×

آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-3-قانون-بودجه-سال-1374-کل-کشور

وکیل

شماره 2834 /ت 15207 11/4/1374
وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه
هیات وزیران در جلسه مورخ 4/4/1374 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت خانه های تعاون و امور اقتصادی و دارایی ، سازمان برنامه و بودجه ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دفتر مناطق محروم کشور ، ریاست جمهور و به استناد بند س تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور ، آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود .

فصل اول کلیات
ماده 1 تسهیلات اعتباری موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور از طریق بانک های ملی ایران صادرات ایران کشاورزی ملت ، سپه و تجارت که از این پس به اختصار بانکهای عامل نامیده می شوند
بر اساس مقررات این آیین نامه تامین و پرداخت خواهد شد .
ماده 2 ـ تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرح های تهیه شده در زمینه های کشاورزی و دامپروری مناطق طبیعی و بهداشتی و بهداشت دام شیلات و آبزیان صنعت صنایع خصوصی و تعاونی پست و مخابرات صنایع روستایی ، صنایع تبدیلی ، کشاورزی و دامی ، تنظیم بازار محصولات کشاورزی ، تعاونی های روستایی و کشاورزی ، شرکت های خدماتی مکانیزاسیون کشاورزی ، طرحهای کوچک تامین آب و آبخیز داری ، ایجاد آزمایشگاههای تجزیه خاک و آفات بیماری های گیاهی صنایع دستی و معدنی ، برقی کردن چاههای کشاورزی ، طرح های علمی ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی ، سیاحتی ، آموزشی ، حمل و نقل ، بهداشتی ، درمانی و حمام روستایی اشتغال مشمولان قانون بیمه بیکاری مدد جویان تحت پوشش دستگاههای حمایتی ایجاد آموزشگاهها فنی و حرفه ای آزاد و ایجاد آژانس های پستی و توسعه خدمات مخابراتی خصوصی و تعاونی ، خود اشتغالی و طرحهای اشتغال زا ، و طرح های توسعه و عمران منطقه ای طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ و طرح های مبتکران ، مخترعان و محققان مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ، طرح های تحقیقاتی مورد تایید شورای پژوهش های علمی کشور و طرح های زیر بنایی آب و خاک و آبخیز داری و پرورش آبزیان با اولویت مناطق جنگ زده مناطق محروم روستایی و عشایری و تعاونی های ایثارگران و جانبازان ( با معرفی بنیاد جانبازان ) و خسارت دیدگان از حوادث غیر مترقه و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی را که دارای توجیهات فنی مالی و اقتصادی بوده و فقط از نظر وثیقه و سهم سرمایه گذاری مجری طرح با مقررات بانکهای وقف نمودن براساس مقررات این آیین نامه حسب مورد و به شرح مذکور در فصول این آیین نامه بر توسط بانکهای عامل پرداخت خواهد شد .
تبصره 1 ـ اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانکهای عامل به طرحهای مصوب نیمه تمام سالهای گذشته خود پس از بررسی مجدد توجیهات مالی اقتصادی و فنی و جهت تکمیل و بهر ه برداری رسیدن به اولویت کامل بوده و در مراجع تصویب کننده طرحهای موظف به رعایت دقیقی اولویت فوق می باشند .
بدیهی است از اعطای تسهیلات اعتباری جدید به متقاضیان استفاده کننده از تسهیلات اعتباری سال های قبل منوط به تعیین تکلیف بدهی های سر رسید گذشته و معوق آنان می باشد .
تبصره 2 ـ در اجرای بند ج تبصره 3 قانون بودجه سال جاری مبلغ( 500000000000 ) ریال از تسهیلات تبصره به طرحهای معرفی شده از سوی وزارت کشاورزی و به ترتیب زیر اختصاص می یابد .
1 ـ مبلغ یک صد میلیارد ( 100000000000 ) ریال در اجرای تبصره 42 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1373 به منظور بهره برداری رسیدن زمین های واگذار شده زیر سد ها قطب های کشاورزی و صنعتی و کشت و صنعت اعم از آنهایی که تاسیسات زیر بنایی آنها ایجاد شده یا در شرف ایجاد هستند . اختصاص می یابند .
اعطای این تسهیلات به ایثارگران ، بسیجیان و رزمندگان غیر شاغل و تعاونی های آنان در اولویت می باشند .
2 ـ مبلغ دویست ،چهل میلیارد (240000000000 ) ریال جهت تهیه و تامین لوازم و تجهیزات و احداث و راه اندازی واحد های تولید کننده . شرکت مجری اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار اختصاص می یابد . در اجرای این امور وزارت خانه های نفت نیرو معاون و فلزات و صنایع موظف هستند که در تامین تجهیزات و لوازم مورد نیاز از قبیل انرژی ، برق ، سوخت ، آلومینیوم مواد پلی اتیلن ، نیروی محرکه و ورق گالوانیزه ،همکاری لازم را به عمل آورند .
3 ـ مبلغ یک صد ، شصت میلیارد( 160000000000 ) ریال برای اجرای پروژه های زیر بنایی آب و خاک اختصاص می یابد .
تبصره 3 ـ مبلغ 500 میلیارد ریال معادل 50% اعتبار تبصره 3 به استثنای اعتبارات بند ج تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور به شرکت های تعاونی تحت پوشش وزارت تعاون مطابق بند د تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور اختصاص می یابد .
تبصره 4 ـ حداقل مبلغ 10 میلیارد ریال از اعتبار بند ب تبصره 3 برای طرح های نیمه صنعتی ابتکاری ، اختراعی ، اختصاص می یابد که توسط بانک ملی ایران و با معرفی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اعطا خواهد شد .
