مطالعات مرتبط باآبزی کردن وپرورش انواع آبزیان درآبهای داخلی کشورارزیابی گونه ای کمیت وکیفیت آبزیان موردنظرشیلات برای رهاسازی .
3-پایش آبهای داخلی که درآنهاانواع آبزیان رهاسازی شده وپرورش می یابند.
4-مدیریت درمحیط های آبی مندرج درفهرست پیوست این آیین نامه باتوجه به قوانین ومقررات سازمان حفاظت محیط زیست .
5-به استنادماده (8)قانون حفاظت محیطزیست وماده (17)آیین نامه اجرایی قانون شکاروصیدصدورپروانه صیدماهی درآبهای داخلی به استثنای آن دسته ازمنابع آبهای داخلی که ازطریق شیلات آبزی دارشده است توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود.
تبصره -پایش مخازن پشت سدهاوصدورپروانه صیدماهی توسطسازمان حفاظت محیط زیست ازمخازن مذکورکه آبزی دارشده است بایدبامجوزوزارت نیرو باشد.
ج -به منظورهماهنگی درانجام مفادوظایف مشخص شده برای سازمان حفاظت محیط زیست وشیلات ایران گروه کاری مشترکی متشکل ازنمایندگان دوطرف تشکیل می شود.
فصل ششم :فعالیتهای صیادی
ماده 43-شیلات براساس طرح مدیریت ذخایرآبزیان نسبت به صدورپروانه صید بارعایت شرایط ذیل اقدام می کند.
الف -شرایط صدورپروانه صیدبااستفاده ازشناورعبارتنداز:
1-دارابودن پروانه بهره برداری ازسازمان بنادروکشتیرانی .
2-دارابودن بیمه نامه معتبربرای شناورصیادی .
ب -شرایط صدورپروانه صیدبرای اشخاص حقوقی وحقیقی وگروههای صیادی بدون استفاده ازشناورداشتن گواهی نامه صیادی است .
تبصره -صاحبان شناورهای صیادی فقط افرادی رامی توانندبرروی شناورها بکارگیرندکه دارای شرط مذکوردربند(ب )این ماده باشند.
ماده 44-شیلات می تواندبراساس طرح مدیریت ذخایرآبزیان نسبت به سهمیه بندی صیدبرای دارندگان پروانه صیداقدام کند.
ماده 45-دارندگان پروانه صیدمی توانندپس ازموفقت کتبی شیلات نسبت به انتقال پروانه صیدخودبرای مدت معین یاسهمیه معین یابرای تمام مدت اعتبارپروانه یاکلیه سهمیه به اشخاص واجدشرایط مندرج درماده (44) این آیین نامه اقدام کنند.
تبصره 1-پروانه صیدانتقال یافته دردفترشیلات به نام انتقال گیرنده ثبت می شود.
تبصره 2-درصورت فوت دارنده پروانه صیددرمدت اعتبارآن پروانه مذکور باامکان تمدیدآن به ورثه وی منتقل خواهدشد.
ماده 46-تعیین ابزاروادوات صیادی که فروش آنهاطبق ماده (22)قانون ممنوع است برعهده شیلات می باشد.
ماده 47-شیلات می توانددرمواردذیل پروانه صیدراتامدت (3)ماه درفصل صیدبه حالت تعلیق درآورد.
1-عدم رعایت مواردذکرشده درپروانه صید.
2-دراختیارقراردادن پروانه برای صیدبه دیگران بدون کسب موافقت کتبی شیلات .
3-عدم رعابت ضوابط بهداشتی وکنترل کیفیت منطبق بااین آیین نامه .
4-هرگونه انتقال غیرمجازمحصولات صیادی به شناورهای غیرمجازیابه خارج ازکشور.
5-صیددرمناطق یافصول ممنوعه .
6-صیدگونه هایی که صیدآنهاممنوع اعلام گردیده است .
7-نگهداری آلات وادوات وموادغیرمجازدرشناوربدون کسب مجوزازشیلات .
8-حمل ونگهداری محصولات صیدغیرمجازدرشناور.
