×

قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران

قانون نحوه واگذاری سهام دولتی و متعلق به دولت به ایثارگران و کارگران

قانون-نحوه-واگذاری-سهام-دولتی-و-متعلق-به-دولت-به-ایثارگران-و-کارگران

وکیل


ماده 1 - کلیه وزارتخانه ها، موسسات ، سازمانها، شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها، شرکتهای ملی نفت و گاز و پتروشیمی ، بانکها و کلیه موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است موظفند به هنگام واگذاری سهام شرکتها و کارخانجات ، تسهیلات ذیل را با اولویت به ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان اعطا نمایند.
تبصره 1 - ایثارگران مشمول این قانون عبارتند از:
الف - رزمندگان داوطلب : کسانی هستند که بر اساس گواهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا جهاد سازندگی حداقل مدت شش ماه به صورت داوطلب در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند.
ب - آزادگان : کسانی هستند که بر اساس گواهی ستاد رسیدگی به امور آزادگان در اسارت دشمنان انقلاب اسلامی ایران بوده اند.
ج - جانبازان : کسانی هستند که بر اساس گواهی بنیاد مستضعفان و امور جانبازان در راه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن حداقل به میزان ده درصد (10%) جانباز شناخته شده اند.
د - خانواده معظم شهدا، مفقودالاثرها و اسرا: کسانی هستند که بر اساس گواهی بنیاد شهید حداقل یکی از اعضا درجه یک خانواده خود را در راه به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن به عنوان شهید، مفقودالاثر و اسیر تقدیم اسلام نموده اند.
تبصره 2 - رزمندگان : کسانی هستند که حداقل یک سال در طول دفاع مقدس و بعد از آن ، در میادین نبرد حق علیه باطل و مناطق عملیات شرکت نموده اند.
اعم از پرسنل نیروهای مسلح و یا سایر ادارات و ارگانها و نهادهایی که حضور آنها در راستای انجام وظایف سازمانی آنها بوده باشد.
تبصره 3 - بسیجیان : کسانی هستند که بر اساس گواهی نیروی مقاومت بسیج حداقل یک سال فعالیت مستمر با رده های مقاومت آن نیرو داشته باشند.
ماده 2 - ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان از طریق عضویت در شرکتهای تعاونی و یا سهامی از امتیازات این قانون بهره مند خواهند شد.
الف - شرکتهای تعاونی فوق در صورتی از امتیازات این قانون بهره مند خواهند شد که حداقل هشتاد درصد (80%) سرمایه و هشتاد درصد (80%) اعضای آن توسط ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان تامین شده باشد.
ب - شرکتهای سهامی فوق نیز، در صورتی از امتیازات این قانون بهره مند خواهند شد که حداقل هشتاد درصد (80%) سرمایه آنها متعلق به ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان بوده و حداقل شصت و پنج درصد (65%) سرمایه متعلق به ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان ، به طور یکنواخت بین اکثریت ایثارگران ، رزمندگان و بسیجیان تسهیم شده باشد.
ج - تشکلهای مندرج در این قانون فقط برای یک بار حق استفاده از مزایای این قانون را دارند.
تبصره - اشخاص حقیقی موضوع این قانون تنها حق دارند در یک شرکت تعاونی و یا سهامی که از امتیازات موضوع این قانون استفاده می کنند عضویت داشته باشند.
ماده 3 - فروش سهام قابل واگذاری برای عموم متقاضیان خرید به غیر از ایثارگران به شرح زیر خواهد بود.
الف - حداقل چهل درصد (40%) ثمن معامله می باید به صورت نقد پرداخت شود و در این صورت مابقی ثمن حداکثر ظرف مدت سه سال به اقساط وصول خواهد شد.
ماده 4 - شرکتها و تعاونیهای ایثارگران به شرح ماده 2 این قانون ، در صورت تمایل به خرید این قبیل سهام و در شرایط مساوی با سایر خریداران می توانند با پرداخت ده درصد (10%) ثمن معامله به صورت نقد، مابقی را ظرف مدت 5 سال به اقساط پرداخت نمایند.
تبصره 1 - در صورت درخواست بیش از یک شرکت ایثارگر به خرید این قبیل سهام و در شرایط مساوی بین شرکتهای ایثارگر، شرکتی که ایثارگران بیشتری را تحت پوشش قرار داده در اولویت خواهد بود.
تبصره 2 - اشخاص حقیقی و حقوقی که از امتیاز این قانون بهره مند می شوند حق انتقال سهم به افراد و شرکتهای غیر ایثارگر موضوع این قانون را تا پنج سال از زمان انجام معامله نخواهند داشت .
ماده 5 - فروش سهام واگذاری شرکتها و کارخانجات دولتی و متعلق به دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی منحصرا از طریق بورس و یا مزایده انجام خواهد شد.
تبصره - واگذاری سهام از طریق مذاکره صرفا به شرکتها و تعاونیهای ایثارگران مجاز می باشد.
ماده 6 - ده درصد (10%) سهام قابل واگذاری به کارمندان دولت و سی و سه درصد (33%) از سهام قابل واگذاری موضوع این قانون به کارگران شاغل در همان واحد واگذار خواهد شد، در صورتی که کارگران شاغل در همان واحد قادر به جذب سی و سه درصد (33%) سهام نباشند، بقیه سهام تا سقف سی و سه درصد (33%) به کارگران مشمول قانون کار و کارگران و کارکنان سایر واحدهای تولیدی با اولویت کارگران و کارکنان ایثارگر، رزمنده ، بسیجی ، کارمندان دولت و همسر و فرزندان شهید و مفقودالاثر و فرزندان جانبازان بالای پنجاه درصد واگذار خواهد شد.
