×

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراتیو روسیه

قانون موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراتیو روسیه

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-بین-المللی-جاده-ای-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-فدراتیو-روسیه

وکیل


ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران و فدراتیو روسیه ، مشتمل بر یک مقدمه و 19 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراتیو روسیه دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراتیو روسیه که منبعد در این توافقنامه تطرفین متعاهدت نامیده می شوند با تمایل به توسعه و تسهیل متقابل حمل و نقل جاده ای کالا و مسافر بین دو کشور و همچنین به صورت ترانزیت از سرزمین آنها، در موارد زیر توافق نمودند:
مقررات مقدماتی
ماده 1 - تعاریف
از نظر این موافقتنامه
اصطلاح تمتصدی حمل و نقل ت عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم و تبعه جمهوری اسلامی ایران یا فدراتیو روسیه که بر طبق قوانین و مقررات ملی مربوط به کشور خود مجاز به حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر در جاده ها می باشد.
اصطلاح توسیله نقلیه ت عبارت است از:
الف - در مورد حمل و نقل کالا: کامیون یا کشنده یا ترکیب کامیون و کشنده با یدک یا نیمه یدک که در قلمرو یکی از طرفین متعاهد به ثبت رسیده باشد.
ب - در مورد تحمل و نقل مسافرت وسیله نقلیه مخصوص حمل مسافر که دارای بیش از هشت صندلی بدون احتساب صندلی راننده بوده و در قلمرو یکی از طرفین متعاهد به ثبت رسیده باشد.
ج - تحمل و نقل منظم مسافرت عبارت است از حمل مسافر توسط وسایل نقلیه بر اساس جدول زمانی ، مسیر حرکت توافق شده همراه با ذکر نقاط مبدا و مقصد و ایستگاه های بین راهی به منظور پیاده و سوار شدن مسافر.
ماده 2 - حوزه اجرا
بر طبق مفاد موافقتنامه حاضر حمل و نقل مسافر و کالا بین دو کشور، به صورت ترانزیت از قلمرو آنها و همچنین از او به کشورهای ثالث و از طریق جاده های مجاز برای حمل و نقل بین المللی انجام خواهد شد.
حمل و نقل مسافر
ماده 3 - حمل و نقل منظم
سازماندهی حمل و نقل منظم مسافر توسط وسایل نقلیه مسافربری با توافق بین مقامات ذیصلاح طرفین متعاهد انجام می گیرد.
پیشنهادات های حاوی اطلاعات مورد نیاز سازماندهی این نوع حمل و نقل قبلا بین مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهد مبادله خواهد گردید.
ماده 4 - حمل و نقل نامنظم
1 - بر اساس موافقتنامه حاضر به استثنای موارد مندرج در بند 2 این ماده ، برای انجام حمل و نقل نامنظم مسافر نیاز به کسب مجوز خواهد بود.
2 - حمل و نقل نامنظم گروه معینی مسافر توسط یک وسیله نقلیه مسافری معین در سرتاسر طول سفر نیاز به مجوز ندارد مشروط بر آن که :
الف - مبدا و مقصد سفر در قلمرو طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آن به ثبت رسیده است واقع باشد.
ب - مسافرت از کشور محل ثبت وسیله نقلیه آغاز و در قلمرو طرف متعاهد دیگر خاتمه یابد و وسیله نقلیه قلمرو طرف متعاهد اخیرالذکر را بدون مسافر ترک نماید.
ج - حمل و نقل مسافر به صورت ترانزیت از طریق قلمرو طرف متعاهد دیگر انجام شود.
3 - برای انجام عملیات حمل و نقل مسافر مذکور در بند 2 این ماده راننده باید لیست مسافرین را در اختیار داشته باشد.
حمل و نقل کالا
ماده 5 - انواع حمل و نقل کالا
1 - بر اساس این موافقتنامه متصدیان حمل و نقل طرفین متعاهد می توانند بدون نیاز به پروانه حمل ، نسبت به حمل کالاهای صادراتی و وارداتی بین دو کشور و همچنین موارد مندرج در ماده 6 این موافقتنامه اقدام نمایند.