تبصره 5 ـ مبلغ 100 میلیارد ریال معادل 10% از اعتبار تبصره 3 به استثنای بند ج تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور به منظور اجرای طرحهای علمی ، فرهنگی ، هنری ، سینما و هتل مراکز سیاحتی و جهانگردی ، فیلم سازی و اعتبارات ، انتشارات ، مرمت بقاع متبرکه ، کتابخانه و سایر فعالیت های فرهنگی از قبیل چاپ خانه و مطبوعات اختصاص می یابد . تا به معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حسب مورد اعطا شود .
تبصره 6 ـ کلیه دستگاهها ذیربط این آیین نامه موظفند حداقل 40% تسهیلات اعتباری ، تخصیصی را جهت فعالیت بخشها و دهستان های محروم کشور که به تصویب هیات وزیران رسیده است و روستاهای محروم که براساس مصوبه هیات وزیران محروم شناخته شده اند اختصاص دهند . دستگاههای ذیربط مکلفند گزارش مربوط به اجرای مناطق محروم به اجرای طرحهای مناطق محروم را به نظارت کمیسیون مناطق محروم استانها هر شش ماه یک بار به دفتر امور مناطق محروم کشور مستقر در نهاد ریاست جمهوری ارسال نماید .
تبصره 7 ـ در اجرای بند ج تبصره 95 قانون برنامه دوم توسعه ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی حداقل یک صد میلیارد (100000000000 ) ریال معادل 10% اعتبار تبصره 3 به استثنای تسهیلات تبصره 2 ماده 2 این آیین نامه جهت ایجاد اشتغال ارزان قیمت با اولویت مناطق محروم به دارندگان کارت خود اشتغالی صادره از سوی وزارت کار و امور اجتماعی اختصاص می یابد .
تبصره 8 ـ حداقل 250 میلیارد ریال معادل 25 % از اعتبار تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور به استثنای تسهیلات تبصره 2 ماده 2 این آیین نامه جهت اجرای طرحهای صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی و آرد و نان صرفاً با معرفی وزارت خانه های جهاد سازندگی کشاورزی و صنایع حسب مورد اختصاص می یابد .
تبصره 9 ـ حداقل یک صد میلیارد ریال معادل 10% از اعتبار تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور ، به استثنای تسهیلات موضوع تبصره موضوع تبصره 2 ماده 2 این آیین نامه جهت خرید و احداث مدارس غیر انتفاعی اختصاص می یابد .
100% تسهیلات لازم طرحهای مربوط به مدارس غیر انتفاعی با رعایت سقف های مصوب شورای پول و اعتبار توسط سیستم بانکی تامین می شود .
تبصره 10 ـ مبلغ هفتاد میلیارد ریال از اعتبارات تبصره های 3 ، 7 ، 8 ، این ماده به ترتیب سی و پنج میلیارد ریال تبصره 3 پنج میلیارد ریال تبصره 7 و سی میلیارد ریال تبصره 8 جهت اعطای اعتبار به متقاضیان پرورش و تکثیر میگو به ترتیب در استانها خوزستان 8/16 میلیارد ریال ، بوشهر 9/18 میلیارد ریال هرمزگان 7/14 میلیارد ریال و سیستان و بلوچستان 6/19 میلیارد ریال اختصاص می یابد که با معرفی شرکت سهامی شیلات ایران در اختیار متقاضیان قرار می گیرد .
تبصره 11ـ از تسهیلات اعتباری مندرج در تبصره 3 قانون بودجه سال جاری برای اشتغال معلولین و مددجویان تحت دستگاههای حمایتی کشور ( سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی ) استفاده می شود .
ماده 3 ـ منابع لازم جهت اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه عبارتند از :
1 ـ سهم سرمایه گذاری مجریان طرحهای مشمول
2 ـ منابع داخلی بانکهای عامل
3 ـ منابع سایر بانک های تجاری با نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .
1 ـ 3 ـ استفاده از منابع مالی سایر بانک های تجاری برای کمبود منابع مالی بانک های عامل ، منحصرا از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، در قالب سیاست های پولی و اعتباری و به ترتیبی که این بانک مقرر می نماید امکان پذیر خواهد بود .
2 ـ 3 ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی شورای پول و اعتبار تسهیلات اعتباری این تبصره را از طریق بانک های عامل تامین نماید .
ماده 4 ـ سهم هر یک از استانها از تسهیلات بند ب تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور از طرف کمیسیون بند ک تبصره یاد شده متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی رییس کل بانک مرکزی رییس سازمان برنامه و بودجه رییس دفتر امور مناطق محروم کشور ریاست جمهوری و وزیر تعاون مشخص خواهد شد .
تبصره 1 ـ کمیسیون موضوع این ماده یک بار برای تعیین سهم از استانهای کشور حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این آیین نامه و هر سه ماه یک بار برای بررسی و نظارت بر چگونگی تخصیص و مصرف اعتبارات اعطایی و هرگونه تغییر در استانها در سهمیه استانها حداکثر یک بار تشکیل می شود .
تبصره 2 ـ کمیسیون بند ک تبصره 3 سهمیه اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی را در جدول سهمیه ها اضافه بر سهمیه هر استان جنگ زده مشخص می نماید .
تبصره 3 ـ سهم هر یک از شهرستانهای استانها توسط کمیسیون استان مرکب از مسئولین ذیربط استان به ریاست استاندار و با عضویت مدیر کل امور اقتصادی و دارایی دبیر کمیسیون استان رییس سازمان برنامه و بودجه استان مدیر کل تعاون مسؤول دبیر خانه کمیسیون ویژه مناطق محروم استان مدیر کل کار و امور اجتماعی استان مدیر کل صنایع استان مدیر صنایع روستایی جهاد استان و بانک های عامل زیر بط تعیین می شود .
