×

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا

قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا

قانون-الحاق-دولت-جمهوری-اسلامی-ایران-به-کنوانسیون-بین-المللی-سیستم-هماهنگ-شده-توصیف-و-کدگذاری-کالا
ماده واحده - کنوانسیون بین المللی سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا منعقده در بروکسل در تاریخ 24 خرداد 1363 هجری شمسی مطابق با 14 ژوئن 1983 میلادی مشتمل بر یک مقدمه ، 20 ماده و ضمیمه آن (فهرست طبقه بندی سیستم هماهنگ شده ) به شرح پیوست تصویب و به دولت اجازه تسلیم اسناد و الحاق به آن داده می شود.
تبصره 1 - جدول تعرفه گمرکی موضوع بند الف ماده 2 قانون امور گمرکی مصوب 1350 باید بر اساس فهرست طبقه بندی شده سیستم هماهن شده موضوع این ماده واحده تنظیم گردد.
تبصره 2 - از تاریخ اجرای فهرست طبقه بندی سیستم هماهنگ شده موضوع این قانون عبارت "فهرست طبقه بندی (فهرست طبقه بندی ) بروکسل " مندرج در قانون امور گمرکی مصوب 1350 به عبارت "فهرست طبقه بندی سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا" اصلاح می گردد.
تبصره 3 - اجرای بند 4 ماده 10 این کنوانسیون در مورد ایران منوط به رعایت اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
بسمه تعالی کنوانسیون بین المللی سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا
مقدمه
-----
کشورهای امضاکننده کنوانسیون حاضر - تهیه شده زیر نظر شورای هماهنگی گمرکی با علاقه به ایجاد تسهیلات در امر بازرگانی بین المللی ، با علاقه به ایجاد تسهیلات در امر جمع آوری ، تطبیق و تحلیل های آماری به ویژه آمار بازرگانی بین المللی . با علاقه به تقلیل هزینه های ناشی از ضرورت تعیین توصیف ، طبقه بندی و کد جدید برای کالاها که طی مبادلات بین المللی از شمول یک سیستم طبقه بندی خارج شده و مشمول یک سیستم طبقه بندی دیگر می شوند و تسهیل یکسان کردن اسناد بازرگانی و انتقال داده ها با در نظر گرفتن این که تحول در امر تکنیک ها و ساختهای بازرگانی بین المللی تغییرات مهمی را در کنوانسیون راجع به فهرست طبقه بندی برای طبقه بندی کالاها در تعرفه های گمرکی منعقد شده در بروکسل در تاریخ 24 آذر 1329 (15 دسامبر 1950) ایجاب می کند.
همچنین با درنظر گرفتن این که جزئیات مورد نظر دولتها و مراکز بازرگانی برای مقاصد تعرفه ای و آماری در حال حاضر از آن چه فهرست طبقه بندی ضمیمه کنوانسیون پیش گفته عرضه می دارد به مراتب فراتر رفته است ، با در نظر گرفتن این که برای مذاکرات بازرگانی بین المللی داشتن داده های صحیح و قابل قیاس واجد اهمیت است ، با در نظر گرفتن این که هدف از سیستم هماهنگ شده به کار بردن آن در
تعرفه بندی و آمار مربوط به طرق مختلف حمل و نقل کالا است ، با در نظر گرفتن این که منظور از سیستم هماهنگ شده گنجاندن آن تا سر حد
امکان در سیستم های بازرگانی توصیف و کدگذاری کالا است ، با در نظر گرفتن این که منظور از سیستم هماهنگ شده ایجاد ارتباط هر چه
نزدیکتر بین آمار واردات و صادرات از یک طرف و آمار تولید از طرف دیگر است ، با در نظر گرفتن این که یک ارتباط نزدیک باید بین سیستم هماهنگ شده و
طبقه بندی استاندارد برای بازرگانی بین المللی (به انگلیسی CTIS و به
فرانسه ICTC) ملل متحد اضافه شود،
با در نظر گرفتن این که جا دارد به نیازهای مذکور در بالا از طریق یک فهرست طبقه بندی تعرفه ای و آماری مرکب که بتواند مورد استفاده
استفاده کنندگان مختلف بازرگانی بین المللی قرار گیرد، پاسخ گفت ، با در نظر گرفتن این که محتوای امروزی سیستم هماهنگ شده هماهنگ با تحولات در تکنیک ها و ساختهای بازرگانی بین المللی واجد اهمیت است ، با در نظر گرفتن اموری که تاکنون در این زمینه به وسیله کمیته سیستم هماهنگ شده توسط شورای همکاری گمرکی انجام گرفته است ، با در نظر گرفتن این که چنانچه کنوانسیون راجع به فهرست طبقه بندی وسیله موثری برای نیل به تعدادی از این اهداف باشد بهترین طریق رسیدن به نتایج مورد نظر انعقاد کنوانسیون بین المللی جدیدی است ،
راجع به موارد زیر توافق کردند: ماده 1 - تعاریف
از نظر این کنوانسیون :
الف - اصطلاح سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالا که منبعد "سیستم هماهنگ شده " نامیده شده است یعنی فهرست طبقه بندی شامل شماره ها و شماره های فرعی و کدهای عددی مربوط، یادداشتهای قسمتها، فصل ها و شماره های فرعی همچنین قواعد عمومی برای تفسیر سیستم هماهنگ شده است که در ضمیمه کنوانسیون حاضر درج شده است .