9-عدم رعایت مقررات مربوط به نسب پلاک شناسایی علایم ونشانه های منطبق بامقررات بین المللی راه دریایی وروشهای مختلف صید.
ماده 48-شیلات می توانددراجرای بند(3)ماده (3)وماده (14)قانون به منظورحفاظت وبازسازی ذخایرآبزیان واعمال واعمال مدیریت صیدوذخایر پروانه صیدرادربرخی مناطق به طورموقت تارفع ضرورت تعلیق یاابطال نماید.
ماده 49-شیلات می تواندنسبت به ابطال پروانه صیدمرتکبین جرایم بندهای بوج ماده (22)قانون که دوبارمحکومیت قطعی یافته انداقدام نماید.
ماده 50-مدت اعتبارپروانه صیدازتاریخ صدورحداقل یک فصل صیدوحداکثر آن یک سال شمسی است .
ماده 51-شیلات مجازاست بابت صدورپروانه صیدسالانه متناسب بانوع صید حداکثربه میزان مبالغ مذکوردرجدول ذیل وبه نسبت ارزش صیدسالانه شناوریاگروههای صیادی به عنوان تعرفه پروانه صیددریافت نماید.
جدول نرخ تعرفه پروانه صید
گونه نرخ تعرفه
پروانه صید(درصد)
کف زیانی که باروش تزال صیدمی شوند 3%
گونه های صیدشده باتورگوشگیر 1%
کف زیانی که باگرگور(قفس )صیدمی شوند 1%
میگو 4%
لابستر 4%
آرتمیا 8%
کیلکا 2%
ماهیان استخوانی (دریای خزر) 1%

ماهیان صیدشده درآبهای داخلی حوزه فعالیت شیلات 1%
تن ماهیان صیدشده توسطشناورهای خارجی باروش لانگ لاین 4%
تن ماهیان صیدشده توسطشناورهای خارجی باروش پرساین 20%
کلیکای صیدشده توسط شناورهای خارجی 10%
تبصره 1-ارزش پایه صیدبراساس میانگین قیمت عمده فروشی سال قبل و میزان صیدبراساس میانگین صیدسه ساله گذشته خواهدبود.
تبصره 2-تعرفه صدورپروانه صیدباقلاب برای صیادان دررودخانه های منتهی به دریای خزرتامسافتی ازمصب که درحوزه فعالیت شیلات قراردارد سالانه 250000ریال می باشد.
تبصره 3-تعرفه پروانه صیدشناورهای خارجی به ارزهای معتبرخارجی حسب نظرشیلات دریافت می شود.
تبصره 4-شرکت سهامی شیلات ایران مجازاست بابت صدورپروانه صید سیست آرتمیاحداقل 20%ازمحصول نهایی ویامعادل ارزش ریالی ویاارزی آن رابه عنوان تعرفه بهره برداری ازطریق مزایده دریافت نماید.
ماده 52-کلیه شناورهای صیادی که درآبهای موضوع ماده (2)قانون صید می کنندموظف به ارایه اطلاعات وآمارشامل طول وعرض جغرافیایی ،مشخصات شناورعمق آب درصیدگاه تاریخ رفت وبرگشت روش صیدنوع ومیزان صید ساعت توراندازی ودیگراطلاعاتی که شیلات آنهارادرخواست می کنددرقالب فرمهای متحدالشکل ارایه شده توسط شیلات می باشند.
تبصره -کلیه گروههای صیادی فاقدشناورمستقردرساحل موظفندآمارواطلاعات موردنظرشیلات رادرموعدمقرربه شیلات ارایه دهند.
ماده 53-شناورهای صیادی موظفندحسب درخواست شیلات ترتیب استقرار ناظران رادرطول مدت صیددرشناورداده وهمکاریهای لازم راجهت ثبت ودرج وارایه آمارواطلاعات صحیح بنمایند.