تبصره 4 ـ طرحهای فیلم سازی و تولید کتاب در زمره فعالیتهای تولیدی می باشند .
ماده 5 ـ به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه لازم است . به دو امر طرح مربوط که در بر دارنده موارد زیر باشد . توسط اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی تهیه و همزمان به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استانها و بانک عامل در تمامی موارد به استثنای تعاونی های زیر پوشش وزارت تعاون ارایه شود .
1 ـ گزارش توجیهی برای اجرای طرح مشتمل بر توجیه اقتصادی مالی و فنی .
2 ـ شرح عملیات اجرایی و پیش بینی ها و اطلاعات لازم در رابطه با ایجاد بازسازی توسعه تکمیل و راه اندازی مجدد واحدهای تولید و سایر طرح های موضوع ماده 2 این آیین نامه .
3 ـ مشخصات متقاضی با متقاضیان چگونگی و میزان مالکیت آنان سوابق کار در رشته های مربوط به مهارتهای شخصی .
4 ـ تعیین چگونگی تامین زمین استقرار و اجرای طرح .
5 ـ مجوزهای لازم ماننده موافقت اصولی پروانه دامداری ، پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری .
6 ـ برآورد میزان سرمایه لازم برای اجرای طرح به تفکیک میزان سرمایه گذاری ثابت و سرمایه در گردش مورد نیاز .
7 ـ پیش بینی صورت های مالی طرح از قبیل صورت سود و زیان ، گردش وجه نقدی و تراز نامه .
8 ـ برآورد طول عمر مفید و طول مدت اجرای طرح همچنین طول مدت باز پرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی .
تبصره 1 ـ طرحهای تعاونی های زیر پوشش وزارت تعاون بعد از تایید وزارت تعاون ادارات کل تعاون استانها به صورت مستقیم جهت بررسی های لازم موضوع ماده 5 به بانک عامل ذیربط ارسال خواهد شد .
تبصره 2 ـ طرحهای مربوط به سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و طرحهای نیمه تمام موضوع ماده 26 این آیین نامه به صورت مستقیم به بانک ملی ایران و طرح های زیر بنایی آب و خاک با مشخصات و فرمهای مورد عمل در سال 1371 به طور مستقیم به بانک کشاورزی ارایه خواهد شد .
تبصره 3 ـ کلیه طرحهای تبصره 3 با هزینه اجرایی کمتر از 30 میلیون ریال ارایه پروانه تاسیس یا مجوز های صادره شده از سوی دستگاههای ذیربط و در مورد تعاونی های زیر پوشش وزارت تعاون با نظر اداره کل تعاون استان پس از تایید اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و با رعایت مفاد این آیین نامه به استثنای مقررات پیش بینی شده در مواد 5 و 6 بر اساس دستورالعمل های اجرایی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا توسط بانک عامل بررسی و پوشش مالی داده می شود .
تبصره 4 ـ فرم مشخصات طرح پیشنهادی به بانکهای عامل که حاوی اطلاعات مورد نیاز و اولویت های اجرایی مربوط به نوع و ماهیت طرحهای مختلف بخش های تولیدی بوده و در سال 1371 مورد استفاده قرار گرفته اند . حسب مورد در سال 1374 نیز ملاک عمل خواهد بود .
تبصره 5 ـ بانکهای عمل موظف هستند . عملکرد تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه را هر شش ماه یک بار به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه موضوع تبصره 3 مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش نمایند .
تبصره 6 ـ آن قسمت از فعالیتهای مربوط به سازمان انرژی اتمی که می تواند با بهره مندی از تسهیلات تبصره 3 به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار شود با معرفی سازمان مذبور به اداره کل امور اقتصادی و دارایی در استان ذیربط جهت استفاده از تسهیلات این تبصره و پس از طرح در کمیسیون تخصصی تبصره 3 استان انجام می پذیرد .
ماده 6 ـ بانک های عامل به استثنای بانک کشاورزی برای طرح های زیر بنایی آب و خاک پس از بررسی های لازم و تشخیص اینکه طرحهای پیشنهادی براساس ماده 5 این آیین نامه دارای توجیهات لازم از نظر فنی مالی و اقتصادی باشد یا نباشد نظرات خود را به استثنای طرحهای تعاونی های تحت پوشش وزارت تعاون حداکثر ظرف مدت 30 روز به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و متقاضی ارسال نماید .
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان موظف است طرح های فوق را همراه با نظر بانک بلافاصله به اعضای کمیسیون تخصصی مرکب از نمایندگان ذی صلاح و مطلع استانداری اداره کل امور اقتصادی و دارایی بانک عامل سازمان برنامه و بودجه استان مسوول دبیرخانه کمیسیون ویژه مناطق محروم استان مدیر کل یا نماینده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که بدون حق رای در کمیسیون شرکت خواهد کرد و حسب مورد یک نفر به معرفی دستگاه ذیربط ادارات کل کار و امور اجتماعی فرهنگ و ارشاد اسلامی تربیت بدنی ،آموزش و پرورش بهداشت و درمان ، کشاورزی ، صنایع و راه و ترابری معادن و فلزات جهاد سازندگی صدا و سیما سازمان تبلیغات اسلامی بنیاد شهید و بنیاد جانبازان اعلام و حداکثر یک هفته بعد در جلسه کمیسیون مطرح نمایند
کمیسیون موظف است حداکثر ظرف 20 روز طرحهای تایید شده توسط بانک را از نظر فنی ، مالی و اقتصادی به دقت مورد بررسی قرار دهد و پس از انطباق طرحها با سیاست های کلان اقتصادی کشور در صورت نایید کامل طرح مراتب را در کمیته برنامه و ریزی استان مطرح نماید در صورت تصویب طرح در کمیته یاد شده بانک عامل در مورد طرحهای با اعتبار کمتر از یک میلیارد ریال قرارداد لازم را با متقاضی منعقد خواهد نمود در صورت عدم تایید طرح توسط بانک و کمیسیون تخصصی استان موضوع قابل برنامه ریزی استان نخواهد بود .