ب - اصطلاح "فهرست طبقه بندی تعرفه ای " یعنی فهرست طبقه بندی ایجاد شده طبق قوانین کشور امضاکننده کنوانسیون جهت اخذ حقوق گمرکی حین ورود.
ج - اصطلاح "فهرست طبقه بندی های آماری " یعنی فهرست طبقه بندی های کالاهای تهیه شده از سوی کشورهای عضو کنوانسیون جهت جمع آوری داده ها به منظور تدوین آمار صادرات و واردات .
د - اصطلاح "فهرست طبقه بندی تعرفه ای و آماری مرکب " یعنی فهرست طبقه بندی مرکب که فهرست طبقه بندی تعرفه ای و فهرست طبقه بندیهای آماری را که از لحاظ حقوقی توسط کشور طرف کنوانسیون به منظور اظهار کالا به هنگام ورود مقرر شده است یک جا گرد می آورد.
ه - اصطلاح "کنوانسیون ایجاد شورا" یعنی کنوانسیون ایجاد شورای همکاری گمرکی منعقد شده در بروکسل به تاریخ 24 آذر ماه 1329 (15 دسامبر 1950).
و - اصطلاح "شورا" یعنی شورای همکاری گمرکی مذکور در بند ه فوق .
ز - اصطلاح "دبیر کل " یعنی دبیر کل شورا.
ح - اصطلاح "تصویب " یعنی تصویب ، پذیرش یا قبول .
ماده 2 - ضمیمه .
ضمیمه کنوانسیون حاضر جز لایتجزای کنوانسیون بوده و هر نوع اشاره به این کنوانسیون شامل ضمیمه نیز خواهد بود.
ماده 3 - تعهدات کشورهای امضاکننده .
1 - با رعایت مستثنیات مذکور در ماده 4:
الف - هر کشور عضو کنوانسیون جز در مورد اجرای مقررات جز ج این بند تعهد می کند که از تاریخ اجرای این کنوانسیون در قبال آن ، فهرست طبقه بندی تعرفه ای و آماری آن منطبق با سیستم هماهنگ شده باشد. بنا بر این کشور امضاکننده برای برقراری فهرست طبقه بندی تعرفه ای و آماری متعهد می شود:
(1) کلیه شماره ها و شماره های فرعی سیستم هماهنگ شده را بدون افزایش یا تغییر با کدهای عددی مربوط به کار ببرد.
(2) قواعد عمومی برای تفسیر سیستم هماهنگ شده و کلیه یادداشتهای قسمتها، فصل و شماره های فرعی را اجرا کرده و حیطه "شمول قسمتها" فصلها، شماره ها یا شماره های فرعی سیستم هماهنگ شده را تغییر ندهد.
(3) ترتیب شماره گذاری سیستم هماهنگ شده را رعایت کند.
ب - هر کشور عضو کنوانسیون همچنین آمار صادرات و واردات خود را مطابق کد شش رقمی سیستم هماهنگ شده یا به ابتکار این کشور عضو کنوانسیون فراتر از این حد و تا حدودی که آن نشریه به جهات خاص از قبیل جهات ناظر به جنبه محرمانه بودن اطلاعات بازرگانی یا امنیت ملی منعی نداشته باشد در دسترس عامه قرار دهد.
