×

اساسنامه موسسه فرهنگی اکو

اساسنامه موسسه فرهنگی اکو

اساسنامه-موسسه-فرهنگی-اکو

وکیل


ماده واحده - اساسنامه موسسه فرهنگی "اکو" مشتمل بر یک مقدمه و ده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن به دولت داده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
اساسنامه موسسه فرهنگی اکو
مقدمه :
با توجه به اصول کلی مجسم در ماده (2) عهدنامه ازمیر با هدف "تحکیم پیوستگی های فرهنگی و روابط معنوی و برادرانه ای که مردم کشورهای عضو را از راه های اجتماعی و فرهنگی در فکر و عمل به یکدیگر پیوند می دهد."
با تصدیق اهمیت آگاهی های عمومی نسبت به میراث مشترک فرهنگی و تاثیر آن بر تقویت و گسترش همکاری در تمامی زمینه ها در منطقه ،
نظر به اینکه اقدامات موثر عمدتا در راستای تقویت حسن نیت و هماهنگی بین همه طبقات مردم منطقه جهت گیری خواهند شد، مطابق تایید سران کشورهای عضو اکو در مورد احیا موسسه فرهنگی اکو آن گونه که در بیانیه استانبول خاطرنشان گردیده است .
موسسه فرهنگی آر.سی .دی سابق که به مدت 17 سال از سال 1345 تا 1362 هجری شمسی مطابق با 1966 تا 1983 میلادی فعال بوده است تحت عنوان "موسسه فرهنگی اکو" به منظور دست یابی به اهداف پیش بینی شده فوق بر اساس مواد زیر احیا می شود:
ماده 1 - نام / اهداف و وظایف :
موسسه فرهنگی اکو که از این پس "موسسه " خوانده می شود به عنوان یک سازمان مبتکر هماهنگ کننده ، تامین کننده و نظارت کننده در چهارچوب اکو به منظور پیشبرد فعالیت های زیر عمل خواهد کرد:
1 - تقویت و ارتقای همکاری و مشارکت نزدیک بین مردم منطقه به طور اعم و همکاری و مشارکت بین رسانه های گروهی ، روشنفکران و هنرمندان به طور اخص ،
2 - تحقیق در زمینه میراث مشترک فرهنگی کشورهای منطقه به منظور تقویت آگاهی های مربوط به اتحاد ناگسستنی شان و کشف سننی که سبب پیوند مردم منطقه با یکدیگر می شود،
3 - انتشار نتایج مطالعات آن ها در قالب کتاب ، سرگذشت نامه و گاهنامه به زبان انگلیسی و - تا آنجا که ممکن باشد - به زبان های منطقه .
4 - انتشار آثار منتخب نویسندگان ، نقاشان و عکاسان عالیرتبه معاصر و غیره از کشورهای عضو به زبان انگلیسی و زبان های منطقه ،
5 - ترتیب آموزش زبان های منطقه در موسسه و شعبات آن در صورت امکان ، همچنین اتخاذ اقدامات موثر جهت تقویت زبان های مزبور در دانشگاه ها و سایر موسسات آموزش زبان منطقه .
6 - تنظیم برنامه های تبادل فرهنگی نظیر بازدید محققان ، آموزگاران ، نویسندگان ، هنرمندان ، سخنرانان مهمان ، شخصیت های عالی رتبه ، دانشجویان ، جوانان و اعضای سازمان های زنان .
7 - تقویت همکاری میان دانشگاه ها و دیگر موسسات فرهنگی منطقه .
8 - سازماندهی برنامه های مبادله دانشگاهی در زمینه فرهنگ .
9 - برپایی مراسم ادبی و آموزشی و فرهنگی و نمایشگاه هایی که منعکس کننده زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم کشورهای عضو باشد.
10 - بر پایی نمایشگاه هایی در خصوص فرهنگ مردم ، سنن و هنرهای مدرن .
11 - به عهده گرفتن مسئولیت جوایز اکو در زمینه ادبیات و هنرهای زیبا. این برنامه سالی یک بار اجرا خواهد شد و چگونگی جایزه اکو توسط موسسه معین خواهد شد.
12 - اجرا و هماهنگی برنامه های هفته فرهنگی اکو. 13 - اتخاذ تدابیر لازم جهت مبادله فیلم های مستند و برنامه های رادیو و تلویزیونی که با زندگی ، سنن و فعالیت های اجتماعی منطقه مرتبط باشد.
