×

قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی، بانوان شاغل، خانواده ها وسایر کارکنان

قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی، بانوان شاغل، خانواده ها وسایر کارکنان

قانون-اصلاح-پاره-ای-از-مقررات-مربوط-به-حقوق-بازنشستگی،-بانوان-شاغل،-خانواده-ها-وسایر-کارکنان
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
طرح اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی، بانوان مشاغل، خانواده ها و سایر کارکنان که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 13/2/1379 مجلس شورای اسلامی با اصلاحاتی تصویب گردید به دلیل عدم اظهار نظر شورای نگهبان درمهلت مقرر در اصل نود و چهارم (94) قانون اساسی و ماده (86) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال میگردد.
علی اکبر ناطق نوری – رئیس مجلس شورای اسلامی

شماره 8202
سازمان امور اداری و استخدامی کشور
قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی، بانوان شاغل، خانواده ها و سایر کارکنان که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ سیزدهم اردیبهشت ماه یکهزار وسیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و بدون ارائه نظر از سوی شورای نگهبان در مهلت مقرر در اصل 94 قانون اساسی طی نامه شماره 3861 – ق مورخ 2/3/1379 واصل گردیده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ میگردد.
رئیس جمهور – سید محمد خاتمی

ماده 1ـ بندهای ماده (88) قانون استخدام کشوری حذف و عبارت زیر جایگزین آن میشود:
ماده 88 ـ دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی یا حقوق وظیفه یا مستمری یا بازخرید خدمت برای ایام واحد خدمت از سازمانها و صندوق های مربوط به وزارتخانه ها، موسسات، شرکتهای دولتی، شهرداریها و مؤسسات تابعه و یا وابسته به آنها و همچنین مؤسسات غیردولتی که بیش از بیست و پنج درصد (25%) سرمایه یا بودجه سالانه آنها به تشخیص هیأت وزیران از محل درآمد عمومی تأمین میشود ممنوع است.
ماده 2ـ در ماده (81) و (82) و تبصره (1) ماده (87) قانون استخدام کشوری مصوب 31/3/1345 و بند (پ) ماده واحده قانون اصلاح قوانین ومقررات بازنشستگی و وظیفه مصوب 25/11/1374 جز در مورد حقوق وظیفه که به علت انفصال یا محرومیت از حقوق اجتماعی مستخدم برقرار میشود، میزان چهار پنجم به تمام حقوق وظیفه یا حقوق بازنشستگی اصلاح میگردد.
ماده 3ـ دولت موظف است کمک هزینه عائله مندی کارکنان شاغل، از کار افتاده و یا بازنشسته را در صورت فوت، به همسر دائم آنها، مادامی که در قید حیات باشند بپردازد.
ماده 4ـ در بند (ت) ماده (86) قانون استخدام کشوری عبارت بعداز «عیال دائمی متوفی» حذف میگردد.
ماده 5ـ قانون اصلاح تبصره (2) ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وارث کارمندان مصوب 28 آذرماه 1328 و برقراری حقوق وظیفه درمورد فرزندان و نوادگان اناث مصوب 2/10/1363 به شرح زیر اصلاح میشود:
1ـ در بند (ب) قانون مذکور پس از کلمه «شوهر» کلمه «حرفه» حذف میگردد.
2ـتبصره (2) قانون مذکور حذف میگردد و تبصره (3) به تبصره (2) تبدیل مییابد.
ماده 6ـ عبارت دو سوم مندرج در ماده (1) وبند (ج) و تبصره (2) ماده (2) قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشتگی و وظیفه مصوب 23/6/1373 و محدودیت حداکثر پرداخت در حقوق بازنشستگی و وظیفه حذف میگردند و در هر حالت معدل تمامی حقوق و مزایای دریافتی که ملاک کسور بازنشستگی است در دو سال آخر تمامی حقوق و مزایای دریافتی که ملاک کسور بازنشستگی است در دو سال آخر خدمت با اعمال آخرین ضریب حقوق سال بازنشستگی مبنای تعیین حقوق بازنشستگی یا وظیفه خواهد بود.
ماده 7ـ ماده (1) و بند (1) ماده (3) قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری به کارکنان دولت مصوب 26/2/1375 و اصلاحیه آن مصوب 16/8/1376 به ترتیب زیر اصلاح میگردد:
ـ به کارکنان شاغل مذکور در قوانین فوق الاشاره هنگام بازنشستگی، از کارافتادگی یا فوت در مقابل کلیه سوابق خدمت دولتی به ازای هر سال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق و فوق العاده های دریافتی که ملاک کسور بازنشستگی است به عنوان پاداش پایان خدمت پرداخت میشود.
ـ کمک هزینه ازدواج در مورد ازدواج دائم خود و فرزندان مستخدمین شاغل، بازنشسته از کارافتاده و متوفی فقط یک بار حسب مورد.
ماده 8 ـ تبصره (3) ماده (3) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/6/1370 موضوع اعطاء دو گروه بالاتر در مورد مستخدمینی که به سبب انجام وظیفه فوت و یا از کارافتاده شده و یا بشوند نیز لازم الاجراء است.
ماده 9ـ مستخدمین موضوع مواد (143) و (144) قانون استخدام کشوری که در یکی از مؤسسات دولتی مستثنی شده از قانون استخدام کشوری خدمت مینمایند تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت وقوانین اصلاحی آن باشند، هنگام بازنشستگی یا فوت و یا از کارافتادگی، معدل تمامی حقوق و مزایای دریافتی آنان که ملاک کسور بازنشستگی است در دو سال آخر خدمت مبنای حقوق بازنشستگی یا وظیفه خواهد بود.
ماده 10ـ این قانون در مورد کلیه مشمولین مندرج در ماده (1) قانون نظام هماهنگی بازنشستگی و وظیفه و تبصره های آن مصوب 23/6/1373 که بازنشسته، فوت و یا از کار افتاده میشوند از تاریخ 1/1/1379 لازم الاجرا میباشد و هرگونه قوانین ومقررات مغایر از تاریخ تصویب این قانون لغو میگردد.
تبصره ـ قسمت اول ماده (7) موضوع پاداش پایان خدمت درمورد کارکنانی که از 1/1/1379 بازنشسته، فوت و یا از کار افتاده میشوند لازم الاجراء میباشد.
ماده 11ـ بار مالی ناشی از اجراء این قانون از محل کسور بازنشستگی مربوطه و سرمایه گذاری وسود سپرده گذاریهای کسور بازنشستگی مشترکین (اعم از موجودی های صندوق، بدهی های دولت و مازاد طراز مثبت صندوق) از سوی صندق های ذیربط و سایر منابع زیر تأمین خواهد شد:
ـ بندهای (د) و (هـ) ماده (3) قانون برنامه سوم توسعه.
ـ بند (هـ) تبصره (4) و قسمت دوم بند (ی) تبصره (10) قانون بودجه سال 1379 کل کشور.
ـ قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری به کارکنان دولت واصلاحیه آن مصوب 26/2/1375 و 16/9/1376.
ـ ردیف های حقوقی به جای مانده کارکنانی که بازنشستة ، فوت و یا از کار افتاده میشوند ، در سال مربوطه از طریق برگشت به خزانه دولت.
ـ کسور بازنشستگی مربوطه (مواد «1» ، «2» ، «4» ، «5» و «6» این قانون که از آن کسور بازنشستگی دریافت میشود.)
ماده 12ـ به دولت اجازه داده میشود نرخ کسور بازنشستگی کلیه کارکنان بخش دولتی اعم از کشوری ولشکری را به صورت یکسان و حداکثر تا نه درصد (9/0) سهم کارکنان و یک و نیم برابر آن سهم دولت تصویب واجراء نماید وعدم تصویب آن مانع اجرای این قانون نخواهدبود.
ماده 13ـ در صورت نیاز به دستورالعمل های اجرائی حسب مورد، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (برای نیروهای مسلح) وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی (برای مشمولین تأمین اجتماعی ) و سازمان امور اداری واستخدامی کشور برای سایر مشمولین این قانون تهیه و ابلاغ خواهد گردید.
قانون فوق مشتمیل بر سیزده ماده درجلسه علنی روز سه شنبه مورخ سیزدهم اردیبهشتماه یکهزار و سیصد وهفتاد ونه مجلس شورای اسلامی تصویب ونظر شورای نگهبان درمهلت مقرر در اصل نود و چهارم (94) قانون اساسی وماده (86) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی واصل نگردیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی -– علی اکبر ناطق نوری

نوع : نامشخص

شماره انتشار : 16097

تاریخ تصویب : 1379/02/13

تاریخ ابلاغ : 1379/03/12

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.