ج - هیچ یک از مقررات این ماده کشورهای عضو کنوانسیون را موظف نمی کند شماره های فرعی سیستم هماهنگ شده را در فهرست طبقه بندی تعرفه ای خود به کار برند مشروط بر این که این کشورها در فهرست طبقه بندی تعرفه ای و آماری حذف مشترکشان ، خود را با تعهدهای مذکور در جزهای 1 و 2 و3 بند الف مذکور در فوق منطبق سازند.
2 - هر کشور عضو کنوانسیون در اجرای تعهدات مذکور در جز 1 بند الف این ماده مخیر است هر جا که لازم باشد برای لازم الاجرا کردن سیستم هماهنگ شده تطبیقات لازم را از لحاظ قوانین داخلی خود به عمل آورد.
3 - هیچ یک از مقررات این ماده برای کشورهای عضو کنوانسیون از لحاظ ایجاد تقسیمات فرعی برای طبقه بندی کالاها در سطحی فراتر از سیستم هماهنگ شده در فهرست طبقه بندی های تعرفه ای یا آماری خود مانعی ایجاد نمی کند مشروط بر این که این تقسیمات فرعی در سطح فراتر از کد عددی شش رقمی مندرج در ضمیمه این کنوانسیون اضافه و کدگذاری شود.
ماده 4 - اجرای محدود از طرف کشورهای در حال توسعه
1 - هر یک از کشورهای در حال توسعه عضو کنوانسیون می تواند اجرای یک قسمت یا تمام شماره های فرعی سیستم هماهنگ شده را با توجه به ساخت بازرگانی بین المللی یا ظرفیت اداری خود در مدت زمانی که لازم می داند به تعویق اندازد.
2 - هر یک از کشورهای در حال توسعه عضو کنوانسیون که مطابق مقررات این ماده می خواهد یک قسمت از سیستم هماهنگ شده را اجرا کند موافقت می کند که تمام هم خود را برای اجرای سیستم هماهنگ شده کامل شش رقمی در مدت پنج سال از تاریخ اجرای کنوانسیون حاضر نسبت به خودش یا در هر مدت زمانی که با توجه به مقررات بند 1 ماده حاضر لازم تشخیص دهد به کار بندد.
3 - هر یک از کشورهای در حال توسعه عضو کنوانسیون که می خواهند یک قسمت از سیستم هماهنگ شده را مطابق مقررات این ماده اجرا کند یا کلیه شماره های فرعی دارای دو خط تیره یک شماره فرعی دارای یک خط تیره را اجرا می کند یا هیچ کدام را به مورد اجرا در نمی آورد و یا کلیه شماره های فرعی دارای یک خط تیره یک شماره را اجرا می کند یا هیچ کدام را اجرا نمی کند، در یک چنین مواردی که سیستم هماهنگ شده به طور محدود اجرا می شود به جای ششمین یا پنجمین و ششمین رقم مربوط به یک قسمت از کد سیستم هماهنگ شده که اجرا
نشده است به ترتیب "صفر" یا "دوصفر" قرار می گیرد. 4 - هر یک از کشورهای در حال توسعه که می خواهد سیستم هماهنگ شده را مطابق
مقررات این ماده به طور محدود اجرا کند در زمانی که عضو کنوانسیون می شود شماره های فرعی را که در موقع لازم الاجرا شدن کنوانسیون نسبت به خودش اجرا نخواهد کرد و همچنین شماره های فرعی را که بعدا اجرا خواهد کرد به اطلاع دبیر کل شورا می رساند.
5 - هر یک از کشورهای در حال توسعه که می خواهد طبق مقررات این ماده سیستم هماهنگ شده را به طور محدود اجرا کند می تواند در زمانی که عضو کنوانسیون می شود به اطلاع دبیر کل برساند که رسما متعهد می گردد سیستم هماهنگ شده کامل شش رقمی را سه سال بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن کنوانسیون اجرا کند.
6 - هر یک از کشورهای در حال توسعه عضو کنوانسیون که مطابق مقررات این ماده سیستم هماهنگ شده را به طور محدود اجرا می کند از بار تعهدات ناشی از ماده 3 در مورد آن دسته از شماره های فرعی که اجرا نمی کند آزاد می شود.
