×

قانون وصول مالیات مقطوع از بعضی کالا و خدمات

قانون وصول مالیات مقطوع از بعضی کالا و خدمات

قانون-وصول-مالیات-مقطوع-از-بعضی-کالا-و-خدمات

وکیل


ماده 1 - به مالکین وسایل نقلیه باربری مشروحه ذیل بر حسب نوع و ظرفیت وسائل مزبور مالیات مقطوع سالانه به میزان و ترتیب زیر تعلق می گیرد:
ظرفیت و نوع وسایل نقلیه باربری مبلغ مالیات مقطوع سالانه
-------------------------------------------------
1 - کامیون تا سه تن ظرفیت 30000 ریال
2 - کامیون با ظرفیت بیش از سه تن تا هفت تن 50000 ریال
3 - کامیون با ظرفیت بیش از هفت تن تا ده تن 60000 ریال
4 - کامیون با ظرفیت بیش از ده تن تا شانزده تن 70000 ریال
5 - کمرشکن - تریلر - بونکر - یخچالی و نظایر آن به استثنای بوژی 100000 ریال
تبصره 1 - به ازا هر سال پائین بودن مدل وسائل نقلیه مذکور 10% مالیات مقرر کسر خواهد شد مشروط به این که میزان این تخفیف در هر حال از 50% مالیات تجاوز ننماید.
تبصره 2 - مالک یا مالکین وسائل نقلیه موضوع این ماده مکلفند مالیات هر سال را حداکثر تا پایان همان سال به حساب تعیین شده از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز و رسید آن را به انضمام تصاویر سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه در تهران به وزارت مذکور و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل تسلیم و گواهی پرداخت مالیات و بر چسب مربوط را اخذ نمایند.
تبصره 3 - وزارتخانه ها و موسسات دولتی و شهرداریها و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی که به موجب قانون به طور کلی از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می باشند مشمول مالیات موضوع این ماده نخواهند بود.
تبصره 4 - مالیات سالانه موضوع این ماده به نسبت میزان و مدت مالکین محاسبه و وصول می شود لکن صدور گواهی پرداخت و تحویل و بر چسب موکول به پرداخت مالیات سالانه ششدانگ وسیله نقلیه باربری خواهد بود.
تبصره 5 - مالیات سالانه وسائل نقلیه باربری که در ضمن سال شماره گذاری می شوند به نسبت بقیه مدت آن سال از تاریخ شماره گذاری و محاسبه و وصول خواهد شد.
تبصره 6 - ادارات راهنمایی و رانندگی و پلیس راه ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران موظفند در وصول مالیات سالانه وسائل نقلیه باربری با وزارت امور اقتصادی و دارایی همکاری لازم را معمول نمایند.
آیین نامه نحوه انجام این همکاری توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی ، کشور و راه و ترابری تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 7 - صاحبان دفاتر اسناد رسمی موظفند قبل از تنظیم و ثبت هر نوع سند در مورد وسائل نقلیه باربری گواهی پرداخت مالیات سنوات قبل و همچنین سال انجام معامله را مطالبه و دریافت و سپس اقدام به تنظیم و ثبت اسناد نمایند و در صورت تخلف با مالک یا مالکین وسائل نقلیه مزبور نسبت به پرداخت مالیاتهای تادیه نشده مسئولیت تضامنی داشته و علاوه بر آن مشمول جریمه ای معادل 20% مالیات پرداخت نشده خواهند بود.
تبصره 8 - ارائه هر گونه خدمات و تحویل بار از سوی کلیه اشخاص حقوقی به دارندگان و رانندگان وسائل نقلیه باربری موضوع این ماده قبل از ارائه گواهی پرداخت مالیات سالانه مربوط توسط اشخاص مزبور ممنوع می باشد. مسئولانی که با اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی از اجرای تکلیف مقرر در این تبصره خودداری نمایند در صورتی که مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری باشند طبق قانون مذکور و در غیر این صورت به حکم قضایی به مجازاتهای مقرر محکوم خواهند شد در هر دو مورد فوق الذکر چنانچه عدم اجرای تکلیف مقرر سبب ورود خسارت به دولت شده باشد به طوری که موجب ضمان شود، به حکم مراجع قضایی مسئول جبران خسارت وارده نیز خواهند بود.
تبصره 9 - انتقال گیرندگان وسائل نقلیه باربری نسبت به مالیات پرداخت نشده وسائل نقلیه مذکور با انتقال دهندگان مسئولیت تضامنی خواهند داشت .
تبصره 10 - مالک وسیله نقلیه باربری در صورتی که شخص حقیقی باشد نسبت به درآمد حاصل از وسیله نقلیه مذکور از پرداخت مالیات موضوع بخش مشاغل قانون مالیاتهای مستقیم معاف خواهد بود و چنانچه شخص حقوقی باشد مالیات پرداخت شده جز پیش پرداخت مالیات شخص حقوقی منظور خواهد شد.
ماده 2 - مالیات نقل و انتقال دست دوم به سوم وسائل نقلیه موتوری موضوع ماده یک قانون وصول مالیات از اتومبیلهای غیر سواری و اصلاح بعضی از مواد قانون مالیاتهای مستقیم و اصلاحیه های بعدی مصوب 2/10/1363 مجلس شورای اسلامی (به استثنای نقل و انتقال دست دوم به سوم ردیف "3" بند "ب " و ردیفهای 1، 2، 3 و 4 بند "ج " ماده مزبور) و همچنین ماده (7) لایحه قانون اصلاح بعضی از مواد قانونی مالیاتهای مستقیم مصوب 25/4/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و تبصره 88 قانون بودجه سال 1362 کل کشور50% افزایش می یابد.
