×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری مقدونیه

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری مقدونیه

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-جاده-ای-کالا-و-مسافر-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-مقدونیه

وکیل


شماره 3852- ق 2/3/1379
حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
لایحه شماره 61273/20310 مورخ 28/9/1378 دولت در مورد موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران دولت جمهوری مقدونیه که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 25/2/1379 مجلس شورای اسلامی عینا تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی به پیوست ارسال می گردد.
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی اکبر ناطق نوری

وزارت راه و ترابری
قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری مقدونیه که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنتجم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 3/2/1379 واصل گردیده است به پیوست جهت اجرا ابلاغ می گردد.

ماده واحده: موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری مقدونیه مشتمل بر یک مقدمه و 15 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله ارحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای کالا و مسافر بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری مقدونیه
مقدمه: دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری مقدونیه که از این پس طرفهای متعاهد نامیده می شوند با تمایل به تسهیل حمل و نقل بین المللی جادهای مسافر و کالا بین کشورهایشان به صورت عبوری از طریق قلمروهای خود موارد ذیل را مورد توافق قرار دادند:

مقررات مقدماتی
ماده 1- تعاریف
از نظر این موافقتنامه :
1 - اصطلاح متصدی حمل و نقل عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم و تبعه هر طرف متعاهد که مطابق با قوانین و مقررات ذی ربط مجاز به انجام حمل و نقل بین المللی جاده ای مسافر و کالا می باشد.
2 - اصطلاح وسیله نقلیه یعنی هر نوع وسیله نقلیه موتوری که:
الف- برای حمل بیش از نه نفر شامل راننده (وسیله نقلیه مسافربری) یا برای حمل کالا (وسیله نقلیه باربری) ساخته شده باشد.
ماده 2- دامنه شمول
مفاد این موافقتنامه در مورد حمل و نقل جاده ای مسافر یا کالا توسط متصدیان حمل و نقل مستقر در قلمرو یک طرف متعاهد شامل عبور از طریق آن قلمرو نیز از کشورهای ثالث و یا بالعکس اعمال می گردد.
حمل و نقل مسافر
ماده 3- سرویس منظم
1 - اصطلاح سرویس منظم حمل حمل و نقل برنامه ریزی شده مسافران در مسیرهای معین بوده که از طریق آن مسافران در نقاط توقفگاهی از پیش تعیین شده سوار و پیاده می گردند.
2 - سرویس منظم بین دو کشور یا به صورت عبوری از طریق قلمرو و آنها توسط صلاحیتدار طرفهای متعاهد می گردد.
3 - مقام صلاحیتدار، هر طرف متعاهد برای قسمتی از سرویس که در قلمرو آن انجام می شود مجوز صادر خواهد نمود.
4 - مقامهای صلاحیتدار شرایط اخذ مجوز یعنی اعتبار آن ،تعداد سرویس، جداول زمانی و نرخهای تعرفه ای قابل اجرا و نیز هر گونه جزئیات ضروری دیگر برای برقراری سرویس منظم مؤثر و روان را به طور مشترک تعین خواهند نمود.
5 - درخواست اخذ مجوز به مقام صلاحیتدار کشور ثبت وسیله نقلیه تسلیم می گردد و منوط به تصویب توسط همان مقام خواهد بود.