تبصره 1 - به هر کارگر، ایثارگر، رزمنده و بسیجی موضوع این قانون حداکثر به میزان دو میلیون ریال سهام به قیمت میانگین قیمت اسمی و قیمت واگذاری و حداکثر پنج میلیون ریال سهام به قیمت پایه کارشناسی واگذار خواهد شد، که این ارقام عندالاقتضا با تصویب وزرای امور اقتصادی و دارایی و کار و امور اجتماعی قابل افزایش خواهد بود.
تبصره 2 - کارگران و افراد مشمول این ماده مکلفند حداقل بیست و پنج درصد (25%) از ارزش سهام واگذاری را نقدا پرداخت و مابقی را حداکثر ظرف مدت هفت سال پرداخت نمایند.
تبصره 3 - اقدامات اجرایی واگذاری سهام موضوع ماده 6 به عهده سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی می باشد. دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیونهای کار و امور اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی و تعاون تعیین و در شورای سازمان مزبور جهت نظارت شرکت خواهند نمود.
ماده 7 - به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون و تنظیم روابط کاری لازم بین شرکتهای ایثارگران و واگذارندگان سهام ، ستادی در نهاد ریاست جمهوری با ترکیب زیر تشکیل می گردد:
الف - یکی از معاونین رییس جمهور که ریاست ستاد را بر عهده خواهد داشت .
ب - یک از معاونین وزارتخانه های تعاون ، جهاد سازندگی ، کار و امور اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی .
ج - معاونین بنیاد شهید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، بنیاد مستضعفان و امور جانبازان ، ستاد آزادگان .
د - یکی از معاونین وزارتخانه های ذیربط حسب مورد با حق رای در جلسات فوق شرکت خواهند کرد.
ه - دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در جلسات فوق شرکت خواهند کرد.
تبصره - ستاد مرکزی می تواند حسب نیاز ستاد مشابهی را در مراکز استانها، به ریاست استاندار و نمایندگان وزارتخانه ها و سازمانهای مشروح
بندهای "ب "، "ج " و "د" فوق تشکیل دهد.
ماده 8 - دولت موظف است تسهیلات مورد نیاز ایثارگران ، بسیجیان و رزمندگان و کارگران را جهت خرید سهام کارخانجات و شرکتهای موضوع این قانون پرداخت نماید.
ماده 9 - دولت موظف است کلیه درآمد حاصل از فروش سهام متعلق به دولت در کارخانجات و شرکتهای موضوع این قانون را به حساب خاصی نزد خزانه داری کل واریز نموده و کل درآمد حاصله را هر سال تا سقف هفتصد میلیارد (700000000000) ریال بر اساس اعتبارات مصوب بودجه سالانه کل کشور به شرح زیر هزینه نماید:
1 - چهل درصد (40%) از درآمدهای حاصل از اجرای این قانون به پرداخت دیون دولت به نسبت مطالبات بابت هدایای ایثار، بن کارگری ، صندوق سازمان بازنشستگی کشوری و لشکری ، صندوق سازمان تامین اجتماعی و همچنین طرحهای تولیدی نیمه تمام و جدید اشتغال زا در شهرهای زیر پنجاه هزار نفر جمعیت اختصاص می یابد.
2 - شصت درصد (60%) از درآمد حاصل از اجرای این قانون به نسبت ضرائب محرومیت مناطق محروم هر استان که توسط دفتر امور مناطق محروم کشور تعیین می گردد به استانهای مربوطه اختصاص می یابد تا در جهت سرمایه گذاریهای توسعه و عمران منطقه ای ، طرحهای جدید تولیدی اشتغال زا (صنایع تبدیلی کشاورزی ، امور دام ، معدنی ) و صنایع روستایی و دستی در مناطق محروم توسط دولت هزینه
گردد.
تبصره - نحوه توزیع و مصرف اعتبار موضوع بندهای 1 و 2 این ماده بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که ظرف مدت دو ماه توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و دفتر امور مناطق محروم کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
ماده 10 - آیین نامه اجرایی این قانون توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی د
و "ه " ماده 7 این قانون حضور دارند ظرف مدت یک ماه تهیه و به تصویب هیات دولت خواهد رسید.
ماده 11 - از تاریخ تصویب این قانون ، تا تصویب آیین نامه اجرایی ذیربط و ابلاغ جهت اجرا، دولت موظف است معاملات موضوع این قانون را در هر مرحله ای که باشد متوقف نماید.
ماده 12 - شرکت سرمایه گذاری شاهد به ازا هر یک هزار نفر عضو کارگر (فرزندان شهدا) می تواند یک بار از مزایای این قانون بهره مند گردد.
ماده 13 - بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی (بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، دفتر تبلیغات ، بنیاد شهید، بنیاد 15 خرداد، کمیته امداد
امام ، تبلیغات اسلامی و ... ) با اذن ولی فقیه به هنگام واگذاری سهام شرکتها و کارخانجات خود موظفند در چارچوب این قانون عمل نمایند.
ماده 14 - از زمان تصویب این قانون کلیه قوانین و مقررات و آیین نامه ها و مقررات مغایر لغو می گردد.
قانون فوق مشتمل بر چهارده ماده دوازده تبصره در جلسه روز چهارشنبه دوازدهم مرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 19/5/1373 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/05/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.