طرحهای مصوب با اعتبار بیش از مبلغ فوق الذکر ، باید قبلا از طریق اداره کل امور اقتصادی و دارایی استانها جهت بررسی نهایی و ارایه به هیئت وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شود .
تبصره 1 ـ بانکهای عامل طرحهای معرفی شده از سوی ادارات کل تعاون استان را ازجهات فنی ، مالی و اقتصادی در چار چوب ضوابط مورد این آیین نامه مورد بررسی قرار داده و نظرات خود را دال بر تایید یا رد طرح ، حداکثر ظرف سی روز به ادارات کل تعاون استان و متقاضی اعلام می دارند . بانک نسبت به انعقاد قرارداد در مورد طرحهای تصویب شده با مبلغ کمتر از یک میلیارد ریال اقدام خواهد نمود . طرحهای مصوب با اعتبار بیش از مبلغ یاد شده از طریق وزارت تعاون به هیئت وزیران ارسال خواهد شد .
در صورت عدم تایید طرح توسط بانکهای عامل به لحاظ نقص اطلاعات و مدارک مورد نیاز ، طرح عینا به ادارات کل تعاون استان جهت تکمیل اطلاعات بازگردانده می شود تا نسبت به رفع نواقص اقدام شود . در هر حال درصورت عدم تایید طرح توسط بانک عامل ، طرح یاد شده ، چنانچه لازم از طریق وزارت تعاون به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی مجدد و اعلام نتیجه ارسال می شود .
تبصره 2 ـ ادارات کل تعاون در استانها موظفند در صورت لزوم با همکاری سایر دستگاههای اجرایی نسبت به تهیه طرحهای مربوط به تعاونیهای ایثارگران اقدام نماینده و کلیه دستگاههای اجرایی ذیربط در تهیه طرحها، صدور موافقت اصولی و سایر مجوز ها و اقداماتی که برای ارایه و اجرای طرح لازم است . همکاری خواهند نمود .
تبصره 3 ـ کمیسیون تخصصی استان در تایید طرحها و کمیته برنامه ریزی استان و وزارت تعاون در تصویب طرحها موظفند آن دسته از طرحهایی را که زود بازده بوده و ارز آوری یا صرفه جویی ارزی ایجاد می کنند یا تولیدات و بازدهی آنها زیر بنایی و اشتغالزا بوده یا به عنوان مواد اولیه مورد مصرف منابع دیگر خواهند بود ، در اولویت قرار دهند .
تبصره 4 ـ بانکهای عامل در صورت کمبود کارشناس ، می توانند از امکانات کارشناسی استان نمایند و سازمانها ادارات کل نهاد ها و موسسات دولتی استان موظفند براساس در خواست بانک ، در بررسی طرحهای پیشنهادی همکاری لازم را معمول دارند .
تبصره 5 ـ در جهت توسعه طرحهای تولیدی اشتغال زا ، به موازات طرحهای عمرانی زیر بنایی لازم سهم نقاط محروم از منابع تبصره (3) قانون بودجه سال 1374 کل کشور به سمت اجرا و تکمیل واحدهای تولیدی کوچکتر سوق داده شود . حداکثر سقف تسهیلات اعطایی برای هریک از طرحهای غیر تعاونی مناطق محروم دویست و پنجاه میلیون ریال تعیین می شود .
ماده 7 ـ بانکهای عامل موظفند حسب مورد ، تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه را در چارچوب ضوابط دستورالعمل های اجرایی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر مقررات اجرایی انواع تسهیلات اعتباری موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر مقررات بانکی مربوط ، تامین و تربیتی اتخاذ نمایند که تسهیلات موضوع قانون عملیات بانکی بدون ربا و سایر مقررات مربوط ، تامین و تربیتی اتخاذ نمایند . که تسهیلات موضوع تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور با اولویت کامل در قالب سقف مجاز اعطای تسهیلات اعتباری اعطا شود .
تبصره ـ تامین اعتبارت مورد نیاز طرحها ارایه شده در سال 1374 صرفا در حد سهمیه تخصیصی به هر استان یا نهاد در همان سال ، صورت می گیرد و تخصیص بخشی از تسهیلات لازم را از محل اعتبارت سالهای آینده به لحاظ احتمال بروز تغییراتی در ضوابط مربوط امکان پذیر است نمی باشد .
ماده 8 ـ مجریان طرحها موظفند طرح مورد نظر را تا زمانی به بانک عامل ارایه دهند . که تصویب آن تا پایان اسفند ماه سال 1374 امکان پذیر باشد و در صورت تصویب حداکثر تا پایان بهمن ماه سال بعد قرار داد لازم را بانک عامل لازم را با بانک عامل منعقد نمایند .
