قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی

قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی

قانون-نحوه-انجام-امور-مالی-و-معاملاتی-دانشگاهها-و-موسسات-آموزش-عالی-و-تحقیقاتی
ماده 1 - امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی که بر اساس مجوزهای رسمی وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تاسیس شده یا می شود در این قانون (موسسه ) نامیده می شوند صرفا تابع این قانون و آیین نامه های اجرایی آن می باشند.
تبصره - اصطلاحاتی که در این قانون بکار رفته است تابع تعاریف مندرج در قوانین و مقررات مربوط می باشد.
ماده 2 - اعتبارات جاری و عمرانی این موسسات و همچنین اعتبارات اختصاصی (معادل درآمدهای اختصاصی برآورد شده از سوی موسسات ) همه ساله صرفا در قالب برنامه و طرح به صورت کمک در بودجه کل کشور منظور و تصویب می شود.
ماده 3 - تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی هر سه ماه ، حداقل به ماخذ سه دوازدهم بودجه مصوب و در مورد اعتبارات اختصاصی معادل کلیه درآمدهای وصولی که به خزانه واریز شده است از طریق دستگاههای اجرایی ذیربط در اختیار هر یک از موسسات قرار می گیرد.
ماده 4 - کلیه اعتبارات جاری و عمرانی و اختصاصی منظور در قانون بودجه کل کشور تا آخر سال مالی قابل تعهد و پرداخت است و مانده وجوه اعتبارات مصرف نشده هر سال به سال بعد منتقل و ضمن بودجه تفصیلی آن سال موسسه منظور خواهد شد.
ماده 5 - کلیه موسسات موضوع این قانون می توانند در جهت اجرا و تکمیل پروژه ها و برنامه های آموزشی و تحقیقاتی و عمرانی از هدایا و کمکهای مردمی استفاده نمایند و نحوه هزینه کردن آن گونه کمکهای مردمی تابع آیین نامه ای خواهد بود که به پیشنهاد هیات امنا موسسات ذیربط به تصویب وزارتین مربوطه برسد.
ماده 6 - به وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی اجازه داده می شوددر جهت ایجاد تسهیلات لازم برای احداث ، تعمیر، نگهداری و خدمات سلف سرویس ها، خوابگاههای دانشجویی و تامین مسکن اعضای هیات علمی ، شرکت سهامی خاص تاسیس نماید که اساسنامه این شرکتها با پیشنهاد مشترک وزرای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 7 - این موسسات مکلفند حساب کلیه اعتبارات و هزینه ها را نگهداری و صورت حساب دریافت و پرداخت هر ماه و حساب نهایی هر سال را تنظیم و پس از گواهی ذیحساب بهمراه اسناد و مدارک مربوطه جهت رسیدگی یا حسابرسی در اختیار دیوان محاسبات قرار دهند و یک نسخه از صورتحساب دریافت و پرداخت هر ماه و حساب نهایی هر سال را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال نمایند.
ماده 8 - این موسسات مکلفند گزارش عملیات انجام شده سالانه را بر اساس اهداف پیش بینی شده ، در بودجه به کمیسیونهای برنامه و بودجه و فرهنگ و آموزش عالی و بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.
ماده 9 - آیین نامه اجرایی هر یک از مواد فوق بر حسب نیاز به پیشنهاد هیات امنای موسسات مربوطه و تصویب مشترک وزرای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قابل اجرا خواهد بود.
تبصره - ترکیب هیاتهای امنا مطابق مصوبه جلسات 181 و 183 مورخ 9 و 23/12/1367 شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می شود.
ماده 10 - این قانون از اول سال 1370 لازم الاجرا بوده و از تاریخ مذکور قانون محاسبات عمومی کشور و آیین نامه معاملات دولتی به استثنای ماده 31 قانون مذکور، در مورد این موسسات نافذ نخواهد بود.
قانون فوق مشتمل بر ده ماده و دو تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ هجدهم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 26/10/1369 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1369/10/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.