×

آئین نامه اجرائی ماده (75) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

آئین نامه اجرائی ماده (75) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(75)-قانون-وصول-برخی-از-درآمدهای-دولت-و-مصرف-آن-در-موارد-معین شماره 14287/ت 16295 هـ19/8/1375

وزارت کشاورزی - –سازمان برنامه و بودجه
هیأت وزیران در جلسه مورخ 13/8/1375 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 23292/510/6949 مورخ 25/11/1374 وزارت کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد ماده (75) قانون وصول برخی از درآمد های دولت ومصرف آن در موارد معین – مصوب 1373 – آیین نامه اجرایی ماده یاده شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده1 – وزارت کشاورزی (سازمان امور ارضی) مجاز است اراضی قابل واگذاری موضوع «لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران –مصوب 1359-» وآیین نامه اجرایی آن به استثنای مواد (31)و(32)را که از تاریخ تصویب لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران به صورت شرکت ، تعاونی ،مشاع و فردی واگذار شده یا از این پس در چهار چوب طرحهای اقتصادی موضوع این آیین نامه وبا لحاظ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها –مصوب 1374- وآیین نامه اجرایی آن واگذار خواهد شد به فروش رسانده یا به صورت طولانی مدت اجاره دهد ووجوه حاصل را به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند.
تبصره1- طرح اقتصادی از نظر این آیین نامه عبارت از طرحهای مدون زراعی ، باغبانی،تحقیقاتی،آموزشی، خدماتی،تولیدی وصنعتی کشاورزی مرتبط با وظایف وزارت کشاورزی است که دارای بازده مطلوب بوده واز نظر اقتصادی توجیه داشته وبه تصویب سازمان امور اراضی رسیده باشد.
تبصره2- دستورالعمل چگونگی واگذاری زمین برای اجرای طرحهای اقتصادی را وزارت کشاورزی تهیه و ابلاغ می کند.
ماده2- تمامی دستگاهها ومؤسسات دولتی مکلفند اسناد مالکیت زمینهایی را که توسط وزارت کشاورزی (هیأتهای هفت نفره یا مدیریتهای امور اراضی ) در اجرای لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری واحیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران وآیین نامه اجرایی آن بجز اراضی موضوع مواد (31)و(32) به بهره برداران واگذار شده است ویا در چهار چوب طرحهای اقتصادی موضوع ماده (1)این آیین نامه واگذار می شود در اختیار وزارت کشاورزی (سازمان امور اراضی)قرار دهند تا وزارت (سازمان )یاد شده به نمایندگی از دولت نسبت به انتقال قطعی اسناد این اراضی از طریق دفاتر اسناد رسمی به بهره برداران اقدام کند.
ادارات ثبت متکلفند حسب بر درخواست وزارت کشاورزی ( سازمان امور اراضی ) نسبت به صدور سند تفکیکی اقدام کنند و صورت جلسه تحویل را به عنوان مبنای تقاضای وزارت کشاورزی ( سازمان امور اراضی ) بپذیرند و سند مالکیت را برابر ضوابط صادر کنند .
تبصره : در صورتی که اراضی موضوع این آیین نامه دارای هیچ گونه سابقه ثبتی نباشند و یا اینکه تمام یا قسمتی از اراضی سابقه ثبتی به نام هریک از دستگاههای دولتی داشته باشند ، سازمان ثبت اسناد واملاک کشور مکلف است حسب درخواست وزارت کشور (سازمان امور ارضی) نسبت به میزان سهم اعلام شده از سوی وزارت (سازمان) یاد شده حسب مورد ،نسبت به تنظیم وصدور سند یا قبول اظهار نامه ثبتی اقدام نماید .
ماده 3- اراضی که به صورت شرکت ، تعاونی ، فردی ، گروههای مشاع و یا در چهارچوب طرح های اقتصادی واگذارشده یا می شود به قیمت کارشناسی و برابر دستورالعمل وزیر کشاورزی به فروش می رسد . وزیر کشاورزی می تواند اراضی یاد شده را با پنجاه درصد (50%) تخفیف به تعاونی و تشکلها واگذار نماید .