ماده 9 ـ بانکهای عامل موظفند منابع اعتباری طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه را متناسب با پیشرفت اجرای طرح و همزمان با مصرف سهم متقاضی به میزان تصویب شده ( به استثنای طرحهای مدارس غیر انتفاعی که با رعایت سقف مصوب شورای پول و اعتبار از سرمایه گذاری سهم متقاضی معاف می باشد ) در اختیار متقاضیان قرار دهند . طول مدت اجرای طرح ، مدت زمان لازم برای باز پراخت تسهیلات اعتباری دریافتی و تاریخ شروع باز پرداخت این قبیل تسهیلات به ترتیبی خواهد بود . که در کمیسیون موضوع ماده (6)این آیین نامه یا بانک عامل ( حسب مورد ) بررسی شده و به تصویب کمیته برنامه ریزی استان یا بانک مربوط ( در مورد طرحهای تعاونی و زیربنایی آب و خاک ) رسیده باشد در هر حال تاریخ شروع بازپرداخت پیش از شروع بهره برداری نخواهد بود .
تبصره ـ مجموع مدت باز پرداخت تسهیلات اعتباری در یافتی با احتساب طول دوره اجرای طرح ( مصوب 1374 ) نباید حداکثر بیشتر از 10 سال برای طرحهای تولیدی ، احداث ساختمان سینما و مدارس غیر انتفاعی و حداکثر هفت (7 ) سال برای سایر طرحهای از زمان اولین پرداخت تسهیلات باشد . مدت یاد شده به گونه ای تعیین خواهد شد . که باز پرداخت تسهیلات اعتباری بانکی مقدم بر بازگشت سایر منابع سرمایه گذاری باشد .
ماده 10 ـ در صورتی که اجرای مصوبات موضوع تبصره 10 قوانین بودجه سنواتی کل کشور بیش از مدت پیش بینی شده در طرح بیانجامد و علل این تاخیر بنا به تشخیص بانک عامل موجه بوده از حیطه کنترل و عمل مجریان طرحها باشد ، بانک عامل با رعایت ضوابط و مقررات موضوع این آیین نامه نسبت به تغییر تاریخ شروع باز پرداخت تسهیلات اعتباری طرحهای یاد شده اقدام می نماید . مشروط بر این که مجموع طول مدت باز پرداخت تسهیلات اعتباری از زمان اولین پرداخت تسهیلات ، حداکثر بیشتر از 10% سال نشود در صورتی که براساس مفاد این ماده ، مدت اجرا تمدید و زمان شروع بازپرداخت در مورد تغییر باید ، مدت زمان تمدید شده مشمول جریمه تاخیر نمی باشد و سود پیش بینی شده در طرح به آن تعلق می گیرد .
ماده 11 ـ سهم منابع سرمایه گذاری مجری طرح ( به استناد متقاضیان خرید و احداث مدارس غیر انتفاعی با رعایت سقف مصوب شورای پول و اعتبار ) در مورد طرحهای مربوط به صنایع روستایی ، خود اشتغالی ، طرحهای آبخیز داری ، جنگل و مرتع تعاونیهای تولیدی و اشتغال ایثارگران به پیشنهاد مرجع تصویب کننده طرح در حد توان مجری و حداقل 7% و در سایر موارد حداقل 13% کل سرمایه گذاری ( مجموع ثابت و سرمایه در گردش ) تعیین می شود .
تبصره ـ طرح های زیربنایی آب و خاک از تامین سهم سرمایه گذاری مجری طرح معاف می باشند .
ماده 12 ـ طرحهای تولیدی و عمرانی ( اعم از تعاونی و غیر تعاونی ) که حداقل 80% سهام رزمندگان متعلق به رزمندگان داوطلب که حداقل شش(6) ماه متولی یا یک سال متناوب ( غیر از دوران سربازی ) در جهبه های بوده اند ، یا جانبازان ، آزادگان و مهاجرین جنگ تحمیلی ، یا خانواده معظم شهدا ، مفقودین ، اسرا ( فرزند ، همسر ، پدر و یا برادر ) می باشد . در صورتی که به تشخیص بنیاد شهید ، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ، ستاد رسیدگی به امور آزادگان ، ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده و وزارت تعاون ـ حسب مورد ـ توانایی مالی نداشته باشند . از پرداخت تمام یا قسمتی از سهم آورده متقاضی معاف می باشند و هزینه های مربوط به ارایه خدمات دستگاههای دولتی و وابسته به دولت ، تهیه طرح ، گرفتن موافقت اصولی و پروانه و سایر مجوزها و بررسی طرح به وسیله بانک و سایر مراجع و تهیه زمین قبل توثیق جزو هزینه های طرح محسوب می شوند .
ماده 13 ـ سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی موجود با رعایت مفاد این آیین نامه از محل اعتباری موضوع تبصره (3) قانون بودجه سال 1374 کل کشور قابل تامین می باشد . تسهیلات اعتباری مربوط به سرمایه در گردش تحت هیچ عنوان نباید به مصرف باز پرداخت بدهیهای قبلی استفاده کنندگان برسد .
ماده 14 ـ سازمان برنامه و بودجه موظف است به نیابت از دولت ، کار مزد و سود طرحهای مربوط به نقاط محروم مدارس غیر انتفاعی و تولید کتاب را به میزان مربوط به نقاط محروم و مدارس غیر انتفاعی و تولید کتاب را به میزان هفتاد درصد (70% ) طرحهای موضوع بند 1 و 2 تبصره 2 ماده 2 این آیین نامه را به میزان 80% و طرحهای علمی ، فرهنگی ، هنری ، سیاحتی ، ورزشی طرحهای تعاونیهای تولیدی ، طرحهای مربوط به ایثارگران و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی و طرحهای مهاجرین جنگی در استانها جنگ زده موضوع این آیین نامه را به میزان 50% تعهد و پرداخت نماید .
ماده 15 ـ سازمان برنامه و بودجه موظف است اعتبار لازم به منظور پرداخت کار مزد و سود تضمین شده و پرداخت اقساط معوق لاوصول ناشی از اجرای تبصره 33 قانون بودجه 1359 و تبصره 3 قوانین بودجه سالهای 1360 لغایت 1373 را به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تخصیص دهد .
