×

قانون موافقتنامه حمل و نقل جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فنلاند

قانون موافقتنامه حمل و نقل جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فنلاند

قانون-موافقتنامه-حمل-و-نقل-جاده-ای-بین-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-و-دولت-جمهوری-فنلاند
ماده واحده - موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فنلاند مشتمل بر یک مقدمه و 13 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فنلاند دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فنلاند که از این پس در این موافقتنامه "طرفین متعاهد" نامیده می شوند با تمایل به تسهیل و تشویق حمل و نقل بین المللی جاده ای مسافر و کالا بین دو کشور و به صورت ترانزیت از سرزمین آنها، در موارد زیر توافق نمودند:
مقررات مقدماتی
ماده 1 - تعاریف
از نظر این موافقتنامه اصطلاح "متصدی حمل و نقل " عبارت است از هر شخص حقیقی یا حقوقی مقیم و تبعه ایران یا فنلاند که بر طبق قوانین و مقررات ملی مربوط به کشور خود مجهز به حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر در جاده می باشد.
2 - اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از هر وسیله نقلیه جاده ای دارای نیروی محرکه مکانیکی که :
الف - برای حمل بیش از 9 نفر با در نظر گرفتن راننده (وسیله نقلیه مسافربری )یا برای حمل و نقل کالا (وسیله نقلیه باربری ) ساخته شده است .
ب - در سرزمین یکی از طرفین متعاهد به ثبت رسیده باشد.
در مورد وسیله نقلیه باربری ، اصطلاح "وسیله نقلیه " عبارت است از هر وسیله نقلیه واحد یا ترکیبی از یک وسیله نقلیه یدک یا نیمه یدک .
ماده 2 - حوزه اجرا
مقررات این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل این حق را می دهد که با استفاده از وسایل نقلیه به حمل و نقل مسافر یا کالا از طریق جاده ، بین
سرزمینهای طرفین متعاهد یا به صورت ترانزیت از قلمرو آنان یا از به کشورهای ثالث مبادرت ورزند.
ماده 3 - حمل و نقل مسافر
عملیات حمل و نقل مسافر به وسیله متصدی حمل و نقل یکی از طرفین متعاهد در سرزمین طرف متعاهد دیگر منوط به اجازه نامه ای خواهد بود که باید مطابق با قوانین و مقررات طرف اخیرالذکر تحصیل شود.
ماده 4 - حمل و نقل کالا متصدی حمل و نقل یک طرف متعاهد، مجاز است وسیله نقلیه خالی یا با بار را به طور موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر به منظور حمل و نقل کالا به شرح زیر وارد نماید:
الف - بین هر نقطه مورد توافق در سرزمین طرفین متعاهد و هر نقطه مورد توافق در سرزمین یک طرف متعاهد دیگر، یا
ب - به صورت ترانزیت از سرزمین طرف متعاهد دیگر، یا
ج - از/ به کشورهای ثالث . مقررات عمومی
ماده 5 - وزن و ابعاد وسیله نقلیه
1 - در مورد وزن و ابعاد وسایل نقلیه جاده ای ، هر یک از طرفین متعاهد قبول می نماید که وسیله نقلیه ای را که در سرزمین طرف متعاهد دیگر به ثبت رسیده است مشمول شرایط محدودکننده تری نسبت به وسایل نقلیه ثبت شده در سرزمین خود قرار ندهد.
2 - چنانچه وزن یا ابعاد وسیله نقلیه از حداکثر حدود مجاز، در قلمرو هر یک از طرفین متعاهد تجاوز نماید، لازم است جهت وسیله نقلیه اجازه نامه مخصوصی از مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد مربوط تحصیل گردد.
هنگامی که این اجازه نامه مقرر می دارد که وسیله نقلیه باید در مسیر معین مورد استفاده قرار گیرد، انجام حمل و نقل تنها در آن مسیر مجاز خواهد بود.
ماده 6 - ممنوعیت حمل و نقل داخلی مقررات این موافقتنامه به متصدیان حمل و نقل طرفین متعاهد این حق را
نمی دهد که در داخل سرزمین طرف متعاهد دیگر به حمل و نقل مسافر یا کالا از نقطه ای به نقطه دیگر واقع در همان سرزمین مبادرت ورزند.
ماده 7 - مالیاتها و عوارض
1 - وسایل نقلیه ثبت شده در قلمرو هر یک از طرفین متعاهد از مالیاتها و عوارضی که در سرزمین طرف متعاهد دیگر بر مالکیت و استفاده حمل و نقل تعلق می گیرد، معاف خواهند بود.
2 - معافیت مورد اشاره دربند 1 در صورتی اعطا خواهد شد که وسیله نقلیه هر یک از طرفین متعاهد به صورت موقت به سرزمین طرف متعاهد دیگر وارد شده باشد.
ماده 8 - تشریفات گمرکی
1 - ورود موقت وسایل نقلیه به طرف متعاهد دیگر مشمول قوانین و مقررات ملی طرف متعاهد مذکور خواهد بود.
2 - مواد سوختی موجود در مخازن سوخت استاندارد وسیله نقلیه یکی از طرفین متعاهد که به طور موقت به سرزمین ، طرف متعاهد دیگر وارد می شود از پرداخت حقوق و عوارض ورود معاف بوده و مشمول ممنوعیت و محدودیتهای وارداتی نخواهد بود، مشروط بر آن که این مخازن بدوا توسط کارخانه سازنده وسیله نقلیه بر روی آن نصب شده باشد.