ماده 5 - کمک فنی به کشورهای در حال توسعه کشورهای توسعه یافته عضو کنوانسیون طبق مفاد یک موافقتنامه مشترک کمکهای
فنی در اختیار کشورهای در حال توسعه متقاضی قرار می دهند از جمله در امر آموزش پرسنل پیاده کردن سیستم هماهنگ شده در فهرست طبقه بندیهای خود و راهنمایی برای اقدام در جهت امروزی کردن سیستمهای پیاده شده با توجه به اصلاحات سیستم هماهنگ شده و همچنین اجرای مقررات کنوانسیون حاضر.
ماده 6 - کمیته سیستم هماهنگ شده
1 - مطابق کنوانسیون حاضر کمیته ای موسوم به کمیته سیستم هماهنگ شده متشکل از نمایندگان هر یک از کشورهای عضو کنوانسیون تاسیس می شود.
2 - کمیته سیستم هماهنگ شده طبق قاعده کلی لااقل دو بار در سال تشکیل جلسه می دهد.
3 - این جلسات به دعوت دبیر کل و جز در موردی که کشورهای امضاکننده تصمیم مغایری اتخاذ کنند در مقر شورا تشکیل می شود.
4 - در کمیته سیستم هماهنگ شده هر یک از اعضا کنوانسیون یک رای دارد، با وصف این از لحاظ این کنوانسیون و بدون تاثیر بر کنوانسیونی که در آینده منعقد خواهد شد هر گاه یک اتحادیه گمرکی یا اقتصادی یا یک یا چند دولت عضو این اتحادیه ها عضو کنوانسیون هستند کلیه اعضا متعاهد تنها یک رای خواهند داشت . همچنین هر گاه کلیه دول عضو یک اتحادیه گمرکی یا اقتصادیواجد شرایط عضویت به موجب مقررات بند ب ماده 11 عضو کنوانسیون شوند تواما تنها یک رای خواهند داشت .
5 - کمیته سیستم هماهنگ شده یک رییس و یک یا چند نایب رییس انتخاب می کند.
6 - کمیته سیستم هماهنگ شده آیین نامه داخلی خود را با اکثریت دو سوم آرا اعضا تدوین می کند. این آیین نامه برای تصویب به شورا ارجاع می شود.
7 - کمیته سیستم هماهنگ شده اگر لازم تشخیص دهد از سازمانهای بین الدول و سایر سازمانهای بین المللی دعوت به عمل می آورد که به عنوان ناظر در کارهایش شرکت کنند.
8 - کمیته سیستم هماهنگ شده در صورت لزوم به ویژه با توجه به جز الف بند 1 ماده 7 کمیته های فرعی یا گروه های کار ایجاد کرده و تشکیلات ، حقوق مربوطه اخذ رای و آیین نامه داخلی این ارگانها را تعیین می کند.
ماده 7 - وظایف کمیته
1 - کمیته سیستم هماهنگ شده با رعایت مقررات ماده 8 وظایف زیر را انجام می دهد:
الف - این کمیته هر نوع پیش نویس اصلاح کنوانسیون حاضر را که مفید تشخیص دهد به ویژه با توجه به نیازهای استفاده کنندگان و تحولات تکنیک و ساختهای بازرگانی بین المللی پیشنهاد می کند.
ب - این کمیته یادداشتهای توضیحی ، آرا طبقه بندی و دیگر آرا جهت تفسیر سیستم هماهنگ شده را تدوین می کند.
ج - این کمیته به منظور تامین تفسیر و اجرای یکسان سیستم هماهنگ شده توصیه هایی تهیه می کند.
د - این کمیته هر نوع اطلاعات درباره اجرای سیستم هماهنگ شده را گردآوری و منتشر می کند.
ه - این کمیته راسا یا بنا به درخواست اطلاعات یا رهنمودهایی راجع به کلیه مسائل مربوط به طبقه بندی کالا در سیستم هماهنگ شده در اختیار اعضا کنوانسیون ، دول عضو شورا و همچنین سازمانهای بین الدول و سایر سازمانهای بین المللی که کمیته لازم تشخیص دهد قرار می دهد.
و - این کمیته گزارشاتی راجع به فعالتیهای خود از جمله پیشنهادات اصلاحی ، یادداشتهای توضیحی آرا طبقه بندی و سایر آرا در هر اجلاس شورا ارائه می کند.
ز - این کمیته در مورد سیستم هماهنگ شده هر نوع اختیارات یا وظایفی را که شورا یا اعضا کنوانسیون مفید تشخیص دهند اعمال می کند.
2 - تصمیمات اداری کمیته سیستم هماهنگ شده که دارای اثراتی در بودجه هستند جهت تصویب به شورا ارجاع می شوند.
