×

قانون معافیت ورود و صدور اشیا عتیقه و آثار فرهنگی و هنری اصیل و معتبر از حقوق و عوارض گمرکی

قانون معافیت ورود و صدور اشیا عتیقه و آثار فرهنگی و هنری اصیل و معتبر از حقوق و عوارض گمرکی

قانون-معافیت-ورود-و-صدور-اشیا-عتیقه-و-آثار-فرهنگی-و-هنری-اصیل-و-معتبر-از-حقوق-و-عوارض-گمرکی

وکیل


ماده 1 - ورود و صدور اشیا عتیقه و آثار فرهنگی و هنری اصیل و معتبر که در این قانون به اختصار اموال فرهنگی نامیده می شود تابع مقررات زیر خواهد بود.
ماده 2 - ورود اموال فرهنگی اصیل و معتبر از پرداخت حقوق و عوارض
گمرکی معاف است .
ماده 3 - واردکننده باید معادل پنج درصد ارزش اموال مزبور را هنگام
ورود به نفع صندوق حمایت از هنرمندان بپردازد.
تبصره - اموال فرهنگی مربوط به فرهنگ و تمدن ایران از پرداخت پنج
درصد مقرر در این ماده معاف است .
ماده 4 - پنج درصد مذکور در ماده 3 در مورد اموال فرهنگی که با نظارت دولت به قصد فروش از طریق عرضه در نمایشگاهها یا حراجها و یا نگارخانه ها وارد می شود هنگام فروش از فروشنده دریافت می شود.
ماده 5 - صدور اموال فرهنگی که مطابق قانون حفظ آثار ملی مصوب دی ماه سال 1309 و آیین نامه اجرایی آن قانون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و یا به تشخیص وزارت فرهنگ و هنر قابل ثبت در فهرست آثار ملی باشد ممنوع است . صدور اموال فرهنگی ثبت شده در آثار ملی مشمول مقررات بند 4 ماده 127 قانون کیفر عمومی خواهد بود.
تبصره - اشیا حاصل از جرائم مذکور در این ماده تحت نظر وزارت فرهنگ و هنر توقیف می شود و در صورت محکومیت مرتکب دادگاه حکم به ضبط اموال مذکور به نفع وزارت فرهنگ و هنر خواهد داد تا برای استفاده عمومی موزه ها اختصاص داده شود.
ماده 6 - صدور اموال فرهنگی به استثنای اموال فرهنگی موضوع ماده 5 این قانون با اجازه وزارت فرهنگ و هنر و پرداخت پنج درصد ارزش آنها به نفع صندوق حمایت از هنرمندان آزاد می باشد.
تبصره - دولت می تواند هر تعداد از اموال مذکور در این ماده را که
برای موزه ها یا مجموعه ها و یا استفاده عمومی لازم بداند بر طبق ضوابطی که در آیین نامه معین خواهد شد خریداری کند.
ماده 7 - خریدار اموال فرهنگی موضوع ماده 4 این قانون ظرف مدت یک ماه از تاریخ خاتمه نمایشگاه یا تاریخ خرید در حراج یا نگارخانه می تواند بدون پرداخت پنج درصد مذکور در ماده 6 آنها را از کشور خارج کند.
ماده 8 - پدیدآورنده اموال فرهنگی می تواند آثار خود را بدون پرداخت
پنج درصد مذکور در ماده 6 همراه خود از کشور خارج و یا به کشور وارد کند.
ماده 9 - ورود یا صدور اموال فرهنگی که مشمول فهرست و مشخصات مذکور در آیین نامه های اجرایی این قانون نباشد تابع مقررات عمومی مربوط به صادرات و واردات کشور خواهد بود.
ماده 10 - به وزارت فرهنگ و هنر اجازه داده می شود به منظور تسهیل در امر ورود و صدور اموال فرهنگی و داد و ستد صحیح اموال مزبور راسا یا با مشارکت بخش خصوصی مبادرت به ایجاد مراکز رسمی فروش یا حراج در داخل یا خارج کشور یا هر دو بنماید.
ماده 11 - مقررات این قانون در هیچ مورد، عهدنامه ها و قراردادهای دو
جانبه یا چند جانبه یا بین المللی ناظر به ورود و صدور اموال فرهنگی را که طبق قوانین و مقررات مربوط به تصویب دولت شاهنشاهی ایران رسیده باشد
محدود نمی سازد و معافیتهای مندرج در ماده 37 قانون امور گمرکی مصوب خرداد ماه 1350 به قوت خود باقی است .
تبصره 1 - به موارد مذکور در این ماده صدی پنج مقرر در این قانون
تعلق نمی گیرد.
تبصره 2 - به جز موارد مذکور در این ماده قوانین و مقررات مغایر با این قانون در قسمتی که مغایرت دارد ملغی است .
ماده 12 - آیین نامه های اجرایی این قانون از طرف وزارت فرهنگ و هنر و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
در این آیین نامه ها مشخصات و انواع اموال فرهنگی و چگونگی تشخیص آنها و نیز اموالی که برای تشکیل موزه ها و مجموعه ها و استفاده عمومی لازم است همچنین نحوه ایجاد و اداره صندوق حمایت از هنرمندان و ترتیب جمع آوری و مصرف وجوهی که به نفع این صندوق وصول می شود و نحوه نظارت دولت بر امر ورود و صدور داد و ستد اموال فرهنگی و نیز سایر نظامات مربوط به اجرای مواد این قانون تعیین خواهد شد.
قانون فوق مشتمل بر دوازده ماده و پنج تبصره پس از اظهار ملاحظات مجلس سنا در جلسه روز دوشنبه 9/4/1354 در جلسه روز یکشنبه بیست و دوم تیر ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار : 8914

تاریخ تصویب : 1354/04/22

تاریخ ابلاغ : 1354/05/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.