×

آئین نامه اجرائی بند (1) تبصره (77) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین نامه اجرائی بند (1) تبصره (77) قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-بند-(1)-تبصره-(77)-قانون-برنامه-دوم-توسعه-اقتصادی-،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

وکیل


شماره 3962/ت16128 هـ 19/4/1375
وزارت کشاورزی – وزارت جهاد سازندگی – وزارت نیرو – سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 10/4/1375 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های جهاد سازندگی ، کشاورزی و نیرو و سازمان برنامه و بودجه توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، این آیین نامة اجرایی بند (1) تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- طرحهای موضوع این آیین نامه عبارتند از :
الف – طرحهای بخش کشاورزی شامل آب و خاک ، زراعت ، باغداری ، درختکاری مثمر و غیر مثمر ، جنگلداری ، جنگل کاری ، مرتعداری ، آبخیزداری ، بیابان زدایی ، دامپروری ، شیلات و آبزیان ، پرورش طیور و زنبور عسل ، نوغانداری و خدمات کشاورزی و بهره برداری از ماشین آلات کشاورزی و حمایت از تشکلهای مرتبط با فعالیتهای فوق .
ب – طرحهای بخش آب شامل طرحهای تغذیه مصنوعی و بخش شیلات ، طرحهای تغذیه مصنوعی و بخش سیلاب ، طرحهای شبکه آبیاری و زهکشی ، طرحهای زهکشی و پایین انداختن سطح آبهای زیرزمینی ، طرحهای خطوط و تونلهای انتقال آب برای منظورهای کشاورزی ، طرحهای کوچک تأمین آب و بهبود و مدیریت منابع آب و حمایت از تشکلها .
ج – طرحهای بخش صنایع تبدیلی شامل صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی و دستی و بافندگان فرش دستباف.
ماده 2- به منظور تهیه برنامه سالیانه استفاده از تسهیلات یارانه بانکی در طرحهای موضوع این آیین نامه کمیته ای متشکل از وزرای کشاورزی ، نیرو ، جهادسازندگی ، تعاون و رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر کشاورزی تشکیل خواهد شد .
تبصره 1-وزیر صنایع حسب مورد با حق رای در جلسات کمیته شرکت خواهد کرد.
تبصره2-دبیر خانه کمیته در وزارت کشاورزی مستقر می باشد و آیین نامه داخلی کمیته در اولین جلسه تهیه می گردد.
ماده 3 – وظایف و اختیارات کمیته موضوع ماده (2) به شرح زیر می باشد :
الف –تعیین الویتهای بخشی در قالب برنامه پنج ساله دوم و تعیین اولویت طرحهای موضوع آیین نامه و توزیع بخشی و استانی تسهیلات بطور سالانه .
ب- تعیین سهم تسهیلات و میزان بخشودگی سود و کارمزد طرحهای اولویت دار .
ج- تعیین سهم آورده بخش خصوصی ،تعاونی و مدت باز پرداخت تسهیلات طرحهای اولویت دار با توجه به ضوابط مورد عمل سیستم بانکی .
د – تعیین و پیشنهاد مواردی که نیازمند تضمین دولت می باشد .
هـ – ارزیابی منظم عملکرد نحوه اجرای این آیین نامه .
ماده 4- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مصوبات کمیته موضوع بند (2) را جهت اجرا به بانکها اعلام نموده و نحوه توزیع لعتبارات بین بانکها را مشخص نماید.
تبصره – اعطای تسهیلات خارج از مصوبات کمیته موضوع ماده (2) این آیین نامه در سقف بیست و پنج درصدتسهیلات بخش نبوده و مشمول یارانه بخش آب وکشاورزی نیز نمی باشد .
ماده 5- حداقل هفتاد درصد سود و کارمزد تسهیلات مربوط به طرحهای این آیین نامه در مناطق محروم و پنجاه درصد سود و کارمزد تسهیلات طرحهای فوق در سایر مناطق که به بخش خصوصی و تعاونی پرداخت خواهد شد ،در بودجه های سالانه منظور و تعهد و پرداخت خواد شد .سازمان برنامه و بودجه موظف است براساس اولویتهای تعیین شده در کمیته موضوع ماده (2 ) این آیین نامه ،بار مالی ناشی از اجرای این آیین نامه را در لوایح بودجه سالانه پیش بینی و منظور نماید .