2 - حمل و نقل کالا از مبادی واقع در کشورهای ثالث به قلمرو هر یک از طرفین متعاهد و از قلمرو یکی از طرفین متعاهد به مقصد کشورهای ثالث و همچنین به صورت ترانزیت از قلمرو هر یک از طرفین متعاهد بر اساس پروانه های صادره از سوی مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد ذیربط انجام خواهد گردید.
ماده 6 - معافیت از پروانه انجام عملیات حمل و نقل زیر توسط وسایل نقلیه ، بدون نیاز به کسب پروانه صورت خواهد گرفت :
الف - محمولات نمایشگاهی
ب - محمولات ورزشی جهت انجام مسابقات ورزشی .
ج - اجساد
د - محمولات پستی .
ه - وسایل نقلیه آسیب دیده یا ازکارافتاده .
و - اثاثیه منقول منزل در موارد نقل مکان
ز - عملیات حمل و نقل مذکور در ماده 7
ح - محمولات مربوط به کمکهای بشردوستانه مقررات عمومی
ماده 7 - وزن و ابعاد وسایل نقلیه جاده ای
1 - در مورد وزن و ابعاد وسایل نقلیه جاده ای ، هر یک از طرفین متعاهد، ملزم می گردند که وسایل نقلیه جاده ای را که در سرزمین طرف متعاهد دیگر به ثبت رسیده است ، مشمول شرایط محدودکننده ای نسبت به وسایل نقلیه جاده ای ثبت شده در سرزمین خود، قرار ندهند.
2 - چنانچه وزن یا ابعاد وسیله نقلیه جاده ای از حداکثر حدود مجاز در سرزمین یکی از طرفین متعاهد تجاوز نماید و همچنین برای حمل کالاهای خطرناک لازم است جهت وسیله نقلیه جاده ای اجازه مخصوصی از مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد ذیربط تحصیل گردد.
وقتی که این اجازه نامه مقرر می دارد وسیله نقلیه جاده ای باید در مسیر معینی مورد استفاده قرار گیرد انجام حمل و نقل تنها در آن مسیر مجاز
خواهد بود.
ماده 8 - پروانه ها
نحوه صدور و مبادله پروانه های حمل مندرج در این موافقتنامه بر طبق توافق مقامات ذیصلاح طرفین متعاهد تعیین می گردد.
ماده 9 - ممنوعیت حمل و نقل داخلی متصدی حمل و نقل یک طرف متعاهد اجازه حمل و نقل مسافر یا کالا بین دو نقطه واقع در سرزمین طرف متعاهد دیگر را نخواهد داشت .
ماده 10 - اسناد و مدارک حمل و نقل
اسناد و مدارک مورد نیاز مطابق با مفاد این موافقتنامه ، باید همراه راننده وسیله نقلیه مربوطه باشند تا در صورت تقاضای مقامات صلاحیتدار
کنترل کننده ، به آنها ارائه گردند.
ماده 11 - پرداختها
کلیه پرداختهای ناشی از اجرای این موافقتنامه در چارچوب توافقات جاری بین طرفین متعاهد انجام خواهد شد.
ماده 12 - مالیاتها و عوارض
بر طبق این موافقتنامه ، حمل و نقل کالا و مسافر توسط متصدیان حمل و نقل یکی از طرفین متعاهد از قلمرو طرف دیگر متعاهد و همچنین وسایل نقلیه ای که این عملیات را انجام می دهند به طور متقابل از پرداخت هزینه های صدور پروانه های پیش بینی شده در این موافقتنامه و همچنین عوارض و مالیاتهای مربوط به درآمد و سود حاصل از عملیات حمل و نقل ، استفاده و یا نگهداری از جاده ها، مالکیت یا استفاده از وسایل نقلیه معاف می باشند.
ماده 13 - تشریفات گمرکی
1 - ورود موقت وسایل نقلیه جاده ای به سرزمین طرف متعاهد دیگر مشمول قوانین و مقررات ملی طرف متعاهد مذکور خواهد بود.
2 - مواد سوختی و روغنی موجود در مخازن استاندارد وسایل نقلیه جاده ای یکی از طرفین متعاهد که به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد می شوند از پرداخت مالیات و عوارض ورودی معاف بوده و مشمول ممنوعیت و محدودیتهای وارداتی نخواهد بود مشروط بر آن که این مخازن بدوا توسط کارخانه سازنده وسیله نقلیه جاده ای بر روی آن نصب شده باشد.
3 - قطعات یدکی وارد شده به منظور تعمیر یک وسیله نقلیه معین که قبلا به صورت موقت وارد گردیده است موقتا از پرداخت مالیات و عوارض ورودی و همچنین ممنوعیت و محدودیت وارداتی معاف خواهند بود. طرفین متعاهد ممکن است لازم بدانند که جهت این گونه قطعات پروانه موقت صادر شود.