ماده 54-به منظورحمایت ازصیادان صیدساحلی شیلات موظف است دراجرای ماده (10)قانون محدوده فعالیت شناورهای صیدصنعتی راازشناورهای صید سنتی درآبهای موضوع ماده (2)قانون تفکیک نماید.
ماده 55-صندوق بیمه محصولات کشاورزی مکلف است انواع آبزیان صیدشده رابه میزان سهمیه صیدمقرردرپروانه یاظزفیت شناوردرقبال حوادث ذیل بیمه نماید.
1-فسادمحصول به دلایلی مانندخرابی شناوریاخرابی موتورآن .
2-عوامل قهری که سلامت شناوروکارکنان رابه خطرانداخته وآن رامجبور به ریختن محصولات به دریانماید.
3-سرقتهای دریایی ،آتش سوزی وانفجار.
ماده 56-کلیه شناورهای صیادی موظف به نصب پلاک شناسایی واگذارشده توسط شیلات می باشند.
ماده 57-کلیه شناورهای صیادی موظفندازعلایم ونشانه هایی که روشهای مختلف صیدوفعال بودن شناورصیادی رادردریامشخص می کنداستفاده نمایند تبصره -نحوه استفاده ازاین علایم ونشانه هارادردستورالعمل اجرایی شیلات مشخص می نماید.
ماده 58-موافقتنامه منعقدشده بین دولت جمهوری اسلامی ایران ودولت صاحب پرچم موضوع ماده (13)قانون بایدضمن رعایت سایرقوانین ومقررات موضوعه حاوی مواردذیل باشد:
1-تعیین تعدادشناورهای صیادی مجازروش صیدانواع گونه های قابل استحصال ومیزان صیدمجاز.
2-پیش بینی تعهدات دولت صاحب پرچم یاسایرنهادهای ذیصلاح دیگربرای تصویب تدابیرمناسب جهت تضمین اینکه شناورهای متعلق به آنهامقررات وشرایط مندرج درموافقتنامه یاسایرقوانین ژمقررات جمهوری اسلامی ایران رارعایت نمایند.
3-الزام مالکین شناورهای صیادی خارجی به دادن اطلاعات ادواری منظم درخصوص فعالیتهای صیادی خودبارعایت شرایط مقرردراین آیین نامه
4-الزام به رعایت مقررات وتدابیراتخاذشده ازطرف جمهوری اسلانی ایران درجهت حمایت ازفعالیتهای صیدساحلی .
5-پیش بینی حضوربازرسان یاناظران ایرانی برروی شناورهای صیادی خارجی درتمام مدت فعالیت آنهادرآبهای موضوع ماده (2)قانون .
6-پیش بینی سایرتدابیرومقررات موردتوافق طرفین ازقبیل انتقال تکنولوژی ،آموزش حرفه ای وغیره .
ماده 59-شناورهای خارجی براساس ماده (13)قانون درصورتی می توانند برای شرکتهای ایرانی صیدنمایندکه قراردادمنعقدشده بین مالکین آنها به تاییدشیلات برسد.
ماده 60-شناورهای صیادی خارجی که درآبهای تحت حاکمیت یاصلاحیت جمهوری اسلامی ایران قراردارندیاازآن عبورمی کنندومجازبه صیددر این آبهانمی باشندبایدابزاروادوات صیدخودرابه ترتیبی درشناورقرار دهندکه نتوانند به راحتی برای صیدمورداستفاده قرارگیرند.درصورت عدم رعایت مقررات این ماده عبورشناورهای خارجی بی ضررتلقی نگردیده ومطابق بامقررات داخلی وبین المللی باآنهارفتارمی گردد. تبصره -نحوه قرارگرفتن ابزاروادوات صیددرشناورهای خارجی موضوع این ماده توسط شیلات معین می گردد.