ماده 4- حمل و نقل اتفاقی
1 - حمل و نقل اتفاقی مسافران تحت شرایط ذیل منوط به اخذ مجوز نمی باشد مشروط بر اینکه همان افراد توسط وسیله نقلیه معین حمل گردند.
الف: به صورت سیر و سیاحتی که در کشور ثبت وسیه نقلیه آغاز گردیده و خاتمه یابد در حالی که مسافران جدید سوار و مسافران سیر و سیاحتی پیاده نگردند
ب: به صورت سیر و سیاحتی که در کشور ثبت وسیله نقلیه آغاز گردیده و در طرف متعاهد دیگر خاتمه یابد مشروط بر اینکه وسیله نقلیه بدون داشتن مسافر به کشور ثبت بازگشت نماید.
پ- در سیر و سیاحت در بست به صورت عبوری از طریق قلمرو طرف متعاهد دیگر یا
ت- در صورت جایگزین شدن وسیله نقلیه صدمه دیده با وسیله نقلیه دیگر.
2 - به هنگام اجرای سرویسهای حمل و نقل مندرج در بند (1) این ماده راننده راه نامه و اسناد رانندگی را در وسیله نقلیه نگاهداری نموده و در صورت درخواست مقامهای صلاحیتدار به آنان ارائه می نماید.
محتوا و شکل راه نامه توسط مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد به صورت متقابل مورد توافق قرا خواهد گرفت.
3 - انواع دیگر شیوه های حمل و نقل اتفاقی مسافر به استثنای دیگر شیوه های حمل و نقل اتفقی مسافر به استثنای موارد مندرج در بند های (1) و (2) این ماده منوط به اخذ مجوز خواهد بود.
4 - تقاضای اخذ مجوز به مقام صلاحیتدار از طرف متعاهدی که در آنجا متصدی حمل به ثبت رسیده تسلیم خواهد شد پس از آن مقام صلاحیتدار تقاضانامه ها را به همراه اظهارات احتمالی به مقام صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر تسلیم خواهد نمود.
ماده 5- حمل و نقل کالا
عملیات حمل و نقل کالا مشروحه در ذیل توسط وسائل نقلیه اعم از پر یا خالی منوط به اخذ مجوزهای خواهد بود که توسط مقامهای صلاحیتدار هر طرف متعاهد صادر خواهد شد:
الف: بین هر نقطه توافق در قلمرو یکی از طرفهای متعاهد و هر نقطه مورد توافق در قلمرو طرف متعاهد دیگر
ب: به صورت عبوری از طریق قلمرو طرف متعاهد دیگر
پ- از کشورهای ثالث و یا بالعکس
کار گروه مشترک مندرج در ماده (14) موافقتنامه حاضر در خصوص اعتبار و نوع مجوزها تصمیم گیری خواهد نمود مجوزها بنا به تقاضا ی مقامهای صلاحیتدار شد این گونه مجوزها برای استفاده یکوسیله نقلیه مجزا یا وسیله نقلیه ترکیبی معتبر بوده و یک مسافرت را تحت پوشش قرار خواهد داد.
ماده 6- حمل و نقل معاف از اخذ مجوز:
1 - حمل کالا از یا به فرودگاه عمومی در صورت بروز خسارت یا هر گونه سانحه هوایی دیگر یا اگر هواپیما به سبب تغییر مسر هوایی مجبور به فرود اضطراری گردیده با در صورت لغو پروازها
2 - حمل وسیله نقلیه موتوری صدمه دیده و یدک آن
3 - حمل جسد
4 - حمل کالا توسط وسائل نقلیه ویژه مناسب در مورد جابه جایی و نقل مکان
5 - حمل محمولات پستی
6 - حمل ملزومات نمایشگاهی برای نمایشگاه و بازار مکاره
7 - حمل ملزومات و دیگر تجهیزات برای اجرای نمایش موسیقی و سایر رویدادهای فرهنگی، اجرای سیرک یا فیلمبرداری و اجرای برنامه های رادیو تلویزیونی
8 - حمل ملزومات پزشکی و سایر مواد حمل شده امدادی در صورت بروز بلایای طبیعی و نیز کمکهای بشر دوستانه
9 - حمل وسائل نقلیه امداد فنی برای وسائل نقلیه صدمه دیده و برداشت کالا از وسیله نقلیه اخیر الذکر
10 - حمل وسائل نقلیه با ظرفیت بارگیری 5/3 تن یا با وزن کل حداکثر 5/7 تن.
11 - حمل وسائط نقلیه با ظرفیت بارگیری 5/3 تن یا با وزن کل حداکثر 5/7 تن