14 - تقویت همکاری در زمینه تاریخ ، مردم شناسی ، انسان شناسی ، باستان شناسی و گردآوری و نگهداری میراث مشترک فرهنگی و معماری منطقه .
15 - تاسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی و کتابخانه ها و موزه های ملی منطقه به منظور تبادل کتاب ها، نسخه های خطی و آثار ارزشمند هنری ، اسلاید یا میکروفیلمهای کتاب های قدیمی .
16 - تبادل برنامه های آموزشی برای محققان در زمینه مرمت و مصون سازی کتاب های قدیمی و دست نوشته ها.
17 - تاسیس و توسعه کتابخانه هایی که کتاب ها، مجله ها، روزنامه ها، مواد سمعی - بصری و تجهیزات مرتبط با زندگی و فرهنگ مردم کشورهای عضو را تهیه و امکانات تولید این مواد را برای استفاده محققان ، استادان ، روزنامه نگاران و غیره فراهم آورند.
18 - ارتقای همکاری منطقه ای مرتبط با ورزش .
19 - تقویت همکاری بین سازمان های خبری منطقه از طریق ایجاد شبکه های ارتباطی بین آن ها.
20 - انتشار یک فصلنامه به زبان انگلیسی و تا حد امکان به زبان های ملی منطقه در شعبات محلی و به زبان فارسی در دفتر مرکزی به منظور:
الف - ارتقای تفاهم بیشتر میان مردم منطقه با تاکید بر ادبیات ، فرهنگ مردمی ، موسیقی سنتی و آداب و رسوم ملی کشورهای عضو.
ب - برانگیختن علاقه مردم کشورهای عضو به مسایل فرهنگی ، آموزشی و اجتماعی موجود منطقه .
ج - انتشار اخبار وقایع فرهنگی در منطقه مانند کنفرانس ها، سمینارها، کنگره ها و غیره .
21 - به کار گرفتن سایر اقدامات ضروری جهت تقویت تفاهم عمیق تر و روابط نزدیکتر در میان مردم منطقه از طریق برنامه های فرهنگی .
ماده 2 - وضعیت قانونی :
موسسه ، به عنوان یک سازمان دایمی تخصصی اکو، دارای مهر و نشان مشترک بوده و با رعایت مقررات این اساسنامه و طبق مقررات مالی و پرسنلی مخصوص به خود، برنامه های خود را اجرا و امور خود را هدایت خواهد کرد.
ماده 3 - تشکیلات :
1 - هیات امنا:
موسسه یک هیات امنا مرکب از افراد زیر خواهد داشت :
الف - وزرای فرهنگ و یا هر وزیر دیگری که مسئولیت امور فرهنگی کشورهای عضو را بر عهده دارد.
ب - دبیر کل اکو.
ج - رییس موسسه .
د - یک مقام عالی رتبه فرهنگی از هر کشور که توسط وزرای مربوط تعیین خواهد شد.
هیات امنا سیاست گذار و تصمیم گیرنده اصلی موسسه خواهد بود.
هیات امنا هر دو سال یا سه سال یک بار به صورت دوره ای در قلمرو کشورهای عضو جلسه تشکیل خواهد داد.
2 - رییس :
رییس موسسه از میان شخصیت های عالی رتبه فرهنگی منطقه بر اساس پیشنهاد هیات امنا توسط شورای وزیران به صورت دوره ای برای یک دوره دو ساله و بر اساس حروف الفبا منصوب خواهد شد.
ریاست موسسه مسئول اجرای سیاست های کلی و تصمیمات گرفته شده از سوی هیات امنا خواهد بود و اقدامات شایسته برای اجرای برنامه ها مصوب موسسه را به کار خواهد بست .
3 - مدیر اجرایی .
مدیریت و اداره امور موسسه به یک مدیر اجرایی سپرده خواهد شد که ریاست کمیته اجرایی را به عهده خواهد داشت . مدیر اجرایی تبعه کشورهای عضو به طور دوره ای خواهد بود.
مدت مدیرت او سه سال خواهد بود و می تواند مجددا منصوب شود. معهذا بیشتر از دو دوره متوالی منصوب نخواهد شد.
4 - کمیته اجرایی :
مدیر اجرایی توسط کارشناسان فرهنگی مساعدت خواهد شد که ترجیحا در زمینه های مختلف از اتباع کشورهای عضو بر مبنای مساوی خواهند بود.
کارشناسان فرهنگی کمیته اجرایی را تشکیل می دهند و تعداد ایشان بر اساس نیاز موسسه متفاوت خواهد بود.
