×

چک موضوع اجرائیه بابت قسمتی ازثمن معامله تسلیم گردیده لذا ادعای کسری مساحت زمین به فرض صحت ربطی به اجرائیه ندارد

چک موضوع اجرائیه بابت قسمتی ازثمن معامله تسلیم گردیده لذا ادعای کسری مساحت زمین به فرض صحت ربطی به اجرائیه ندارد

چک-موضوع-اجرائیه-بابت-قسمتی-ازثمن-معامله-تسلیم-گردیده-لذا-ادعای-کسری-مساحت-زمین-به-فرض-صحت-ربطی-به-اجرائیه-ندارد
کلاسه پرونده : 20/26842/7182
شماره دادنامه : 104و103/25
تاریخ رسیدگی : 22/2/1372
فرجامخواه : شرکت تعاونی مسکن ...
فرجامخوانده : آقای (الف ) با وکالت ...
فرجامخواسته : دادنامه شماره 3624/71شعبه 2دادگاه حقوقی یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 25 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : در تاریخ 10/6/66 آقایان (ب ) و (ج ) از طرف شرکت تعاونی مسکن پایگاه دوم شکاری و ایستگاه رادار ... به طرفیت آقای (الف ) دادخواستی به خواسته توقیف وابطال عملیات اجرایی ثبت مقوم به مبلغ 000/000/10 ریال تقدیم وبه استناد گواهی اداره ثبت و اظهارنامه و قولنامه ... و پرونده اجرایی تقاضای رسیدگی نموده است . از طرف دیگر متقابلا" خوانده مدکور به طرفیت خواهانهای اید شده دادخواستی به خواسته رددعوی به ارزش 000/000/6 ریال تقدیم و به استناد قولنامه و ظهر آن تقاضای رسیدگی نموده است . بعدا" آقایان ... و ... به وکالت طرفین وارد شده اند .آقای ... اعلام داشته است چون مساحت زمین مورد معامله بیش از40000 مترمربع بوده است متعامملین توافق کرده اند پس از اصلاح سند قیمت مازادبر 40000 متر نیز پرداخت کرده وبر این اساس خریدار چکی به مبلغ 000/000/6 ریال به عنوان امانت به بنگاه سپرده است وقبل ازاینکه مورد معامله متراژ با سند اصلاح گردد به بنگاه مراجعه و چک مزبور را مسترد داشته وبه این هم اکتفا نکرده و چک 10 میلیون ریالی را نیز پرداخته است و تقاضای معانیه محل و تطبیق با پرونده ثبتی و ارجاع امر به کارشناس و تحقیق محلی کرده است . درتاریخ 6/10/66 جلسه دادرسی راجع به هر دو پرونده تشکیل و اظهارات دو وکیل استماع و در تاریخ 13/12/66 پس از استماع دنباله اظهارات آنان قرار اخذ توضیح از طرفین در رابطه بامیزان پردختی وقرار استعلام وضعیت ثبتی و رجوع به پرونده اجرایی صادر گردیده است . در جلسه بعد آقای ... اظهار داشته است بهای 40000 مترمربع مبلغ 000/000/14 ریال بوده که 000/000/10 ریال چک داده شده و وصولی غیر از این چک مبلغ 000/000/94 ریال می باشد و نسبت به مودر معامله سند رسمی انتقال تنظیم گردیده است . دادگاه قرار استعلام وضعیت حقوقی شرکت تعاونی مسکن را صادر کرده است و پس از وصول پاسخ پرونده جهت رفع نقص در رابطه با سمت خواهانها به دفتر ارسال گردیده است و وکیل آنان اوراقی در این خصوص تسلیم داشته است .
سرانجام در تاریخ 16/4/67 چنین قرار صادرشده است :