ماده 7- ممنوعیت حمل و نقل داخلی
مفاد این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل هر طرف متعاهد این اجازه را نخواهد داد که به حمل کالا یا مسافر در محدوده قلمرو طرف متعاهد دیگر از یک نقطه به نقطه دیگر مبادرت ورزند.
ماده 8- عوارض و مالیات
1 - وسائل نقلیه موتوری ثبت شده در قلمرو یکی از طرفهای متعاهد که به صورت موقت وارد طرف متعاهد دیگر گردیده است ثبت و بهره برداری وسیله نقلیه و نیز از پرداخت مالیات ویژه بر خدمات حمل و نقل معاف خواهند بود.
2 - انجام حمل و نقل بر اساس مفاد این موافقتنامه در کشور میزبان مشمول عوارض وضع شده برای استفاده از شبکه جاده ای یا پلها خواهد شد عوارض در خصوص متصدیان حمل و نقل مقیم و غیر مقیم به صورت تبعیض آمیز وضع خواهد شد.
ماده 9- تشریفات گمرکی
1 - ورود موقت وسائل نقلیه به داخل قلمرو و طرف متعاهد دیگر از پرداخت عوارض و مالیات ورداتی معاف بودهو مشمول ممنوعیتها و محدودیتها وارداتی مطابق با قوانین و مقررات ملی طرف متعاهد ذی ربط نخواهد شد.
2 - سوخت موجود در مخازن استاندارد وسیله نقلیه یکی از طرفهای متعاهد که به صورت موقت وارد قلمرو طرف متعاهد دیگر می گردد از پرداخت عوارض مالیات وارداتی معاف بوده و مشمول ممنوعیتها و محدودیتها وارداتی نخواهد بود مشروط بر اینکه مخازن مزبور مخازنی باشد که بدوا توسط سازندگان وسیله نقلیه نصب شده است
3 - قطعات یدیک وارد شده به منظور تعمیر وسیله نقلیه معین که قبلا به موجب شرایط بند 1 ماده وارد گردیده است موقتا از پرداخت عوارض و مالیات وارداتی معاف بوده و مشمول محدودیتها یا مصنوعیتها وارداتی نخواهند شد.
طرفهای متعاهد ممکن است لازم بندانند این گونه قطعات بر روی مجوز ورود موقت ثبت گردد.
4 - خدمه وسائل نقلیه جاده ای مجاز خواهند بود لوازم شخصی و وسائل و ابزار تعمیر را که عرفا در وسیله نقلیه با خود دارند و در طول سفر مورد نیاز می باشد و به طور موقت با خود حمل نمایند.
ماده 10- وزن و ابعاد
1 - در مورد وزن و ابعاد وسیله نقلیه جاده ای هر یک از طرفهای متعاهد متعهد می گرد شرایطی را که محدود کننده تر از شرایط وضع شده بر وسائل نقلیه ثبت شده در قلمرد خود باشد.
2 - اگر حداکثر وزن محوری یا ابعاد وسیله نقلیه یک طرف متعاهد از حدود مجاز جاری در قلمرو طرف متعاهد دیگر تجاوز نماید وسیله نقلیه مزبور صادر خواهد شد گر این مجوز تردد وسیله نقلیه را در مسیر معینی محدود نماید و حمل و نقل تنها در مسیر مزبور اجرا خواهد شد.
ماده 11- اجرای قوانین ملی
در کلیه مواردی که حکمی توسط این موافقتنامه یا سایر موافقتنامه بین المللی که هر دو کشور در آن عضویت دارند پیش بینی نشده است متصدیان و رانندگان وسائل نقلیه یک طرف متعاهد ملزرم به رعایت مفاد و مقررات قانونی طرف متعاهد دیگر می باشند.
ماده 12- تخلفات
1 - مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد بر رعایت مفاد موافقتنامه حاضر توسط متصدیان حمل نظارت خواهند نمود.
2 - مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهدی که وسیله نقلیه در انجا به ثبت رسیده در مواردی که متصدیان حمل یا رانندگان وسیله آن در قلمرو متعاهد دیگر از مقررات موافقتنامه حاضر و قوانینی که در آن قلمرو و لازم الاجرا می باشند.
ماده 13- مقامهای صلاحیتدار:
مقامهای صلاحیتدار تعین شده برای اجرای این موافقتنامه به شرح ذیل خواهند بود:
از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران وزارت راه و ترابری
ماده 14- کار گروه مشترک
1 - به منظور نظارت بر اجرای این موافقتنامه و تنظیم عاجل کلیه موارد و فصل نشده مقامهای صلاحیتدار طرفهای متعاهد کار گروه مشترکی را مرکب از نمایندگان خود تشکیل خواهند داد شرح وظایف کار گروه مشترک به شرح ذیل می باشد.
الف- مطالعه و ارائه پیشتهاد جهت حل و فصل مشکلات احتمالی که به صورت مستقیم بین مقامهای صلاحیتدار مندرج در مده (13) این موافقتنامه حل و فصل نگردیده است.
2 - کار گروه مشترک به صورت متناوب در قلمرو هر طرف متعاهد و بنا به تقاضای مقامهای صلاحیتدار آنها تشکیل خواهد شد.
ماده 15- لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار
1 - طرفهای متعاهد یکدیگر را از طریق مجاری سیاسی مطلع خواهند نمود که کلیه شرایط قوانین داخلی خود درباره لازم الاجرا شدن این موافقتنامه تحقق یافته است.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده منضم موافقتنامه شامل مقدمه و پانزده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنجم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 31/2/1379 به تایید شورای نگهبان رسیده است.

نوع : قانون

شماره انتشار : 16097

تاریخ تصویب : 1379/02/25

تاریخ ابلاغ : 1379/03/12

دستگاه اجرایی : وزارت راه وترابری -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.