ماده 16 ـ دستگاهها و نهاد های مذکور در تبصره 3 قانون بودجه سال 1374 کل کشور موظفند گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه را در قالب فرم های ارسالی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی هر شش ماه یک بار از طریق وزارت یاد شده به کمیسیونهای برنامه و بودجه ، دیوان محاسبات ، امور اقتصادی و دارایی و تعاون مجلس شورای اسلامی ارسال دارند .
ماده 17 ـ بانکهای عامل موظفند همه ساله مانده مطالبات معوق خود ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری برای اجرای طرحهای که بر اساس ایران ارسال کنند . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همه ساله میزان این گونه مطالبات را تنظیم و حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد نمود . سازمان برنامه و بودجه موظف است مانده مطالبات یاد شده را به میزانی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است در لایحه بودجه سال بعد منظور نماید .
تبصره 1 ـ کمیته برنامه ریزی استان و وزارتخانه های تعاون و کشاورزی حسب مورد موظفند موارد مربوط به عدم بازپرداخت تسهیلات اعتباری و سایر مشکلات طرحها را بررسی و در صورت امکان تسهیلات لازم را در جهت رفع مشکلات اجرایی طرحها فراهم نموده و روشی در پیش گیرند تا باز پرداخت تسهیلات اعتباری دریافتی این گونه طرحها به موقع صورت پذیرند .
تبصره 2 ـ در مواردی که واحدهایی از محل اعتبارات موضوع تبصره 3 قوانین بودجه سنواتی به مرحله اجرا درآمده یا ایجاد شده اند و در حال حاضر به دلایل ساختار قادر به ادامه فعالیت به صورت اقتصادی نیستند یا در حال بهره برداری بوده ولی به دلایل غیر موجه نسبت به بازپرداخت اقساط مقرر اقدام نمی نماید ، واحدهای یاد شده بنا به پیشنهاد بانک عامل و موافقت کمیته برنامه ریزی استان به فروش می رسند . ( چگونگی فروش توسط کمیته مزبور تعیین می شود ) و پس از تامین مطالبات بانک را از محل درآمد فروش ، باقیمانده در حساب خاصی نگهداری می شود . در صورت کمبود درآمد فروش ، مانده مطالبات جهت تامین به سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد .
ماده 18 ـ بانکهای عامل موظفند هر شش ماه یک بار راساً و براساس منابع اطلاعاتی خود ، گزارش عملکرد تسهیلات اعتباری اعطایی شامل انواع و میزان تسهیلات اعتباری اعطایی و نوع طرحها ، همچنین میزان بدهی ناشی از مطالبات معوق و نیز میزان کار مزد و سود دولت در مورد طرحهای مشمول و سایر اطلاعات لازم را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نماید .
ماده 19 ـ ادارات کل تعاون به نیابت از تعاونیهای تحت پوشش خود همچنین وزارتخانه کار و امور اجتماعی و جهاد سازندگی به نیابت از متقاضیان استفاده از تسهیلات اعتباری مربوط می توانند اقدامات لازم را مطابق مفاد این آیین نامه و بنا به درخواست آنان ، تا مرحله قبل از عقد قرارداد لازم بین بانک و استفاده کننده از تسهیلات اعتباری منعقد خواهد شد .
ماده 20 ـ تضمین های اعتباری موضوع این آیین نامه عبارتند از :
1 ـ تضمین های مربوط به طرحهای قابل بررسی توسط بانک ملی ایران به شرح ماده (30)
2 ـ اعطای اجازه برداشت از حسابهای بانکهای عامل به بانکهای تجاری تامین کننده کمبود منابع اعتباری ( موضوع بند (3)ماده (3) این آیین نامه ) با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .
3 ـ سازمان برنامه و بودجه به نیابت مکلف است اعتبار لازم جهت تامین و پرداخت تفاوت کار مزد و سهم دولت به میزان مندرج در ماده 14 این آیین نامه ، مربوط به تسهیلات اعتباری اعطایی به طرحهای موضوع ماده یاد شده و مطالبات معوق وصول بانکهای عامل ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری به طرحهای مصوب موضوع این آیین نامه را در لوایح بودجه سال بعد منظور به بانکهای عامل پرداخت نمایند .
4 ـ کلیه مستحدثات ، اموال و دارایی های قابل توثیق ناشی از اجرای طرحهای موضوع این آیین نامه در وثیقه بانکهای عامل قرارخواهند گرفت و چنانچه براساس ضوابط موجود بانکها ، توثیق زمین محل اجرای طرح امکان پذیر نباشد ، بانکهای عامل علاوه بر توثیق مستحدثات ، اموال و داراییهای پیش بینی شده در طرح که روی زمین احداث یا نصب می شوند ، می توانند به منظور جبران نقیصه عدم امکان توثیق زمین ار متقاضی سفته نیز دریافت نمایند . در مورد طرحهای زیر بنایی آب و خاک تضمین تسهیلات اعتباری صرفاً از طریق دریافت سفته انجام خواهد شد .
همچنین بانکهای عامل می توانند نسبت به قبول رهن اراضی موضوع مواد 31 و 32 آیین نامه اجرایی لایحه قانون اصلاح لایحه قانون واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 21/1/1359 ـ اقدام نمایند در این موارد کل طرح اعم از زمین و مستحدثات ناشی از اجرای طرح توسط بانک به وثیقه گرفته می شود . بانکهای عامل مکلفند در مرود مستحدثات ، اموال و داراییهای موجود در مناطق جنگ زده که اسناد آنها در جنگ از بین رفته است ، تسهیلات ویژه قایل شوند .