ماده 61-شناورهای صیادی خارجی بایدبااستفاده ازوسایل مخابراتی مقتضی ورودوخروج خودراازآبهای تحت حاکمیت وصلاحیت جمهوری اسلامی ایران وهمچنین موقعیت جغرافیایی وفعالیتهای صیادی خوددرمدت حضور دراین آبهارادرفواصل زمانی منظم ومقررتوسط شیلات به اطلاع آن برسانند. تبصره -ورودشناورهای صیادی خارجی به آبهای تحت حاکمیت وصلاحیت جمهوری اسلامی ایران منوطبه کسب مجوزورودازسازمان بنادروکشتیرانی بوده وهمچنین شناورهای مزبوردرهنگام خروج ازبنادروآبهای موضوع این آیین نامه می بایست مجوزخروج ازسازمان بنادروکشتیرانی دریافت نمایند.
ماده 62-هنگامی که شناورصیادی خارجی درآبهای موضوع ماده (2)قانون مشغول صیداست موظف به رعایت مواردذیل می باشد:
1-برافراشتن پرچم کشورمتبوعه خود.
2-برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران برروی دکل اصلی دردوطرف سینه وقسمت پاشنه شناور.
3-ثبت نام شناورباحروف درشت بربدنه ودکل کشتی .
4-همراه داشتن گواهی نامه های فنی وایمنی مربوط به شناوروخدمه .
5-دارابودن پوشش بیمه ای لازم برای جبران خسارت احتمالی آلودگی وخسارت به بندروتاسیسات ساحلی وخسارت به شناورهای دیگر.
ماده 63-ناخداوسایرکارکنان شناورصیادی خارجی درحین صیددرآبهای تعیین شده موظف به همکاری ورعایت دستورات مسوولین ذیربط می باشند این دستورات شامل مواردذیل می باشند:
1-همکاری بابازرسان مجازجهت انجام هرنوع بازرسی .
2-هدایت شناوربه بندردرصورت درخواست مسوولین ذیربط .
ماده 64-ناخداوتمام خدمه شناورموظف هستنددرزمینه های ذیل بانماینده معرفی شده توسط شیلات همکاری نمایند:
1-ورودبه شناورجهت انجام امورعلمی وبازرسی ادوات وابزارصید.
2-انجام عملیات بارگیری وتخلیه شناوردرزمان ومکان تعیین شده توسط شیلات .
3-دردسترس قراردادن مواردذیل واستفاده ازتسهیلات وتجهیزات شناور که ازنظرنماینده مذکوربرای اجرای وظایف وی مفیدهستند.
الف -دسترسی کامل به محل استقرارناخداوسایرکارکنان شناور،محل صید درروی عرشه ،محل نگهداری ،عمل آوری ،توزین وانبارماهی .
ب-نمونه برداری .
ج -دسترسی کامل به محل نگهداری گزارشهای شناوردفترثبت عملیات و اسنادبه منظوربازرسی گزارشهاوتکثیراسناد.
د-دسترسی کامل به وسایل وتجهیزات ناوبری وکمک ناوبری مربوط به فعالیتهای صیادی .
ه -سایراطلاعات مربوط به صید.
4-ناخدایاهیچیک ازخدمه شناورحق تعرض ،جلوگیری ازانجام وظایف ، مقاومت یابه تاخیرانداختن اموریاجلوگیری ازورودبه کشتی ،اخطارو غیره به بازرسان درانجام وظایف آنان راندارند.
ماده 66-ناخداموظف به تامین محل استراحت غذاوسایرتسهیلات ازقبیل تسهیلات دارویی یک بازرس درحدیک افسرمی باشد.
ماده 67-کلیه هزینه های سفربازرس یابازرسان ازبندرجمهوری اسلامی ایران به شناوروبالعکس وهمچنین پوشش کامل بیمه برای انجام امور بازرسی بایدبه وسیله مالک یااجاره کننده شناوریانماینده اوتامین شود
ماده 68-ناخدایااجاره دارشناوردرجمهوری اسلامی ایران نماینده تام الاختیار مالک شناخته می شود.
ماده 69-دارنده مجوزصیدشناورصیادی خارجی موظف است حسب نظرشیلات بخشی ازکارکنان شناورخودراازاتباع ایران قراردهد.