ماده 4- میزان مال الاجاره هر هکتار از اراضی استیجاری بر اساس دستورالعمل مصوب وزیر کشاورزی تعیین می شود .
ماده 5- مدت اجاره اراضی واگذارشده موضوع این آیین نامه بین پنج تا سی خواهد بود . پس از انقضای مدت یاد شده در صورت تشخیص ضرورت ، وزارت کشاورزی (سازمان امور اراضی ) نسبت به تمدید قراردادهای واگذاری به صورت اجاره اقدام خواهد کرد .
ماده 6- متقاضی زمین برای اجرای طرح اقتصادی باید طرحی متناسب با زمین مورد درخواست و سایر شرایط مندرج در این آیین نامه را تهیه و ارایه کند .
تبصره 1- وزارت کشاورزی ( سازمان امور اراضی ) طرح ارایه شده را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ارایه پیشنهاد بررسی و در صورت تأیید آن نسبت به صدور موافقت اصولی اقدام می کند .
تبصره 2- متقاضی موظف است طرح مصوب را بر اساس جدول زمان بندی مربوط ، به طور دقیق به مورد اجراء گذاشته و از وزارت کشاورزی (سازمان امور اراضی ) گواهی اجرای طرح را دریافت نماید .
تبصره 3-بانکها در ارایه تسهیلات بانکی ، اسناد مالکیت و یا اجاره نامه را به عنوان وثیقه خواهند پذیرفت .
تبصره 4- در صورتی که مستاجر در مهلت مقرر در طرح مصوب ، اقدام به اجرای کامل طرح نکند وزارت کشاورزی ( سازمان امور اراضی ) قرارداد اجاره را فسخ و در صورت لزوم نسبت به تخلیه مورد اجاره از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد کرد .
تبصره 5- مستأجرین اراضی مورد اجاره پس از دریافت گواهی اجرای طرح از وزارت کشاورزی (سازمان امور اراضی ) یا سازمانهای کشاورزی استانها می توانند تبدیل وضعیت قرارداد اراضی واگذاری را از اجاره به فروش در خواست نمایند. سازمان یاد شده مجاز است بر اساس ظوابط مندرج در ماده (3) این آیین نامه ،مشروط به اتمام طرح توسط مستأجر ،اقدام کند.
ماده7- وزارت نیرو مؤظف است حسب مورد وبر اساس استعلام از وزارت کشاورزی (سازمان امور اراضی ) اطلاعات مربوط به منابع آب در مناطق مختلف را حد اکثر ظرف دو ماه از تاریخ استعلام در اختیار وزارت یاد شده قرار داده ومجوزهای لازم را با رعایت مقررات جاری خود صادر نماید.
ماده8- کلیه اشخاصی که در اجرای لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران وآیین نامه اجرایی آن زمین در یافت نمودهاند می توانند پس از ابلاغ اخطار وزارت کشاورزی استانها مراجعه و نسبت به تعیین تکلیف نهایی آن اقدام کنند.
ماده9- درآمد حاصل از اجرای ماده(75) قانون یاد شده به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه داری کل واریز می گردد ومعادل هشتاد درصد(80%) آن از محل اعتباری که هر سال ضمن ردیف خاصی در قانون بودجه کل کشور پیش بینی می شود ،در اختیار وزارت کشاورزی قرار می گیرد تا در چهار چوب موافقتنامه هایی که جهت اجرای طرحهای آب وخاک واحیای اراضی موات وبایر وسایر زمینهای مزروعی و همچنین ایجاد امکانات وتمهیدات لازم جهت اجرای ماده یاد شده با سازمان برنامه وبودجه مبادله می کند ،هزینه نماید.
تبصره- سازمان برنامه و بودجه مکلف است هر سال ردیفهای مر بوط به درآمد هزینه موضوع ماده یاد شده را در قوانین بودجه سالانه وزارت کشاورزی پیش بینی کند.
ماده10- تمامی هزینه های مربوط به نقل وانتقال اسنادو تنظیم اجاره نامه ها به عهده خریداران وبهره برداران می باشد.
معاون اول رییس جمهور –حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 15066

تاریخ تصویب : 1375/08/13

تاریخ ابلاغ : 1375/08/28

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.