ماده 8 - نقش شورا
1 - شورا پیشنهادات اصلاحی کنوانسیون حاضر را که توسط کمیته سیستم هماهنگ شده تهیه شده است مورد بررسی قرار داده و آنها را طبق روش مندرج در ماده 16 به اعضا کنوانسیون توصیه می کند مگر این که یک دولت عضو شورا که عضو کنوانسیون حاضر است بخواهد که تمام یا قسمتی از پیشنهادات مورد بحث برای بررسی مجدد به کمیته احاله شود.
2 - یادداشتهای توضیحی آرا طبقه بندی و سایر آرای مربوط به تفسیر سیستم هماهنگ شده و توصیه های ناظر به تفسیر و کاربرد یکنواخت سیستم هماهنگ شده که طی یک اجلاس کمیته سیستم هماهنگ شده طبق مقررات بند 1 ماده 7 نوشته شده اند چنانچه ظرف دو ماه پس از زمان خاتمه اجلاس هیچ کشور عضو این کنوانسیون از دبیر کل درخواست ارجاع امر به شورا را ننموده باشد مورد تصویب شورا تلقی می شود.
3 - هر گاه مساله ای طبق مقررات بند 2 این ماده در شورا مطرح شود، شورا یادداشتهای توضیحی ، آرا طبقه بندی و سایر آرا یا توصیه ها را مورد تصویب قرار می دهد مگر این که یک دولت عضو شورا که عضو کنوانسیون است بخواهد تمام یا قسمتی از آنها برای بررسی مجدد به کمیته احاله شود.
ماده 9 - نرخ حقوق گمرکی
اعضای کنوانسیون به موجب این کنوانسیون در مورد نرخ حقوق گمرکی هیچ گونه تعهدی به عهده نمی گیرند.
ماده 10 - حل و فصل اختلافات
1 - هر نوع اختلاف بین اعضا کنوانسیون در مورد تفسیر یا اجرای کنوانسیون حاضر حتی الامکان از طریق مذاکرات بین اعضا مزبور حل و فصل می شود.
2 - هر نوع اختلافی که بدین ترتیب حل و فصل نشود به وسیله طرفهای اختلاف به کمیته سیستم هماهنگ شده ارجاع می گردد که آن را مورد بررسی قرار داده و توصیه هایی به منظور حل و فصل آن می کند.
3 - اگر کمیته سیستم هماهنگ شده نتواند اختلاف را حل کند آن را در شورا مطرح می سازد که در این صورت شورا طبق بند ه ماده 3 کنوانسیون موسس شورا توصیه هایی به عمل می آورد.
4 - طرفهای اختلاف می توانند از پیش توافق کنند که توصیه های کمیته یا شورا را بپذیرند.
ماده 11 - شرایط لازم برای عضویت
در موارد زیر می توان عضو کنوانسیون حاضر شد:
الف - دولتهای عضو شورا.
ب - اتحادیه های گمرکی یا اقتصادی که صلاحیت انعقاد پیمانهایی در مورد تمام یا قسمتی از مواد مقرر شده توسط این کنوانسیون را دارند.
ج - هر دولت دیگری که دبیر کل شورا بدین منظور مطابق دستورالعملهای شورا برای آن دعوت نامه ای ارسال دارد.
ماده 12 - روش عضویت .
1 - هر دولت یا اتحادیه گمرکی یا اقتصادی واجد شرایط لازم می تواند عضو کنوانسیون شود:
الف - با امضای آن ، بدون شرط تصویب .
ب - با تسلیم سند تصویب پس از امضا آن به شرط تصویب ، یا
ج - با الحاق به کنوانسیون پس از این که مدت زمان مفتوح بودن جهت امضا پایان یافته باشد.
2 - کنوانسیون حاضر تا تاریخ 10 دی 1365 (31 دسامبر 1986) در مقر شورا در بروکسل جهت امضای دولتها و اتحادیه های گمرکی یا اقتصادی مذکور در ماده 11 مفتوح خواهد بود. پس از این تاریخ برای الحاق مفتوح خواهد بود.
3 - اسناد تصویب یا الحاق به دبیر کل تسلیم خواهد شد.