( ... دعاوی معنون به کیفیت مطروحه قابلیت استماع را ندارد و با التفات به اینکه مستند نمایندگی و سمت نمایندگان معرفی شده از طرف شرکت خواهان پرونده اصلی عبارت است از 3 فقره وکالتنامه ... وکالتنامه اولی به لحاظ انقضاء مدت آن در تاریخ تقدیم دادخواست فاقداعتبار قانونی و قبل از تفویض وکالت از طرف نمایندگان شرکت موصوف در حق آقای ... در تاریخ 20/10/66 تاریخ اعبتار وکالتنامه دومی منقضی ... بوده و وکلاتنامه سومی نیز که بعد از تفویض وکالت به آقای ... تنظیم گردیده نمی تواند قانونا" اثر قهقرایی داشته و به آن اعتبار بخشد، با التفات به اینکه ... نمایندگان شرکت دارای اختیار ... توکیل نبوده اند فلذا در دعوی اصلی به لحاظ عدم احراز سمت نمایندگان خواهان و با احتمال دعوی تقابل نیز که به طرفیت نمایندگان شرکت مرح گردیده است مستندا" به بند 3 از ماده 198 از قانون آئین دادرسی مدنی مسموع نبوده و ضمن لغوآثار توقیف عملیات اجرایی صادره قرار رد دعاوی مطروحه راصادر و اعلام می دارد ... )
با تجدیدنظرخواهی آقایان (ب و (ج )و(الف ) دادنامه ... از این شعبه به این شرح صادر گردیده است :
( ... خواهان اصلی شرکت تعاونی مسکن پایگاه دوم شکاری ... بوده که آقایان (ج ) و (ب ) به عنوان نماینده شرکت ذیل دادخواست را امضاءنموده انددر صورت وجود اشکال در نمایندگی با وکالت وکیل خود شرکت به دادرسی می باید دعوت گردد ... دعوی تقابل نیز با فرض اینکه دعوی اصلی از بین برود به عنوان دعوی مستقل قابل رسیدگی می باشد ... بر قرار رد دعوی صادره نسبت به هر دو دعوی ... اشکال وارد است و لذا با نقض آن پرونده جهت رسیدگی به دادگاه صادر کننده قرار اعاده می گردد .)
متعاقبا" دادگاه در تاریخ 21/3/69 پس از ختم مذاکرات قرار معاینه و تحقیق محلی و ارجاع امر به کارشناس صادر و استقراعا" اقدام به انتخاب کارشناس کرده است که در تاریخ 24/8/69 نسبت به اجرای قرار معاینه اقدام به عمل آمده است .( وکیل آقای (الف ) اظهار داشته است احتیاج به معرفی شهود نیست .) وکارشناس در تاریخ 1/10/69 نظریه کتبی خود را تسلیم نموده است و از ناحیه آقای ... نسبت بدان اعتراضنامه واصل شده است . در تاریخ ... دادگاه توضیحات طرفین و کارشناس را استماع و قرار رجوع به پرونده ثبتی صادر کرده است و در تاریخ ... آن را ملاحظه و قرار اخذ توضیح از آقای (الف ) (در مورد اینکه از بقیه مالکین راجع به اخذ ثمن معامله وکالت دارد یا خیر) صادر نموده و در تاریخ ... به وقت مقرر پایان دادرسی را اعلام و چنین انشاء نظریه کرده است :
( ... خواهان دعوی تقابل ... را در فروش پلاک ... 2528 و اخذ ثمن آن محق تشخیص و با عنایت به نظریه کارشناس منتخب که ... مساحت ملک موردمعامله را ... مترمربع اعلام نموده و ... قیمت هر مترمربع آن 2600 ریال و بهای کل زمین مبلغ 524/898/20 تومان بوده که ... مبلغ 000/400/9 تومان نقدا" پرداخت و مبلغ یک میلیون تومان نیز در اداره ثبت در مقابل صدور اجراییه تودیع گردیده بنابراین دعوی خواهان را به مبلغ 1498524 تومان وارد تشخیص و نظر به صدور حکم به محکومیت خواهان بدوی خوانده دعوی تقابل به مبلغ فوق در حق خواهان دعوی تقابل و رد دعوی خواهان بدوی در مورد توقیف و ابطال عملیات اجراییه دارد و نسبت به مازاد مبلغ فوق دعوی خواهان را غیروارد تشخیص و نظر به صدور حکم به رد دعوی دارد ... ) و پرونده را با اعتراضنامه واصله از ناحیه آقای ... به دیوان عالی کشورارسال داشته که دادنامه 71/73 به این شرح از این شعبه صادر شده است :
(بر آن قسمت از نظریه که ناظر به دعوی مطروحه از ناحیه آقای (الف ) است اشکالات ذیل وارد است :
1 - قبول دعوی زائد بر آنچه از قبل اشخاص دیگر به شرکت تعاونی مسکن واگذار شده به اعتبار دعوی تقابل و وکالت و اختیاراتی که آقای (الف ) از طرف آنها داشته با لحاظ خواهان مذکور دردادخواست مربوطه توجیه مستدل ندارد .