تبصره 1 ـ تضمین دولت موضوع بند 3 این ماده نافی وظایف بانکهای عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه نبوده و بانکهای عامل مکلفند برای حفظ حقوق خود اقدامات قانونی حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف بازپرداخت تسهیلات اعطایی نظارت نمایند .
1 ـ نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح .
2 ـ نظارت بر زمان باز پرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعطایی از محل درآمد طرح .
تبصره 2 ـ استفاده کنندگان از تسهیلات اعطایی موضوع این آیین نامه موظفند اقساط دریافتی پرداخت نمایند . عدم پرداخت به موقع اقساط بدهی استفاده کنندگان از تسهیلات یاد شده در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی محسوب می شود .
فصل دوم ـ ضوابط مورد عمل برای بانک سپه
ماده 21 ـ بانک سپه مکلف است از رسیدگی های لازم ضمن اطلاع به اداره کل تعاون استان تمام یا قسمتی از مایملک آن تعداد شرکتهای تعاونی زیر پوشش وزارت تعاون که توانایی دریافتی را ندارند طبق مقررات مندرج در ضمن عقد به فروش رسانده و از محل موجودی و مطالبات شرکت و اموال داراییهای سهامداران شرکت و درآمد فروش ، مطالبات خود و دولت را تامین و پرداخت نماید .
تبصره ـ چنانچه مجموع وجوه حاصل از اقدامات مذکور در این ماده ( فروش مایملک شرکتها ) تکافوی پرداخت کامل مطالبات بانک را ننمایند ، سازمان برنامه و بودجه مکلف است مانده مطالبات پرداخت نشده و معوق لا وصول را از این بابت براساس اسناد و مدارک ارایه شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لوایح بودجه سالهای آینده منظور نماید .
تبصره 2 ـ گزارش کامل بدهی هر یک از شرکتهای تعاونی ذی ربط و میزان مانده بدهی ناشی از اصل و فرع موضوع تسهیلات ، هر سه ماه یک بار توسط بانک سپه به وزارت تعاون مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد .
تبصره 3 ـ در مورد پرداخت تعهدات دولت ناشی از مفاد این ماده در سالهای گذشته حداکثر دو سال پس از آخرین باز پرداخت توسط گیرنده تسهیلات ملاک محاسبه سود و کارمزد بانک خواهد بود و مازاد برآن ناشی از تعلل بانک در وصول مطالبات قانونی تلقی شده و جزو مطالبات بانک از دولت محسوب نخواهد شد .
تبصره 4 ـ وزارت تعاون مکلف است کلیه اسناد قرارداد ها ، مدارک ، تعهدات ، اطلاعات وثایق مربوط به این شرکتها و سهامداران آنها را که در اختیار دارد به منظور فراهم آوردن امکان وصول مطالبات در اختیار بانک سپه قرار دهد .
ماده 22 ـ به منظور تسهیل در اجرای مفاد ماده 21 این آیین نامه تمام یا قسمتی از مایملک آن دسته از شرکتهای تعاونی تحت پوشش وزارت تعاون که بنا به تشخیص کمیسیونی متشکل از نمایندگان ثابت و تام الاختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی ، برنامه و بودجه ، بانک سپه و وزارت تعاون قابلیت بازیافت نداشته و قادر به باز پرداخت تسهیلات اعتباری نمی باشد ، با رعایت سایر ضوابط و مقررات مندرج درآیین نامه اجرایی بند 9 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور ( به استثنای ماده 7 آن ) از طریق مزایده یا ترک تشریفات یا هر طریق دیگری که به صرفه و صلاح دولت باشد به فروش می رسد و از محل درآمد فروش ، مطالبات بانک و دولت تامین و پرداخت می شود .
ماده 23 ـ اعطای تسهیلات توسط بانک سپه به طرحهای ارایه شده به بانک در سال جاری تابع ضوابط این آیین نامه خواهد بود .
فصل سوم ـ ضوابط مورد برای بانک کشاورزی
ماده 24 ـ کلیه تسهیلات اعتباری بخش کشاورزی و دامپروری ( از جمله جنگل ، مرتع ، شیلات ، آبخیزداری و بهداشت دام ) توسط بانک کشاورزی اعطا خواهد شد . تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای زیر بنایی آب و خاک و آبیاری تحت فشار به شرح زیر در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار خواهد گرفت و اعطای تسهیلات به سایر طرحهای بخش کشاورزی و دامپروری مشمول ضوابط عمومی این آیین نامه خواهد بود .
تبصره 1 ـ تهیه طرح ، شامل نوع مالکیت ، مشخصات فنی پروژه ، برآورد هزینه ها ، مدت زمان برای اجرای طرح ، مدت استهلاک تسهیلات ، زمان شروع بازپرداخت و سایر ویژگیهای طرح حسب مورد به عهده وزارت کشاورزی و هیاتهای هفت نفره واگذاری زمین برای طرح های آب و خاک و شرکتهای آب منطقه ای یا آب و برق خوزستان خواهد بود .
تبصره 2 ـ طرحهای آب و خاک و آبیاری تحت فشار با معرفی و تایید وزارت کشاورزی و طرحهای شبکه های آبیاری و زهکشی با معرفی و تایید شرکتهای آب منطقه ای یا آب و برق خوزستان به طور مستقیم به بانک کشاورزی ارایه خواهد شد .