ماده 3 - مالیات موضوع لایحه قانونی اصلاح قانون اخذ مالیات از اتومبیلهای سواری و صفحات گرامافون مصوب 1/3/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل اصلاح می گردد:
1 - مالیات تولید اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی ساخت و مونتاژ داخلی بر ماخذ 12% بهای فروش کارخانه .
2 - مالیات تولید شاسی کامیون ، وانت ، اتوبوس ، مینی بوس ساخت و مونتاژ داخلی بر ماخذ 6% بهای فروش کارخانه .
3 - مالیات تولید موتورسیکلت ساخت و مونتاژ داخل بر ماخذ 5% بهای فروش کارخانه .
4 - مالیات اتومبیلهای سواری و سواری بیابانی وارداتی بر ماخذ 20% مجموع ارزش و حقوق و سود و عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی .
5 - مالیات اتومبیلهای غیر سواری وارداتی (اتوبوس ، مینی بوس ، وانت ، وانت مسقف ، بوژی ، انواع کامیون و نظائر آنها) بر ماخذ 10% مجموع ارزش و حقوق و سود و عوارض گمرکی مندرج در پروانه گمرکی .
6 - مقررات ردیف 4 بند دو تبصره های 1 تا 6 لایحه مذکور به قوت خود باقیست .
ماده 4 - نقل و انتقال حق الامتیاز تلفنهای خودکار از دست دوم به سوم در تهران و مراکز استانها و برخی از شهرستانها اعم از این که به طور جداگانه و یا توام با انتقال قطعی ملک انجام شود به شرح زیر مشمول مالیات خواهد بود. منظور از انتقال دهندگان دست دوم اشخاصی هستند که امتیاز تلفن را مستقیما از شرکت مخابرات تحصیل نموده باشند.
1 - در تهران 200000 ریال .
2 - در شهرهای اصفهان - مشهد - تبریز - کرج - 150000 ریال .
3 - در شهرهای شیراز - ساری - رشت - اهواز - اراک - کرمان - بندر عباس - ارومیه - یزد - بوشهر - زنجان - گرگان - همدان - قزوین - قم 100000 ریال .
4 - در شهرهای زاهدان - باختران - خرم آباد - سمنان - سنندج - شهرکرد - یاسوج - اردبیل - کاشان - بابل 50000 ریال
تبصره 1 - انتقال دهندگان حق الامتیاز مکلف است مالیات متعلق را به حساب تعیین شده از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز و رسید آن را به حوزه مالیاتی محل استقرار انشعاب تلفن تسلیم و گواهی لازم اخذ نماید.
دفاتر اسناد رسمی اجازه ندارند قبل از دریافت گواهی پرداخت مالیات نسبت به تنظیم و ثبت سند در مورد انتقال حق الامتیاز تلفن اعم از قطعی ، شرطی ، اجاره ای ، وکالتی ، صلح و غیره اقدام نمایند و در صورت تخلف با انتقال دهنده متضامنا مسئول پرداخت مالیات خود بوده و علاوه بر آن مشمول جریمه ای معادل 20% مالیات پرداخت شده خواهند بود.
تبصره 2 - اشخاص حقیقی و حقوقی که بابت انتقال حق الامتیاز تلفن خود مشمول مقررات این ماده می شوند، بابت درآمدی که انتقال حق الامتیاز تحصیل می نمایند، مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع بخش های مشاغل و اشخاص حقوقی قانون مالیاتهای مستقیم حسب مورد نخواهند بود.
تبصره 3 - وزارتخانه ها، موسسات دولتی در مواردی که انتقال حق الامتیاز تلفن توسط آنان قانونا مجاز باشد و همچنین شهرداریها و نهادهای انقلاب اسلامی از پرداخت مالیات موضوع این ماده معاف می باشند.
ماده 4 - در صورتی که به هر علت امتیاز تلفن به شرکت سهامی مخابرات جمهوری اسلامی ایران عودت داده شود، این انتقال مشمول مالیات موضوع این ماده نخواهد بود.
تبصره 5 - در صورتی که پس از پرداخت مالیات ، نقل و انتقال تلفن انجام نشود، مالیات پرداختی مسترد خواهد شد.
ماده 5 - از اول سال 1366 حق ثبت سفارش موضوع تبصره 84 قانون بودجه سال 1362 از 2% به 5% افزایش می یابد.
ماده 6 - عوارض آسفالت موضوع تبصره 22 قانون متمم بودجه سال 1346 در مورد اتومبیل های داخلی تحت عنوان مالیات استفاده از آسفالت از 5% به 15% و وارداتی از 10% به 30% بالغ شده و از اتوبوس و مینی بوس نیز 5% دریافت خواهد شد.
ماده 7 - نظارت ، تشخیص ، رسیدگی و حل اختلافات مربوط به کلیه مالیاتهای پیش بینی شده در این قانون ، حسب مورد به عهده مامورین تشخیص ذیربط و ادارات ذیصلاح و هیاتهای حل اختلاف موضوع ماده 9 لایحه اصلاح پاره ای از مواد قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 3/3/1359 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران می باشد.
تبصره - حکم این ماده مانع از مراجعه مودی طبق مقررات به مراجع قضایی ذیربط نخواهد بود.
قانون فوق مشتمل بر هفت ماده و شانزده تبصره در جلسه روز سه شنبه بیست و ششم خرداد ماه یک هزار و سیصد و شصت و شش مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 3/4/1366 به تایید شورای محترم نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1366/03/26

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.