ماده 70-مالک یاناخدای شناورصیادی خارجی ملزم به آموزش حرفه ای افرادمعرفی شده توسط شیلات می باشد.تعداداین افرادباتوافق شیلات وناخدای شناور تعیین می شود.
ماده 71-صیدپستانداران دریایی درتمام فصول ومناطق ممنوع می باشد.
ماده 72-انجام عملیات صیدعلمی تحقیقاتی درآبهای موضوع ماده (2) قانون منوط به اجازه کتبی شیلات است که براساس طرح عملیات ارایه شده ازطرف متقاضی ایرانی یاخارجی صادرمی گردد.
ماده 73-شیلات می توانددرصورت ضرورت شناورهای صیدعلمی تحقیقاتی را ازمحدودیتهای زمانی ،مکانی ،روشی ،گونه ای وابزاری صیدمندرج درطرح مدیریت ذخایرآبزیان معاف کند.این امربایددرپروانه صادرشده قیدگردد
ماده 74-شناورهای صیدعلمی تحقیقاتی موظف به قبول حضورناظران تحقیقاتی وهمچنین نتایج حاصل ازتجزیه وتحلیل این داده هاواطلاعات دراختیارشیلات باهردسته دیگری که توسط شیلات معین می گردد،قرار داده می شود.
فصل هفتم :ضوابط روشهای کنترل محصولات آبزی
ماده 76-کلیه شناورهای صیادی بایددارای انبارنگهداری عایق بندی وغیرقابل نفوذنسبت به حشرات وحیوانات موذی بوده وازسطوح داخلی صاف وقابل شست وشوبرخورداروهنگام استفاده کاملاتمیزباشند.انبارها بایدطوری طراحی شودکه ازعدم تماس آب حاصل ازذوب یخ یاپساب با محصولات شیلاتی صیادی اطمینان حاصل شود.
تبصره -ضوابط عمل آوری برروی شناورهای صیادی توسط شیلات معین می شود.
ماده 77-کلیه صاحبان تاسیسات واشخاص حقیقی وحقوقی متقاضی خرید و تحویل گیری صیدازساحل بایدمجوزتحویل گیری ازشیلات دریافت نمایند
1-شرایط صدورمجوزتحویل گیری راشیلات اعلام می کند.
2-تاسیسات عمل آوری ،آبزیان ازنقطه نظرمسایل فنی ،ساختمانی وبهداشتی بایدشرایط وضوابط تعیین شده توسط شیلات راداراباشند.
3-کلیه تاسیسات عمل آوری ،ملزم به نصب برچسب مشخصات برروی تولید خودمی باشند.
4-برچسب واحدعمل آوری بایددارای نام ونشانی واحدتولیدی شماره سری ساخت ،شماره پروانه بهره برداری ،میزان ونوع مشخصات وترکیبات محصول تاریخ تولیدوانقضای مصرف وشرایط نگهداری باشد.
5-کارشناسان شیلات می توانندبه منظورایفای وظایف وماموریت های محوله درماده (3)قانون ازتاسیسات عمل آوری ومزارع تکثیروپرورش آبزیان بازدیدبه عمل آورندوصاحبان آنهاموظف به همکاری می باشند.
ماده 78-ضوابط کنترل کیفی حمل ونقل ونکهداری آبزیان درشناورهای صیادی ،بنادرصیادی ومزارع توسط شیلات اعلام می گردد.
ماده 79-انتقال کلیه آبزیان زنده اعم ازتخم چشم زده ،لارو،بچه ماهی ، میگو،وسایرآبزیان وتولیدآنهادرداخل کشورمنوطبه کسب مجوزازشیلات است . فصل هشتم :حفاظت ازمحیط زیست آبزیان
ماده 80-ایجادهرگونه آلودگی موثریاانتشاربیماریهای مسری وتخلیه فاضلابهای صنعتی ،شهری وکشاورزی بطورمستقیم به آبهای موضوع ماده (2) قانون قبل ازتصفیه واطمینان ازاینکه آب خروجی حاوی هیچ گونه ترکیب یاترکیبات مضربرای منابع آبزی بالاترازحداستانداردهاب تعیین شده نیست ،ممنوع است .