2 - نظریه کارشناس در رابطه با مساحت مورد واگذاری مستدل نیست زیرا اولا" پلاک 3588 غربی آن درنقشه پیوست نظریه مشخص نگردیده ثانیا" منظور از فاصله نهر عمومی مقید در همین حد توجیه نگردیده است ثالثا" به هر حال مورد انتقال خارج از محدود زمین ... مندرج درسند رسمی نمی تواند مورد نظر قرار بگیرد و براین اساس نیزباید اعتراض به نظر کارشناس مورد توجه واقع وبه طرق مقتضی چگونگی امر روشن گردد .
3 - دادگاه ضمن نظریه در خصوص اصلی که موضوع اجراییه صادره نسبت به یک فقره چک به مبلغ ده میلیون ریال بوده که بابت همین زمین داده شده اظهارنظربه رد دعوی کرده مع ذلک بدون توجه به مراتب خواهان دعوی تقابل را مستحق به مبلغی دانسته که ده میلیون ریال آن قبلا"به موجب چک موصوف پرداخت شده است و می باید از مبلغ مورد نظر کسر شود . ضمنا" به نظریه مذکور نسبت به دعوی اصلی اشکال موثری وارد نمی باشد ... )
متعاقبا" دادگاه قرا رجوع به پرونده ثبتی پلاک 3527 بخش ... را صادر نموده و در تاریخ ... به وقت مقرر پس از استماع اظهارات نماینده ثبت و ختم مذاکرات ( که خواهان دعوی متقابل دعوی خودرا کلا" مسترد داشته است .) پایان دادرسی را اعلام و چنین انشاء رای کرده است :
اولا" : در خصوص دعوی تقابل آقای (الف ) به وکالت آقای ... درمورد سهمی آقای (الف ) قرار سقوط دعوی ودر مورد دعوی مطروحه خواهان دعوی تقابل مزبور از ناحیه سایر مالکین به لحاظ اینکه اختیاری در طرح دعوی نداشته ... قرار رد دعوی صادر و اعلام می دارد .
ثانیا" : در مودر دعوی شرکت تعاونی مسکن پایگاه دوم شکاری و رادار ... با وکالت ... به طرفیت آقای (الف ) به خواسته توقیف و ابطال اجراییه شماره 46508 صادره از اجرای ثبت ... به مبلغ ده میلیون ریال با عنایت به استدلالهای مندرج در نظریه ... حکم به رد دعوی خوهان صادر و اعلام می دارد ... که منتهی به تجدیدنظرخواهی گردیده است . اعتراض این است که دادگاه به مساحت قبلی زمین توجه نکرده و اینکه باید سهم آقای (الف ) و هر یک از مالکین معین می شد رعایت نشده است . اعتراضنامه عینا" هنگام شورقرائت می گردد .
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
بسمه تعالی
نظر به مجموع محتویات پرونده و خواسته تجدیدنظرخواه (توقیف و ابطال عملیات اجراییه ) نظر به اینکه حسب محتویات پرونده چک موضوع اجراییه بابت قسمتی از ثمن معامله تسلیم گردیده و لذا ادعای کسری مساحت زمین مورد معامله به فرض صحت ربطی به اجراییه مودر بحث نداشته و در صورت بقای به این ادعا می توان جداگانه نسبت به آن طرح دعوی مقتضی نمود . علی هذا ایرادات و اعتراضات تجدیدنظرخواه در رابطه با دادنامه صادره نسبت به دعوی مذکور مالا" موثر درنقض آن نیست و دادنامه موصوف نتیجتا" خالی ازاشکال تشخیص ] داده شده [ و ابرام می گردد .)

مرجع :
کتاب آرای دیوان عالی کشوردرامورحقوقی 3
قانون تجارت ،احوال شخصیه ،شناسنامه ،ادله اثبات دعوی ،احکام
حکومتی ،توقیف عملیات اجرائی وابطال اجرائیه
تالیف یداله بازگیر،انتشارات ققنوس ،چاپ اول ،سال 1377
108


نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 104

تاریخ تصویب : 1372/02/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.