تبصره 3 ـ تسهیلات اعتباری مربوط به کشاورزان و تعاونیهای که در اجرای لایحه بودجه قانونی ـ مصوب 26/1/1359 ـ شورای انقلاب اسلامی یا قانون اراضی کشت موقت ـ مصوب 7/8/1365 ـ مجلس شورای اسلامی زمین دریافت داشته یا صاحب زمین می شوند ، اختصاص می یابد تا معرفی هیاتهای هفت نفره و منحصراً برای مصارف آب ، خاک ، حفر چاه ، تجهیزات و تامین ادوات مورد نیاز در اختیار آنان قرار گیرد .
ماده 25 ـ بانک کشاورزی موظف است تسهیلات اعتباری طرحهای موضوع تبصره های ماده 24 این آیین نامه را که دارای توجیهات فنی ، مالی و اقتصادی بوده و فقط مواد مربوط مذکور در این آیین نامه و متناسب با پیشرفت عملیات ، پرداخت نماید .
فصل چهارم ـ ضوابط مورد عمل برای بانک ملی ایران
ماده 26 ـ تسهیلات اعتباری مربوط به طرحهای نیمه تمام سالهای گذشته معرفی شده از سوی بنیاد شهید انقلاب اسلامی و ستاد رسیدگی به امور آزادگان و بنیاد مستضعفان و جانبازان منحصراً جهت فراهم نمودن موجبات اشتغال جانبازان و فرزندان ، همسران ، پدران ، مادران و برادران شهدا ، مفقودین و اسرای جنگ توسط بانک ملی ایران اعطا خواهد شد . اعطای تسهیلات به سایر طرحها توسط بانک یاد شده در مشمول ضوابط عمومی این آیین نامه خواهد بود .
ماده 27 ـ بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان حسب مورد افراد مذکور در ماده 26 را در طرحها و شرکتهایی که بر هر عنوان از تسهیلات موضوع این آیین نامه استفاده می کنند ضمن اشتغال آنها حداکثر ظرف دو سال پس از آغاز بهره برداری سهیم نمایند . انتقال مالکیت به شرح فوق ، رافع تضمینهای مربوط نخواهد بود .
تبصره ـ بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان موظفند گزارش عملکرد تبصره 3 سنواتی کل کشور مربوط به خود ؛ شامل طرحهای مصوب و اجرا شده و چگونگی واگذاری سهام آن افراد مذکور در ماده 26 را در چارچوب جدولهای پیشنهادی سازمان برنامه بودجه حداکثر تا شهریور ماه سال 1374 از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی به هیئت دولت تقدیم کنند .
ماده 28 ـ طرحهای نیمه تمام سالهای گذشته و مربوط به خانواده معظم شهدا مفقودین و اسرا ، توسط عالیترین مقام شهید انقلاب اسلامی یا نماینده وی در مورد جانبازان توسط ریاست بنیاد مستضعفان و جانبازان یا نماینده وی و در مورد آزادگان توسط خود متقاضیان با معرفی ستاد رسیدگی به امور آزادگان ، به منظور استفاده از تسهیلات اعتباری به صورت کتبی به بانک ملی ایران ارایه خواهد شد .
بانک ملی ایران پس از بررسیهای لازم و تشخیص اینکه طرحهای پیشنهادی دارای توجیهات لازم از نظر فنی ، مالی و اقتصادی می باشند ، پس از گرفتن تضمین کافی به شرح ماده 30 تسهیلات اعتباری مورد نیاز را در قالب قرارداد بین بانک و آزادگان و مجری طرح معرفی شده توسط بنیاد انقلاب اسلامی یا بنیاد مستضعفان و جانبازان ، متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی طرح بدون در نظر گرفتن سهم سرمایه گذاری مجری طرح ، تامین می کند .
ماده 30 ـ تضمین هایی که در قبال تسهیلات اعطایی به طرحهای مشمول توسط بانک ملی ایران گرفته خواهد شد عبارتند از :
1 ـ تفویض اختیار غیر قابل برگشت برداشت از کلیه حسابهای فعلی و آتی واحد اشتغال بنیاد شهید یا هر واحدی که در آینده وظایف این واحد را به عهده داشته باشد . و برداشت از حساب های بنیاد مستضعفان و جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان ( حسب مورد ) نزد تمامی بانکهای ملی ایران که در قرارداد مربوط به طرح گنجانیده خواهد شد .
2 ـ توثیق تمامی مستحدثات و اموال منقول و غیر منقول و داراییهای قابل توثیق ناشی از اجرای طرح نزد بانک ملی ایران .
3 ـ در مورد آن دسته از جانبازان و خانواده معظم شهدا ، اسرا و مفقودین که به لحاظ نوع و محل اجرای طرح قادر به سپردن وثیقه موضوع بند 2 این ماده نمی باشند . ضمانت کتبی بنیاد شهید یا بنیاد مستضعفان و جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان ( حسب مورد ) جایگزین خواهد شد .
4 ـ نهاد های مذکور در این فصل ( حسب مورد ) باز پرداخت مطالبات بانک ملی ایران ناشی از اعطای تسهیلات موضوع این آیین نامه را بدون قید و شرط به طور برگشت تعهد و تضمین می نمایند .
ماده 31 ـ مهلت لازم برای پرداخت تسهیلات اعطایی توسط بانک ملی ایران با توجه به ماهیت طرح ، حداکثر ده سال تعیین می شود . اولین قسط باز پرداخت 6 ماه پس از شروع بهره برداری خواهد بود .
ماده 32 ـ ضوابط مندرج در ماده 3 آیین نامه اجرایی تبصره 3 قانون بودجه سال 1369 کل کشور در مورد چگونگی انتقال طرحهای مربوط به اشتغال جانبازان از بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی در سال 1374 نیز ملاک عمل خواهد بود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14661

تاریخ تصویب : 1374/04/04

تاریخ ابلاغ : 1374/04/17

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.