تبصره 1-استانداردهای موضوع این ماده توسط سازمان حفاظت محیطزیست وباهماهنگی سازمان مدیریت منابع آب کشور،شیلات وسایردستگاههای ذیربط تعیین واعلام می شود.
تبصره 2-شیلات مکلف است پس ازطرح شکایت ضمن تعیین میزان خسارت وارده تقاضای ضرروزیان نماید.
ماده 81-دراجرای ماده (21)قانون وبه منظورکشف وتعقیب جرایم موضوع آن ،نحوه همکاری بین شیلات ونیروهای انتظامی بوسیله دستورالعمل مشترکی که به تصویب وزارت جهادسازندگی ووزارت کشورمی رسد،مشخص خواهدشد.
معاون اول رییس جمهور-حسن حبیبی
فهرست مناطق آبی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وتالابهای بین المللی موضوع ماده (43)آیین نامه اجرایی قانون حفاظت ازمنابع آبزی جمهوری اسلامی ایران
ردیف نام تالاب استان
1 بندرعلیان تهران
2 انزلی مرکزی گیلان
3 انزلی سرخانکل گیلان
4 انزلی شرق گیلان
5 انزلی غرب گیلان
6 انزلی سیاه کشیم گیلان
7 انزلی سلکه گیلان
8 لاکون بندرکیاشهر گیلان
9 دهانه سفیدرود گیلان
10 امیرکلایه گیلان
11 لوندویل گیلان
12 میانکاله مازندران
13 لپوزارع مرز مازندران
14 دامگاه فریدون کنار مازندران
15 گومیشان گلستان
16 خلیج گرگان گلستان
17 آلاگول (آلاگل ) گلستان
18 اولماگل گلستان
19 آجی گل گلستان
20 قوری گل آذربایجان شرقی
21 قره قشلاق آذربایجان شرقی
22 دریاچه ارومیه آذربایجان غربی
23 قوبه لی آذربایجان غربی
24 شورگل آذربایجان غربی
25 درگه سلگی آذربایجان غربی
26 یادکارلو آذربایجان غربی
27 گاوخونی اصفهان
28 شادگان خوزستان
29 خورالامیه بهمنشیر خوزستان
30 خورموسی خوزستان
31 ارژن فارس
32 پریشان فارس
33 بختگان فارس
34 طشک فارس
35 کمجان فارس
36 گمبان فارس
37 هامون صابری سیستان وبلوچستان
38 هامون هیرمند سیستان وبلوچستان
39 هامون پوزک سیستان وبلوچستان
40 چغاخور چهارمحال وبختیاری
41 گلدمان چهارمحال وبختیاری
42 حله خورمند بوشهر
ردیف نام تالاب استان
43 خورنای بند بوشهر
44 خورخوران بوشهر
45 دلتای رودحرا هرمزگان
46 دلتای شور هرمزگان
47 دلتای رودجلالی هرمزگان
48 دلتای رودشیرین حسن لنگی هرمزگان
49 دلتای رودتیاب هرمزگان
50 دلتای رودمیناب هرمزگان
51 دلتای رودگز هرمزگان
فهرست رودخانه هاازسرچشمه تامصب
ردیف نام رودخانه حوزه آبریز
52 سفیدرود-ارس -اترک خور
53 زاینده رود گاوخونی
54 هلیل رود جازموریان
55 کارون -کرخه -مهران -مند خلیج فارس
56 سیمینه رود-زرینه رود دریاچه ارومیه
57 هیرمند-رودخانه شور(کال دونخ ) هامون
58 رودخانه گلباف (دامن کلوه ) کویرلوت
59 رودخانه تجن قره قم
60 حبله رود کویرنمک
61 قره چای (شراء) آبریزمرکزی
62 کر نیریز
63 برز(منجیل )-نطنز یزدواردستان

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15815

تاریخ تصویب : 1378/02/05

تاریخ ابلاغ : 1378/03/27

دستگاه اجرایی : سازمان حفاظت محیط زیست - وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.