3 - قطعات یدکی وارد شده به منظور تعمیر یک وسیله نقلیه معین که قبلا به صورت موقت وارد گردیده است موقتا از پرداخت حقوق گمرکی ، سود بازرگانی و عوارض ورودی و همچنین ممنوعیت و محدودیت وارداتی معاف خواهند بود. طرفین متعاهد ممکن است لازم بدانند که جهت این گونه قطعات پروانه موقت صادر گردد. قطعات یدکی تعویض شده را باید مطابق با قوانین و مقررات ملی طرف متعاهدی که این قطعات به سرزمین آن وارد گردیده ترخیص قطعی نمود یا عودت داد یا تحت نظارت مقامات گمرکی ذیربط از حیز انتفاع ساقط گردد (منظور از
ساقط گردد اعراض شود) یا به طور مجانی در اختیار مقامات گمرکی طرف اخیرالذکر قرار داد.
4 - خدمه وسایل نقلیه جاده ای مجاز خواهند بود لوازم شخصی مستعمل و وسایل و ابزار تعمیر را که عرفا در وسیله نقلیه با خود دارند و در طول سفر مورد نیاز می باشد، به طور موقت با خود حمل نمایند.
ماده 9 - اجرای قوانین ملی متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسایل نقلیه یک طرف متعاهد در کلیه مواردی
که در این موافقتنامه یا موافقتنامه های بین المللی دیگر که هر دو کشور در آن عضویت دارند مورد پیش بینی قرار نگرفته است ، موظفند قوانین و مقررات ملی طرف متعاهد دیگر را در هنگام رانندگی در سرزمین طرف اخیرالذکر رعایت نمایند.
ماده 10 - تخلفات
1 - مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهد نظارت خواهند کرد که متصدیان حمل و نقل مقررات موافقتنامه حاضر را رعایت نمایند.
2 - مقامات طرف متعاهدی که وسیله نقلیه در آن جا به ثبت رسیده است ، موظفند بنا بر درخواست مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر در مورد متصدیان حمل و نقل و رانندگان وسیله نقلیه ای که در سرزمین طرف متعاهد اخیرالذکر از مقررات این موافقتنامه و نیز از قوانین و مقررات لازم الاجرای مربوط به عبور و مرور و حمل و نقل در آن سرزمین تخطی نموده اند، اقدامات زیر را معمول دارند:
الف - اخطار.
ب - سلب اجازه حمل و نقل در سرزمین طرف متعاهدی که تخلف در آن جا وقوع یافته است ، به طور موقت یا جزئی یا کلی .
3 - مقامات صلاحیتدار طرف متعاهدی که چنین تدابیری را طبق بند 2 این ماده اتخاذ نموده اند، مقامات صلاحیتدار طرف متعاهد دیگر را از اقدامات معمول شده مطلع خواهند نمود.
4 - این ماده بدون هیچ گونه تعارضی با اجرای قوانین جاری توسط دادگاه ها یا مقامات اجرایی طرف متعاهدی که تخلف در سرزمین آن صورت گرفته است اجرا خواهد شد.
ماده 11 - مقامات صلاحیتدار
مقامات صلاحیتداری که جهت اجرای این موافقتنامه تعیین شده به شرح زیر می باشند:
در مورد دولت جمهوری اسلامی ایران
وزارت راه و ترابری
در مورد دولت جمهوری فنلاند:
وزارت حمل و نقل و ارتباطات - بخش حمل و نقل جاده ای
ماده 12 - کمیسیون مشترک
1 - مقامات صلاحیتدار طرفین متعاهد، کمیسیون مشترکی مرکب از نمایندگان خود را به منظور بررسی کلیه مسائل مربوط به اجرای این موافقتنامه که از طریق دیپلماتیک برطرف نگردیده است ، تشکیل خواهند داد.
2 - کمیسیون مشترک بنابر درخواست هر یک از طرفین متعاهد تشکیل خواهد شد.
ماده 13 - لازم الاجرا شدن و مدت اعتبار
1 - این موافقتنامه سی روز بعد از آن که طرفین متعاهد کتبا یکدیگر را از طریق مجاری دیپلماتیک مطلع نمودند که طبق مقررات قانون اساسی خود در باره لازم الاجرا شدن این موافقتنامه عمل نموده اند، به موقع اجرا گذارده خواهد شد.
2 - این موافقتنامه برای یک دوره سه ساله منعقد می شود و پس از این دوره معتبر خواهد ماند مگر آن که یکی از طرفین متعاهد در هر هنگام با یک اخطار کتبی شش ماهه انقضای آن را به طرف دیگر اعلام دارد.
این موافقتنامه به تاریخ 24 دی ماه 1370 هجری شمسی برابر با 14 ژانویه 1992 میلادی در یک مقدمه و سیزده ماده ، در دو نسخه اصلی به زبانهای فارسی ، فنلاندی و انگلیسی در تهران به امضا رسید. هر سه متن دارای اعتبار یکسان می باشند و در صورت بروز اختلاف در تفسیر، متن انگلیسی معتبر خواهد بود.
از طرف دولت از طرف دولت جمهوری
جمهوری اسلامی ایران فنلاند
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و متن موافقت نامه ضمیمه در جلسه روز یکشنبه بیست و پنجم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4/3/1373 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری

نوع : قانون

شماره انتشار : 14354

تاریخ تصویب : 1373/02/25

تاریخ ابلاغ : 1373/03/31

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.