ماده 13 - تاریخ لازم الاجرا شدن
1 - کنوانسیون حاضر از تاریخ 11 دی ماه (اول ژانویه ) متعاقب گذشت حداقل 12 ماه و حداکثر 24 ماه از تاریخی که حداقل هفده دولت یا اتحادیه گمرکی یا اقتصادی مذکور در ماده 11 فوق آن را بدون شرط تصویب امضا کرده یا اسناد تصویب یا الحاق خود را تسلیم داشته اند لازم الاجرا می شود، لیکن در هر حال قبل از 11 دی ماه 1366 (ژانویه 1987) لازم الاجرا نخواهد شد.
2 - کنوانسیون حاضر نسبت به هر دولت یا اتحادیه گمرکی یا اقتصادی امضاکننده آن بدون شرط تصویب یا نسبت به هر دولت یا اتحادیه ای که پس از احراز تعداد حداقل لازم موضوع بند 1 این ماده آن را تصویب کرده یا به آن ملحق می شود از تاریخ 11 دی ماه (اول ژانویه ) متعاقب سپری شدن حداقل 12 ماه و حداکثر 24 ماه از تاریخی که بدون تعیین تاریخ نزدیکتری این دولت یا اتحادیه گمرکی یا اقتصادی کنوانسیون را بدون شرط تصویب امضا کرده یا سند تصویب یا الحاق خود را تسلیم کرده است لازم الاجرا می شود. در هر حال تاریخ لازم الاجرا شدن ناشی از مفاد بند حاضر نمی تواند قبل از تاریخ پیش بینی شده در بند 1 همین ماده باشد.
ماده 14 - اجرای کنوانسیون به وسیله سرزمینهای تابعه
1 - هر دولتی می تواند خواه در زمانی که عضو متعاهد کنوانسیون می شود، خواه بعدا به اطلاع دبیر کل شورا برساند که این کنوانسیون کلیه یا برخی از سرزمینهایی را که روابط بین المللی آنها در حوزه مسئولیت آن هستند و در اطلاعیه ذکر شده اند در بر می گیرد. این اطلاعیه از 11 دی ماه (اول ژانویه ) متعاقب گذشت حداقل 12 ماه و حداکثر 24 ماه از تاریخ وصول آن توسط دبیر کل شورا لازم الاجرا خواهد بود. مگر این که تاریخ نزدیکتری صراحتا ذکر شده باشد. در هر حال کنوانسیون حاضر قبل از لازم الاجرا شدن نسبت به دولت ذینفع نمی تواند در مورد این سرزمینها اجرا شود.
2 - کنوانسیون حاضر در مورد سرزمین تعیین شده در تاریخی که روابط بین المللی این سرزمین دیگر تحت مسئولیت طرف متعاهد قرار نداشته باشد یا در هر تاریخ قبلی که در شرایط پیش بینی شده در ماده 15 به اطلاع دبیر کل رسیده باشد قابل اجرا نخواهد بود.
ماده 15 - انصراف
کنوانسیون حاضر برای مدت نامحدودی منعقد می شود. با این حال هر یک از طرفهای متعاهد می تواند از آن انصراف حاصل نماید و این انصراف یک سال پس از دریافت سند مربوط به وسیله دبیر کل لازم الاجرا می شود مگر این که تاریخ دورتری برای لازم الاجرا شدن انصراف از کنوانسیون ذکر شده باشد.
ماده 16 - روش اصلاح
1 - شورا می تواند اصلاحاتی را بر کنوانسیون حاضر به طرفهای متعاهد توصیه کند.
2 - هر یک از طرفهای متعاهد می تواند به اطلاع دبیر کل برساند که ایرادی بر یک اصلاح توصیه شده وارد می آورد و می تواند بعدا در مهلت معین شده در بند 3 این ماده ایراد مزبور را پس بگیرد.
3 - هر اصلاح توصیه شده ای در انقضای یک مهلت شش ماهه از تاریخی که دبیر کل اصلاح مزبور را به اطلاع رسانده است پذیرفته شده تلقی می شود مشروط بر این که در پایان این مهلت هیچ نوع ایرادی بر آن وارد نشده باشد.
4 - اصلاحات پذیرفته شده در یکی از تاریخهای زیر برای کلیه طرفهای متعاهد لازم الاجرا می شود:
الف - در موردی که اصلاح توصیه شده قبل از یازدهم فروردین ماه (اول آوریل ) باشد، در تاریخ یازدهم دی ماه (اول ژانویه ) دومین سالی که به دنبال این اطلاعیه می آید به اطلاع رسانده شده باشد.