قطعات یدکی تعویض شده را باید مطابق با قوانین و مقررات ملی طرف متعاهدی که این قطعات به سرزمین آن وارد شده ترخیص قطعی نمود یا عودت داد یا تحت نظارت مقامات گمرکی ذیربط از حیز انتفاع ساقط گردد (منظور از ساقط گردد اعراض می باشد) یا به طور مجانی در اختیار مقامات گمرکی طرف اخیرالذکر قرار داد.
ماده 14 - بیمه مسئولیت مدنی
بر طبق این موافقتنامه متصدیان حمل و نقل هر یک از طرفین متعاهد موظفند وسایل نقلیه خود را تحت شرایط بیمه مسئولیت مدنی وارد قلمرو طرف متعاهد دیگر بنمایند.
ماده 15 - اجرای قوانین ملی
متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسایل نقلیه یک طرف متعاهد در کلیه مواردی که در این موافقتنامه و سایر موافقتنامه های بین المللی که هر دو طرف متعاهد در آنها عضویت دارند مورد پیش بینی قرار نگرفته است ، موظفند قوانین و مقررات ملی طرف متعاهد دیگر را در مدت اقامت در قلمرو آن رعایت نمایند.
ماده 16 - تخلفات
1 - مقامات صلاحیتدار طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آن جا به ثبت رسیده است ، موظفند بنا بر درخواست مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر در مورد متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسیله نقلیه ای که در سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات این موافقتنامه و نیز از قوانین و مقررات لازم الاجرای مربوط به عبور و مرور و حمل و نقل در آن سرزمین تخطی نموده اند، اقدامات زیر را معمول دارند:
الف - صدور اخطار به متصدی حمل و نقل
ب - سلب اجازه حمل و نقل در سرزمین طرف متعاهدی که تخلف در آن جا وقوع یافته است ، به طور موقت ، جزئی یا کلی .
2 - مقامات صلاحیتدار طرف متعاهدی که چنین تدابیری را طبق بند 1 این ماده اتخاذ نموده اند، مقامات صلاحیتدار طرف دیگر را مطلع خواهند نمود.
3 - اقدامات مذکور در بند 1 این ماده هیچ گونه تعارضی با اجرای قوانین و مقررات داخلی طرف متعاهدی که تخلف در سرزمین آن صورت گرفته است نخواهد داشت .
ماده 17 - کمیسیون مشترک
1 - مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهد، تکمیسیون مشترکی ت مرکب از نمایندگان خود را به منظور بررسی کلیه مسائل مربوط به اجرای این موافقتنامه تشکیل خواهند داد.
2 - کمیسیون مشترک ، پیشنهاد هر یک از طرفین متعاهد تشکیل خواهد شد.
ماده 18 - مقامات صلاحیتدار
مقامات صلاحیتداری که جهت اجرای این موافقتنامه تعیین شده اند به شرح زیر می باشد:
از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران :
وزارت راه و ترابری
- از طرف دولت فدراتیو روسیه :
وزارت حمل و نقل
ماده 19 - لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار
1 - این موافقتنامه سی روز بعد از آن که طرفین متعاهد کتبا یکدیگر را از طریق مجاری دیپلماتیک مطلع نمودند که طبق قوانین و مقررات خود درباره لازم الاجرا شدن این موافقتنامه عمل نموده اند، به مورد اجرا گذارده خواهد شد.
2 - این موافقتنامه برای یک دوره نامحدود منعقد می شود مگر آن که یکی از طرفین متعاهد با یک پیش آگهی کتبی نود روزه از طریق کانال دیپلماتیک انقضای آن را به طرف متعاهد دیگر اعلام دارد.
این موافقتنامه در یک مقدمه و نوزده ماده به تاریخ بیست و ششم مرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک شمسی برابر با هفدهم اوت یک هزار و نهصد و نود و دو میلادی در دو نسخه اصلی و به زبانهای فارسی و روسی در تهران به امضا رسید که هر دو متن دارای اعتبار یکسان می باشد.
از طرف دولت فدراتیو روسیه از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و متن موافقت نامه ضمیمه در جلسه روز یکشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4/3/1373 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14354

تاریخ تصویب : 1373/02/25

تاریخ ابلاغ : 1373/03/31

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.