ماده 6- سازمان برنامه و بودجه به استناد بند (ب) تبصره (10)قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظف است میزان یارانه تسهیلات بانکی هر دستگاه را در ردیف مشخص ذیل کد دستگاه اجرایی ذی ربط در لوایح بودجه سالانه پیش بینی نماید .
تبصره – میزان یارانه هر طرح از ردیف مذکور و بر اساس درخواست بانکهای عامل توسط دستگاه ذی ربط پرداخت می گردد .
ماده 7- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است همواره تحقق حداقل اعطای بیست و پنج درصد تسهیلات بانکی به بخش آب و کشاورزی را طی سالهای برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، نظارت و گزارش عملکرد آنرا هرشش ماه یکبار به کمیته موضوع ماده (2) این آیین نامه و وزارتخانه های ذی ربط ارسال نماید .
ماده 8- وزارتخانه های کشاورزی ، جهاد و نیرو مکلفند بر اساس سیاستها و الویتها و سهم تعیین شده در کمیته موضوع ماده (2) این آیین نامه نسبت به بررسی طرحهای پیشنهادی و معرفی متقاضیان به بانکهای عامل اقدام نمایند . وزارتخانه های اخیرالذکر میتوانند تمام یا بخشی از اختیارات خود را به دستگاههای استانی وابسته تفویض نمایند .
ماده 9- بانکهای عامل موظفند طرحهای اولویت دار که توسط وزارتخانه های ذی ربط از طریق متقاضیان معرفی شده است را حداکثر ظرف 20روز بررسی و نتیجه آن را به وزارتخانه مربوطه و متقاضی اعلام نمایند .
ماده 10- بانکهای عامل موظفند هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری اعطایی شامل انواع و میزان بخشودگی سهم وزارتخانه به تفکیک استانها و میزان بدهی و زمان بندی بازپرداخت مطالبات مجریان طرحهای موضوع این آیین نامه را تهیه و به دبیرخانه کمیته موضوع ماده (2) ووزارتخانه های ذی ربط ارائه نمایند.
ماده 11 ـ تسهیلات جاری سرمایه در گردش ( تسهیلات موضوع تبصره 4 قوانین بودجه سنواتی ) مشمول این آئین نامه نبوده و کماکان در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی و منظور خواهد شد.
ماده 12 ـ کمیته موضوع ماده 2 این آیین نامه در جهت جلب و جذب سرمایه ها و تشویق مشارکتهای مردمی موظف است برنامه تجرایی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی و دستی و بافندگان فرش دستباف را در چارچوب رهنمودها و اولویتهای برنامه دوم تویعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه و با مشارکت دستگاههای دست اندر کار دولتی و غیر دولتی و بانکهای تخصصی و بازرگانی کشور تهیه و منتشر نماید.
ماده 13 ـ کلیه بانکهای مکلفند طرح های ایجاد و توسعه و تکمیل و نوسازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و روستایی و دستی و بافندگان فرش دستباف را که در چارچوب اولویتهای مندرج در برنامه اجرایی کمیته موضوع ماده 2 این آیین نامه ، توسط متقاضیان ارایه می وشد ظرف مدت یک ماه بررسی نمایند. حداقل هفتاد درصدسود و کارمزد تسهیلات بانکی مربوط به طرحهای مصوب این بانکها در مناطق محروم و پنجاه درصد در سایر مناطق که به متقاضیان خصوصی و تعاونی پرداخت خواهد شد به صورت یارانه توسط دولت تامین و در بودجه های سالانه منظور و تعهد و پرداخت خواهد شد .
ماده 14 ـ آن بخش از تسهیلات بانکی که به موجب احکام خاص قانون بودجه و آیین نامه های اجرایی ان اعطا می گردد ، مشمول این آیین نامه نمی باشد.
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14962

تاریخ تصویب : 1375/04/10

تاریخ ابلاغ : 1375/04/28

دستگاه اجرایی : وزارت نیرو - وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.