5 - کارمندان محلی :
کارمندان محلی که شامل کارمندان اداری ، دبیرخانه و دون پایه می باشند باید از اتباع کشورهای عضو بوده ، اما باید مقیم ایران و در ایران استخدام شوند.
6 - شاغلین دیگر:
با تایید شورای وزیران اکو، موسسه می تواند به طور موقت مشاورین یا کارشناسانی را که برای اجرای کارآمد وظایف خود ضروری تشخیص می دهد، بر اساس قیود و شروطی که مناسب می داند استخدام نماید.
ماده 4 - دفتر مرکزی / شعب :
دفتر مرکزی موسسه در تهران خواهد بود. موسسه یک شعبه (یا واحد هماهنگی ) در هر یک از کشورهای عضو خواهد داشت که بر اساس مقررات حاکم آن کشورها تاسیس خواهد شد. شعب در ارتباط نزدیک با دفتر مرکزی انجام وظیفه خواهند نمود و اجرای برنامه های مصوب را تسهیل خواهند کرد.
ماده 5 - ارتباط با تشکیلات اکو:
موسسه گزارش های سالیانه یا دوره ای شامل مروری بر فعالیت های جاری و پروژه های آتی موسسه را جهت بررسی و تصویب کشورهای عضو از طریق دبیرخانه به کمیته مربوط و شوراهای اکو تسلیم خواهد کرد.
موسسه بر اساس رهنمودهای هیات امنا برنامه درازمدت فعالیت موسسه را تهیه خواهد کرد که باید به تصویب شورای وزیران برسد.
ماده 6 - ارتباط با سازمان های دیگر:
موسسه در ارتباط نزدیک با سازمان های بین المللی فرهنگی ، همچنین سازمان ها و آژانس های دولتی و غیر دولتی کشورهای عضو خواهد بود. هر گونه موافقت نامه همکاری با سازمان ها و آژانس های فوق الذکر باید منطبق با خطمشی شوراهای ذیصلاح اکو باشد.
ماده 7 - تامین مالی :
موسسه برای برنامه و اداره ، دارای بودجه و وجوه مستقلی خواهد بود که شامل موارد زیر است :
الف - پرداخت از طریق کشورهای عضو.
ب - هبه و وقف .
ج - منابع دیگر.
ماده 8 - آغاز فعالیت :
متعاقب تصویب اساسنامه از سوی شورای وزیران اکو، منشور موسسه نسبت به هر کشور با طی مراحل تصویب یا تایید آن بر اساس مقررات ملی خود، لازم الاجرا خواهد گردید.
ماده 9 - مقررات :
موسسه باید مقررات مالی و پرسنلی ، همچنین آیین نامه های خود را که به تصویب شورای وزیران اکو خواهد رسید، ظرف یک سال از زمان شروع به کار، تنظیم نماید.
ماده 10 - اصلاحات :
اصلاحیه های مربوط به اساسنامه که از سوی یک کشور عضو یا رییس موسسه پیشنهاد می شود مستلزم تصویب هیات امنا و شورای وزیران (اکو) می باشد.
این اساسنامه در 25 اسفند ماه سال 1373 هجری شمسی برابر با 15 مارس 1995 میلادی در یک نسخه واحد به زبان انگلیسی در اسلام آباد به امضا رسید که نزد دولت جمهوری اسلامی ایران سپرده خواهد شد. دولت مزبور نسخه های مصدق برابر با اصل آن را ظرف 30 روز از تاریخ فوق الذکر به کلیه کشورهای امضاکننده ارسال خواهد کرد.
از طرف دولت اسلامی افغانستان از طرف جمهوری آذربایجان
از طرف جمهوری اسلامی ایران از طرف جمهوری قزاقستان
از طرف جمهوری اسلامی پاکستان از طرف جمهوری تاجیکستان
از طرف جمهوری ترکیه از طرف ترکمنستان
اساسنامه فوق مشتمل بر ماده واحده منضم به متن اساسنامه شامل مقدمه و ده ماده در جلسه روز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/2/1375 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رییس مجلس شورای اسلامی - علی اکبر ناطق نوری




نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1375/02/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.