ب - در موردی که اصلاح توصیه شده در یازدهم فروردین ماه (اول آوریل ) یا بعد از این باشد تاریخ در یازدهم دی ماه (اول ژانویه ) سومین سالی که به دنبال این اطلاعیه می آید اعلام شده باشد.
5 - در تاریخ مذکور در بند 4 ماده حاضر، فهرست طبقه بندیهای آماری هر یک از طرفهای متعاهد همچنین فهرست طبقه بندی تعرفه ای آن و یا در مورد پیش بینی شده در جز (ج ) بند 1 ماده 3 فهرست طبقه بندی تعرفه ای و آماری مرکب آن باید با سیستم هماهنگ شده اصلاح شده منطبق شود.
6 - هر یک از دولتها یا اتحادیه های گمرکی یا اقتصادی که کنوانسیون حاضر را بدون شرط تصویب امضا یا تصویب و یا به آن ملحق می شود این طور تلقی می گردد که اصلاحاتی را که در تاریخ طرف متعاهد شدن این دولت یا اتحادیه لازم الاجرا شده یا مطابق مقررات بند 3 ماده حاضر پذیرفته شده اند می پذیرد.
ماده 17 - حقوق طرفهای متعاهد در قبال سیستم هماهنگ شده در مورد مسائل مربوط به سیستم هماهنگ شده ، بند 4 ماده 6، ماده 8 و بند 2
ماده 16 حقوقی به شرح زیر برای هر کدام از طرفهای متعاهد قائلند:
الف - نسبت به کلیه اجزا سیستم هماهنگ شده که هر کدام از دولتها آن را مطابق مقررات کنوانسیون حاضر اجرا می کند، یا
ب - تا تاریخی که کنوانسیون حاضر نسبت به آن مطابق مقررات ماده 13 لازم الاجرا می شود نسبت به کلیه اجزا سیستم هماهنگ شده که ملزم به اجرای آن در این تاریخ مطابق مقررات کنوانسیون حاضر هستند، یا
ج - نسبت به کلیه اجزا سیستم هماهنگ شده به شرط این که هر کدام از دولتها رسما متعهد شده باشد که سیستم هماهنگ شده کامل شش رقمی را در مهلت سه سال مذکور در بند 5 ماده 4 و تا انقضای این مهلت اجرا کند.
ماده 18 - حق شرط
هیچ حق شرطی بر کنوانسیون حاضر پذیرفته نیست .
ماده 19 - اطلاعیه های دبیر کل
دبیر کل به طرفهای متعاهد، به سایر دولتهای امضاکننده ، به دولتهای عضو شورا که طرف متعاهد کنوانسیون حاضر نیستند و به دبیر کل سازمان ملل متحد مراتب زیر را اطلاع می دهد:
الف - اطلاعیه های موضوع ماده 4.
ب - موارد امضا، تصویب و الحاق مذکور در ماده 12.
ج - تاریخی که کنوانسیون حاضر مطابق ماده 13 لازم الاجرا می گردد.
د - اطلاعیه های دریافتی موضوع ماده 14.
ه - اطلاعیه های انصراف دریافتی موضوع ماده 15.
و - اصلاحات توصیه شده بر کنوانسیون حاضر مطابق ماده 16.
ز - ایرادات وارد بر اصلاحات توصیه شده مطابق ماده 16 همچنین استرداد احتمالی آنها.
ح - اصلاحات پذیرفته شده مطابق ماده 16، همچنین لازم الاجرا شدن آنها.
ماده 20 - ثبت در سازمان ملل متحد
مطالب ماده 102 منشور ملل متحد، کنوانسیون حاضر باید در دبیرخانه سازمان ملل متحد به درخواست دبیر کل شورا به ثبت برسد.
نظر به مراتب فوق امضاکنندگان تام الاختیار کنوانسیون حاضر را امضا کرده اند.
کنوانسیون حاضر در بروکسل در تاریخ 24 خرداد 1362 مطابق با 14 ژوئن 1983 به زبانهای فرانسه و انگلیسی که هر دو متن متساویا معتبر است در نسخه منحصر به فرد تنظیم و به دبیر کل شورا سپرده شده است و نامبرده رونوشتهای گواهی شده آن را برای کلیه دولتها و اتحادیه های گمرکی یا اقتصادی مذکور در ماده 11 ارسال خواهد کرد.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و سه تبصره و کنوانسیون ضمیمه در جلسه روز یک شنبه بیستم شهریور ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23/6/1373 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1373/06/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.