×

طرح قانونی راجع به شکار

طرح قانونی راجع به شکار

طرح-قانونی-راجع-به-شکار

وکیل


ماده 1 - به منظور حفظ نسل انواع شکار و نظارت در اجرای مقررات مربوط به آن سازمان مستقلی به نام کانون شکار ایران تشکیل و ریاست آن به فرمان همایونی به یکی از شخصیتهای بارز و علاقمند به این کار محول می گردد.
ماده 2 - اعضا کانون از هشت نفر به طریق زیر تشکیل می شود:
الف - وزیر کشور و رئیس ستاد ارتش .
ب - شش نفر از مطلعین به امور شکار برای مدت چهار سال بنا به پیشنهاد رئیس کانون و فرمان همایونی .
تبصره 1 - ریاست و عضویت کانون شکار ایران افتخاری و بدون حقوق خواهد بود.
تبصره 2 - کانون شکار ایران در مرکز استانها و شهرستانها و بخشها
دارای شعب و سازمان خواهد بود که طرز تشکیل و وظایف آنها به موجب آیین نامه تعیین خواهد شد.
تبصره 3 - تاسیس باشگاههای شکار با اجازه کانون شکار ایران خواهد بود و اساسنامه باشگاههای مزبور باید به تصویب کانون برسد.
ماده 3 - وظایف کانون شکار.
از تاریخ تصویب این قانون و تشکیل کانون مبادرت به هر نوع شکار در مناطقی که کانون تعیین خواهد نمود موکول به تحصیل پروانه از کانون شکار ایران خواهد بود.
تبصره 1 - تعیین مناطق و بهای پروانه و تنظیم مقررات شکار و خرید و
فروش انواع شکار مجاز یا غیر مجاز به موجب آیین نامه خواهد بود.
تبصره 2 - تعیین شکار انواع حیوانات غیر مجاز و مناطق و فصول ممنوعه از طرف کانون به وسیله درج در روزنامه رسمی کشور و یکی از جراید کثیرالانتشار به اطلاع عموم خواهد رسید.
ماده 4 - بهای پروانه شکار مذکور در تبصره 1 ماده 3 از سیصد تا ده
هزار ریال به تناسب نوع شکار از طرف کانون تعیین می شود و وجوه حاصله از آن و همچنین جرائم مذکوره در ماده پنج این قانون برای هزینه های مربوط و حفظ نسل شکار به کانون تخصیص داده می شود و کانون شکار ایران دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی خواهد بود.
تبصره 1 - کانون به کشاورزان برای جلوگیری از حیوانات مضر به مزارع و همچنین به گله داران برای حفاظت گله پروانه مجانی می دهد.
تبصره 2 - کانون ترازنامه سالیانه خود را در خرداد ماه هر سال تنظیم
و منتشر خواهد ساخت .
ماده 5 - هر کس بدون پروانه و یا در مناطقی که کانون صید و یا فصل و یا طریق و یا نوع و یا فروش آن را منع نموده مبادرت به شکار و یا فروش شکار غیر مجاز و یا غیر فصل آن نماید مجرم محسوب و در دادگاههای عمومی محاکمه و به حبس تادیبی از یازده روز تا دو ماه یا پرداخت جریمه نقدی از دو هزار تا بیست هزار ریال یا به هر دو مجازات محکوم خواهد گردید.
تبصره 1 - در صورت تکرار جرم علاوه بر رعایت مقررات ماده بیست و پنج اصلاحی قانون مجازات عمومی وسایل شکار متخلف طبق آیین نامه به نفع کانون شکار ضبط و پروانه شکار لغو خواهد شد و کانون شکار می تواند تا مدت پنج سال برای اشخاص مذکور در بالا از صدور پروانه شکار خودداری نماید.
تبصره 2 - در صورتی که شکاربانان و یا مستحفظین جنگلها و رودخانه ها و یا مامورین نظامی و انتظامی مرتکب جرائم مذکور در مواد بالا بشوند به حداکثر مجازات مقرره در این قانون محکوم خواهند شد.
تبصره 3 - هر گاه مامورین مربوط گزارش خلاف واقعی که مقصود از آن نفع شخصی یا اعمال غرض نسبت به اشخاص باشد بدهند به مجازات مقرر در ماده 284 قانون مجازات عمومی محکومی می شوند.
ماده 6 - آیین نامه های مربوط به این قانون از طرف کانون شکار ایران تهیه و به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 7 - وزارت کشور و وزارت دادگستری و وزارت کشاورزی مامور اجرای این قانون خواهند بود.
طرح فوق مشتمل بر هفت ماده و ده تبصره در جلسه روز پنجشنبه یازدهم بهمن ماه یک هزار و سیصد و سی و پنج به تصویب مجلس شورای ملی رسیده است .
رئیس مجلس شورای ملی - رضا حکمت



نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1335/11/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.